













































Totaal aantal Berichten: 43392
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
traction7c schreef:tja, waarom…......., omdat een C6 waarschijnlijk ook veel beter dan een DS is en ik toch niet die onderdelen op de DS wil zetten…. Originaliteit bij een klassieker is ook wat waard, hoe achterhaald bepaalde technieken ook zijn.
Dan moet je die gastank er ook maar snel uithalen hé en die elektronische ontsteking….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
jij wil ook altijd gelijk hebben (en hebt dat nu ook)
. Maar dat met die pomp is jammer, liever originele gereviseerde oude meuk dan dat nieuwerwetse plastic spul
Alleen Dirk Sassen heeft een volledig metalen pomp….














































Totaal aantal Berichten: 43392
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ben een groot voorstander van origineel, laat dat duidelijk zijn. Vooral slechte imitatieonderdelen zijn mij een doorn in het oog. Maar, ik heb wel geleerd dat je soms gewoon voor betrouwbaarheid moet kiezen. De nieuwe pompen zijn gewoon goed. Ze gaan echt nooit stuk én omdat ze kleiner zijn schroef je ze er zo op én heb je extra ruimte onder de kap aan de linkerkant van de motor waar al zo allejezus vol zit…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Da’s waar, maar het reviseren van zo’n origineel pompje is ook gewoon leuk, geeft een goed gevoel om dat ‘s avonds met een glaasje wijn (ofzo) in mekaar te zetten en fris gepoetst op de plank te leggen als reserve. Leuker dan bestellen, betalen en that’s it. Is ook wat waard tòch?












































Totaal aantal Berichten: 25697
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
traction7c schreef:Misschien is het zo dat een constant pompende pomp die zijn benzine niet kwijt kan omdat erna een elektrische afsluiter zit, te veel druk op het membraan geeft, waardoor dat gescheurd is. Ik ga de oude wel uit elkaar halen en zal wat foto´s maken.
Nee, dat is niet zo. Onder druk staat het membraan zo dat de stift de pomp niet meer bedient. Dat is een hele mooie constructie. Als er echter geen bezine opgezogen wordt omdat de tank leeg is, beweegt het membraan wel continu…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Vandaag de DS weer wat aandacht gegeven en onderhouden. Olie ververst met nieuw oliefilter, kleppen gesteld, doorgesmeerd en alles gecontroleerd.
Naar de APK en zonder problemen weer twee jaar APK gekregen, tot 30 december 2015.
Ik kreeg wel een aantekening want er blijkt een lichte speling op de fusee links te zitten van minder dan 1,0 mm, dus daar moet ik binnenkort nog eens naar kijken. Ik zelf vond het wel meevallen, maar de APK keurmeester voelde wel drie keer en hij wilde het toch opschrijven, code AC4
Stommigheidje trouwens bij het wisselen van het oliefilter. Ik dacht dat de grote o-ring in de zeef er niet in zat, maar die zag ik dus over het hoofd: er zat er wel degelijk een in, een vierkante, die keihard was geworden en ik heb er dus abusievelijk een nieuwe bovenop gezet.
Ik heb al drie keer het oliefilter vernieuwd en ik had die ring nog nooit vervangen, dus het werd tijd.
Bij stationair draaien ging dus het olielampje aan, want de oliepomp kan dan natuurlijk geen druk opbouwen. Olie er dus weer uit, ik dacht eerst dat ik de centrale bout niet goed had vastgezet, terwijl ik dat eigenlijk wel zeker wist. Op het forum vond ik het verhaal van iemand die dezelfde fout gemaakt had en toen wist ik het meteen: Er kwam inderdaad nog een O-ring onder te voorschijn.
Enfin, nu weer twee jaar vooruit met de dame.




Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 21-08-2013
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
altijd een lekker gevoel dat je er weer 2 jaar tegen kunt, bij mij hebben zo vorige maand ook het wielllagerblok rechtsvoor vervangen incl. de fusee, er zat een beetje speling op en ook ik wilde graag weer 2 jaar APK
Ja oliefilter vervangen bij een DS moet je wel even goed opletten. Heb al vaak meegemaakt dat iemand daar fouten in maakte:
- de 2 o-ringen niet vervangen terwijl ze snoei hard waren
- De handel niet uit elkaar gehaald, waardoor er nog een heleboel bagger onder de zeef bleef zitten.
- De grote platte ring die bij het oliefilter hoort is achtergebleven in het blok ( 1 keer daar 3 oude ringen tegen gekomen)
- Pijltjes niet goed tegenover elkaar
- centrale bout niet vast genoeg gezet.
- vuil in blok brengen, realiseer je dat je in het inwendige van het blok bezig bent en dus “steriel” moet werken.
Beetje speling op fusee kogel zou ik mij geen zorgen over maken.
Veel rij plezier.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper














































Totaal aantal Berichten: 43392
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De fuseekogels kunnen, mits niet on-rond of versleten, afgesteld worden. Vervangen van de kogels is natuurlijk ook goed mogelijk zonder het gehele wiellagerblok te vervangen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
dank allen,
@ Waterman, ik kom daar graag op terug, als ik er ergens volgend jaar naar ga kijken. Is er ergens een handleiding (step by step) voor, behalve in de WPHn?














































Totaal aantal Berichten: 43392
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Daar vraag je iets.. pff… geen idee eigenlijk. Ik heb er zelf nog geen how-to over gemaakt. Misschien iemand anders? WPH is wel duidelijk hoor. Je hebt er wel een stuk speciaal gereedschap voor nodig trouwens.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Bij de traction heb ik in de onderste fusee nu een afstelbout, bij de bovenste, herinner ik me, hebben we destijds uren geschuurd om de fusee goed afgesteld te krijgen.
Voor de trax heb ik de trekkers, maar niet voor de DS.
In de fuseekogel zit een stelring, die origineel in verschillende dikten te kopen was.
Kogel goed schoon spoelen. Met micrometer de hoogte speling van de kogel meten. Opsluitmoer los draaien ( hier is speciaal gereedschap voor te koop, maar je komt een heel eind met een klein beiteltje en hamer als je eerst de borging met een dremel los geslepen hebt). De bewuste vulring er uit, dikte meten. Dan komt het moeilijkste: je moet de stelring dunner maken ( de hoogtespeling die je vooraf gemeten had moet je er af slijpen). Ik doe dat gewoon op de slijpmachine, je krijgt hem dan nooit overal even dik, maar dat is geen ramp.
Je kan het ook in een paar etappes doen: ring wat te weinig afslijpen, hermonteren, speling meten etc.
Leuk klusje, paar uur precisie werk en klaar.
PM. Heb meegemaakt dan een “beun” garage de hele stelring achterwege had gelaten en met de opsluitmoer de speling “afgesteld” had (zoals je dat doet bij een konisch lager). Maar dat blijft niet goed zitten en blijft niet speling vrij.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper














































Totaal aantal Berichten: 43392
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Egbert schreef:
PM. Heb meegemaakt dan een “beun” garage de hele stelring achterwege had gelaten en met de opsluitmoer de speling “afgesteld” had (zoals je dat doet bij een konisch lager). Maar dat blijft niet goed zitten en blijft niet speling vrij.
Ik heb vorig jaar een mooie grap meegemaakt die gelukkig goed afliep… Tijdens Le Citron Pressé kwam er bij een DS de hele fuseekogel uit het lagerblok zetten. Gelukkig met 10 km/h, maar de hele zaak stond dwars onder de wagen… had iemand “even vergeten” de boel weer te borgen.. En ja, daar sta je dan als wegenwachter… met de nodige moeite én het geluk dat ik wat fuseemeuk had meegesleep in de wegenwacht-eend de boel weer in elkaar weten te krijgen…
dat had heeeel anders kunnen aflopen…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Egbert schreef:In de fuseekogel zit een stelring, die origineel in verschillende dikten te kopen was.
Kogel goed schoon spoelen. Met micrometer de hoogte speling van de kogel meten. Opsluitmoer los draaien ( hier is speciaal gereedschap voor te koop, maar je komt een heel eind met een klein beiteltje en hamer als je eerst de borging met een dremel los geslepen hebt). De bewuste vulring er uit, dikte meten. Dan komt het moeilijkste: je moet de stelring dunner maken ( de hoogtespeling die je vooraf gemeten had moet je er af slijpen). Ik doe dat gewoon op de slijpmachine, je krijgt hem dan nooit overal even dik, maar dat is geen ramp.
Je kan het ook in een paar etappes doen: ring wat te weinig afslijpen, hermonteren, speling meten etc.Leuk klusje, paar uur precisie werk en klaar.
..............
Dank beiden, Ja, dat bedoelde ik, ik heb bij de traction een hele middag op een glasplaatje die ring liggen slijpen met slijppasta en schuurpapier en telkens weer proberen, uiteindelijk de zaak behoorlijk spelingsvrij gekregen. Ben benieuwd of me dat bij de DS ook gaat lukken.
Hoe ziet dat gereedschap er uit? Ik heb een 1850 T bovenfuseetrekker en 1852 T sleutel voor de traction en een onderfuseetrekker. Maar dat zal wel allemaal niet passen bij de DS, denk ik.