












Totaal aantal Berichten: 1230
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Volgens mij zijn we weer terug bij af, de module is dus defect en dat zijn dus die twee transistoren die je voor luttele centen bij de bv Conrad koopt. Ik ben wel handig met de soldeerbout en wil ze er wel voor je in solderen. Stuur dat ding maar op.
Je mag ook eerst testen met die nieuwe van 180 euri.




Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Deze transistoren heb ik zelf al vernieuwd.
Vandaag bij de dealer geweest, en mocht een gloednieuwe module monteren om te testen en ZONDER resultaat.
Hetzelfde euvel: de motor maakt een beweging van 1 cm en stopt vervolgens.
Het is dus niet de kachelmotor zelf of de module.
Dan zal het wel de aansturing zijn van de regelaar op het dashboard.
Joop.













Totaal aantal Berichten: 1230
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Heb je draaiknoppen? Helpt wrikken met die knoppen dan misschien? Is het daar een slecht contact?




Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Het zijn geen draaiknoppen, de Xantia’s van het jaar 2000 met airco/climate control hebben een schuifknop met de standen: Auto(voor climate control)en om de kachelmotor zacht of hard te laten draaien.
Het rommelen met de schuifknop heb ik ook al geprobeert, zonder resultaat.
Ik heb zelfs de hele unit er proberen uit te halen, maar deze komt maar een centimeter of 10 eruit. Ik denk vanwege de kabels welke de vetilatiestanden regeld.
Zodoende kon ik niet goed zien of alle contacten nog in orde waren.
Joop.













Totaal aantal Berichten: 1230
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Doe me een lol, zet het elektrisch schema hier eens op de site. Ik denk dat je de bediening wel door kunt meten zonder de hele boel te slopen. Volgens mij moet dat kunnen op 2 van de 4 pennen die naar je regelaar op de motor gaan.
Zijn er meer dingen die het niet doen? Bijvoorbeeld achterruit verwarming?




Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Achterruit verwarming werkt gewoon, dit had ik al nagekeken m.b.t. contactslot.




Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Heeft iemand een idéé waar de Relais van de kachelmotor zit en hoe hij eruit ziet?
Joop.
Hoi
De kachelmotor wordt ook nog eens geschakeld door het kontaktslot, maar door de grote stroom van de fan,( die stoom loopt gewoon over jouw kontaktslot), krijg je kleine vlamboogjes in je kontaktslot en na een x aantal jaren zitten ze vol roet, en branden ze in en dan maken ze geen of slecht kontakt.
ikzelf heb het kontaktslot uit elkaar gehaald en de ingebrande contactjes gewisseld , toen werkte alles weer goed.
Je kan ook ff “snel” een andere kontaktslot proberen, ik denk dat dit je probleem wel op kan lossen.
Goede raad is voorraad
Bij een Xantia uit 2000 zou dat geen probleem meer moeten zijn omdat er nu een relais is geplaatst in plaats van dat de stroom over het contactslot loopt?




Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Update:
Aangezien ik heel weinig met de Xantia rijdt(omdat ik met de trein naar mijn werk ga), ben ik onlangs toch maar langs de Citroëndealer geweest, omdat het vochtige en koude weer in aankomst is.
Ze zijn een klein uur bezig geweest en daar allerlei testen gedaan(met een spanningzoeker).
De kachelmotor en bedieningspaneel waren goed.
Ik ben even buiten gaan staan en toen kwam de monteur met de Kachelcomputer aanzetten.
Hij liet mij zien dat er een transistor/torretje wat oxidatie vertoonde en dat dat hoogst waarschijnlijk de boosdoener zou moeten zijn, met de mededeling dat ik niet wil weten wat zo’n computer nieuw kost en adviseerde mij om langs een sloop te gaan.
Dit heb ik gedaan en een Xantia T2 gevonden, de kachelcomputer eruit gehaald en in mijn Xant geplaatst.
PROBLEEM OPGELOST, ALLES WERKT WEER, GELUKKIG, MAAR??????????
Terug rijdend naar huis dacht ik, dit Forum bestaat al een tijdje en hoe kan het in godsnaam dat er niemand op dit Forum is die daar eventueel aan gedacht of meegemaakt heeft.
Natuurlijk wordt éérst gedacht aan de Kachelmotor zelf of het bedieningspaneel(zoals veel besproken op deze Topic), maar dat ik, wie kort lid is van dit Forum, erachter komt dat het de Kachelcomputer is.
Mochten er Forumleden zijn met hetzelfde probleem, m.b.t. de Kachelmotor, ik weet waar de Kachelcomputer te vinden is.
maar al met al, mijn Ventilatie doet het weer













Totaal aantal Berichten: 1230
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Kijk, dat is goed nieuws!!!!! Super! Maar een kachelcomputer? Waar zit dat ding en wat doetie dan?




Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
De kachelcomputer zit onder het dashboard, aan de rechterzijde van het middenconsol.
Hij zit verborgen in een zwarte plastic doosje, welke recht omhoog, met 2 stekkers een witte en een grijse aan de bovenzijde, het dashboard wordt ingeschoven.
Hij is herkennen aan een driehoekig plaatje met 2 gaatjes erin, of hij zit met 1 moertje vast of met een kliksysteem.
Hij regeld de temperatuur, aansturing kachelmotor met name de stand AUTO, airco en waarschijnlijk de ABS.
Want op het doosje staat ABS afgedrukt, wellicht als aanduiding voor een xantia met ABS.
Ik weet dit omdat ik eerst een computer van een T1b( ik heb een T2) gemonteerd had en de stand AUTO niet werkte en de temperatuur op hot bleef.
Overigens heb ik computer van T1b nog in mijn bezit.
Joop.
Zou de aanduiding ABS niet slaan op de materiaalsoort van het"zwarte plastic doosje” i.p.v het abs systeem van je auto:)
Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Acrylonitril-butadieen-styreen
Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura 1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
VW Golf variant Highline 1,2TSI 2012
Nu: VW Golf variant Highline 1,0TSI DSG 2019