Totaal aantal Berichten: 27954
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Een T2 heeft geen koudestart injector.
Wel een luchtschuif, maar als die vast zit loopt de auto of teveel toeren bij een warme motor of te weinig bij een koude motor. In het 2de geval zal de motor dan niet lekker lopen en neiging hebben tot afslaan.
Hoe vaak heb je die knal nu al gehad?
Meer dan die ene keer?

Totaal aantal Berichten: 17420
- CX 2400 Super
Dan zou het die luchtschuif best weleens kunnen zijn: telkens als hij moeilijk start, moet ik daarna met het gaspedaal spelen om hem aan de praat te houden. Ligt het stationaire toerental normaliter rond 950, de eerste seconden na zo’n probleemstart bij 800.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

- CX 25 GTi Turbo 2
Die luchtschuif zit achterop het blok en is zelf te testen.
Je kan hem eraf halen en dan door het gat kijken.
Daarna zet je er 12 volt op en moet hij binnen een minuut of 2 wat dichter zijn.
Hij gaat niet 100 open, maar wel dicht.
Dit is hem
Volgens mij is dit standje open:
Ik dacht eerst ook dat het hieraan lag, maar dat viel wel mee.
Nog veel belangrijker is is dat de Luchtmassameter goed staat afgesteld.
Het is dat je geen kat eronder heb zitten, anders had je hem zelf gewoon kunnen afstellen, nu moet dit denk ik door een garage gedaan worden met Co meter.
Verse bougies en goede bougie kabels zijn natuurlijk ook belangrijk.
En niet te vergeten, er mag nergens een slangetje los zitten of ingeschuurd zijn, dan werkt het ook allemaal voor geen meter

Totaal aantal Berichten: 3909
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
maak rustig eens een rondje stekkers in het vooronder, dat blijven gevoelige issues bij de CX.
ik heb ook wat minder stekkers gehad….. (ergens in de kabelboom en de bobine aansluiting).
bij draaiende motor overal eens aan duwen trekken, soms kom je zo wat op het spoor.
en ook bougies+kabel zoals Arjan al schreef + LMM.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Sowieso is het een goed idee de luchtmassameter even los te halen en te controleren of de flap soepel loopt. Bij mij zat hij bijvoorbeeld een beetje vastgekleefd door wat vettigheid aan het begin: dit veroorzaakt ook een slechte start. Daar hoef je hem niet eens voor uit elkaar te halen.
Wat Arjan niet schrijft is dat het primaire doel van de extra-luchtklep is om dicht te gaan als hij warm wordt. Het 12 volt contact is voor een extra verwarmingscircuit in de klep dat hem iets sneller laat dichtgaan dan anders. Je kunt hem het beste testen door een paar uur in de vriezer te leggen: dan moet hij beduidend verder open staan dan bij 20 graden. Het belangrijkste is natuurlijk dat hij nog verder dicht gaat als hij echt heet wordt, maar dat is iets lastiger te testen (oven?).

- CX 25 GTi Turbo 2
Bij ging die met een minuut of 2 12 volt op de polen gewoon helemaal dicht. Extra warmte van buitenaf is daar volgens mij niet voor nodig.
Ik kan me wel voorstellen dat het dan veel sneller gaat als het flink heet is onder de kap
@Rens
Ik weet dat bij mij de toerenteller op het dash ook meer aan geeft dan wat de motor daadwerkelijke loopt.
Als je in het dash dus 900 rmp ziet zou het minder kunnen zijn als jij ook zo’n afwijking heb.
In dat geval hoef je alleen maar de stelschroef een kwart of halve slag open te draaien die aan de bijrijderskant van het blok zit.
Dit kan overigens sowiezo geen kwaad om het probleem tijdelijk te verhelpen. Ik zou het even doen met een warm blok zodat je niet opeens bij een warme motor erg veel toeren heb.

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
RensKorevaar schreef:Dan zou het die luchtschuif best weleens kunnen zijn: telkens als hij moeilijk start, moet ik daarna met het gaspedaal spelen om hem aan de praat te houden. Ligt het stationaire toerental normaliter rond 950, de eerste seconden na zo’n probleemstart bij 800.
Rens, zoals reeds genoemd hier, is de luchtmassameter de eerste verdachte in dit soort
gevallen.
Vooral na een backfire: dan krijgt dat ding een grote klap. De klep zou eventueel wat verbogen kunnen zijn, doch meestal loopt dan de wagen warm ook slecht, maar ik zou wel de stekkers checken aldaar!
En die V-snaar: hoe kan die zomaar geknapt zijn? Jou kennende is dit toch wel tip-top in orde geweest voordat je vertrok!
Zou het soms kunnen dat de poulies niet juist tegenover elkaar staan? En dat die riem daar dus ‘wringt’? Even goed onderzoeken terwijl je er de nieuwe op zet.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

- CX 2400 Super
La Léo schreef:En die V-snaar: hoe kan die zomaar geknapt zijn?
Al dat spul was inderdaad vervangen, dus we zullen het maar op “new old stock” houden. De buitenlagen zagen er nog strak uit, maar de kern was uitgedroogd…
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Zeer aannemelijk.
NOS is nooit een goed idee bij riemen…
Inderdaad NOS riemen zijn oud en rubberachtig materiaal verliest haar soepelheid.
V.w.b betreft de hardware en software in de machinekamer, Rens neem een V…!
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS

- CX 2400 Super
Tijd voor een update! Op p.22 heette het pookje minder pienter, omdat het weleens uit de 3e en 5e versnelling schoot. Dat is met de juiste hoeveelheid verse versnellingsbakolie opgelost. Sinds p.31 is er sprake van kuchend en knallend starten geweest. Ook dat is opgelost, met een nieuwe koudeluchtschuif en nog wat klein grut. Hij start nu weer voortreffelijk.
Op de heenweg naar de 20e verjaardag van de CX-club in Wanroij heb ik nog wel een minder leuke verrassing meegemaakt: er was een bougie losgetrild. Zoiets was me nog nooit eerder gebeurd, dus toen na het schrikbarende schokken een luide knal volgde, dacht ik dat hij zware mechanische schade had. Dan is een bougie toch weer een meevaller. Op de terugweg reed hij bijzonder soepel. Nu is er niet veel meer aan te doen. Alleen aan de aangevreten verchroomde sierstrips boven de stootlijsten stoor ik me, maar die schijnen niet meer te vinden te zijn…

Totaal aantal Berichten: 9362
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
welke strips?
effe een foto
kan ik wel even kijken in borculo.
vgf
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

- CX 2400 Super
Ik vind zo snel geen geschikte foto. Serie 2 Prestiges hebben niet alleen dunne verchroomde strips direct onder de ramen, maar ook op de flanken, net boven de zwarte stootstrips. Ze hebben bij mij allemaal wel iets, dus links en rechts, voorspatborden, voordeuren, achterdeuren en achterspatborden. Het spul is wel van een rol te krijgen, maar niet of nauwelijks nog in de originele maten…

Totaal aantal Berichten: 9362
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
heb al even naar de foto’s gekeken bij jou in het topic.
maar zijn dat geen rvs strips?
citroen gebruikte alleen kunststof “chroom ” in de daksierlijsten en de pezen in de voor en achterruit rubbers en natuurlijk in de stootstrips zelf (serie 1)
er is laatst nog een prestige bij dibbert gebracht.(van binnen uitgebrand)
was van iemand van het forum.
daar zaten deze dus ook op,lijkt mij.
zal deze week even informeren en laat het je weten.
moet je ze rondom hebben?
vgf
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Nee Frank, de fabriek gebruikte ook plakstrips op de Séries 2. Of die ‘van de rol’ zijn weet ik niet, maar een alternatief zou ik niet weten, althans niet NOS ongebruikt.