1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »

DS motorombouw
murphys_law
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38

- ID/DS DS 23 Pallas
Gepost: 29 september 2012 07:05 PM

Ik heb nog weinig gepost op dit forum. Maar ik begin met een nieuwe Citro-start! En ik ben de afgelopen week begonnen aan een motorwissel van mijn DS. Het was een 23 maar het wordt een 21 Pallas, 5 bak handgeschakeld. De 23-motor heeft een kapot axiaallager. Momenteel heb ik wat foto’s online staan op Mijnalbum, de auto staat geparkeerd in de garage voor de motorwissel, en ik ben vast bezig geweest het nieuwe blok te reinigen. Veel kijkplezier, en ik doe zo af en toe wel eens een update.

Albums:
http://www.mijnalbum.nl/Album=TXXP3DDE (reinigen nieuwe motorblok)
http://www.mijnalbum.nl/Album=4436HMSU (afladen auto en plaatsen voor de klus)

Groetjes
Ice
Den Haag

Ice, Den Haag
DS 21/3 Pallas, Alfa 145 1.9 JTD

Profiel  

Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938

Gepost: 29 september 2012 07:41 PM
  [ # 1 ]

Succes,

Heerlijk spul dat Dasty tongue wink

Profiel  

murphys_law
< 100 berichten
Rank

- ID/DS DS 23 Pallas
Gepost: 29 september 2012 07:58 PM
  [ # 2 ]

Eens, SPAM. Ik kan dat iedereen aanbevelen, voor zover men er nog niet mee bekend is. Wibra verkoopt het, 1.99 voor de spuitfles en 1.79 voor de navulling. Werkt super. Inspuiten, in laten werken, af borstelen (met een tandenborstel heb ik het gedaan) en daarna afspoelen met water. Superspul!!

Ice, Den Haag

Profiel  

citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4311

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 29 september 2012 09:02 PM
  [ # 3 ]

Hee,  leuk dat je de hobby weer opgepakt hebt. Als je een keer hulp nodig hebt hoor ik het wel. Kan ik al mooi wat ervaring opdoen met een ds.

Profiel  

H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5390

Gepost: 29 september 2012 10:27 PM
  [ # 4 ]

Ice,
Goed bezig!
Is het origineel een DS 23 op kenteken?
Da’s dan toch wel jammer van de originaliteit…
Maar 21 blokken zijn eigenlijk prima.
Waar sleutel je trouwens in Den Haag?
Lijkt een beetje op Zichtenburg op de foto’s?
Grappig bordje trouwens: “BX spocht”
We zien graag je kaumende werkzaamheide met fautaureipogtage vesgijne!

Profiel  

murphys_law
< 100 berichten
Rank

- ID/DS DS 23 Pallas
Gepost: 01 oktober 2012 06:17 PM
  [ # 5 ]

Zo vandaag druk aan het sleutelen geweest. De motor en de bak liggen er nu uit. Het gaat nog een hoop schoonmaakwerk geven, genoeg te doen dus, maar voor vandaag een mooi resultaat denk ik zo. Fotootjes uiteraard ook weer:
http://www.mijnalbum.nl/Album=PZJRNKEO

Veel kijkplezier!

Ice, Den Haag

Profiel  

mike
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 339

Gepost: 01 oktober 2012 07:55 PM
  [ # 6 ]

Tof Ice!

Ajeto!!!

Profiel  

murphys_law
< 100 berichten
Rank

- ID/DS DS 23 Pallas
Gepost: 02 oktober 2012 08:32 PM
  [ # 7 ]

Nog een update. Vandaag verder gegaan met schoonmaken. Resumee Overflakkee: Er zat in mijn DS een 23-motor, waar een axiaallager uitgelopen was. De auto is daarom drie jaar geleden de stalling in gegaan, geen tijd, ruimte, geld etc. Maar een korte tijd geleden kwam een vriend langs, met de mededeling dat hij nog een goede 21- carbumotor had liggen. Hij moest daar van af, Na kort nadenken besloot ik maar op het aanbod in te gaan, en heb korte tijd later de motor opgehaald. En uiteraard m’n eigen DS uit de stalling opgehaald. Afgelopen maandag is de oude motor/bak er uit gegaan, en kunnen voorbereidingen getroffen worden, om de nieuwe motor in te bouwen. Er komt natuurlijk het nodige bij, iedereen die aan een oude auto sleutelt weet dat Smile. In ieder geval moet de koppeling vervangen worden, samen met een heleboel andere onderdelen.

Vandaag zijn motor en bak gesplitst, en heb ik de dag besteed aan het vetvrij maken van de motorruimte. Daar zat na 38 jaar zoveel vet in, dat zelfs de OPEC met mij contact heeft gezocht. Een deel van het wereldenergieprobleem zou je er zo mee op kunnen lossen. Maar dat boeit me verder niet zo, vandaar dat ik de nodige hoeveelheid Dasty heb gebruikt om het vet op te lossen. Vier spuitflessen verder (ik moet nu echt nieuwe Dasty halen) is de motorruimte aardig schoon. Uiteraard ook weer de nodige foto’s gemaakt.

De frictieplaat is versleten, van beide motoren. Hier komt een nieuwe frictieset in, koppelingsplaat, drukgroep en druklager. Laat de foto maar verder voor zichzelf spreken.

Dit is een stuk minder vet in de vetput. De OPEC zoekt inmiddels contact met me, omdat met deze hoeveelheid koolwaterstoffen, die zich in de loop der tijd hebben opgehoopt, een deel van het wereldenergieprobleem kunnen oplossen.

Steeds meer onderdelen komen vrij van het oude blok.

Duurzaam gescheiden. Motor en bak zullen elkaar na 38 jaar voorlopig alleen moeten laten….. (snif)

Twee foto’s van de starterkrans. Als je goed kijkt, bij de onderste pasbus, en de eerste foto vergelijkt met de tweede, dan zie je dat de starterkrans een stukje verschoven is. Op de eerste foto zie je dat de tanden van de starterkrans nog iets achter de pasbus vandaan komen, op de tweede foto zie je dat de tanden er helemaal achter verdwijnen. Dit is het gevolg van de kapotgelopen axiaallagers, die een axiale speling van de krukas van enige milimeters mogelijk maken. Dit is dus gewoon stuk. En het blok liep nog als een zonnetje zelfs… Toch redenen genoeg om hem te vervangen, al was het alleen maar omdat ik geen startmotorfabriek heb Smile. Door de zwevende positie van de krukas vreet deze motor namelijk de startmotor op.

De vetput is inmiddels aardig leeggeschept. Dit kom je tegen bij een DS. Niets aan te doen, maar ik monteer het graag wat schoner terug dan in een vetbende te blijven graaien. Maargoed, ik heb in de loop der jaren ook meer dan voldoende aan GS en CX gesleuteld om te weten wat je aan kan treffen in een motorruimte.

Dit is weer een nieuwe uitdaging, en het kriebelt weer als vanouds. Ik heb lange tijd in dubio gestaan, of ik de DS wilde houden (genoeg aan m’n kop en zo), maar ik ben blij dat ik dat toch gedaan heb. Afgelopen week heb ik de DS weer aangesleept, na drie jaar, en het leuke gevoel dat ik altijd had bij die auto, was ook direkt weer terug Smile Ik heb er dus een goeie keus in gemaakt, er mee door te gaan en de auto te houden. Als er zich nog ontwikkelingen voordoen, dan meld ik me uiteraard. Veel lees- en kijkplezier!!

Ice, Den Haag

Profiel  

Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4965

Gepost: 02 oktober 2012 08:43 PM
  [ # 8 ]

Is het een probleem om die axiaallagers te vervangen?

Profiel  

murphys_law
< 100 berichten
Rank

- ID/DS DS 23 Pallas
Gepost: 02 oktober 2012 08:56 PM
  [ # 9 ]
Han S schreef:

Is het een probleem om die axiaallagers te vervangen?

Nee, ik heb voor deze oplossing gekozen omdat dit nu de meest praktische is. De 23-motor blijft uiteraard wel in mijn bezit, verkeert verder nog in prima conditie. Ten eerste heb ik een motor op reserver, ten tweede kan ik de 23-motor, als ik dat wil, in een rustige tijd opbouwen en toch in de DS blijven rijden.

Ice, Den Haag

Profiel  

Han S
> 4000 berichten

Gepost: 02 oktober 2012 09:10 PM
  [ # 10 ]

Dat doe je goed.
Als ik jou was zou ik de originele motor op mijn gemak goed in orde maken en hem bij de auto houden. Dat maakt de auto in de toekomst ook meer waard.

Profiel  

wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3198

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 02 oktober 2012 09:21 PM
  [ # 11 ]
murphys_law schreef:

Zo vandaag druk aan het sleutelen geweest. De motor en de bak liggen er nu uit. Het gaat nog een hoop schoonmaakwerk geven, genoeg te doen dus, maar voor vandaag een mooi resultaat denk ik zo. Fotootjes uiteraard ook weer:
http://www.mijnalbum.nl/Album=PZJRNKEO

Veel kijkplezier!

gezien je forumnaam begrijp ik niet goed waarom je de voorschermen er op laat zitten Wink

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  

XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15873

- Ami 8 Club
Gepost: 03 oktober 2012 01:18 AM
  [ # 12 ]

Leuk topic! Dit ga ik volgen.  very good

Profiel  

murphys_law
< 100 berichten
Rank

- ID/DS DS 23 Pallas
Gepost: 07 oktober 2012 10:30 PM
  [ # 13 ]

En we zijn weer een heel stuk verder. Ik heb niets gepost de laatste dagen, maar er is wel degelijk vooruitgang in het project. In ieder geval is de bak schoongemaakt, hieronder het koppelingshuis:

Koppelingshuis na reiniging.

Er is inmiddels een nieuwe frictie ingegaan met nieuw toplager (geen foto’s helaas), en het geheel van motor en bak is weer samengebouwd tot een geheel. Daarvan getuigt de volgende foto, waar de aandrijfunit in de kraan hangt, om afgebouwd te worden en vervolgens in de motorruimte getakeld te worden. De diverse onderdelen hebben een poetsbeurt in de schoonmaakbak ondergaan. En dan moet je de nodige dingen terugmonteren: HD-regelaar, startmotor, uitlaatspuitstuk, motorsteunen en ik vergeet nog de nodige, maar ik ben inmiddels aardig gaar Smile.

Motor in de takel voor afbouw en plaatsing in de auto

Motor op de bokken

En de aandrijfunit is weer in de auto getakeld. Dat past maar net dus voordat hij goed en wel staat, heb je best al om het ding heen gelopen, heen en weer bewogen, langzaam zakken, plaatsen, sturen, en ben je even verder. Maar het is gelukt en hij staat inmiddels ook vast. Nu afmonteren, diverse zaken zijn al gedaan zoals LHM-leidingen, schakelmechaniek, koppelingskabel, maar er staat ook nog het nodige te doen. Het vieze versnellingsbakdeel op de foto heb ik nog schoongemaakt, dat is ook in de auto te doen, en qua tijdsplanning kwam het beter uit.

Hij gaat er in!

Hij staat er in!

Het stuurhuis is ook schoongemaakt en klaar voor montage. Met nieuwe hoezen en rubbers.

Stuurhuis, ook klaar voor montage.

Dus, lekker verder gegaan, maar nog niet klaar. Nog even flink stoeien en hij moet weer veilig en lekker de straat op kunnen Smile Wordt wederom vervolgd!

Ice, Den Haag

Profiel  

Han S
> 4000 berichten

Gepost: 07 oktober 2012 10:36 PM
  [ # 14 ]

Je weet dat de voorschermen er in een half uur naast liggen neem ik aan?

Profiel  

murphys_law
< 100 berichten
Rank

- ID/DS DS 23 Pallas
Gepost: 07 oktober 2012 10:38 PM
  [ # 15 ]

Dank voor de tip. Ik zal het bij de volgende ombouw eens bekijken, nu laat ik ze zitten. Ik ben inmiddels aleen maar aan het opbouwen, dus ik ga nu niet meer afbreken. Maar wellicht is het nuttig voor een volgende keer.

Ice, Den Haag

Profiel  

1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook