Maar nu, Hij is samengesteld uit een cx uit ‘84 met een blok van een diesel turbo 2 zoook het interieur en het dashbord. De neus is anders. De toerenteller doet het niet, de hemel hangt, en voor de rest weet ik het nog niet. De bodem is goed alleen rechts een deuk in de dorpel maar daar is een nieuwe voor. Alle deuren zijn slecht.
Waar eerst aan te beginnen?
Olie verversen, welke soort, high milage? Niemand weet hoeveel km er op het blok zitten.
Apk laten, test, keuren en kijken wat er nog meer geedaan moet worden?
Versnellingsbak olie, welke? die voor oldtimers sae 90?
Welke toevoegingen kan ik erin doen om de binnenkant van de ljdingen schoon te krijgen?.
Nu, bedankt voor de moeite van het antwoorden, Ad
cx 22trs ‘85
TD2 gewoon 15w40 van goede kwaliteit, en dan merk je vanzelf of ie t ook opgebruikt.
versnellingsbak is standaard 75w80.
Voor de hydrauliek, filters schoonmaken, lhm vat schoonmaken en met nieuwe lhm de remmen doorspoelen totdat t heldergroen eruit komt. evt hoogteregelaars demonteren en schoonmaken, maar t laatste zou ik alleen doen bij problemen.
toerentellers bij td serie een geeft vaker problemen. wie de oplossing heeft mag t zeggen. ben er zelf nog niet aan toegekomen.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Proficiat met je nieuwe aanwinst!!
Nu aan de slag.
atak schreef:Waar eerst aan te beginnen?
Niemand weet hoeveel km er op het blok zitten.
Dus om te beginnen: Kleppen stellen, distributieriemen vervangen + spanrol, olie + bakolie verversen, koelsysteem geheel doorspoelen en met vers koelwater afvullen. Cilinderkoppen van de Turbo 2 zijn zeer gevoelig voor scheuren en corroderen, dus goede koelvloeistof is essentieel! Luchtfilter checken, vervangen indien vervuild. Indien prestaties tegenvallen en de auto overmatig rookt ook na koude start: membraan van de acceleratieklep achterop de brandstofpomp vervangen (die is dan meestal gaar).
Brandstofslangen controleren op scheuren (kunnen valse lucht aanzuigen).
Tenzij je zeker weet dat de vorige eigenaar dit recentelijk nog allemaal gedaan heeft.
Dan wielophanging en stuurkogels checken op speling (dit laatste met het systeem op druk).
Zeer grondig alle HD-leidingen checken, met name die over de achterbrug lopen en de gekrulde remleidingen. Dit alles is sowieso APK-afkeur indien niet in orde, maar dit kun je dus zelf al bekijken.
O ja en resevewiel eruit (moest toch al voor de bakolie) en dan de retourleidingen checken, de ‘Octopus’.
P.s. En natúúrlijk lid worden van de CX Club! Veel van bovenstaande zaken staan reeds uitgebreid beschreven in de technische rubriek in het clubblad ‘La CX en Route’. Oude nummers op aanvraag bij de Redactie verkrijgbaar.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Die velgen heb ik nog nooit gezien!
Hoe hebben ze de intercooler geplaatst? Kun je er een foto van maken (onderkant van de voorbumper)
Die deuk in de dorpel zal wel alleen in de sierkap zitten, ik hoop wel dat hetgeen eronder zit je niet gaat tegenvallen.
Leuke foto trouwens
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
erikkuiper schreef:Die velgen heb ik nog nooit gezien!
Ik wel! Dit zijn stalen TRX velgen, werden toegepast (o.a.) op de bekende Tiessiers met de 6 wielen.
Dus Ad: check de banden die daar op zitten en als ze versleten (<4 mm) of verdroogd zijn: sla je spaarvarken kapot, want die banden kosten € 350 per stuk.
Je kunt natuurlijk ook stalen 14” velgen zoeken, daar passen banden op van rond de 100 euro.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Waaaaat? €350 per stuk Zijn er cx rijders die zulke velgen ambiëren? oftewel zullen ze ook te ruilen zijn. de voorbanden zijn net aan de achterbanden zijn goed en wil ik naar voren zetten.
Ik hoop dat ik nog kan slapen hahaha. Ad
cx 22trs ‘85
Totaal aantal Berichten: 9907
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zoek eens naar RR velgen voor een sm op ebay! Originele banden voor de sm zijn trouwens €380
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
De stalen TRX-velgen doen bij CX-Basis nieuw 83 euro. De TRX-banden staan niet in de webshop, maar ik meen dat ze toch duidelijk minder duur waren; ongeveer €260 als ik me niet vergis.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
En Ad, zoals ik door schade en schande heb moeten leren, lijken TRX-achterbanden vaak nog goed, maar hoeven ze dat niet te zijn. Zelfs al hebben ze een goed profiel, dan nog kunnen ze uitgedroogd en/of vervormd zijn.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
RensKorevaar schreef:maar ik meen dat ze toch duidelijk minder duur waren; ongeveer €260 als ik me niet vergis.
O een écht koopje dus!
En inderdaad, TRX banden die ‘net kunnen’ volgens de gemiddelde persoon (én de APK), zijn in de regen of vochtig wegdek heel tricky. Minder dan 4 mm is echt af te raden met die banden.
Dus: setje 14 inch velgen scoren en knappe banden monteren. Klaar.
atak schreef:Waaaaat? €350 per stuk Zijn er cx rijders die zulke velgen ambiëren?
Jazeker wel! Een goede vriend van mij met een Tissier. Heb momenteel weer een set van 4 stuks voor hem klaar liggen waar iemand dringend vanaf wilde. Dus: niet aan de oudijzerboer geven strakjes hoor!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Vrijdag zal ik een foto maken van de motor, dan ga ik hem halen. De dorpel is verrot maar bij de koop zit een nieuwe die ik erin ga lassen. Daarvoor heb ik geoefend op een Renault 4. Hoe plak je het beste de hemel? Die zit los en is van skaai. wat voor hemel is origineel? In mijn DS heb ik er ooit een ingelijmd en die was voorgesneden en ging erg goed en makkelijk met bisontix.
cx 22trs ‘85
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
@ La Leo:
Ik heb ook nog 2 of drie van die velgen rondslingeren met de kunststof dopjes er nog (grotendeels) in, als ik zover ben dat ze van de “ambulance nomalisée” af mogen zal ik aan je voorraad denken!
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Ik heb de cx maandag even vluchtig bekeken,maar wel een mooie verschijning.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 14-06-2011
- Xsara Picasso 1,8i 16v G3
- CX 2.2 TRS
RensKorevaar schreef:De stalen TRX-velgen doen bij CX-Basis nieuw 83 euro. De TRX-banden staan niet in de webshop, maar ik meen dat ze toch duidelijk minder duur waren; ongeveer €260 als ik me niet vergis.
Nieuwe stalen velgen, waarom zit er dan al roest op?
Ik heb zelf vier stalen velgen bij Peter Bonhof in Epe gehaald. En voor een stuk minder dan 83 euro per stuk. Wieldoppen heeft hij ook nog wel liggen.