Eh…ik denk dat ik nu wel genoeg opties heb…
ik heb geen oude dop, geen cv expansievat, en geen tijd om dat te regelen omdat ik morgen moet rijden. Een band heb ik wel. En een slangklem ook. Dus daar hou ik het bij, totdat blijkt dat dat niet werkt
Grmpf, ik denk dat de koppakking toch lek is.
waarom? oliepeil is veel hoger dan het was. Ook boven het aangegeven peil op de stok.
daar komt bij dat er witte rook is, beetje sludge op de dop en nergens zichtbare lekkage van koelvloeistof.
morgen rijden wordt em dus niet, want hij gooit er zo een liter uit op 20 km. dat lijkt me niet goed om mee te gaan rijden…
Iemand inschatting van hoe lang het duurt om koppaking te vervangen van een DY3?
kop moet er uiteraard af.
Inlaatspruitstuk kan blijven zitten? gewoon met carb en al eraf?
Uitlaatspruitstuk moet los.
waterpomp kan ook blijven zitten?














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Reken op een dagje werk. Maar, de kop kan ook gescheurd zijn (komt helaas voor…) en de tapeinden van je uitlaatspruitstuk breken ook meestal wel af.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste














Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Als je kop lekt en je haalt hem eraf is de kans behoorlijk groot dat je kop gevlakt moet worden. Als hij gevlakt moet worden moeten de spruitstukken en de waterpomp eraf.
Kop eraf is niet zo heel veel werk, hou wel alle stoterstangen en tuimelaars bij elkaar; of samen in bakjes of goed labelen. Laten vlakken is een paar tientjes, nieuwe pakkingen overal (kop, uitlaat, inlaat)ook een paar tientjes.
Beste tip;
Dat is balen.
Pas op met kop vlakken. Hij wordt snel te dun en dan gaat de motor pingelen door een te hoge compressie.
Dus eerst de kop ( laten) nameten en als hij binnen de toleranties zit zeker niet laten vlakken.
Pas op dat bij de demontage van de kop je cylinder bussen niet omhoog komen. Als de kop bouten er uit zijn kop eerst wat proberen te kantelen en niet gelijk rechtstandig omhoog trekken. Als je in etappes gaat werken, dan zou ik de bussen tussendoor met bouten en ringen zekeren.
Succes.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper






























Totaal aantal Berichten: 11896
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Stef Sep schreef:hou wel alle stoterstangen en tuimelaars bij elkaar; of samen in bakjes of goed labelen.
Uit het WPHB van een ouwe Chevrolet ooit de volgende erg goede tip gehaald: Van wat afvalhoutjes kun je een rekje klussen waarin je de 8 stoterstangen netjes in hun eigen positie kunt plaatsen. Even per cilinder nummeren en/of voorzijde van de motor aangeven en in- en uitlaatklep stoterstang als zodanig merken (gewoon met een stift op dat rekje) en dan kan je eigenlijk niks gebeuren. In principe, als je de lay-out van het rek overeen laat komen met het blok, hoef je alleen maar voorkant blok aan te geven, maar overkill kan geen kwaad
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Volgende week maar weer een klusdagje inplannen. Ik heb voorlopig meer gesleuteld dan gereden in de 4 maanden dat ik een DS heb.
Ach, daar leer je van…:-)
ik moet morgen nog wel eerst 80 km rijden. Eens kijken hoe ze dat ervan af brengt.
Zou je dat nou wel doen? Koelvloeistof heeft geen smerende werking en als het per se moet zou ik de olie verversen, al is het goedkope bouwmarkt olie en dan de radiateurdop los laten zodat je koelsysteem drukloos blijft. Dat moet met deze buitentemperatuur geen enkel probleem zijn en je voorkomt dat door de overdruk veel KV naar het carter gaat.
ik MOET wel eigenlijk. dar is namelijk de garage waar ik altijd klus, bij familie. Ik kan wel op de parkeerplek beginnen, maar stel dat ik ergens tegen aan loop, sta ik met een DS die niet meer loopt, op een parkeerplek. Dan ligt ie ook nog es op de grond, dus op een trailer wordt lastig.
Overigens heb ik al een paar keer (onwetend) deze 80 km gedaan, en toen ook koelvloeistof verloren. Als ik eenmaal op gang ben, is er vrijwel geen witte rook meer. Dus ik denk dat het dan nog wel mee valt.
ik heb in ieder geval olie en kvs bij me. Olie verwisselen is nu geen optie meer, het is donker en ik moet morgen om 6 uur ‘s ochtends weg.
ik weet dat het niet wenselijk is, maar ik zie eigenlijk geen andere optie.
Een reguliere garage in de buurt is niet aan de orde vanwege kosten.
Draai dan iig de radiateurdop los zodat je drukloos bent. Er zal dan heel weinig KV verdwijnen en het is steenkoud, dus dat is geen probleem.
Bedankt, dat is een waardevolle tip. Ik heb bovendien een temperatuurmeter, dus die kan ik nog in de gaten houden.
Waarschijnlijk stop ik ook wel een paar keer, om even een blik onder de kap te werpen. En ik ga op benzine rijden.
Ik heb met een Jaguar jaren drukloos gereden omdat er een vriesschotje wat lekte. Dat was zelfs in de zomer geen probleem.
Nou, de DS heeft het volgehouden. De auto staat nu bij familie war ik woensdag de kop er af ga halen, donderdag vlakken, vrijdag of maandag terug monteren. Kerst rijden!
Nu wil ik graag goed voorbereid zijn, dus ik wil vragen even mee te denken of ik de juiste dingen besteld heb:
Koppakking
klepdeksel pakking
uitlaatspruitstukpakking 4x
tapeinden uitlaatspruitstuk (er gaat er vast 1 kapot )
inlaatspruitstuk pakking
inlaatspruitstuk pakking
Carbvoetpakking (voor het geval de carb van spruitstuk afmoet, omdat dat makkelijker is.)
pakking voor de aansluiting van de leiding van verwarming op de kop.
er zit kvs in de olie, dus olie verversen.
Hoeveel olie?
nieuw olie verversingsspullen (filter, pakking etc)
En omdat ik er toch mee bezig ben:
Bougies, en boubiekabels.
bij de benzine pomp lekt er olie, dus ook benzine pomp pakking.
Vergeet ik nog iets?
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Wilfred en Geesje schreef:tapeinden uitlaatspruitstuk (er gaat er vast 1 kapot )
Zet ze even iedere dag in de kruipolie. Niet in de WD40 of zo, maar in goede, roestoplossende kruipolie. Dat kan net het verschil maken.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En als je een goede gasbrander hebt kan je ze voor het losdraaien ook nog even heetstoken. Werkt erg goed, als je oplet tenminste
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste