4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4

Chassis aanpakken
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4972

Gepost: 25 december 2012 10:43 PM
  [ # 46 ]

Als ik de moeilijkere delen moet gebruiken ga ik idd voor dit soort delen. Maar een stuk recht en vlak plaat maak ik mooi zelf pas. Punt 1 omdat ik het leuk vind en punt twee omdat een plaat van 2000x1000x1 mm weinig kost en een plaat van 2 mm ongeveer het dubbele. Very Happy

De grote koker van de DS is een rechthoekig profiel van ongeveer 6 bij 20 centimeter welke naar ongeveer 17 cm afloopt naar achteren. Het vloerdeel zit daar met een oplopend stukje schuin omhoog aan vast gepuntlast en is plaatselijk volgens mij zelfs drie maal 1 mm op elkaar gepuntlast. Daar kruipt op den duur gegarandeerd water tussen en het gaat opzetten en is reddeloos verloren. Ik zie dat ook bij Engelse auto’s, drie platen op elkaar gepuntlast, heel sterk als het nieuw is want idd is een sandwhich sterker, maar er blijft niets anders over dan een soort taartbodem omdat de vocht welke er tussen komt het toneel nooit meer verlaat.

Ik vind dit een heerlijke discussie, vooral omdat er andere en nieuwe gezichtspunten worden aangeleverd. Volgens mij is een kokerprofiel van 2 mm sterker dan een van 1 mm en ik denk dat juist die koker van de DS heel stijf is. Het is een vreemde auto qua constructie, als je helemaal aan de achterzijde onder een van de trekogen een krik zet en je tilt de kont op, tordeert de auto geen milimeter, zo stijf is hij al.

Ik ben van plan om die buitenste verticale plaat er voor een groot deel uit te zagen en te vervangen door 2 mm. Die wil ik helemaal aan de bovenkant van voor tot achter vast lassen. De bodemplaat wil ik namaken met een breedte van 16 cm, met ook dat schuine kantje omhoog en dan 1.5 of 2 mm. Die wil ik aan de buitenste plaat van voor tot achter doorlassen zodat daar geen vocht meer tussen kan kruipen en ook de bodem gaat van voor tot achter waterdicht gelast. Daar kan geen water meer tussen komen en het ziet er dichtbij het origineel uit met dat randje waar de sierplaten achter haken.

Spanningen tussen de nieuwe en de oude plaat? Het is PB staal (pisbakkenstaal) wat je met een tangetje haaks omzet. Daar ben ik niet bang voor. Dit is nog maar een plan hoor, kan best nog alle kanten uit, maar al die kleine proplasjes zijn niet beter dan puntlassen en bij de naden kan het water zo naar binnen. Vandaar dat ik juist die naden wil afsluiten met staal dat eerst gesmolten is. Kit is ook heel aardig, maar in mijn beleving toch minder dan een las.

Ik sta graag open voor suggesties en andere ideeën, maar ik ben ook best wel eigenwijs en dat heeft me al vele malen goed van pas gekomen. Het huis heb ik ruim twee jaar geleden heel eigenwijs omhoog gekrikt met 92 ton hefvermogen, er drie palen onder gezet en het is in die ruim twee jaar geen milimeter gezakt. Totale kosten: geen 500 euro en een laag extra eelt.

Nou kom op, shoot me.

En Chris, gewoon doen, in de link boven in deze post zie je de beplating die je nodig hebt en als je nog niet kunt lassen: daar zijn cursusjes voor en oefening baart kunst. 1 mm lassen is wat moeilijker dan 2 mm, maar met een draadje van 0.8 mm (MIG) een een klein beetje stroom lukt het prima.

Ik zeg: doen.

Profiel  

SalsaChris
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 910

- ID/DS Dsuper
Gepost: 26 december 2012 10:41 AM
  [ # 47 ]

Hahahaha… H@ns jij neemt een hele pagina in tongue rolleye
Ik vind je verhaal allesinds geweldig
Ik was ook van plan om de rechte, gemakkelijke stukken gewoon uit een staal plaat te halen en voor de andere originele te nemen. En Als ik de kosten van dat wat ik tot nu toe kan zien optel valt het allemaal nog wel mee. Voorlopig heb ik haar ook nog als derde auto dus ik heb haar nog niet echt nodig. Maar de plannen zijn er wel om wanneer het chassis in orde is haar als 2de auto te gebruiken. Maar dat is wel allemaal met een grote als. We zien wel…

CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand

http://www.SalsaChris.mijnalbums.nl

Profiel  

Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 26 december 2012 12:33 PM
  [ # 48 ]

Ja, ik heb ongeveer je topic gekaapt, en dat op eerste kerstdag, ik moet me schamen.

Maar jouw DS heeft hetzelfde chassis als de mijne en eigenlijk is het een behoorlijk afwijkend geval als je het met andere auto’s vergelijkt. Het mooie is dat het veel rechte stukken bevat.

Ik ben benieuwd wat je gaat doen en hoe. Heb je las ervaring?

Hier heb je de prijzen van staalplaat.

Profiel  

SalsaChris
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 910

- ID/DS Dsuper
Gepost: 26 december 2012 07:14 PM
  [ # 49 ]
Han S schreef:

Maar jouw DS heeft hetzelfde chassis als de mijne en eigenlijk is het een behoorlijk afwijkend geval als je het met andere auto’s vergelijkt. Het mooie is dat het veel rechte stukken bevat.

Ik ben benieuwd wat je gaat doen en hoe. Heb je las ervaring?

Helemaal geen probleem. Alle hulp is welkom. Hoe relevant ze zijn, of ook weer niet.

Bedoel je dat ons chassis afwijkend is met dat van andere DS? Of eerder in’t algemeen? Dat een DS-chassis totaal anders is dan dat van andere merken?

Ik ben zelf ook benieuwd question  En neen, ik heb totaal geen las-ervaring maar ik heb wel een schoonbroer met een eigen garage. Die heeft ervaring zat. Maar ik ben niet vies om mijn handen uit de mouwen te steken en de DS zal me wel leren lassen.

CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand

http://www.SalsaChris.mijnalbums.nl

Profiel  

Han S
> 4000 berichten

Gepost: 26 december 2012 07:21 PM
  [ # 50 ]

Ik bedoel dat de DS sterk afwijkt van andere auto’s. Ik heb een Jaguar van 1969 en dat zit totaal anders in elkaar. In een ander draadje op dit forum vind je een link naar een fotoverslag: https://picasaweb.google.com/104808338418977024156/AutoHenk3?authuser=0&feat=embedwebsite#, kijk daar eens goed naar en maak een diepe buiging voor die man. Wel eerst je hoed of pet afzetten.

Maar eigenlijk zie je daar hoe ik het ongeveer ook van plan ben te gaan doen, als is het bij mij veel minder ingrijpend en ik hoop bij jou ook. Je ziet dat veel delen rechte plaat zijn en veel kun je met de zetbank zelf maken uit staalplaat. En wat je niet zelf kunt maken is gewoon te koop.

Lassen vereist wat oefening, maar je hoeft geen fotolaswerk te maken aan hogedruk gasleidingen.

Succes en met de hulp van dit forum krijg je veel gedaan.

Profiel  

4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook