Beste DS liefhebbers,eerst voor allen een zeer gelukkig nieuwjaar en een goede gezondheid, maar nu mijn vraagske aan jullie ik ben aan het denken om iets te kopen voor aan mijn DS te klussen en of te poetsen
en haar een beetje op een hoogte te hebben,er bestaan verschilende systemen maar wat is er volgens jullie het beste voor een DS
Groetjes patrick
Patrick,
Dat is net wat jezelf wilt en vooral wat je wilt besteden. Het mooiste is natuurlijk gewoon een hefbrug, maar je kan ook kiezen voor andere alternatieven.
Ik heb gekozen voor onderstaande optie.









Totaal aantal Berichten: 808
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Ik heb zelf een 2 koloms hefbrug thuis in de garage. Die stond er al toen ik het huis kocht, dus daar heb ik niets aan kunnen kiezen. Hij is net groot genoeg voor de DS, de achterarmen van de brug moeten maximaal uitgeschoven worden om zo dicht mogelijk voor de achterwielen te komen, de voorarmen hoef ik dan niet tot maximaal uit te schuiven. Daarmee hou ik het zwaartepunt (ver naar voren) zo dicht mogelijk bij de kolom zelf.
Het voordeel van een 2 koloms is dat je wielen vrij hangen. Bij een 4 koloms brug moet je opletten dat de rijplaten het spoorbreedte verschil tussen de voorwielen als de achterwielen kunnen opvangen.
Bij mijn 2 koloms brug loopt nog wel een balk over de grond, deze is zo hoog dat een DS in de laagste stand met haar uitlaatsysteem op de balk rust, tevens krijg ik de armen er niet onder / niet verwijderd als ze in die positie op de grond staat. Dat betekent dat de DS rijdend erop en eraf moet, of je moet aan de gang met plankjes/krikken, etcetera. Mijn garagist heeft een 2 kolomsbrug waarbij de tussenbalk verzonken ligt in de vloer, tevens heeft hij extra dunne/lage armen, deze kunnen wel onder een DS-in-laagste-positie geschoven worden
Oja, let ook op de benodigde stroom, de mijne loopt op krachtstroom, niet standaard aanwezig in particuliere huizen en garages.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Ik had in mijn vorige huis een “poetsbrug” die op perslucht werkte. Ideaal als je een lage garage hebt en toch wat omhoog wilt.
Ik heb in mijn huidige garage eerst een 4 koloms brug gekocht:
Voordeel: erg stabiel, ook een minder goede auto zal er niet af vallen. Hij is makkelijk te plaatsen op een niet al te stevige vloer. Sommige typen hoeven niet eens verankerd en kunnen nog verplaatst worden.Als je in de auto wilt werken, dan kunnen de portieren goed open zonder tegen de pijlers te komen.
Nadeel: Wielen zijn niet vrij als de auto omhoog komt, dus je moet vaak ook nog met assteunen werken. Die platen en voorbalk zitten akelig in de weg bij het sleutelen.
Ik gebruik deze brug nu alleen nog maar als parkeerbrug (auto er op en er een onder)
Heb recent een 2 koloms gekocht.
Je moet er dan wel een nemen met extra lange armen naar achteren.
Voordeel: erg veel ruimte bij het sleutelen, wielen zijn vrij.Voor mij is dit de ideale sleutel brug!
Nadeel: portieren kunnen minder makkelijk open, je moet de steunen zorgvuldig plaatsen en je moet een stevige auto hebben, auto kan er maar in 1 richting op.De betonvloer moet dik en stevig genoeg zijn. Verankering aan de vloer moet professioneel gebeuren
Budget: 2 koloms is meestal net iets goedkoper dan 4 koloms.
Er zijn in het amateur segment goed betaalbare nieuwe 2 en 4 koloms bruggen te koop en voor een paar honderd euro meer bezorgen en plaatsen ze hem ook nog.
Stroom: beide typen zijn meestal zowel in 220 als 380 te koop. Op 220 trekt hij erg veel stroom en heb je een aangepaste zekering nodig. Dus als je 380 hebt, zou ik dat doen.
Succes, een brug is een geweldig bezit.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper














































Totaal aantal Berichten: 43358
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Egbert schreef:Heb recent een 2 koloms gekocht.
Voordeel: erg veel ruimte bij het sleutelen, wielen zijn vrij.Voor mij is dit de ideale sleutel brug!
Om precies die reden hebben wij ook een 2 koloms brug. Op 380v.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hallo, ik wil jullie bedanken voor de reactie op mijn vraag,ik denk dat ik ga kiezen voor het systeem zoals
van SPAM omdat mijn garage maar 3m60 breed is,zo verlies je geen plaats ernaast.
groeten patrick




























Totaal aantal Berichten: 9488
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik heb december 2011 deze brug 2e hands gescoord, zie http://www.zia.ms.it/imprese/grazia/solsam18.html
In de E-uitvoering, in knappe staat voor € 325,-!
Dit omdat ik qua hoogte geen 2- of 4-kolommer kwijt kan.
Prima ding voor het werken aan wielophanging, onderkant motor/bak enz.
Alleen een volledige uitlaat lukt niet vanwege de constructie van de brug.
Plat op de vloer ca. 10 tot 12 cm hoog, kan je dus gewoon een auto overheen zetten.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986




























Totaal aantal Berichten: 9488
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
In m’n in de toekomst te bouwen nieuwe schuur/werkplaats ga ik trouwens voor een 2-kolommer boven een afdekbare smeerput.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Waarom ook een smeerput als je er een brug boven zet?
Ik heb het niet zo op smeerputten:
Ik heb meer smeerputten gezien waar water in stond en die nooit gebruikt werden, dan goede. En die goede worden ook vaak niet gebruikt.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper














































Totaal aantal Berichten: 43358
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Smeerputten zijn gevaarlijk omdat benzinedampen er in blijven hangen, uitlaatgas verzameld er in en je breekt je nek…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




























Totaal aantal Berichten: 9488
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Is ideaal bij het afstellen van bijvoorbeeld de wagenhoogte.
Er zijn tegenwoordig volledig waterdichte prefab betonnen bakken in elke gewenste maat te koop.
De garage van een zwager is ook nog voorzien van een hele lange, kan zelfs een touringcar boven.
Wordt bijna dagelijks nog gebruikt.
Edit: elke RDW-station heeft er ook meerdere.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986














































Totaal aantal Berichten: 43358
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
René Jongejan schreef:Is ideaal bij het afstellen van bijvoorbeeld de wagenhoogte.
Er zijn tegenwoordig volledig waterdichte prefab betonnen bakken in elke gewenste maat te koop.De garage van een zwager is ook nog voorzien van een hele lange, kan zelfs een touringcar boven.
Wordt bijna dagelijks nog gebruikt.Edit: elke RDW-station heeft er ook meerdere.
Ja, maar bij de rdw zijn die dingen van ventilatoren, anti-slipvloeren en afzuigers voorzien. Wagenhoogte afstellen doe ik op de 4 kolomer. Dat gaat ook erg makkelijk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




























Totaal aantal Berichten: 9488
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dus je hebt een 2- èn 4-kolommer?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986














































Totaal aantal Berichten: 43358
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, maar de 4-poots staat in Frankrijk helaas. De 2 koloms in m’n garage hier.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




























Totaal aantal Berichten: 9488
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Kan dus ook een reden zijn om “even” naar Fr. te rijden, wagenhoogte afstellen!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Bij onze buren is er pas nog eentje verongelukt in de put,
Door een giftige damp die bleef hangen in de put,( hij wou wat schoonmaken aan zijn voertuig)
Dus voor mij geen put
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.