René Jongejan schreef:Is ideaal bij het afstellen van bijvoorbeeld de wagenhoogte.
Er zijn tegenwoordig volledig waterdichte prefab betonnen bakken in elke gewenste maat te koop.
Dus je gaat in je nwe garage veel kosten maken met een waterdichte prefab betonnen bak, om misschien eenmalig de wagenhoogte voor af te stellen? Want verder kan je alles goed doen met je 2 kolommer.
Ik heb trouwens makkelijk praten hoor, ik heb de ruimte voor 2 bruggen: een 2 koloms en een 4 koloms. Maar die 4 koloms heb ik sinds de aanschaf van de 2 koloms dus alleen nog maar gebruikt als parkeerbrug.
edit: Bogerd en anderen, je mag voor het afstellen van de wagenhoogte bij mij langs rijden in Beekbergen en op 4 koloms.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
F.SvM schreef:Bij onze buren is er pas nog eentje verongelukt in de put,
Door een giftige damp die bleef hangen in de put,( hij wou wat schoonmaken aan zijn voertuig)Dus voor mij geen put
en daarom moet er dus afzuiging in die dingen veel gassen zijn zwaarder dan lucht en blijven er dus in hangen met dit als gevolg, met een goede afzuiging is er niks aan de hand.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ik zit ook te twijfelen tussen twee en vier palen ......
Bijkomend probleem is in mijn geval nog een heel beperkte hefhoogte ,
en als je maar één werkplek hebt staat dat ding natuurlijk altijd daar ,
en dus dikwijls stevig in de weg .
Maar ik kan bevestigen dat na jaren met een vierpaler en oprijplaten gewerkt te hebben
die dingen soms vreselijk in je weg kunnen staan , en je een hele dag aan hordelopen doet .
Wat natuurlijk niet slecht is voor je fysiek , zolang je er niet over struikelt
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Met een 4 kolomsbrug kun je wel makkelijk in- en uitstappen. En als je set losse steunen onder de auto zet, kun je de wielen ook gewoon los laten hangen terwijl de auto omhoog staat.
gr Mark
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
klopt , maar die vier palen en de oprijbanen blijven
( soms vreselijk )altijd in de weg zitten
Anderzijds kan je elke auto , ongeacht de staat van de bodem , probleemloos optillen .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 25-11-2009
- ID/DS DS 23 Break
- BX 1400 cc benzine
- Berlingo 16 hdi multispace
ik ben ook aan een hefbrug toe,mijn optie is SPAM’s oplossing,heeft iemand ervaring met bodemwerken op zo’n
brug ,wat bereikbaarheid betefd
hier kost een poetsbrug 1500€
Toch nog even ter info, de brug van een vriend die een schadebedrijf heeft -de mooiste brug denkbaar-, laag (4cm) geen palen in de weg en overal aan kunnen werken !
iets voor als ik ooit nog eens een nieuwe werkplaats zet en de 4 kolommer weg doe
gr Mark
Totaal aantal Berichten: 43058
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Ja, maar géén extra parkeerplaats want je kunt er dus geen auto onder zetten als ie omhoog staat.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
haha idd. niet aangedacht, maar als ik nog eens nieuw bouw moet het zo groot worden dat er geen auto onder hoeft
gr Mark
cisds schreef:ik ben ook aan een hefbrug toe,mijn optie is SPAM’s oplossing,heeft iemand ervaring met bodemwerken op zo’n
brug ,wat bereikbaarheid betefd
hier kost een poetsbrug 1500€
Bereikbaarheid is best goed, de auto steunt immers op vier punten en valt me reuze mee. Echter let wel: het is een poetsbrug die niet bedoeld is om eronder te kruipen.
Ik wil zelf een viertal stempels gaan maken die onder de steunpunten van de brug komen en dat ik er dan wel onder “” veiliger”” bij kan.
Er zit wel een veiligheid op de brug, echter “” safety first”
Ik heb mijn hele DS cabrio gebouwd op een “poetsbrug” er onder gekropen etc. Een solide “poetsbrug” heeft gewoon een veilige vergrendeling. Mijn ppoetsbrug was wel van een meer solide type dan die op de foto van SPAM.
Al het ijzerwerk van de poetsbrug zat wel behoorlijk in de weg, veel kruip door/sluip door, zeker als je midden onder de auto moet zijn voor bv de uitlaat. Maar als je geen hoogte in je garage hebt is dit een perfecte oplossing. Als je wel hoogte hebt, zou ik nooit een poetsbrug kopen. Geef dan 1000 Euro meer uit en koop een nwe 2 of 4 koloms.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Sinds anderhalf jaar heb ik een tweedehans 4-koloms hefbrug. Tot volle tevredenheid, ondanks de enkele nadelen die hier al eerder zijn genoemd. Ik overwoog eerst een 2-koloms. Maar daar heb ik vanaf gezien toen een neef (die jaren in autogarages heeft gewerkt) me vertelde dat hij ooit had gezien hoe een auto van een 2-koloms lazerde.Toen ik dat hoorde was de keus niet meer zo moeilijk. En op de een of andere manier voel ik me ook zekerder onder een 4-koloms.
P.S. Een brug heeft ook een sociale functie. Nog nooit zo veel vrienden gehad die zaterdags even de uitlaat van hun auto komen vervangen
Groet, Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Om nog even lastig te doen, voordeel van een (goede) smeerput, NUL kosten, geen onderhoud, geen electriciteit, geen auto’s die er af donderen, en mits wat je verstand te gebruiken, veiliger dan gelijk welke brug.
Maar je kan ook nooit alles in een put, dus een 2 kolommer is ook nog handig (maar zoals hier al gezegd, opgelet waar je het meeste gewicht van de wagen plaatst, te ver naar voren in geval van een DS ligt ie inderdaad met de neus op de grond.)
Als amateur zou ik ook voor de ‘SPAM’ brug gaan
BTW: ik heb niks buiten veel blokken hout
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
NUL kosten ??
Wat kost het bouwen van een smeerput denk je ?
Wat als die niet goed waterdicht is ??
lekker natte voetjes en een bende vuiligheid , die je op je knieën kan opkuisen .....
Neen dank U , don that been there ( to long )
Om nog niet te spreken van al die keren dat je van het laddertje afdonderd
met een hoop onderdelen of gereedschap in je hand .
En in een smeerput kan je even goed een auto total loss rijden
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 43058
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Als je eenmaal een brug hebt wil je nooit meer zonder. Ik heb van 2001 tot 2005 een brug gehad in m’n vorige hut en daarna noodgedwonen tot in 2012 weer op de grond moeten beunen met kriks, pootjes en blokken hout. Om compleet debiel van te worden en de lol van het klussen vergaat je snel als je weer eens op een koude garagevloer ligt te vechten met een sm, cx of ds.
Ik heb bewust gekozen voor een 2 koloms, ook al gaan de verhalen dat ze “gevaarlijk” zijn omdat er een wagen van af kan lazeren. Bij een 2 kolommer zijn 2 dingen heel erg belangrijk: dat ie vlak staat op een goede sterke vloer en dat je de auto er GOED opzet. Het zwaartepunt zo dicht mogelijk bij de kolom dus. Op die manier kunnen ook de deurtjes van het te verbeunen object nog goed open en dicht.
In Frankrijk maak ik wel gebruik van een 4 kolommer omdat er daar veel zwaarder materiaal op moet: landrover-achtigen. Die hebben een eigen chassis en dat is met een 2 kolommer soms erg onhandig. Overigens hebben we daar voor écht zwaar materieel ook gewoon een smeerput, maar dat blijft behelpen juist om de door W. Bogaerts genoemde redenen. Plus dat je er in kan lazeren als je met je lamme kop nog ff wat uit de garage wil gaan halen in het donker
Groot voordeel van een 2 kolommer tijdens het werken aan een ds en sm is dat je na het verwijderen van de voorschermen en voorwielen als het ware de motorruimte in kunt lopen en je dan geen last hebt van een rijplaat die in de weg zit. Je zet je beunproject op de voor jou fijne werkhoogte en kunt zo lekker overal goed bijkomen zonder met pootjes etc te moeten gaan rotzooien. Daarbij neemt een 2 kolommer meestal veel minder ruimte in beslag en werkt ie in 9 van de 10 gevallen zonder hydraulica die kan gaan lekken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!