Volgens gebruiksaanwijzing 2 lagen NR 1, daarna 2 lagen zwart….boel werk hoor…. Schuren tussendoor ook nog zeker?
SPAM schreef:Ton,
Hammerite is inderdaad wat stroperig, echter als je de zwarte lak gebruikt is het wat beter “smeerbaar”. Ik zet meestal eerst een dunne laag op het ijzerwerk en na vier uur ( conform gebruiksvoorschrift) zet ik er een tweede laag op.
Bij de latere DS-modellen zitten er ook bruin gelakte onderdelen op, ik heb echter nog geen onderzoek/navraag gedaan naar de kleuren van onze oude dametjes. Voor zover ik het kan zien is alles zwart.
In elk geval ben je goed bezig, vooral doorgaan
Ben wel groen tegen gekomen op assen/tripoides ,AC 509 op luchtfilter (moeilijk te vinden) bruin nog niet nee, all is black
Ga je het chassis ook zo doen?
Vandaag even gekeken naar de rubber lijsten. Die zitten allemaal met een pees tussen het metaal denk ik. Hoe krijg je die eruit? Uitbuigen…behandelen terugkloppen? Lijkt me ook een lastig werkje
http://www.youtube.com/watch?v=AFVlJAi3Cso
schoot me te binnen, inspiratie
Hahaha…de mijne was nog enigszins on topic hahaha
TonW schreef:Hoi Han, snap het niet helemaal. Wat is dat zwarte apparaatje met die schuifknop? Is dat kaarsje om het boorsel vast te houden? En wat gebeurt er dan als je doorboort?
Na lang denken is dat gewoon een stofzuiger
SPAM schreef:Ik dacht meer aan:
http://www.youtube.com/watch?v=Qh_lB4xHqWw
Ik zal weer on topic blijven
De Citroen Ds…50 tinten zwart
TonW schreef:Dit is de doorsnede….
Deze doorsnede laat duidelijk zien dat het lagerblok mbt smeernippel plaatsen niet anders is dan het nwe type.
Je moet met een dun boortje ( 3 of 4mm) loodrecht gaan boren midden op de “hanenkam” en hopen dat je netjes tussen de 2 hardstalen lagerschalen uitkomt ( de ruimte is daar 8mm, dus met een 4mm boor mag je 2 mm scheef boren). Kom je daar niet uit, dan stuit je op de lagerschaal en is je boor gelijk bot en breekt met een beejte pech. Geen nood, gewoon iets verder nog eens doen. Bij gebrek aan ervaring met dit fuseeblok kan ik niet vertellen na hoeveel mm je met je boortje er door heen bent. Bij nwe type moet je 26 mm boren. Daar moet nog wat meetwerk aan verricht worden. Laten we er voor het gemak eens vanuit gaan dat de diameter van het wiellager zelf oude en nwe type gelijk is. Dan moeten alleen de buitendiameter van oude/nwe type vergeleken worden.
De truc met het kaarsje heb je inmiddels begrepen.
Omdat je het fuseeblok in de koudontvetter gehad hebt, zal je inderdaad opnieuw moeten smeren. 1 nippel is voldoende. Je kan hem via dat ene gat eerst ook nog eens goed spoelen met bakolie. Met oliespuitje vol laten lopen en dan weer leeg laten lopen. Daarmee raak je de ontvetter wel kwijt. na dat spoelen via de nippel met vet vullen.
Succes,
Als je het niet aan durft, mag je met het losse lagerblok in Beekbergen langs komen, dan zoeken we het samen uit.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Ontzettend bedankt Egbert. Ik ga de tekening schalen…ik kan de breedte bv opmeten van het blok uitwendig en vergelijken met de maat op tekening…dan kom je aardig in de buurt met de hoogtemaat hanekam.
Bakolie? is dat Dot3 of Dot4 automaatolie?
Bakolie GL4. Of gewoon motorolie ( heb ik genomen). In theorie is bakolie beter, omdat het beter hecht.
En als je dan toch bezig bent. In mijn foto reeks staan ook foto’s om je draagarmlagers te smeren. Dat moet je zeker met bakolie doen ( niet met vet) en daar is een 2e gaatje nodig voor de ontluchting, anders pers je de keerringen er uit ( de keering van het wiellager sluit veel minder af, dus die zal je er niet uit persen)
Succes
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Dat laatste snap ik op 2 punten niet. Die bakolie is om het oude vet op te lossen en te spoelen toch?
Ik neem aan dat de draagarmlagers (had ik gezien idd) niet met olie gesmeerd worden?
En hoe doe je dat dan met die ontluchting ? of moet ik je album beter bekijken?
O wacht even je duwt er bakolie in met de vetpomp natuurlijk





























Totaal aantal Berichten: 10492
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Egbert, nog even de doorsnede bekeken. Is het geen optie om een van de 2 fusees volledig te demonteren, dus ook onderste lagerschaal, en dan vanuit de bodem hiervan te boren? Lang doorsmeren van de betreffende fusee zou dan ook het lager smeren.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Daar heb ik idd ook over gedacht en gaat dat ook op voor de latere types?





























Totaal aantal Berichten: 10492
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Volgens mij wel.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.