2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
ABS inbouwen
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2142
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 22 maart 2013 11:18 AM
  [ # 16 ]

volgens mij klopt dat niet helemaal. Remmen tegen het blokkeren aan geeft meer vertraging dan met blokkerende wielen remmen. De ABS zal sneller los/vast kunnen reageren dan jij zelf kunt doen. Modernere ABS systemen kunnen de boel nog veel beter regelen.
De blijvende bestuurbaarheid is inderdaad een heel fijn resultaat van het feit dat de wielen minder blokkeren.

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 22 maart 2013 11:22 AM
  [ # 17 ]

Remmen tegen blokkeren is geeft inderdaad de beste remweg. Maar dat is niet wat ABS doet. ABS laat de wielen pulserend blokkeren. In feite verlengt ABS de remweg. Je kunt moderne remsystemen niet vergelijken in dit geval, want die regelen ook actief de remdruk. Daar is bij een CX iod totaal geen sprake van. Het enige voordeel is bestuurbaarheid zodat je om het obstakel heel kunt sturen bij een noodstop.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2142
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 22 maart 2013 11:32 AM
  [ # 18 ]

dat is wat ik probeerde te vertellen Smile
maar volgens mij volgt daar weldegelijk een kortere remweg uit in de situatie dat je bij een schrikreactie vol op de rem trapt. De wielen blokkeren dan en het duurt best lang voordat je het besef hebt om je voet van de rem te halen (is ook wat tegennatuurlijk) en weer opnieuw te remmen. De ABS doet dat wel snel voor je met als resultaat een kortere remweg.
Inderdaad bij lange na niet zo effectief als moderne systemen, maar beter dan je zelf kan lijkt me. Maar wellicht zit ik er naast. Bij een gecontroleerde, bewuste remactie zul je zelf inderdaad beter kunnen remmen dan gewoon op de ouderwetse ABS stampen en afwachten tot je stilstaat. Maar in een onverwachte situatie waarin instinctief/uit paniek gehandeld wordt, zijn de meeste mensen gewoon weg niet bewust genoeg bezig

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 22 maart 2013 11:42 AM
  [ # 19 ]

Je redenering klopt maar de conclusie niet.

Geen ABS leidt tot blokkerende wielen en dus suboptimaal remmen en niet meer kunnen sturen. Wanneer klassieke ABS ingrijpt krijg je: blokkeren - niet remmen - blokkeren - niet remmen - blokkeren, etc. Dus ABS wisselt sub-optimaal remmen af met helemaal niet remmen(!). Hoe kan dat ooit leiden tot een kortere remweg?

Nogmaals, bij ABS kun je om het obstakel heen sturen en dat is in veel gevallen een hele fijne optie. Tenzij je Michael Schumacher heet kun je het vergeten zelf tegen het blokkeerpunt aan te remmen in een panieksituatie.

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 22 maart 2013 02:37 PM
  [ # 20 ]

dat gegeven met het onderstuur van een DS, hoef je van de bestuurbaarheid ook niet veel te verwachten, denk ik?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9365
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 22 maart 2013 05:44 PM
  [ # 21 ]

En waarom kan er geen moderne versie van ABS op gezet worden?
Dit hoeft naar mijn mening niet persé van een cx of citroen te komen?

succes VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 maart 2013 05:54 PM
  [ # 22 ]
Matthijs164 schreef:

Nogmaals, bij ABS kun je om het obstakel heen sturen en dat is in veel gevallen een hele fijne optie. Tenzij je Michael Schumacher heet kun je het vergeten zelf tegen het blokkeerpunt aan te remmen in een panieksituatie.

Eén keer meegemaakt in de DS. 4 geblokkeerde wielen en we gierden op de stilstaande file af. Na een halve seconde rem losgelaten en gestuurd. Was net op tijd…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 22 maart 2013 06:05 PM
  [ # 23 ]
Matthijs164 schreef:

Je redenering klopt maar de conclusie niet.

Geen ABS leidt tot blokkerende wielen en dus suboptimaal remmen en niet meer kunnen sturen. Wanneer klassieke ABS ingrijpt krijg je: blokkeren - niet remmen - blokkeren - niet remmen - blokkeren, etc. Dus ABS wisselt sub-optimaal remmen af met helemaal niet remmen(!). Hoe kan dat ooit leiden tot een kortere remweg?

Nogmaals, bij ABS kun je om het obstakel heen sturen en dat is in veel gevallen een hele fijne optie. Tenzij je Michael Schumacher heet kun je het vergeten zelf tegen het blokkeerpunt aan te remmen in een panieksituatie.

Dus is ABS altijd beter want ook al is de remweg langer dan wat je in optimale omstandigheden zelf kunt, in paniek situatie zal het altijd korter zijn want ofwel rem je niet genoeg ofwel rem je teveel wat beide voor een veel langere remweg zorgt.

Om de sensor op de achterwielen te krijgen, kan hij niet in de trommels komen te zitten?
De trommels binnenin ergens een vertanding geven?

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 maart 2013 06:15 PM
  [ # 24 ]

Nee. die trommelrand heeft geen ruimte. Wel kan je op de flens een vertanding maken want een sensor kan je wel kwijt in de trommel.
verder buitenop de trommel want die vult de velg bij lange na niet.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 22 maart 2013 06:52 PM
  [ # 25 ]

Dat bedoel ik op de flens.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 22 maart 2013 07:19 PM
  [ # 26 ]
F.SvM schreef:

En waarom kan er geen moderne versie van ABS op gezet worden?
Dit hoeft naar mijn mening niet persé van een cx of citroen te komen?

succes VgF

Omdat een DS een hogedruk bekrachtigd remsysteem heeft
( dus eindeloze toevoer van LHM onder 150 bar ),

in vergelijking met de tweetrapspomp achter je pedaal ,

wat maar een minimale hoeveelheid remvloeistof verplaatst .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
gerardeux
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 318
Geregistreerd: 23-11-2005

Gepost: 23 maart 2013 01:56 PM
  [ # 27 ]

Als er één onderdeel is waaraan weinig te verbeteren is bij een DS, ok op de vering na dan, dan zijn het wel de remmen. Ik heb vrij veel snelwegkilometers gemaakt in de spits: A4, A13 met veel stilstaande files en dan weer hard rijden. Remmen en bestuurbaarheid zijn gewoon meer dan goed als je goede banden hebt. Meerdere malen heb ik gehad dat auto’s achter mij de remkracht van de DS niet bij konden houden met slippen en rokende banden tot gevolg. Twee keer had ik genoeg ruimte voor mij om de remmen even los te laten en een keer kon ik om de file heen sturen naar de vluchtstrook. De auto achter mij had alle ruimte nodig die ik over had gelaten. Dat terwijl ik toch bepaald geen Schumacher ben. Die had vast ook niet de knikkende knieen gehad waarmee ik nog een half uur heb rondgereden.

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 25 maart 2013 03:35 PM
  [ # 28 ]

je hebt toch wel een 3e remlicht? Daar wordt tegenwoordig toch (onbewust) op gerekend door bestuurders achter je. Ze zien je te laat gaan remmen.
Ik kijk zelf altijd zo veel mogelijk door/langs de voorligger om een rem-actie van de auto’s voor de voorligger op tijd te zien. Daarmee heb je het 3e remlicht ook vanzelf in het vizier.
Mijn ervaring is dat ik schrik van remmende auto’s voor mij die geen 3e remlicht hebben. Je ziet het gewoon te laat omdat je op een 3e remlicht rekent.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 25 maart 2013 06:31 PM
  [ # 29 ]

Zo fijn als je dan zo’n SUV voor je neus hebt!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 maart 2013 06:48 PM
  [ # 30 ]
gerardeux schreef:

Als er één onderdeel is waaraan weinig te verbeteren is bij een DS, ok op de vering na dan, dan zijn het wel de remmen. Ik heb vrij veel snelwegkilometers gemaakt in de spits: A4, A13 met veel stilstaande files en dan weer hard rijden. Remmen en bestuurbaarheid zijn gewoon meer dan goed als je goede banden hebt. Meerdere malen heb ik gehad dat auto’s achter mij de remkracht van de DS niet bij konden houden met slippen en rokende banden tot gevolg. Twee keer had ik genoeg ruimte voor mij om de remmen even los te laten en een keer kon ik om de file heen sturen naar de vluchtstrook. De auto achter mij had alle ruimte nodig die ik over had gelaten. Dat terwijl ik toch bepaald geen Schumacher ben. Die had vast ook niet de knikkende knieen gehad waarmee ik nog een half uur heb rondgereden.

Heel herkenbaar!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook