hallo mijn ds 20 semi automaat uit 1974 verbruik ongeveer 2L olie op de 500 km. beetje veel dacht ik zo… als achter de uitlaat op de grond kijkt na wat gas geven zie je de olie liggen. op de snelweg ruik je de olie ook goed, bij gas los een blauwe pluim en bij gas geven zie ik t niet zo goed.
compressie 9.5 bar in alle cilinders, bougies witte aanslag geen verbruik koelvloeistof.
nu de vraag: olieschraapveren of klepgeleiders of….
wie t weet mag t zeggen!
je kan aan je carterontluchting denken. Ik heb wel een gehoord dat als die niet goed schoon is, er druk op kan bouwen en via je carburateur de olie eruit kan gooien?
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Totaal aantal Berichten: 9907
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Blauwe pluim bij gas los duidt op seals voor de inlaatkleppen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Jan, maar 1 liter op 250 km is wel heel erg veel en dat moet een blauwe wolk geven waar je U tegen zegt.
Totaal aantal Berichten: 9907
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Helemaal mee eens. Maar het kan natuurlijk een optelsom zijn. Complete revisie??
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1330
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Jaren geleden had mijn Citroen HY bij terugkomst uit Frankrijk een olieverbruik van 1 op 90. gedurende de laatste 1000 km. Ook veel rook bij gas los en oliespray uit de uitlaat.
Ik moet er wel bijzeggen dat hij een olieverbruik had van 1op 200 toen ik hem kocht…
Bij loshalen van de kop waren er 2 grote fouten zichtbaar;
1 klep verbrand, gewoon een hap eruit.
1 cylinderbus geroteerd(!) was mogelijk door of was de oorzaak van een scheur in het blok. en enorme speling tussen zuiger en die cylinder, een halve mm speling.
Ongelofelijk dat hij (HY) nog gewoon 100 km/uur reed. Voor 350 euro een ruilblok gekocht, even over gezet (heel makkelijk bij een HY) en doorrijden!
jantje1948 schreef:Helemaal mee eens. Maar het kan natuurlijk een optelsom zijn. Complete revisie??
Compressie is goed dus complete revisie overbodig of zijn er andere argumenten ?
Totaal aantal Berichten: 43070
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Een goede compressie zegt helemaal niets. Kortom: motor ff uit elkaar halen en lekker aan het weten. Want: meten is weten!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
waterman schreef:Een goede compressie zegt helemaal niets. Kortom: motor ff uit elkaar halen en lekker aan het weten. Want: meten is weten!
Mmm waag toch maar eerst een gokje om de kleppen seals te vervangen. Welk merk seals moet ik dan gebruiken, had ik ergens gelezen ... En waarmee moet ik de klepveren indrukken?
Totaal aantal Berichten: 43070
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Met een klepverentang, maar eerst moet de kop er ff af.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Ik heb ruime ervaring met dit onderwerp en er recent ook een lezing over gehouden in Arnhem, staat ook allemaal beschreven in mijn topic over mijn DS cabriolet http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/171345/
Iedereen zegt: blauwe pluim bij afremmen op motor = inlaatseals, maar ik ben er door schade en schande achter gekomen dat het bij mij de zuigerveren waren.
Inlaatseals kan je vrij eenvoudig vervangen met de kop er op:
Een bougie modificeren zodat je hem kan gebruiken om perslucht op de cylinder te zetten. Inlaat tuimerlaar er af( kan zonder kopbouten te lossen). Druk op de cyl zetten waar je de klep wilt lossen, zodat de klep straks niet naar beneden valt. Klepveer tang gebruiken die zicht af zet met een haakje ( of zelf iets fabrieken) etc.
Succes
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
waterman schreef:Een goede compressie zegt helemaal niets. Kortom: motor ff uit elkaar halen en lekker aan het weten. Want: meten is weten!
nog ff voor de duidelijkheid; goede compressie betekend dat de kleppen goed sluiten, geen lekke koppakking en dat de zuigerveren goed hun werk doen toch? bedoel je dan dat de olieschraapveer slecht kan zijn?
Totaal aantal Berichten: 43070
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Dat, of een kras onder in de cilinder, een ovale cilinder, etc etc.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
ik denk dat ik eerst de kleppenseals ga vervangen voordat ik een motor revisie ga uitvoeren, aangezien er aardig wat onverbrande olie uit de uitlaat spetterd. wanneer weet je of t de kleppengeleiders zijn behalve meten is weten
Totaal aantal Berichten: 9907
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik zou eerst eens kijken of de carterventilatie nog wel functioneert.
En eens even voelen of de motor egr veel blaast als je de olievuldop er af haalt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
ff later… blok eruit, koppeling kats versleten, groeven in t vliegwiel, kop toch maar eraf mmm… ook groeven in de cilinder, dus weten we dat ook weer. word dus revisie, ff kijken of ik de krukas kan laten zitten.
weet iemand waar kan ik dy3 ds20 zuigercilindersets kan krijgen?
tips zijn altijd welkom!