





















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
freek schreef:Ja maar dat verzin je toch ook niet. Waarom zou er nou een stukje van zo’n nokje afbreken?? Af en toe hebben wij maar een frustrerende hobby!
Dat was eerlijk gezegd wel het eerste waar ik aan moest denken toen ik je probleem las, omdat ik dat ook een keer gehad heb, al waren bij mijn CX de verschijnselen sterker/erger; er viel eigenlijk niet meer mee te rijden, alleen beneden de 70 km/u. Hoop voor je dat dat het probleem niet is.
Bij mijn CX was het nokje kromgeslagen door een steentje oid dat op een of andere manier bij het vliegwiel terecht was gekomen.
Ik heb de luchtslang kunnen repareren. Gewoon een stukje eraf en weer gemonteerd. Ik hoor nu geen aanzuiggeluiden meer.
Maar…..het probleem is er nog steeds. Nog steeds de soepelheid zelf bij lage toerentallen.
Eigenlijk is het het duidelijkst bij flink (plank-)gas accelereren in z’n 3 vanaf zo’n 40 km/uur. De motor gaat dan gigantisch bokken alsof hij er mee stopt. Zo erg dat ik me zorgen maakte over de motorsteunen. (misschien had ik het eerder niet zo duidelijk omschreven).
Nog steeds een compleet raadsel dus. Het zou natuurlijk al fijn zijn als duidelijk wordt of het een inspuit- of ontstekingsprobleem is. Is dat niet te meten in een garage?
Ik heb nu de volgende gedachte: zo’n 4 weken geleden heb ik het tex_alarm aangepakt. Met alarm aan kon je gewoon starten. Maar het alarm kan ook het electrisch circuit onderbreken. Bijvoorbeeld de bobines. Nu dacht ik slim te zijn en heb in plaats hiervan de brandstofpomp onderbroken. De draad loopt immers onder het tapijt en het kost dus weinig moeite. Echter: het alarmrelais heeft een max van 5 ampere. Nu dacht ik dat dit wel genoeg zou zijn maar nu lees ik bosch pompen tussen de 6 en 9 ampere gebruiken.
Dit is dus sowieso een probleem. Ik kan echter nog niet beredeneren hoe dit kan leiden tot mijn probleem. Het vermogen van de pomp staat lijkt mij los van het gevraagde vermogen van de motor. Of zou het kunnen dat de dynamo een iets hoger voltage levert bij een hoog toerental en dan dus de pomp een hoger vermogen geeft en het relais ermee kapt?




























Totaal aantal Berichten: 9365
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Een te hoog ampèrage kan alleen je relais doen overlijden,of erger nog laten smelten/ branden.
Maar om dit uit te sluiten even weer origineel maken
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.





























Totaal aantal Berichten: 10583
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als je flink gas geeft komt er meer mengsel in de cylinders. Dat heeft tot gevolg dat de druk hoger wordt hetgeen weer hogere eisen aan de vonk stelt. Ik heb het bij m’n sm ook gehad. Bij iets meer gas boven 2500 rpm begon hij te bokken. Het bleek dat de 123-ontsteking niet goed werkte. Andere ontsteking er in en het probleem was over. Ik zou als eerste de ontsteking verdenken.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
ik zal eerst de brandstofpomp weer niet via het alarmrelais laten lopen. De ontstekingscomputer kan ik volgende week testen. Ik heb dan een reserve ontsteking- en inspuitcomputer.





























Totaal aantal Berichten: 10583
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Sluit bij voorbaat niet de bobines uit. Of is het er 1?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Het zijn er 2. Maar die zijn vrij nieuw (plm 25000km)





























Totaal aantal Berichten: 10583
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Heb je ook een andere ontstekingsmodule?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heeft ie niet, is een modulator..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Nou het alarmrelais is het ook niet. Wel zal ik er een relais tussen zetten want helemaal netjes zat het natuurlijk niet.
Volgende idee: ik gebruik de auto weinig, zo rond de 5000 km per jaar. Nu heb ik heel af en toe, zeg om het half jaar dat plotseling de dashboardverlichting feller gaat branden. Dit gebeurt dan tijdens het rijden op de snelweg. Het duurt nooit langer dan zeg 30sec. Dus als ik me zorgen begin te maken dan is het weer over. Ik denk dat de spanningsregelaar niet helemaal 100% meer is. En dus korte tijd meer dan 14 volt levert. Geen idee hoeveel meer. Maar het gebeurt zo weinig dat ik er tot nu toe niet naar heb gekeken.Kunnen de computers hier schade van hebben opgelopen? En zo ja, welke dan het eerst?






















Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Wat een vervelend gedoe die storing !
Ook de intercooler aansluitingen + intercooler zelf OK ? (ikv valse laatste lucht…..)
Ontst. modulator en big blue heb ik ook nog wel voor je om te proberen. Ook bobine set.
Suc6 !
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
zeg dag wel! Maar goed, dit is de 2e keer in 13 jaar, dus ik mag niet klagen
En ik heb geduld. Tja de intercooler. Geen idee. Lastig te controleren ook lijkt mij. Er is een onstekingsmodulator (AEI computer) onderweg. Puur geluk: stond toevallig op marktplaats samen met de jetronic computer voor 5 tientjes. Dus die kunnen we volgend weekend ook eens wisselen. Big blue heb ik nog niet reserve.




























Totaal aantal Berichten: 9365
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
freek schreef:Ik heb de luchtslang kunnen repareren. Gewoon een stukje eraf en weer gemonteerd. Ik hoor nu geen aanzuiggeluiden meer.
Maar…..het probleem is er nog steeds. Nog steeds de soepelheid zelf bij lage toerentallen.
Eigenlijk is het het duidelijkst bij flink (plank-)gas accelereren in z’n 3 vanaf zo’n 40 km/uur. De motor gaat dan gigantisch bokken alsof hij er mee stopt. Zo erg dat ik me zorgen maakte over de motorsteunen. (misschien had ik het eerder niet zo duidelijk omschreven).
Nog steeds een compleet raadsel dus. Het zou natuurlijk al fijn zijn als duidelijk wordt of het een inspuit- of ontstekingsprobleem is. Is dat niet te meten in een garage?
Je zegt in zijn drie van af 40 km u .
Als je in zijn twee iets verder doortrekt tot aan 50 /55 en dan in zijn drie is het probleem er dan nog?
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Als je in z’n 2 doortrekt gaat hij ook hikken. Maar k heb de indruk dat het dan pas bij een hoger toerental is. Ik zou nog eens uitgebreid moeten testen om het exact te kunnen vertellen.uiteindelijk gaat hij in iedere versnelling hikken boven een bepaald toerental.