We weten dat een DS een bizondere auto is. De meer technisch geïnteresseerde mensen weten ook dat de besturing van de DS nogal apart is. Bij het merendeel van de auto’s zit de fusee uit het hart van het wiel en krachten welke in rijrichting op het wiel worden uitgeoefend worden voor een deel doorgegeven aan de besturing.
Bij de DS zit de fusee in het hart van het wiel en rijd je over een opstakel, dan voel je dat niet aan het stuur. Zo is er laatst bij ons in de buurt een jonge bestuurder met twee wielen in de berm gereden waarbij de auto waarschijnlijk naar rechts heeft getrokken. Hij is gaan tegensturen waarbij hij toen hij de weg weer opreed naar de andere kant is geraakt en daar een tegenligger heeft geramd. Jongen dood en de andere bestuurder ook.
Vanmiddag had ik een vriend bij me, autogek en we hadden het daar over en dat het met een DS niet zo’n vaart zou lopen. Interessant wel en we zijn een stukje gaan rijden. In de polder, stil weggetje met brede bermen en ik stuur de DS met twee wielen vol de berm in met 70 km/u. Geen centje pijn en ik kon zelfs het stuur loslaten. Bizarre auto en dat ga ik binnenkort eens met een andere auto proberen.
Geen probleem hoor, de berm is daar vele auto’s breed, komt goed.





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Han, dat was een van de punten in het programma van eisen. De wegen waren ten tijde van het ontwikkelen van de DS erg slecht. Gaten en hobbels. De eis was dat het mogelijk moest zijn om daar met 100km/h over heen te rijden. Vandaar de reactievrije besturing. Is trouwens bij de CX en SM net zo.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Bij de SM en CX (en vroege XM V6) wordt dat nog eens extra versterkt door de Diravi de wielen ook nog eens recht houden.






















Totaal aantal Berichten: 3452
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
En dat begon al bij de 2CV. Daar is bij die 2CV nog iets bij op te merken, namelijk dat bij in- en uitveren de fuseehelling (voorover/achterover) nogal varieert. Dat heeft zeker bij de snelheden van 2CV’s geen enkel stuureffect. Maar in de glorietijd van de 2 CV waren er geen andere autootjes met een 0-radius besturing.
Han S schreef:...Bij het merendeel van de auto’s zit de fusee uit het hart van het wiel en krachten welke in rijrichting op het wiel worden uitgeoefend worden voor een deel doorgegeven aan de besturing.
Bij de DS zit de fusee in het hart van het wiel en rijd je over een obstakel, dan voel je dat niet aan het stuur.
Dat klopt niet (meer). Enkele tientallen jaren geleden begon het in Autoland te dagen dat 0-radius besturing een fors veiligheidsaspect inhield.
Merkwaardig is dat met name Duitsland tal van merken kende met de verschrikkelijkste zonden tegen wegligging. Niet alleen geen 0-radius, maar ook nog pendelasvering achter (BMW, Mercedes, Volkswagen en nog zo wat) en zelfs pendelasvering voor (Goggomobiel).
Tegenwoordig is er dan ook geen personenauto meer te vinden zonder 0-radius besturing.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Had ooit eens dit filmpje gezien op youtube. Na 0:50 minuten zie je hoe je met 3 wielen kan rijden en na 1:00 minuut hoe je een klapband zonder handen aan het stuur kan overleven.
Volgens mij zijn deze filmpjes als reclame gemaakt nadat de Gaulle beschoten was geworden en de chauffeur achteraf vermelde dat hij niet door had met een lekke band te hebben gereden.
Ik heb eens met de Xantie iets dergelijks mogen ervaren, 120 km/h met een handje aan het stuur, toch maar even (langzaam) stoppen om te kijken waar dat geluid toch vandaan kwam ? Een rokende, lekke rechter-voorband dus….
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Jan, het lijkt me met een McPherson pootje toch een heel probleem.
Moet ergens een filmpje zijn van Richard(Citro Classique) waar hij met zijn zwarte break door de berm scheurt met 70km/u. Sorry ik kan het even niet terug vinden.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Han S schreef:Jan, het lijkt me met een McPherson pootje toch een heel probleem.
Ja, maar die wordt ook gebruikt uit het oogpunt van zo weinig mogelijk kosten. Qua wegligging is het een slecht systeem. Maar ik had het over cx en sm en die hebben geen McPherson…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Haha, maar ik bedoelde een andere Jan.
SalsaChris schreef:Moet ergens een filmpje zijn van Richard(Citro Classique) waar hij met zijn zwarte break door de berm scheurt met 70km/u. Sorry ik kan het even niet terug vinden.
Het was wel heel apart, het is een vrij zachte berm, de stofwolken vlogen omhoog achter me omhoog, maar er was helemaal niets van te voelen aan het stuur en ik liet het stuur ook gewoon los en de auto ging keurig rechtuit door.





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik reed met mijn cx break ‘s nachts door Snowdonia. De A5, voor kenners, onderweg naar de ferry. De vorige dag was wat de Engelsen nog steeds “The great storm” noemen (oktober 1987). Nou, daar kwam nog een staartje achteraan. Wapperende struiken, regen zien in de koplampen maar niet op de voorruit terwijl je toch echt 90 rijdt, langs Bangor gereden waar die nacht een man op straat verdronken is. Ik had een paar mensen mee en op een gegeven moment zei ik: het waait wel erg hard. Antwoord van achterin: wij voelen bijna niets. Mijn antwoord: jullie kennen de cx nog niet. Ferry vertrok pas 2 uur later omdat de kapitein het niet verantwoord vond. Steeds dichter naar Ierland, steeds rustiger. Ik vertelde de belevenissen (half 8 ‘s ochtends) en zag de mensen denken: wat is er met Jan aan de hand, te veel op? Tot ze een half uur later het journaal zagen. Commentaar: ben je daar doorheen gereden??? Vlak achter onze rug hadden ze de A5 afgesloten. Nee, geen McPherson voor mij als het even kan. 0 radius, liefst in combinatie met Diravi. Ik ben in die nacht door plassen van 20 cm diep en over boomtakken van 15 cm dik gerost zonder een centje pijn (dat moet je wel als ze vlak achter een bocht liggen. Vooral niet remmen). Sorry Han, maar in een Jaguar had ik dat niet kunnen doen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Salsachris; Bedoel je misschien het volgende filmpje?
http://www.omroepgelderland.nl/web/zomer-in-gelderland-2011/borculo-1.htm
Vanaf 22.30 minuten gaan kijken. Sowieso een geweldig filmpje
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
ik had het nog niet eerder gezien, mooi portret van Toon en inderdaad met 70 door de berm (‘met 150 kan het ook!, alleen niet remmen’)
Wist niet dat de auto zo goed was ontworpen!
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
vergeet ook niet dat als je niet stuurt er een olie cylinder vol staat met een zuiger waar je wielen aan zitten. Het wiel KAN dus niet sturen, tot je met je stuur de klepjes opent…
Er zit ook een tandheugel in, maar dat is strikt genomen niet nodig.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
capt kok schreef:ik had het nog niet eerder gezien, mooi portret van Toon en inderdaad met 70 door de berm (‘met 150 kan het ook!, alleen niet remmen’)
Wist niet dat de auto zo goed was ontworpen!
Dat is inderdaad het flimpje. Ik vond het geweldig. Alles ging kapot behalve de Citroën
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Toon heeft wel gelijk. Als je de DS goed bekijkt verwacht je wel dat je regelmatig met pech ergens strandt, maar ik heb nu mijn twaalfde en ik heb nog nooit moeten lopen.