













Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Oeh! das een goeie!
Dankjewel Ik heb wel ergens in het archief hoe die pakketjes moeten zijn.
Er rijden volgens de citroen club 3 SM’s rond in Zuid-Afrika, dus het zal wel geen SM bol zijn, maar het kan heel goed een voorbol zijn!
Ik zal ze controleren.






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Die ga je dan binnenkort wel leren kennen ,
als ze langs komen voor een rondje bollen vullen
Succes , Walter
Meten is weten , gissen is missen














Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
En inderdaad; 3 voorbollen (herkenbaar aan klein plaatje) en een achterbol.
Nu dus even een bolletje ruilen met iemand aan de andere kant van het land…
Gisteren op de zaak nog een bollenstester gevonden die al jaaaaren stof lag te verzamelen in het magazijn.
Ff schoongemaakt , getetst en op de werkbank geschoefd. Vanochtend ff een rondje bollen van mijn snoek getest. Allemaal OK !















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Het doel is dat het membraan per veerbol precies in het midden van de bol staat in de rijstand. Hiervoor zijn per type veerbol en auto verschillende drukken gedefinieerd voor de voorkant en achterkant. Hier zit verschil in omdat de voorkant van de auto zwaarder is.
Deelbare bollen hebben een groter membraam en hebben derhalve een lagere druk nodig als gelaste bollen.
Verder kan het dempingselement per type auto voor en achter ook verschillen.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.














Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Volgens Boyle Gay-Lussac zit dat een beetje anders; Grootte van de bol/membraan maakt niet uit; wanneer de oliedruk van het veersysteem 2 x zo hoog is als de stikstof druk op een niet aangesloten bal zit het membraan precies in het midden, ongeacht de grootte van de bol; wanneer de oliedruk 2 x zo hoog is als de bol (zonder oliedruk) dan zal de bol voor de helft gevuld zijn met olie en is de inhoud van het gas 2 x zo klein en de druk daarmee 2 x zo groot (P x V / T is constant)
Het druverschil per centimeter veerweg, en daarmee de progressiviteit en stugheid van de vering s wel meer bij kleinere bollen. Daarom wordt de vering ook stugger bij lagere stikstof druk.
Oppervlak van de veercylinder is altijd hetzelfde, dus alleen gewicht bepaald de oliedruk.















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Het komt op hetzelfde neer omdat de bol rond is en derhalve een in de middenstand zwevend membraan de halve veerweg al heeft afgelegd.
De hoogteregelaar zal hoge druk LHM toevoeren zolang de juiste hoogte niet wordt bereikt.
Hoe minder stikstof, hoe meer het membraan ingedrukt zal worden voor de juiste wagenhoogte te bereiken. In de rijstand zal dit dezelfde druk opleveren. Als je echter een hobbel neemt neemt de druk zeer snel toe omdat er aan de andere kant nauwelijks veerweg over blijft door het tekort aan stikstof.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.














Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Helemaal waar!












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hier is een mooi plaatje:
Zal het in de tiplijst zetten!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Top! Da’s handig!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste














Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Geprint, gelamineerd en klaar om achter de tester/vuller tegen de muur te plakken.
Dank!














Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Missende onderdeel van de bollenvuller is binnengekomen (laten lasersnijden voor 4 euro… Wat een land!)Gisterenavond voor het eerst mijn eigen bollen gevuld; Leuk werk!
Bij de eerste bol beginnersfout gemaakt; Bol opgeblazen tot 59 bar, maar toen moest het vulkapje met schroefdichtdraaier er weer af. Onder het kapje heerste natuurlijk ook 59 bar, maar ik dacht dat dat wel weg zou lekken als ik de klem zou lossen…KABAM! O ring onderin het kapje begaf het. Gevolg; Kat in de gordijnen, vrouw en kinderen die dachten dat er een stukje huis weg was en ik met een stevige fluit in mijn oren…Daarom is dat ventiel dus op dat kapje; om gecontroleerd de druk weg te laten vloeien. Later ging het een stuk beter;
Boutje beetje lossen in de bankschroef
Bol in de tester/vuller zetten en druk opbouwen gelijk aan huidige boldruk (testen aan oliekant) zodat het schroefje los komt te zitten
Nu kan het schroefje verder losgedraaid worden
Bol vullen tot gewenste druk (weer controleren door testen aan oliekant)
Schroefje indraaien
ONTLUCHTEN!
en de boel losschroeven.


Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 23-11-2008
- Xantia 1.8i X
- CX 25 GTI Turbo
- CX 20 RE
- CX 22 TRS
Leuk dat je zo’n installatie hebt om zelf je bollen te vullen!
Ik heb nog een tip voor je. Draai de nippels op de bollen goed dicht. Als deze niet strak genoeg zijn aangedraaid, verdwijnt langzaam de druk in de bol. Hier kwam ik achter na het in gebruik nemen van mijn eigen bollenvulinstallatie.
Direct na het vullen en aandraaien met het bollenvulapparaat zet ik de bol in de bankschroef en met een grote sleutel draai ik de nippel nog een stukje verder. Dit heb ik overigens gewoon afgekeken van diegene die in het verleden op Citromobile bollen stond te vullen.
Veel succes met het vullen van je bollen! Ik ben nog wel heel nieuwsgierig hoe het vullen van een remaccu van een DS in zijn werk gaat. Met mijn installatie is dat nu niet mogelijk.
Mijn Citroënforum foto’s (niet veel): http://www.mijnalbum.nl/Album=SRLEZ8DL














Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Voor het vullen van de remaccu is deze jongen;
Voor het testen van de remaccu zijn deze hulpstukken
Nog even over de sealsets; daar zaten ook deze ringen bij; weet iemand waar deze voor zijn?
Gisterenavond de hele avond testlasjes gelegd met mijn nieuwe (2e hands) Miller MIGmatic lasapparaat om te oefenen. Verstevigingsplaten voor de Cabrio komen begin volgende week. Vorige week hadden ze de platen perongeluk 2 x zo groot gemaakt, foutje in de schaal… Grrr. IK WIL CABRIO RIJDEN!!!