Lady Earl Grey schreef:motorkap open en paar uurtjes prutsen!
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi en Xsara Picasso)
Kijk anders op mijn site voor wat detailinfo…
http://www.SPAM/@ds/fr_2juli2011.html
http://www.SPAM/@ds/fr_8juli2011.html
Succes
bogaard77 schreef:Je moet de rijwind niet onderschatten. Door de bumpervorm en de vorm van de keienvanger duikt de luchtstroom juist dat gat binnen!!
Ik heb de ventilateur er wel eens afgehaald om te onderzoeken in hoeverre de rijwind voor koeling kan zorgen, maar madame werd al snel erg opgewonden van al die warmte. Bij andere auto’s met een opening aan de voorkant is de rijwind ruim voldoende voor de koeling. Bij onze 206 gaat sporadisch de electrische fan draaien en dan alleen als je lang in de file staat.












































Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
206 blokkie kan je toch niet vergelijken met een DS…
In mijn CX (blok is nog op een bepaalde hoogte wel te vergelijken) koelt het systeem ook niet altijd.
Maar daar zit de radiateur anders, andere fans, meer ruimte om het blok, etc…
Een DS is gewoon ontworpen met die mechanische fan, die heb je dus ook gewoon nodig.
Sommige modellen hebben daar zelfs nog een elektrische fan bij.
Klopt, de 206 is een moderne motor met 1.6 liter, 16 kleppen, 110 pk, is veel sneller dan de DS en loopt gemiddeld 1 op 17 bij mij en ik ben bepaald geen voorstander van het ‘nieuwe rijden’ en jaag hem regelmatig ver over de 5000 rpm.
Maar misschien moet ik het probleem vergelijken met de oude Jaguar die ik heb. Die heeft een groot gapend gat in de voorkant met een enorme radiateur daar vlak achter. De motor stamt uit WW2 en mag qua leeftijd wel vergeleken worden met de DS motor.
Achter die radiateur draait een grote ventilateur met een visco koppeling welke net als bij de DS op de waterpomp zit. De rijwind is ruim voldoende om de 4.2 liter motor op normale temperatuur te houden en de oppervlakte van de radiateur is een keer zo groot als van de DS en het gat waar de lucht doorheen gaat is enorm vergeleken met de twee gaten en de relatief kleine tunnel van de DS.
Ik denk dat de DS die continu aangedreven ventilateur daarom ook niet kan missen en die zorgt dan ook voor een behoorlijke storm en verplaatst veel meer lucht dan de fan van de Jaguar omdat hij ook nog opgesloten zit in het krappe gat waarin hij draait. Daar is goed over nagedacht. Nadeel is dat de DS fan nogal wat lawaai maakt op hogere toeren.
Desalweltemeer heb ik op de Jag een electrische fan gemonteerd van een Franse auto, Renault Laguna en ik heb er zelfs Opel onderdelen aan toegevoegd, hoe bedenk je het.












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
en nu weer On Topic!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Wat moeilijk open gaat zal ook moeilijk dicht gaan. De kans is groot dat je de rits forceert en / of dat het door ouderdom kapot gaat. De (meer dan) tropisch warme lucht onder de motorkap kan daar eigenlijk maar slecht weg door kieren en naden (de motorkap sluit bijna compleet af langs de voorruit). Als je de rits open zet komt er dus een soort recirculatie van die warme lucht.
Er kunnen verschillende redenen zijn dat het onder de kap warmer wordt als wellicht nodig is:
Kalk-aanslag in de radiateur / motorblok, te arme LPG afstelling, vonk die niet optimaal is, te vroeg / te late vonk, 2-rijen radiateur, defecte thermostaat, etc. Er zijn vele topics geschreven over dit onderwerp, kijk bijvoorbeeld maar eens hier.
Er is een poosje terug iemand geweest die geprobeerd heeft de mechanische fan te verwijderen en met een thermostaat gestuurde electro-fan de boel koel te houden, maar dit werkte niet afdoende en de handel is dus weer naar origineel terug gebouwd…
Succes !
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Maar ik weet van tenminste één DS waar een nieuwe radiator (van een moderne auto) vlak (dus horizontaal) op de versnellingsbak is gelegd, met twee grote elektrische fans erop, en dat werkte prima. Het kán dus wél….
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Foto’s ??? En wat voor type radiateur was dat (uit welke auto) ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Mijn schoonvader rijdt een id19 uit ‘67 welke, na 1 keer iets te warm lopen altijd warm liep. Mijn vraag is dus; loopt de motor regelmatig warm? Grote kans dat de radiateur helemaal dicht zit met prut. Een nieuwe radiateur en thermostaat deed wonderen, niet meer warm lopen. De rits is natuurlijk prima te vervangen, maar als je motor vaak te warm wordt is het raadzaam wat verder te kijken. Mocht warmlopen geen issue zijn, succes met het vervangen van de rits ( is in ieder geval goedkoper .














Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
bartjes schreef:Wat moeilijk open gaat zal ook moeilijk dicht gaan. De kans is groot dat je de rits forceert en / of dat het door ouderdom kapot gaat. De (meer dan) tropisch warme lucht onder de motorkap kan daar eigenlijk maar slecht weg door kieren en naden (de motorkap sluit bijna compleet af langs de voorruit). Als je de rits open zet komt er dus een soort recirculatie van die warme lucht.
Er kunnen verschillende redenen zijn dat het onder de kap warmer wordt als wellicht nodig is:
Kalk-aanslag in de radiateur / motorblok, te arme LPG afstelling, vonk die niet optimaal is, te vroeg / te late vonk, 2-rijen radiateur, defecte thermostaat, etc. Er zijn vele topics geschreven over dit onderwerp, kijk bijvoorbeeld maar eens hier.
Er is een poosje terug iemand geweest die geprobeerd heeft de mechanische fan te verwijderen en met een thermostaat gestuurde electro-fan de boel koel te houden, maar dit werkte niet afdoende en de handel is dus weer naar origineel terug gebouwd…Succes !
Yep, dat was ik; http://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1655956/
was een leuk experiment….werkt alleen niet…
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
nltecoko schreef:Maar ik weet van tenminste één DS waar een nieuwe radiator (van een moderne auto) vlak (dus horizontaal) op de versnellingsbak is gelegd, met twee grote elektrische fans erop, en dat werkte prima. Het kán dus wél….
Hier een DS met SM motor en 2 radiateurs en 2 elektrische fans:
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Duidelijk voorbeeld van een rood hydraulisch systeem!
Hier zijn enkele foto’s van een DS-rally met een aangepaste koeling
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ik begin nu te begrijpen waarom je wel eens een SM met DS23 motor vindt en je kunt best creatieve dingen doen met een vergiet zie ik.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.