Sta je daar dan straks naast je(al dan niet geheel) belastingvrije oldtimer,youngtimer. Gemeentelijke milieuzones van allerlei allooi(absoluut geen gelijkvormigheid, verdeel en heers)bepalen dan waar en wanneer je mag rijden en parkeren.Onbevangen autorijden zal dan wel tot het verleden gaan behoren.Tenzij je zo’n modern koekblikkie aanschaft.





















Totaal aantal Berichten: 2949
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
En dat terwijl je een auto hebt die op de weg is gezet met een typegoedkeuring die toen geldend was, je wegenbelasting en verzekering betaald en zorgt dat hij “technisch” in orde is doormiddel van een geldige APK.
We worden gewoon uitgesloten, eigenlijk een grote schande !!!!
En dat in het huidige zo beladen vrije mening, uiting en discriminatie klimaat.












































Totaal aantal Berichten: 27978
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Beperking van de vrijheid is het zeker.




















Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012
- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
In Duitsland is dat aanzienlijk beter geregeld. Als je een auto hebt met een historisch (H) kenteken heb je een fiscaal voordeel en mag je gewoon de milieuzones in. Heldere regel en wel zo eerlijk, want de oldtimers rijden minder kilometers dan ‘gewone’ auto’s.
Om te bereiken dat het hier enkel auto’s betreft die vertroetelt worden en weinig km rijden zijn de eisen voor de oldtimers veel strenger. Een H status kan je aanvragen als de auto ouder dan 30 jaar is en volledig vrij is van technische gebreken. De oldtimer mag geen aanpassingen hebben en slechts lichte gebruikssporen.
JW
Gewoon burgerlijk ongehoorzaam zijn, we blijven rijden met onze mooie auto’s, Ik kan met mijn XM straks ook nergens meer fatsoenlijk rijden. Vaak onderhouden/vertroetelen wij onze auto’s beter dan al die moderne Jappen cars.

























Totaal aantal Berichten: 6517
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Nieuwsbrief van de FEHAC:
Uitstel van de Oldtimer Maatregel?
De noodzaak voor ‘groot onderhoud’ aan de voorgenomen oldtimer maatregel is onveranderd hoog. Het ‘oldtimer akkoord’ sorteert al effect en snijdt dagelijkse gebruikers de pas af. Toch is er voor de Eerste kamer alle aanleiding om de invoering van de maatregel uit te stellen. Dat kan zonder noemenswaardige budgettaire gevolgen, en biedt een gelegenheid om de weeffouten uit de maatregel te halen.
13 november jl. informeerden wij over onze zorgen betreffende de weeffouten in de oldtimer maatregel. Een week later stemde de Tweede Kamer in met het Belastingplan 2013, waardoor het huidige regime voor de vrijstelling van motorrijtuigen is beperkt. Een aanzienlijk deel van de Tweede kamer, CDA, PVV, SP en 50+, was tegen, maar vormde geen meerderheid.
Eén blik op bekende sites, zoals Marktplaats, AutoScout24 of Speurders leert dat de MRB maatregel nog voor de invoering haar vruchten afwerpt. Veel eigenaren van vooral betrekkelijk jonge klassiekers bieden hun voertuigen voor weggeefprijzen te koop aan. Ook de (her-)export neemt snel toe. Kennelijk betreft het dagelijkse gebruikers, die louter om financiële motieven in een oldtimer rijden, en nu hun voertuig van de hand doen.
In een eerder stadium heeft het Ministerie van Financiën de origineel aangevoerde milieuoverweging laten varen om tot een aanpassing te komen van de huidige vrijstellingsregeling te beperken. De FEHAC - en iedereen die 2 minuten de tijd neemt om het internet op te gaan - stelt vast dat het oneigenlijk gebruik zienderogen afneemt.
Nu nog de moed om enkele aanpassingen door te voeren. Er staat niets in de weg om met de branche en de FEHAC om de tafel te gaan zitten en de weeffouten te herstellen. Dat is noodzakelijk om tot een zorgvuldige wetgeving te komen en bovendien; ons mobiel erfgoed is het waard. Met dit laatste is iedereen het gelukkig eens.
De FEHAC verwacht de leden van de Eerste Kamer hun verantwoordelijkheid nemen en ruimte en tijd scheppen om de MRB plannen aan te passen, zodat dagelijks gebruik ontmoedigd wordt, maar de nu onbedoeld en onevenredig zwaar getroffen liefhebbers worden ontzien.
Het is toch ronduit schrijnend dat uit louter economische overwegingen voor de oude auto van vader of grootvader het volledige bedrag aan MRB moeten worden betaald, terwijl slechts enkele zondagen in het jaar wordt gereden?
Wat een tenenkrommend verhaal.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)




















Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012
- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
De Fehac is lekker op tijd.
Ze hadden afgelopen voorjaar de moed moeten hebben.
JW












































Totaal aantal Berichten: 25718
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Mulder schreef:Nieuwsbrief van de FEHAC:
Uitstel van de Oldtimer Maatregel?
De noodzaak voor ‘groot onderhoud’ aan de voorgenomen oldtimer maatregel is onveranderd hoog. Het ‘oldtimer akkoord’ sorteert al effect en snijdt dagelijkse gebruikers de pas af. Toch is er voor de Eerste kamer alle aanleiding om de invoering van de maatregel uit te stellen. Dat kan zonder noemenswaardige budgettaire gevolgen, en biedt een gelegenheid om de weeffouten uit de maatregel te halen.
13 november jl. informeerden wij over onze zorgen betreffende de weeffouten in de oldtimer maatregel. Een week later stemde de Tweede Kamer in met het Belastingplan 2013, waardoor het huidige regime voor de vrijstelling van motorrijtuigen is beperkt. Een aanzienlijk deel van de Tweede kamer, CDA, PVV, SP en 50+, was tegen, maar vormde geen meerderheid.
Eén blik op bekende sites, zoals Marktplaats, AutoScout24 of Speurders leert dat de MRB maatregel nog voor de invoering haar vruchten afwerpt. Veel eigenaren van vooral betrekkelijk jonge klassiekers bieden hun voertuigen voor weggeefprijzen te koop aan. Ook de (her-)export neemt snel toe. Kennelijk betreft het dagelijkse gebruikers, die louter om financiële motieven in een oldtimer rijden, en nu hun voertuig van de hand doen.
In een eerder stadium heeft het Ministerie van Financiën de origineel aangevoerde milieuoverweging laten varen om tot een aanpassing te komen van de huidige vrijstellingsregeling te beperken. De FEHAC - en iedereen die 2 minuten de tijd neemt om het internet op te gaan - stelt vast dat het oneigenlijk gebruik zienderogen afneemt.
Nu nog de moed om enkele aanpassingen door te voeren. Er staat niets in de weg om met de branche en de FEHAC om de tafel te gaan zitten en de weeffouten te herstellen. Dat is noodzakelijk om tot een zorgvuldige wetgeving te komen en bovendien; ons mobiel erfgoed is het waard. Met dit laatste is iedereen het gelukkig eens.
De FEHAC verwacht de leden van de Eerste Kamer hun verantwoordelijkheid nemen en ruimte en tijd scheppen om de MRB plannen aan te passen, zodat dagelijks gebruik ontmoedigd wordt, maar de nu onbedoeld en onevenredig zwaar getroffen liefhebbers worden ontzien.
Het is toch ronduit schrijnend dat uit louter economische overwegingen voor de oude auto van vader of grootvader het volledige bedrag aan MRB moeten worden betaald, terwijl slechts enkele zondagen in het jaar wordt gereden?
Wat een tenenkrommend verhaal.
Enorme hufter club, maar we moeten alle hulp gebruiken die we kunnen krijgen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Laten we het netjes houden.
Het valt me op dat ik dit gehele najaar meer oldtimers zie rondrijden als voorgaande jaren, vooral van Amerikaanse makelij.
Vandaag toch redelijk wat strooiwagens zown rijden dus doorrijden betekent pekelen.
Toch denk ik dat je het MRB bedrag beter kunt spenderen aan een restauratie. Het is anders toch maar weggegooid geld, bij een restauratie verdienen garages en onderdelenleveranciers nog aan je en dan komen we aan de kern van het verhaal, de economie draait zo weer en onder een volgend kabinet kun je weer MRB-vrij in een mooie, goed functionerende oldtimer rijden.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 17-03-2008
- HY kampeerauto verlengd LWB
- GS/GSA Club Break 1220
- 2CV Charleston
- Jumper L2 H2 Kampeerauto
PeterW schreef:1 Maart 2014 wil zeggen dat de komende maanden niet onder de nieuwe regeling vallen.Betaal ik dus het gehele jaar 2014 het kwarttarief.
Stel dat ik daarna besluit om de auto aan b.v. mijn echtgenoot te verkopen, krijgt zij dan vervolgens weer de keuze om een tarief te kiezen? zij zou dan kunnen kiezen om in de wintermaanden te blijven rijden.
Na de winter zou zij echter kunnen besluiten om de auto toch weer van de hand te doen en weer aan mij te verkopen waarna de keuze weer voor mij is en ik zou kunnen kiezen voor het kwart tarief.
Zie ik dit goed of is dit ook al afgedekt, wil best houderschap/wegenbelasting betalen maar hou er niet van dat de spelregels tijdens de wedstrijd worden gewijzigd.
Heb mijn CX op LPG vanwege deze ” milieu maatregel” al ingeruild voor zo’n zelfde Dame op benzine welke meer vervuild als de schonere versie op LPG.
Kijk de regelingen er op na:
Je kiest begin 2014 voor heel 2014, je kiest eind 2014 voor heel 2015, eind 2015 voor 2016 enz.
Vergeet niet het zijn bureaucraten die dit uitvoeren. Eind 2013 kiezen voor heel 2014 kan niet als de wet pas ingaat in 2014. Om dezelfde reden kun je niet kiezen dat je de wagen van december tot en met februari in de stalling zet, maar kies je dat de auto in januari en februari en in december van het zelfde kalenderjaar in de stalling staat. Tussentijds wijzigen is in principe niet mogelijk, ook niet bij overschrijving kenteken.
Omdat 2014 het eerste jaar is en je dus pas in de eerste maanden je keuze voor dat jaar kunt aangeven wordt er in januari en februari 2014 niet gehandhaafd en kun je vrij rijden, maar je moet wel al weten of je in december 2014 je auto op stal zet. Eind 2014 mag je dan bedenken of je hem daar in januari en februari 2015 wil laten staan of niet. Laat je de oldtimer op stal staan dan moet ie ook in december 2015 weer op stal.
(Dit natuurlijk allemaal, alleen voor auto’s waarvoor gekozen kan worden voor het kwartatrief)
Overigens zou er wel een verschil zijn met schorsen. Bij schrosen mag je officieel ook niet buiten Nederland rijden. De oldtimer beperking zou alleen een beperking van gebruik van de openbare weg in Nederland inhouden. En er is ook nog een ingewikkelde regeling van een paar keer per jaar ontheffing krijgen voor evenementen. Daar moeten onze clubs misschien meer gebruik van gaan maken.
Grijze GHYS

Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 17-03-2008
- HY kampeerauto verlengd LWB
- GS/GSA Club Break 1220
- 2CV Charleston
- Jumper L2 H2 Kampeerauto
bartjes schreef:
Toch denk ik dat je het MRB bedrag beter kunt spenderen aan een restauratie. Het is anders toch maar weggegooid geld, bij een restauratie verdienen garages en onderdelenleveranciers nog aan je en dan komen we aan de kern van het verhaal, de economie draait zo weer en onder een volgend kabinet kun je weer MRB-vrij in een mooie, goed functionerende oldtimer rijden.
Helemaal mee eens. Gelukkig kan ik met mijn GS op gas af en toe een rondje op eigen terrein rijden, maar verder ga ik ca € 1000 euro besparen op wegenbealsting en dat geld gebruiken om de GS mooi te houden.
Kijk eens kritisch naar je mogelijkheden als je ook moderne auto’s hebt. Drie maanden schorsen van mijn C4 levert bijna 2x zoveel op als drie maanden betalen voor mijn mooie GS. Goede kans dat je de GS komende zomer juist vaker ziet rijden. Ha ha En het idee dat ik met die oplossing per saldo minder belasting ga betalen geeft me een enorm goed gevoel.
Grijze GHYS




















Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012
- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Ook in de AW classics een nieuwsbericht van de Fehac. Ze melden na het sluiten van het compromis nog flink achter de schermen te hebben gelobbyed. Ik blijf dat met verbazing lezen. Wellicht ligt er een uitgekiende strategie aan ten grondslag maar waarom niet de discussie vol in de schijnwerpers gevoerd? Waarom zo snel het compromis gesloten? Verder vindt de Fehac het uitsluiten van LPG en dieselauto’s van het kwarttarief een weeffout in de regeling. Ze schrijven: “Ook voor diesel- en LPG auto’s zou de overgangsregeling moeten gelden. In contacten met Financiën zal de Fehac er op blijven hameren dat dit nog veranderd moet worden. En die kans krijgt de Fehac beslist nog in de 14 jaar die die overgangsregeling nog zou moeten gelden”. Ondertussen zitten de gas- en dieselaars mooi met de gebakken peren als de plannen door gaan.
JW

























Totaal aantal Berichten: 6517
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Alsof de regeling nog ten gunste van de LPG- en dieselrijders wordt aangepast als ie eenmaal door de Eerste Kamer is.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)














































Totaal aantal Berichten: 43431
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nieuws van / uit de eerste kamer:
http://www.eerstekamer.nl/behandeling/20131212/verslag_2/document3/f=/vjfhe5oz1kyu.pdf
scrollen naar blz 12, daar vind je dit:
2. Oldtimers en motorrijtuigenbelasting
Graag vernemen de leden van de fractie van de PvdA een reactie van de regering op het voorstel om de
motorrijtuigenbelasting voor oldtimers met een jaar uit te stellen, om beter onderzoek te kunnen doen
naar de haalbaarheid van de maatregel met het oog op de door de regering gestelde milieu- en financiële
doelstellingen en de inkomstenderving te dekken door de oldtimermaatregel ‘Van Vliet’, welke in ging op
01-01-2012 en waarvan de overgangsregeling af zou lopen op 01-01-2021, versneld in te voeren en wel
direct per 01-01-2014. Dit zou er concreet op neerkomen dat per 01-01-2014 de grens voor vrijstelling
van de MRB naar 30 jaar zou gaan (in plaats van 40 jaar zoals nu in het Belastingplan 2014 is voorzien).Ten opzichte van de maatregel ‘Van Vliet’ betekent dit voor de overheid dat er vier bouwjaren tot aan het bereiken van de 30 jarige leeftijd opnieuw MRB plichtig worden, terwijl zij dat onder de overgangsregeling van ‘Van Vliet’ niet zouden zijn. De leden van de PvdA-fractie ontvangen hierop graag een inhoudelijke en cijfermatige reactie.De leden van de CDA-fractie begrijpen dat de uitsluiting van LPG- en dieselrijders van de
overgangsregeling vooral gelegen is in het grote aantal kilometers dat met deze auto’s wordt gereden.
Waarom is dan niet gekozen voor een vrijstelling voor LPG- en dieselrijders die een bepaald aantal
kilometers per jaar aantoonbaar niet overschrijden?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

























Totaal aantal Berichten: 6517
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Ik zag het net ook in de vandaag verspreide nieuwsbrief voorbij komen. Mooi dat er daar wat gebeurt, hopelijk levert het wat op.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)