2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
De Vergeten Majesteit
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 12 december 2013 08:34 PM
  [ # 16 ]
Arjan Verkade schreef:

Zou het trouwens kunnen dat het klokkenspel uit een GS komt?
Als ze begin jaren 70 al met dit model bezig waren, de CX kwam net even later op de merkt, terwijl de GS al een tijdje in de showroom stond. Op de foto is het lastig te zien.

Nu je het zo zegt… ik denk dat je een punt hebt. Vooral de metertjes lijken uit de gs te komen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27791
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 12 december 2013 09:19 PM
  [ # 17 ]

Als dit project al voor 74 liep dan denk ik dat er nog weinig CX onderdelen op de plank lagen die was ook nog in ontwikkeling.

Hier is het dash beter te zien. GS onderdelen of niet?

Grappig detail dat de rem vierkant is gemaakt Wink

Meer foto’s: http://www.maseraticlub.co.uk/members-photos-0X.htm

DS handrem, DS hendels, DS knoppen, klokje.
SM stuurverstelling? SM hoogte regeling, pookknop.

Hout met lederen stuur, ook wel erg apart.

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 12 december 2013 09:58 PM
  [ # 18 ]

Mooi verhaal. Mijn complimenten.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11614
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 12 december 2013 10:07 PM
  [ # 19 ]

Ik vraag me eigenlijk af, of Jaeger die handel gewoon uit de bakken viste en er een tableau van heeft gemaakt dat bij de QPII past? De toerenteller/snelheidsmeter/km-telwerk combi lijkt wel weer meer CX dan GS (totaal verschillende indeling!) en daarbij, in 1974 zal het dash van de CX ook op zijn minst dicht bij definitief zijn geweest, if not klaar. Voor een stuk of wat extra prototypes zou dan best goed van het klokkenspel van de nieuweling gebruik gemaakt kunnen zijn, met als bijkomstigheid dat dat later in het productiemodel ook interessant blijft in verband met productievolume. Dus het leek mij verdedigbaar. Ik heb daarin voor het verhaal dan ook maar gewoon een keuze gemaakt.

Nu maar hopen dat er iemand de waarheid achterhaalt! Uiteindelijk is dit stuk vast niet het laatste wat er over de Quattroporte II zal worden geschreven. Steeds verder voortschrijdend inzicht is dan ook het mooie aan dit soort onderzoekjes Cool

Derk

PS: niet alleen de pookknop is van de SM, het hele ding is van de SM. Deze auto heeft toevallig een leren pookhoes, maar er zijn er ook met hetzelfde open mechaniek als in de SM.

PPS: dank voor alle complimenten!  smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7691
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 12 december 2013 10:12 PM
  [ # 20 ]

Het ligt je wel, dat graven in het verleden. Dat zou je voor je werk moeten doen Wink

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 12 december 2013 10:17 PM
  [ # 21 ]
Arjan Verkade schreef:

Meer foto’s: http://www.maseraticlub.co.uk/members-photos-0X.htm

DS handrem, DS hendels, DS knoppen, klokje.
SM stuurverstelling? SM hoogte regeling, pookknop.

Hout met lederen stuur, ook wel erg apart.

Onder de kap natuurlijk de hele SM hydrauliek, de DS spanningsregelaar en zelfs het schokdempertje voor de koplampen…

2d schreef:

Het ligt je wel, dat graven in het verleden. Dat zou je voor je werk moeten doen Wink

Laughing

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11614
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 12 december 2013 10:43 PM
  [ # 22 ]
2d schreef:

Het ligt je wel, dat graven in het verleden. Dat zou je voor je werk moeten doen Wink

Ik zal er eens over nadenken Mr. Green

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 13 december 2013 12:02 AM
  [ # 23 ]

Mooi verhaal Derk! Het enige zure is dat zo’n ding dus altijd buiten mijn bereik zal blijven Wink
Koppelingspedaal is trouwens ook sm, evenals de kachel/ventilatiebediening en de ventilatiesleuven daarboven. O, en niet te vergeten de asbak met het rolluikje!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 13 december 2013 09:42 AM
  [ # 24 ]

Zou een mooi tentoonstellingsobject voor de ICCCR 2016 zijn…

Wat denk jij Derk, is dat haalbaar? Zijn de eigenaren van de exemplaren in Duitsland en Engeland ergens te benaderen (een forum of zo)?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25352
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 december 2013 10:30 AM
  [ # 25 ]
H@ns schreef:
Arjan Verkade schreef:

Meer foto’s: http://www.maseraticlub.co.uk/members-photos-0X.htm

DS handrem, DS hendels, DS knoppen, klokje.
SM stuurverstelling? SM hoogte regeling, pookknop.

Hout met lederen stuur, ook wel erg apart.

Onder de kap natuurlijk de hele SM hydrauliek, de DS spanningsregelaar en zelfs het schokdempertje voor de koplampen…

 

DS klokje!

Die spanningsregelaar en demper had de SM al van de DS gekregen…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7512
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 13 december 2013 03:15 PM
  [ # 26 ]

Fijne artikeltjes Smile. Ik heb nog eens een roadtest-citaat gelezen waarin gesteld werd dat de SM op het niveau van de Mercedes 600 stond qua verfijning en techniek. Met dit ding had Citroen de achterbank en het prijsniveau dan waarschijnlijk ook op niveau. tongue wink Ik vind het een prachtige auto. Dashboard ziet er met die glasplaat wel een beetje uit als huisvlijt. En de achterlichten zijn vreselijk - net alsof het ding niet af was.

Toentertijd stond de Quatroporte gewoon in de jaarboekjes van auto’s die op dat moment te koop waren. Dat was dus een beetje voorbarig. Iemand enig idee waarom dit ding geen europese typegoedkeuring kon krijgen?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 13 december 2013 04:05 PM
  [ # 27 ]

Eerst: Complimenten voor de schrijvers.
“Europese” typegoedkeuring bestond toen nog niet, maar je zat toen wel in de periode dat elk land zijn typegoedkeuring begon af te stemmen op andere landen. De eerste Europese richtlijn is van Januari 1970, ging p z’n laatst in augustus 1971, en gaat over de wederzijdse afstemming en erkenning van keuringen en de testmethoden: Het stond landen vrij extra voorwaarden te stellen, maar het “dubbele testen” verdween hiermee.
Ik denk dat dat een einde maakte aan allerlei “uitzonderingen:, de oude methode voor individuele toelating werkte dus niet meer. ( Dit ging over ” de 6”, Benelux, Frankrijk, Italie en Duitsland. Engeland, Ierland en Denemarken traden toe tot de EEG op 1 jan 1973, Spanje en Portugal pas op 1 jan 1986, dus in Spanje gold de regeling nog niet in 1974.
Een voorbeeld voor de SM: In Duitsland waren de meedraaiende koplampen officieel verboden, zelfs voor de DS, kwam er pas in 1974 als ik me goed herinner. : Werden gewoon vastgezet, of de lampen verwijderd. Daarnaast gaven de dubbele koplampen ( grootlicht en vastgezet meedraaiend licht) van de SM met 4 x H1 volgens de Duitse norm van toen te veel licht, en werden dus niet toegelaten. Ook de RRs hebben in Duitsland tot vandaag geen officiële toelating.

Daarnaast was Maserati na 1974 virtueel failliet met het faillissement van Citroen, en vanaf maart 1975 ondergebracht in de staatsholding GEPI, en toen De Tomaso in beeld kwam in 1975 gingen de roeren om: Geen toekomst voor de Citroen delen, een grote V8 werd de norm, en daarnaast de ontwikkeling van de Biturbo…Wel logisch dat “om den brode” de carrosserieën van de QP II werden afgebouwd en verkocht, iedere auto was er een, en ze hadden het geld nodig om de salarissen te betalen… Over de brochures: Papier is geduldig.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11614
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 13 december 2013 07:42 PM
  [ # 28 ]

Die goedkeuring is eigenlijk gewoon gestrand op de factoren geld (of eigenlijk, het gebrek daaraan) en eigenaarschap van Maserati. Eeuwig zonde, want de QPIII smoelt gewoon niet zo goed als de II en is IMNSHO bovendien aanzienlijk minder elegant verouderd.

@ Par eXeMple: Dat zou ik niet precies weten. Je zou om te beginnen Marc Sonnery kunnen contacten, die een pracht boek over Maserati in de Citroën-jaren heeft geschreven. Hij was het ook, die de SM V8 weer voor het voetlicht haalde, kennelijk tot chagrijn van andere Franse journalisten en autohistorici. Op het forum http://www.ferrarichat.com is hij te vinden onder de naam ‘Nembo1777’. Het zou natuurlijk wel een evenement op zich zijn om AM123*004 naar ICCCR’16 te halen!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Maart
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 425
Geregistreerd: 26-06-2007

Gepost: 20 juni 2014 11:28 PM
  [ # 29 ]

Nog een site gevonden met wat aanvullende info & foto’s:
http://quattroporte.online.fr/qp2.htm

De QPI smoelt overigens ook erg goed…. Smile

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11614
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 20 juni 2014 11:39 PM
  [ # 30 ]

Er klopt niet veel van die pagina ben ik bang. AM130 is de QPIII (van DeTomaso) en in de QPII is nooit sprake geweest van een 4,8 liter V8 (dat is de klassieke Maserati V8 in de QPIII). En natuurlijk was er in 1970 van de Citroën Quattroporte II nog geen sprake…

Wel blijven meedenken natuurlijk, want er is nog steeds veel te weinig echt bekend over de Quattroporte II!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook