Inderdaad, als ik het goed heb in jouw geval per 30 maart voor de break.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Er is denk ik redelijk wat geld mee gemoeid dus ik denk dat er na de brief nog iets gaat komen. Ik vrees dat het probleem (voor de belastingdienst) is dat er bij héél veel mensen wat te halen valt, dus geduld….
Ik informeerde vandaag eens bij een collega wat de benzine net over de grens in Belgique kost en dit scheelt meer als 15 cent per liter. Hmmmm, als ik minimaal 8 liter tank maak ik winst (ik moet ervoor omrijden), alleen jammer voor de schatkist in ons land.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Ik ga standaard over de grens met 20 liter extra capaciteit in de kofferbak.
In België loopt het verschil al gauw op tot 20 cent/liter. In Duitsland 10 cent.
Ik combineer het met andere ritjes die kant uit. Ik woon wat dat betreft redelijk ideaal.
In Duitsland haal ik vaak boodschappen en in België friet












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Vanochtend in het Financieel Dagblad:
” Het is niet zeker dat de beoogde 123 miljoen per jaar gehaald wordt… ” DUH!
Als alleen benzine auto’s de 120 euro per jaar betalen levert dat 21 miljoen op…Auto’s op diesel en LPG massal geexporteerd…
LPG auto’s massaal omgekeurd naar benzine…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






























Totaal aantal Berichten: 11883
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat kun je niet lezen als je niet bij het FD geregistreerd (abonnee) bent…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!














































Totaal aantal Berichten: 43419
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
FD Artikel:
Op nieuwjaarsdag ging de nieuwe oldtimerregeling in. Volgens de oldtimerbranche is de wetswijziging een ramp voor de sector.Gevolgen afschaffen belastingvrij rijden lijken aan oldtimerbranche voorbij te gaan.
De vrees is dat duizenden liefhebbers hun klassieker zullen verkopen en de levendige oldtimerhandel in Nederland uitsterft.In december ging de Eerste Kamer akkoord met het Belastingplan 2014. Een van de punten in het plan betrof de oldtimerregeling. Auto’s ouder dan 25 jaar op lpg en diesel gaan het volledige belastingtarief betalen. Klassiekers op benzine betalen maximaal €120 per jaar, mits er in december, januari en februari niet mee gereden wordt (en ze dus ook niet op de openbare weg staan). Auto’s ouder dan veertig jaar blijven vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (mrb). Het was een compromisvoorstel. In het regeerakkoord stond eerder dat de wet zou gaan gelden voor alle auto’s jonger dan veertig jaar.
In Nederland rijden er een krappe 250.000 auto’s ouder dan 25 jaar rond. Hiervan is 30% uitgerust met een lpg-installatie of benzinemotor.
Milieueffecten niet de insteek
Volgens Stichting Oldtimerbranche Nederland, belangenbehartiger voor 120 oldtimerbedrijven, was 2013 een rampjaar voor de sector. Wim van Giersbergen, voorzitter van de stichting, zegt dat er al meerdere bedrijven failliet zijn gegaan en dat er nog vele zullen volgen. ‘Ook mij stond het water tot de lippen’, vertelt hij. In de eerste zeven maanden van het jaar verkocht de handelaar in klassieke Volvo’s geen enkele auto. Inmiddels is Van Giersbergen weer terug bij zijn oude stiel — het opknappen van Amazone’s, Kattenruggen en P1800’s van ten minste veertig jaar oud.
In de afgelopen jaren kreeg Nederland een enorme import aan vervuilende klassiekers te verduren. Met name jonge diesels, waaronder veel Mercedessen, bezorgden de oldtimerrijder een slechte naam. Milieueffecten waren echter niet de insteek van de recent aangenomen wetswijziging. Staatssecretaris Frans Weekers (Financiën) verwacht door het verhogen van de mrb voor jonge oldtimers de schatkist jaarlijks met €123 mln te spekken.
Regeling onvoldoende doordacht
Dat Weekers zijn doel haalt, wordt niet waarschijnlijk geacht. De Dienst Wegverkeer (RDW) ziet een enorme toename van het aantal omkeuringen van lpg naar benzine. Normaal gesproken gaat het om enkele per week. In de vier dagen voor kerst waren het er liefst 424. Deze auto’s vallen straks in het voordelige belastingtarief. Daarnaast neemt de export toe. Volgens de VWE, de organisatie die informatie over voertuigen bijhoudt, raakt het kabinetsbeleid 70% (182.000) van de oldtimers. Tussen januari en november 2013 werden er 11.706 auto’s van 25 jaar of ouder naar het buitenland geëxporteerd — een ruime verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Het aantal geëxporteerde diesels nam met 522% toe, het aantal auto’s met een lpg-installatie met 159%.
Vertegenwoordigers van de oldtimerbranche stellen dat Weekers de regeling onvoldoende heeft doordacht. De rekensom van €123 mln zou simplistisch in elkaar steken, gebaseerd zijn op foutieve informatie en geen rekening houden met de gevolgen voor ondernemers. Volgens Wouter van Emden van Stichting Autobelangen is er sprake van 200% meer aanbod en 42% minder vraag in de oldtimermarkt. 92% van zijn leden zou niet van plan zijn de volledige mrb te gaan betalen. Stichting Oldtimerbranche Nederland zegt garages te kennen die tonnen schade leiden door de belastingmaatregel. Er zou sprake zijn van faillissementen en een ontslaggolf. Van Giersbergen schat dat circa 30% van zijn 120 leden de aanpassing van de mrb niet zal overleven.
Krokodillentranen
Tegenstanders hebben de statistiek niet aan hun zijde. De grootste particuliere verkoopplaats van klassieke auto’s, Marktplaats.nl, zag in december 18% meer aanbod van oldtimers (zo’n 900 auto’s) dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dat is fors, maar staat ver af van de cijfers van Stichting Oldtimerbelangen. De verkoop tussen consumenten daalde in 2013 met bijna 6000, maar bedraagt nog altijd bijna 43.000 auto’s. Ook de verwachting dat liefhebbers hun hobbyproject massaal schorsen komt nog niet uit. Het aantal schorsingen van auto’s ouder dan 25 jaar nam dit jaar slechts 1,1% toe naar 129.722, aldus de RDW. Ten slotte is er geen sprake van een faillissementsgolf. Het aantal faillissementen in de autohandel ligt in 2013 maar weinig hoger dan over 2012.
‘Krokodillentranen’, zo omschrijft Peter Staal van de Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (KNAC) de klachten van garagisten, handelaren en restaurateurs. ‘Er wordt veel onzin naar buiten gebracht’, zegt hij, doelend op de cijfers van belangenbehartigers.
Een echte liefhebber
Experts uit de branche zijn eenduidig over waar de klappen vallen. Importeurs en bezitters van jonge klassiekers, met name die op diesel en lpg, zijn het grootste slachtoffer van de nieuwe regeling. Denk aan jonge Mercedessen, grote Amerikanen en SUV’s. ‘Bedrijven die ingespeeld hebben op de belastingvrijstelling krijgen de deksel op de neus’, zegt de woordvoerder van de Bovag. ‘Maar een echte liefhebber laat zijn hobby niet stuklopen op die €120.’
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






























Totaal aantal Berichten: 11883
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat was snel!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!




















Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012
- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Dat de 123 miljoen euro bij lange niet niet gehaald wordt was iedereen natuurlijk wel duidelijk.
Er staat wel iets merkwaardigs in het het artikel over de moeilijkheden in de branche:
“. . . Uit cijfers tot dusverre blijkt een genuanceerder beeld. Het aantal faillissementen nam in de periode tot en met november wel toe tot 223, een stijging van 14% op jaarbasis. Het aantal oldtimers dat door eigenaren van de weg is gehaald, is echter slechts met 1,1% gestegen”
Ben ik nu de enige die 223 faillissementen (die voor een groot deel mede veroorzaakt zijn door de reuring rond de belastingmaatregel) best veel vind?
In het gelinkte artikel “Gevolgen afschaffen belastingvrij rijden lijken aan oldtimerbranche voorbij te gaan” staat bovendien nog wat statistiek van de koude grond. Volgens het FD valt het allemaal wel mee. De website Marktplaats is één maand bekeken (18% meer aanbod) en de stijging van het aantal schorsingen rond de jaarwisseling wordt bekeken. (+1,1%). Dat moet je beide natuurlijk over een veel langere periode bekijken. Logisch dat mensen nog niet schorsen als er zelfs een spraakverwarring is over vanaf wanneer je weer mrb moet betalen. Dit soort berichten helpt een eerlijke discussie natuurlijk niet verder.
JW














































Totaal aantal Berichten: 43419
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Daarbij plaatsen vele eigenaren hun auto niet meer op MP omdat dat internationaal niets opleveren zal én MP niet gelinkt is met een site als “gaspedaal” die wél linkt met alle andere autosites. Kortom, onvolledige informatie! Heel veel oldtimers die de bok zijn worden via mobile.de, autoscout, autotrack etc aangeboden en niet via het veel te dure marktplaats!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Wat een vaag artikel inderdaad. 223 inderdaad best veel. En dan over een jaar bekeken. Want kan best zijn dat er in november juist veel over de kop zijn gegaan.
En 30% uitgerust met benzine of LPG. Ik neem aan dat ze bedoelen 30% met lpg of diesel. Want dat klopt wel namelijk.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De meeste berichten klinken heel anders…
Bij de RDW is het erg druk met export auto’s. Geven zowel klanten als het personeel aan.
Je ziet ook een hoop mensen roepen dat ze de auto geschorst hebben, lijkt mij persoonlijk meer dan 1.1%. Maar ja, dat kan ik natuurlijk niet controleren. Vraag me af hoe ze aan dit getal komen…
Dan hebben we het nog niet over de LPG uitbouw projecten. En de diesel naar benzine ombouw beunen.






























Totaal aantal Berichten: 11883
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Die verhoging van het schorsingspercentage is ook niet goed te controleren natuurlijk. Er worden best veel ouwe hutten voor een paar maand geschorst in verband met stalling of onderhoud die later gewoon weer op actief worden gezet. Als je dan gaat kijken is het aantal schorsingen vast niet veel hoger, maar: wat is nu de duur en het doel van die schorsingen? We kunnen pas opnieuw meten als we ook weten hoeveel auto’s er weer op actief gezet zijn (en wanneer, en welke bouwjaren). Nu er geen ‘teruggewogen’ gegevens zijn, zegt dit statistiekje dus niets!
Nou ja, 84,2% van alle statistieken wordt immers ook aan de bar verzonnen
Derk
Edit: het is toch wel opvallend hoeveel onformatie er over die hele MRB-discussie circuleert
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!




























Totaal aantal Berichten: 9365
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Het enige wat ze nu kunnen doen is alles wat ouder is dan 40 jaar er ook bij pakken.
Komen ze nog een beetje in de buurt van die 123 miljoen
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Wat voor mij een mooi getal zou zijn om straks te bekijken hoeveel “oldtimers” er geschorst zijn in de periode dec - feb 2013/14 en dat te vergelijken met 2012/13 in dezelfde periode.
De hoeveelheid moet dan natuurlijk worden uitgedrukt in een percentage van het aantal oldtimer dat er in totaal is. Eventueel aangevuld met absolute aantallen.
Maar ja, dat overzicht krijgen we natuurlijk niet te zien…






























Totaal aantal Berichten: 11883
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
F.SvM schreef:Het enige wat ze nu kunnen doen is alles wat ouder is dan 40 jaar er ook bij pakken.
Komen ze nog een beetje in de buurt van die 123 miljoen
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/187727/P3015/#1792381
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!