

























Totaal aantal Berichten: 7610
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Voor een aantoonbaar goed gerestaureerde auto lijkt me vooral belangrijk dat kleur en uitvoering in die tijd daadwerkelijk leverbaar waren (desnoods op bestelling) en passen bij het oorspronkelijke type.












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zo zie je maar weer dat iedereen er een andere definitie aan geeft.
De originele kleur is via Citroën te achterhalen, dus maar net hoe je het bekijkt.




























Totaal aantal Berichten: 9365
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Ik denk dat als je hem wilt verkopen,en zo veel mogelijk wild beuren.
Je um weer als fabrieksaf moet maken.( mijne was fabrieksaf grijs )
Het maakt niet uit of je 70 % van het plaatwerk vervangt als het maar orgineel is.
Modificaties wie je niet ziet maakt niet uit,zoals vijfbak,centrale vergrendeling,stoelverwarming,enz enz….
Kijk maar naar de prestige van bastelaar ,niet de originele kleur en geen vinil dak.
Terwijl de dame in een best goede staat verkeerd.
Tuurlijk er hoeft maar 1 gek te zijn,maar orgineel verkoopt toch makkelijker.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.






























Totaal aantal Berichten: 11883
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Maar Frank, bouw je die auto voor jezelf of voor de handel? Want ik denk dat je zelf ook wel door hebt dat dit allang niet meer rendeert in de handel…
Kun je ‘m dus prima Gris Vulcain maken zonder dat dat een probleem is.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Zelfs als je een auto voor jezelf bouwt, dan zou ik rekening houden met barre tijden waarin je de auto moet verkopen. Een goede kleur kan dan het verschil maken tussen verkoop en ermee blijven zitten.
In verband met mijn restauratieproject heb ik wat rondvraag gedaan, onder meer bij Bart Kocken. Zijn mening is dat het bij echt goed gerestaureerde auto’s voor de waarde niet zoveel uitmaakt welke kleur je de auto geeft en of die er origineel ook op zat. Als ik me de quote van Bart goed herinner, zit je in ieder geval goed als je een kleur uit het bouwjaar toepast.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Amen






























Totaal aantal Berichten: 11883
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dan zijn Gris Largentiere en Gris Vulcain dus allebei historisch gezien goed. De rest is een kwestie van wat Frank mooier vindt
Ik vind het overigens wel een interessante discussie om te bepalen wat nou ‘verantwoord’ restaureren is. Zeker omdat daarover de inzichten altijd aan verandering onderhevig zijn.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!




























Totaal aantal Berichten: 9365
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Restauratie is niks anders dan zoveel mogelijk van het origineel behouden,en in originele staat terug brengen.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
De nuance tussen reproductie en restauratie.
Groeten,
Robert Jan
break23m schreef:Voor een aantoonbaar goed gerestaureerde auto lijkt me vooral belangrijk dat kleur en uitvoering in die tijd daadwerkelijk leverbaar waren (desnoods op bestelling) en passen bij het oorspronkelijke type.
Ik heb op het Disco - very interessante kanaal gezien hoe Ferrari’s gekeurd, getoetst en beschreven worden.
Een puntensysteem van 1 t/m 100. Daarmee kunnen ze dan voor een eventuele verkoop, veiling of show ingeschaald worden naar waarde.
Heeft als voordeel dat de referenties voor de auto erkend zijn. Zou interessant zijn zo’n instituut voor dit forum te hebben. Deze discussie is dan wel een leuk begin. Heb naast de bouw vele onderwerpen voorbij zien komen, alles min of meer gerelateerd, met betrekking op een gedegen en verantwoord bouwen.
Uit alle bijdragen voor dit topic blijkt de betrokkenheid en het willen leren van een grote motivatie te zijn. Heb al eens tegen Frank gezegd, maak er een boekwerk van.
Beginnen met een kleine database en laat dat desnoods doen door iemand die er verstand van heeft.
Leuk voor later denk ik.
Groeten,
Robert Jan
F.SvM schreef:Restauratie is niks anders dan zoveel mogelijk van het origineel behouden,en in originele staat terug brengen.
Een kennis van me had een Lancia B20 met een ‘one-of’ koets van Vignale. De auto heeft een andere kleur gekregen bij de restauratie en bovendien een luchthapper in de motorkap die er origineel niet in zat. Ook het interieur had een verandering ondergaan. Hij heeft de auto voor de hoofdprijs verkocht toen hij een bod erop kreeg dat hij niet kon weigeren. Dat was geen bod van de maffia . Wie zijn wij dan om iets te vinden van een CX in een niet origineel jasje !?
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl






























Totaal aantal Berichten: 11883
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Tja. En definiëer origineel… Met alle respect die Frank voor dit werkstuk verdient, maar als hij straks beweert in een SvM Prestige te rijden in plaats van een Citroën, liegt hij niet. Er zit veel eigenbouw in, met naar ik begreep regelmatig een (zinvolle) afwijking van de originele specificaties. Dus tja, is dit restauratie of herbouw? En wat kun je je bij beide veroorloven?
Een en ander hangt ook nog af van wat je er mee wilt. Als je pakweg een E-Type echt 100% origineel restaureert, wil je niet in een file staan met dat ding (relatief zwakke koeling). Wil je dat wél kunnen, dan is een moderne radiateur en koelfan een prima wijziging die veel op prijs wordt gesteld. Maar is dat restauratie?
Een andere stroming die de laatste jaren opgang heeft gemaakt is om een auto te conserveren, zeg maar zo te behouden als-ie is overgebleven. Dat is in bijzondere gevallen ook meteen een vermogen waard.
Wat is wijsheid? Ik denk dat uitgaan van het geplande gebruik heel belangrijk is. Herstellen voor gebruik is iets heel anders dan restaureren voor concours.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!




























Totaal aantal Berichten: 9365
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Deze prestige,was het niet waard om te conserveren,in de staat waarin ze verkeerde.
Dan was hij regelrecht naar de sloop gegaan.
Maar omdat ik hobby heb aan auto’s en lassen,was dit een leuke uitdaging.
Zoals inmiddels bekend,is dit wel een beetje uit de hand gelopen
Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat ze zo rot zou zijn.
En bij de aankoop ook niet gezien,dit kwam mede omdat alles van binnen was aangetast.
En zoals eerder gezegd ,je gaat bij het kijken niet het halve interieur slopen,vinyl van het dak trekken enz enz…..
En omdat ik zo verschrikkelijk eigenwijs ben,ken ik geen weg terug.
Er kan een half jaar over heen gaan,omdat iets niet lukt,maar ik pak het altijd weer op om het af te maken.
En mede omdat mijn garagehouder zoveel nieuw spul heeft liggen, zet ik dit er het liefst op( kan het weer 40 jaar zitten)
Het enige wat ik absoluut niet” nieuw “wil hebben zijn de portieren,( want die rotten nog harder dan goede tweede hands)
Qua interieur,motor ,carrosserie,onderstel,enz enz…probeer ik de cx zo te maken zoals ze uit de fabriek kwam.
Met verbeteringen in het plaat werk,( zoals dorpels aan 1 stuk)
En millimeter carrosserie staal.
En de kleur laat ik voor jullie nog even in het midden
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Penny Lane schreef:Tja. En definiëer origineel…
In eerste instantie zoals de auto uit de fabriek komt.
In geval van een restauratie, dat het eindresultaat er net zo uit ziet als toen de auto uit de fabriek kwam.
Dus, zelfde motor (liefst origineel motornr), zelfde kleur, zelfde kleur en type interieur, zelfde velgen/doppen, en alle andere juiste details.














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Penny Lane schreef:Tja. En definiëer origineel…
Tja, dat blijft lastig. Mijns inziens: zoals destijds nieuw geleverd, dan wel zoals deze nieuw geleverd kon worden.
De Duitsers hebben dat “wat is origineel en wat niet” inmiddels al helemaal voor elkaar. Daar kun je bv geen “H” kenteken krijgen op je oldtimer als deze niet origineel meer is, (lees: gemodificeerd met zooi die niet uit het tijdperk is dat de auto nieuw geleverd werd) of als deze in een of andere staat van ontbinding verkeert. Voorbeeld: een SM met een later ingebouwd motormanagement komt niet meer in aanmerking voor een “H” kenteken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste