4 van de 6
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende > 
   
HD-pomp CX
Gerard DSuper+
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 06-03-2012

- ID/DS Dsuper
Gepost: 07 maart 2014 02:13 PM
  [ # 46 ]

Deze BX-pomp gevonden op het internet. Die pomp met die kromme beugel lijkt mij inderdaad een BX pomp te zijn.

Afbeelding Bijlagen
citroen bx HD pomp.jpeg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 07 maart 2014 02:16 PM
  [ # 47 ]
bogaard77 schreef:

Zie hier:

Of is die linker een BX pomp?

Het kunnen beiden cx én bx pompen zijn. Voor gebruik op de ds maakt het niets uit, als het past is het te gebruiken.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 08 maart 2014 10:45 AM
  [ # 48 ]

Hogere slijtage verwachtte ik vanwege een enkele snaar en een gelijke kracht benodigd om LHM te pompen als de DS pomp. Bovendien had ik dit ook ergens gelezen maar als hier een sterker lager is toegepast compenseert dat het weer.
Het blijft een goede keuze om een CX pomp toe te passen indien originaliteit minder belangrijk is. Het veerconfort verandert in ieder geval niet.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
Gerard DSuper+
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 06-03-2012

- ID/DS Dsuper
Gepost: 20 maart 2014 11:53 PM
  [ # 49 ]

Afgelopen maandag heb ik bij Bogaard een CX pomp kunnen overnemen. En omdat mijn pomp steeds ergere plasjes achterliet, heb ik snel mijn DS-mannetje (Richard van DS-advies) gebeld of hij me kon helpen. Vandaag was het mooi weer ervoor en ben ik s’middags bij hem langs gereden. Gelukkig maar, want ik denk wel dat het me zou zijn gelukt, maar het is toch wel een stuk handiger als je links en rechts wat boutjes, ringetjes en moertjes hebt liggen. Verder miste ik ook nog een rubbertje welke in de pomp geplaatst moest worden in de HD leiding. Gelukkig heeft Richard van alles wel wat in bakjes liggen, dus dat is wel super handig.

De DS-pomp was al snel uitgebouwd en bij het overzetten van de rubberenslang is het wel handig eerst even wat oude doeken te plaatsen onder de pomp. Zo maak je weinig troep onder je DS en voorkom je ook dat de schijfremmen onder de LHM komen te zitten. Richard was zo handig om de slang na het demonteren meteen dicht te knijpen en hij zette hem in 1 keer op de CX-pomp. Eigenlijk vrijwel zonder te morsen, dus hulde! Het is best ook duur spul! 
We hebben toen wat geëxperimenteerd met die spanbeugel. Origineel zit deze bij de DS-pomp er andersom op, maar bij deze CX-pomp is dat niet zo handig. Door het moertje wat de waterpomp vastzet, los te schroeven, konden we die spanbeugel links van de pomp monteren. Qua uitlijning zag het er wonderwel goed uit. Wellicht is de snaar niet 100% in lijn, maar dan op zijn minst wel 98% en dat zonder tussen- of opvul ringetjes. Hij loopt ook prachtig zonder bijgeluiden dus volgens mij zit’ie helemaal top erop zo. Het mooiste is dat die pomp door zijn hogere efficiëntie de DS zo’n beetje laat dansen van plezier tijdens het omhoog komen. Wat een ander karakter heeft die pomp zeg. Ook iets minder geluid en als hij bijpompt is het ook veel korter.

Kortom ik ben erg tevreden en hoop dat deze erg lang lekvrij mag blijven werken. Dank Joris voor de pomp en de biertjes & Richard voor het inbouwen. En jullie allemaal voor de nuttige commentaren. Zie ook de begeleidende foto’s of kijk op onderstaande link:


https://plus.google.com/photos/105177027867066165827/albums/5992987770250918193

Afbeelding Bijlagen
20140320_155304 (Custom).jpg20140320_162050 (Custom).jpg20140320_163534 (Custom).jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 maart 2014 10:33 AM
  [ # 50 ]

mooi man!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 22 maart 2014 11:39 AM
  [ # 51 ]

Veel plezier ermee ! Typisch merkte ik ook bij onze auto dat ie nu langer omhoog blijft staan en zelfs na lang stilstaan dat er meer LHM in het systeem blijft zodat bij het starten de auto ook sneller omhoog komt.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
Gerard DSuper+
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 06-03-2012

- ID/DS Dsuper
Gepost: 22 maart 2014 06:18 PM
  [ # 52 ]

Hi bartjes,

Ja, dat je auto langer hoog blijft staan is merkwaardig. Dat heeft in principe niet met je pomp te maken maar meer met wat er in de veerbollen gebeurt. Ik weet daar niet het fijne van, maar er zijn vast DS-techneuten die dat ons kunnen uitleggen.

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 23 maart 2014 08:44 PM
  [ # 53 ]

Dat gebeurt in mijn ervaring altijd als je aan het systeem hebt gewerkt, blijkbaar het resultaat van drukloos maken. Verdwijnt na een paar dagen helaas weer. Wink

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 23 maart 2014 09:27 PM
  [ # 54 ]
Gerard DSuper+ schreef:

Hi bartjes,

Ja, dat je auto langer hoog blijft staan is merkwaardig. Dat heeft in principe niet met je pomp te maken maar meer met wat er in de veerbollen gebeurt. Ik weet daar niet het fijne van, maar er zijn vast DS-techneuten die dat ons kunnen uitleggen.

Ik denk dat ik ook een interne lekkage heb over de hoogteregelaars richting het HD systeem. Met de nieuwe HD pomp blijft daar meer druk bewaard, tenminste dat is wat ik logisch kan beredeneren.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
erictollenaar
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 27-08-2013

Gepost: 23 maart 2014 11:37 PM
  [ # 55 ]

Bogaard heeft de Haarlemse DS-en een goede dienst bewezen! Ook in mijn auto zit een pomp uit zijn voorraad en sinds vandaag draait ook deze naar volle tevredenheid. Het monteren was niet heel erg ingewikkeld, al heb ik wel wat gedaan aan het uitlijnen (3 M10 ringen, samen zo’n 6mm).
Tip voor sleutelaars die dit ook willen gaan doen: lijm de ringen eerst even aan elkaar. Scheelt gepruts, vallende ringen en krachttermen. Ik heb een snelle Loctite (met activator) gebruikt, maar dat moet je maar net voorhanden hebben. Alles wat plak ‘does the job’.
In mijn geval heb ik de pomp niet kunnen spannen met alleen de originele DS beugel, maar in combinatie met de beugel die aan de BX (?) pomp zat heb ik, in ieder geval voor nu een prima constructie. Ik zal later een foto plaatsen.

Het op gang krijgen van de pomp was wel even een klus, maar na een paar tips van Bogaard (en wat meer geduld…) is het vandaag gelukt de pomp goed te laten aanzuigen. De crux zat ‘em in het verder afvullen van het LHM vat. Toen ik het vat minder vol had liep er bij het snel terug plaatsen van het filter teveel terug waardoor de pomp toch weer een flinke luchtbel voor z’n kiezen kreeg (dat is in ieder geval mijn theorie. Andere meningen zijn welkom).

De pomp functioneert prima en de auto komt inderdaad snel omhoog. Ben wel benieuwd of deze pompen inderdaad beter (lees degelijker) zijn of dat ze gewoon minder lekken/kapot gaan omdat ze nog niet zo oud zijn als de meeste DS pompen. De tijd zal het leren.
Al met al een leuke klus.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 24 maart 2014 12:24 PM
  [ # 56 ]

Als de druk in het primaire systeem beneden de 145 bar komt, schakelt de HD regelaar het secundaire circuitplus hoofdbol aan de primaire leiding. Als de pomp intern lekt. loopt er daar druk weg. De CX pomp heeft daar geen/minder last van…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 24 maart 2014 01:48 PM
  [ # 57 ]

Mijn gebruikte CX pomp gaat al 7 jaar en 100.000+km mee!

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
Gerard DSuper+
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 06-03-2012

- ID/DS Dsuper
Gepost: 24 maart 2014 02:07 PM
  [ # 58 ]

Klinkt goed zeg! De pomp maakt een mooi bescheiden geluid vind ik ook. Ennnnn tot nu toe geen druppie onder de pomp, dus ik ben erg blij !!

Profiel  
 
cisds
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 25-11-2009

- ID/DS DS 23 Break
- BX 1400 cc benzine
- Berlingo 16 hdi multispace
Gepost: 25 maart 2014 06:35 PM
  [ # 59 ]

mijn hd pomp lekt ook lhm,moet deze vervangen worden of is dit te herstellen met nieuwe rubbers?
Of is hertellen af te raden?

Profiel  
 
Gerard DSuper+
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 06-03-2012

- ID/DS Dsuper
Gepost: 26 maart 2014 09:25 AM
  [ # 60 ]

Een lekkende pomp is enkel door een specialist te restaureren, en dan nog blijft het de vraag of hij lekvrij wordt. Vandaar dat mijn keuze is gevallen om de originele pomp te vervangen door een pomp uit een CX. Via dit forum zul je diverse enthousiaste verhalen kunnen lezen van mensen die deze stap hebben gemaakt. Reden is denk ik ten eerste omdat een originele gereviseerde pomp rond de 300 euro kost. En ten tweede is een pomp uit een CX of BX jaren nieuwer en de techniek is ook een stap beter. En een tweedehands CX-pomp heb je makkelijk onder de 100 euro.

Maar even iets anders: Hoe erg lekt de pomp? Want lekken (paar druppels per dag) doen ze vrijwel allemaal ...

cisds schreef:

mijn hd pomp lekt ook lhm,moet deze vervangen worden of is dit te herstellen met nieuwe rubbers?
Of is hertellen af te raden?

Profiel  
 
 
4 van de 6
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook