Stef Sep schreef:Zit dat olievanger filtertje onder in het blok waar de slang op aansluit er wel in?
bedoel je dat bolletje op t blok? daar zit een een geperforeerd cup achtig ding in, iets wat zeker geen olie tegenhoud…
Totaal aantal Berichten: 1330
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
De functie van dit filtertje en het filtertje op je kleppendeksel is eigenlijk niet filteren, maar het opvangen van oliedeeltjes in de luchtstroom, zodat deze neerslaan op het oppervlak van deze filtertjes en terugdruppellen door de zwaartekracht. Zit dit filtertje (of eigenlijk olievangertje) er niet op, dan neemt de luchtstroom veel meer olie mee en is je olieverbruik veel hoger. (tenzij er toch geen luchtstroom is)
Kan je een foto regelen?
Totaal aantal Berichten: 1525
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
in onderdelenboek:
Daar staat dus niet het filter zelf op, wordt wel genoemd bij nr 5, maar daar heet het een ‘vlamdover’ (flame arrestor/flammenschutz)
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
volgens mij moet er dus een soort pannenschuurspons in zitten?
verder zal ik een lektest gaan uitvoeren wbt eventueel slechte zuigerveren. spannend!!!
en nog iets… de vacuumslang vanaf onderkant inlaatspruitstuk zit normaal op de ontsteking? ik heb 123 dus die is dan niet nodig waar moet ik hiermee heen? kan ik deze gewoon afsluiten of hoort ie ergens anders te zitten?
Wat voor motor zit er in? De meest DS motoren hebben geen vacuumvervroeging op de ontsteking. Als je een motorblok hebt waarop oorspronkelijk aan vacuumvervroeging op de ontsteking zat, dan hoort daar ook een 123 in met een vacuumvervroeging.
Die ‘vacuum slang’ zit op een T stuk in de carter ontluchtingsslang.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Erict schreef:Wat voor motor zit er in? De meest DS motoren hebben geen vacuumvervroeging op de ontsteking. Als je een motorblok hebt waarop oorspronkelijk aan vacuumvervroeging op de ontsteking zat, dan hoort daar ook een 123 in met een vacuumvervroeging.
Voor zover ik weet bestonden er geen DS’en met een werkende vacuumvervroeging. De eerste serie injectie-auto’s had weliswaar een zgn. vacuumdoos op de verdeler, maar die zat daar waarschijnlijk omdat men een standaard Bosch verdeler gebruikte, en het signaalslangetje was dus NIET aangesloten.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Zat afgelopen weeek wat te bladeren op de site van 123-ignition en kwam het volgende tegen:
For ID’s until 2/1964 Citroen used a distributor with vacuum-advance. To replace this you should order a ‘123\DS-R-V’.
Hele oude ID’s hadden blijkbaar een vacuum gestuurde vervroeging.
Egbert schreef:Die ‘vacuüm slang’ zit op een T stuk in de carter ontluchtingsslang.
hoi Egbert dat is volgens mij de aansluiting op de zijkant van het inlaatspruit stuk, die is aangesloten. Ik heb het over onder het inlaatspruitstuk. zit een slangetje van ca 4 mm binnendiameter.
Het betreft een dy3 motor. met 123 is de vevroeging elektronisch geregeld geloof ik, met een vervroegings curve die je kan in stellen. conventioneel ontsteking is met een vacuümvervroeger geregeld neem ik aan..?
Totaal aantal Berichten: 1330
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Conventionele ontsteking is met centrifugaalgewichtjes vervroegd en dus toerenafhankelijk.
Om de ontsteking nog efficienter te maken hebben veel auto’s ook een vacuumvervroeger; deze vervroegd de ontsteking bij weinig gas. Het vacuum system is altijd een toevoeging op het centrifugaal system. Het is dus niet of vacuum of gewichtjes, het is gewichtjes met soms daarbij vacuum.
Dit system heeft dus 2 variabelen;
1 - toerental
2 - gasstand
Veel gas is groot volume mengsel (veel zuurstof en brandstof molecule die dicht op elkaar zitten) is snelle ontbranding = latere ontsteking
Weinig gas is klein volume mengsel (weinig zuurstof en brandstofmoleculen die verder bij elkaar vandaan zitten)is langzamere ontbranding = meer voorontsteking.
De grootste klap in het efficienter maken van een ontsteking is daarmee de centrifugal vervroeger, Het vacuum vervroegings systeem maakt de motor efficienter bij geen tot 1/3e gas
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Erict heeft gelijk: er waren pre-‘64 ID’s met vacuum-vervroeging.
Het slangetje onderaan het inlaatspruitstuk is waarschijnlijk het druppelslangetje, dat evt benzine die na afschakelen van de motor door de restwarmte expandeert en uit de vlotterkamer komt moet af laten vloeien.
Er bestaan twee soorten vervroeging, met verschillende doeleinden:
- vacuumvervroeging wordt gebruikt om het ontstekingstijdstip aan te passen aan een armer of rijker mengsel, zoals dat ontstaat als je vol gas geeft of juist op de motor afremt.
- mechanische vervroeging daarentegen vervroegt de ontsteking als functie van het toerental, om het mengsel zoveel eerder te ontsteken als nodig is om ook bij sneller bewegende zuiger toch maximaal effect te krijgen nabij bovenste dode punt. Mechanisch wil zeggen dat e.e.a. geregeld wordt door gewichtjes, centrifugaalkracht en veertjes. Die functie is in de 123 inderdaad volledig elektronisch opgelost.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
nltecoko schreef:Erict heeft gelijk: er waren pre-‘64 ID’s met vacuum-vervroeging.
Het slangetje onderaan het inlaatspruitstuk is waarschijnlijk het druppelslangetje, dat evt benzine die na afschakelen van de motor door de restwarmte expandeert en uit de vlotterkamer komt moet af laten vloeien.
Er bestaan twee soorten vervroeging, met verschillende doeleinden:
- vacuumvervroeging wordt gebruikt om het ontstekingstijdstip aan te passen aan een armer of rijker mengsel, zoals dat ontstaat als je vol gas geeft of juist op de motor afremt.
- mechanische vervroeging daarentegen vervroegt de ontsteking als functie van het toerental, om het mengsel zoveel eerder te ontsteken als nodig is om ook bij sneller bewegende zuiger toch maximaal effect te krijgen nabij bovenste dode punt. Mechanisch wil zeggen dat e.e.a. geregeld wordt door gewichtjes, centrifugaalkracht en veertjes. Die functie is in de 123 inderdaad volledig elektronisch opgelost.
ok duidelijk wbt de vervroeging,
maar dat slangetje onder het inlaatspruitstuk zuigt behoorlijk en lijkt mij niet verstandig om dat zo te laten aangezien het nu dus vuil kan aan zuigen. afsluiten kan dan geen kwaad?
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Dat vuil aanzuigen valtop zich best mee, het volume lijkt me minimaal vergeleken met het totaal wat door de carburateur gaat. Als je afsluit zou het kunnen gebeuren dat je motor verzuipt bij ‘starten kort na heet afzetten’, dus bijv. na tanken langs de snelweg. Gewoon proberen, dan weet je het. Werkt het niet bevredigend en wil je toch de instroom van ongefilterde lucht bepreken dan zou je er een benzinefiltertje op kunnen zetten. Je zou ook de open diameter kunnen verkleinen, dus slangetje dicht maken en gaatje van 1 mm in prikken/boren. Al dezeingrepen kunnen wel invloed hebben op je mengsel, dus daarna evt carburateur afstellen.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Aan de onderkant van inlaat spruitstuk zit volgens mij een slangetje die diep beneden de motor loopt. Het is niet de bedoeling dat deze afgesloten wordt.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige