9 van de 10
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 Volgende > 
   
Thermocontact vervangen
Gerard DSuper+
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 06-03-2012

- ID/DS Dsuper
Gepost: 09 mei 2014 02:18 PM
  [ # 121 ]

Ja hij heeft toevallig dezelfde temperatuurmeter als ik.

Maar ik zou eerder willen weten of hij bv die benzinemeter heeft moeten ombouwen om die aanwijzingen weer te geven met een standaard temperatuursensor. Ik heb bv voor de benzinemeter de volgende weerstanden gemeten (met mijn dashboard):

4/4 = 0 Ohm
3/4 = 35 Ohm
2/4 = 90 Ohm
1/4 = 160 Ohm
0/4 = 290 Ohm (onderste streepje)
leeg >= 360 ohm

Als die temperatuursensor bv bij 70 graden ongeveer 90 Ohm afgeeft en bij 90 graden bijna 0 Ohm dan kun je vrij eenvoudig een benzinemeter (tijdelijk) inzetten als veredelde temperatuurmeter. Als je het dan wil verfraaien plak je met plakplastic 2 rechtopstaande 3-hoekjes tegen elkaar met een rode en Blauwe kleur.

Moet je dus enkel aan wat benzinemeters komen, maar ja die zijn een stuk makkelijker te krijgen.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 mei 2014 02:20 PM
  [ # 122 ]

die heb ik wel liggen!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Gerard DSuper+
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 06-03-2012

- ID/DS Dsuper
Gepost: 09 mei 2014 02:41 PM
  [ # 123 ]

Das mooi! Maar heb je ook een temperatuursensor?? Want dan zou ik eenvoudig dat proefje kunnen herhalen en eens kijken of die weerstandswaarde van de temperatuursensor zouden kunnen gebruiken.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 09 mei 2014 03:06 PM
  [ # 124 ]
bogaard77 schreef:

Geen weerstand. hij meet Temperatuur!

Joris, dat is onzin. Een temperatuursensor is vrijwel altijd een NTC. Soms een PTC.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 09 mei 2014 03:08 PM
  [ # 125 ]

Temperatuursensor heeft meestal een weerstand van ongeveer 2000 Ohm bij 20C

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 mei 2014 03:22 PM
  [ # 126 ]

Nee op het plaatje met de multi meter is ie aan het kijken of de meter bij 80 graden netjes in het midden staat. Op de multimeter zie je dus temperatuur. geen weerstand.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 mei 2014 03:23 PM
  [ # 127 ]
Gerard DSuper+ schreef:

Das mooi! Maar heb je ook een temperatuursensor?? Want dan zou ik eenvoudig dat proefje kunnen herhalen en eens kijken of die weerstandswaarde van de temperatuursensor zouden kunnen gebruiken.

Moet ik ff kijken.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Gerard DSuper+
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 06-03-2012

- ID/DS Dsuper
Gepost: 09 mei 2014 03:25 PM
  [ # 128 ]

Ja die multimeter is in feite een speciale meter met een ingang voor een PT100 cq NTC element en die geeft de temperatuur aan. Maar de benzinemeter is een eenvoudige meter die op weerstandswaardes een uitlezing geeft. Je sensor in je tank is een eenvoudige potmeter…

Profiel  
 
id20driver
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 10-04-2006

- ID/DS ID 20 D super
- 2CV AZU B
Gepost: 09 mei 2014 03:27 PM
  [ # 129 ]

Het gebruiken van een benzinemeter als tempmeter gaat niet zondermeer. Aanpassen is niet zo eenvoudig. Je moet de meter demonteren en de spoeltjes omdraaien. Zie http://www.zinkweb.de

Voor een DS Techniek cursus ga je naar http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 09 mei 2014 03:33 PM
  [ # 130 ]

En de sensor heeft heel andere weerstandswaarden dan de potmeter in de tank. Dan moet je dus uitvogelen welke extra weerstand je in de meter moet zetten.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Gerard DSuper+
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 06-03-2012

- ID/DS Dsuper
Gepost: 09 mei 2014 03:36 PM
  [ # 131 ]

Ik zie helaas even niet snel die meter op die duitse website. Maar meten is weten ... Dus als iemand zo’n sensor heeft kan ik het wel nameten. Ik heb hier ook zo’n temperatuurmeter staan.

Afbeelding Bijlagen
20140509_142812 (Custom).jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 09 mei 2014 04:27 PM
  [ # 132 ]

Nog even opgezocht. Bij een saxo heeft zowel de sensor voor lucht- als voor watertemperatuur 2500 ohm bij 20C en 300 ohm bij 80C. Voor de watertemperatuursonde van de injectie voor de sm wordt ook 2500 bij 20C opgegeven. Ik denk dat die dingen vrij universeel zijn.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 09 mei 2014 04:46 PM
  [ # 133 ]

Mazda 121 1994: 192-260 Ohm bij 50 graden Celsius

knuffel

Profiel  
 
Gerard DSuper+
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 06-03-2012

- ID/DS Dsuper
Gepost: 19 mei 2014 04:43 PM
  [ # 134 ]

Ik ben vorige week bij mijn Citroen mannetje langsgereden en heb een temperatuursensor mogen lenen om er eens aan te meten (zie plaatje). Met een kookplaatje breng ik de temperatuur tot aan 100 graden en je ziet al rap de weerstand van de sensor oplopen. In koude toestand is die sensor ongeveer 2k (2000) Ohm, dus dat klopt wat “jantje1948” eerder aangaf.

De tabel die ik meet is deze:

Temperatuur -  weerstand (Ohm)

100 - 100
95   - 115
90   - 130
85   - 150
78   - 200
70   - 235
55   - 370
45   - 480

Kortom hoe hoger hoe minder weerstand.

Nu heb ik van Richard tevens een klokkenspel mogen lenen waarin een temperatuurmeter is opgenomen. Wanneer ik diezelfde weerstand op de meter aansluit en de 12 VDC aansluit heb ik bij verschillende weerstandswaarden de uitlezing bekeken.  Zie overige plaatjes.

Wat leer ik hieruit:
Tja, De temperatuurmeter is dudelijk anders dan de benzinemeter. Hoewel je die eventueel wel zou kunnen gebruiken (zie mijn eerdere post). Wanneer de temperatuur koud is (zeg onder de 60 graden = 350 Ohm) dan geeft de benzinemeter als uitlezing de onderste streep aan. En bij 90 graden (dan is het wel erg warm al) geeft de meter 50% uitslag aan. Niet echt mooi maar een goedkope oplossing. Je zet simpel weg de streep wat anders ...

4/4 = 0 Ohm
3/4 = 35 Ohm
2/4 = 90 Ohm
1/4 = 160 Ohm
0/4 = 290 Ohm (onderste streepje)
leeg >= 360 ohm

Afbeelding Bijlagen
20140519_134148 (Custom).jpg20140519_145813 (Custom).jpg20140519_145733 (Custom).jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Gerard DSuper+
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 06-03-2012

- ID/DS Dsuper
Gepost: 19 mei 2014 04:46 PM
  [ # 135 ]

“net in het wit” = 536 (Ohm) oftewel rond de 40 graden of zo ...

Afbeelding Bijlagen
20140519_145710 (Custom).jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
 
9 van de 10
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook