1 van de 10
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Thermocontact vervangen
DS technique
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 24-04-2008

Gepost: 19 april 2009 05:56 PM

Ik heb een probleempje met een defect thermocontact op mn 23 I.E. (1974)

Heb al legio zoektermen uitgeprobeerd, maar kom het antwoord op mijn specifieke vragen niet tegen.

Dit thermocontact zit nu gemonteerd links onder de waterpomp = verkeerde plaats, hoort aan rechterzijde, (midden onderin) te zitten op “koudemotor luchtschuif/ additional air control for slow running”.
Echter zit op die luchtschuif nu een blindstop gemonteerd.
Graag wil ik dit weer in oude glorie herstellen, maar….....

2 puntjes Rolling Eyes :

1- Het defecte thermocontact zit muurvast in het motorblok. Hoe deze veilig los te krijgen (zonder dat e.e.a. beschadigd)? Wil hier een temperatuurvoeler voor in de plaats monteren tbv thermometer.

2- hoe de blindstop te verwijderen uit de luchtschuif? Deze zit helemaal weggestopt onder slangen en bedrading. Heb al de rechter verbol verwijderd, maar heb nog steeds te weinig ruimte voor gereedschap (ratel met 22mm dop) Tips, hoe hier wel goed bij te komen??

Alvast bedankt voor jullie Idea

Groet,
Eelke

Er gaat niets boven…...

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 19 april 2009 06:01 PM
  [ # 1 ]

Het kan ook met een gewone engelse sleutel vermoed ik (bij de BX toch) heb je iets minder plaats nodig (en kan je er misschien wel tussen/onder/boven).

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 19 april 2009 06:58 PM
  [ # 2 ]

De koude luchtschuis is idd k.. bereikbaar. Ik ben er vorig jaar ook mee bezig geweest en het is gewoon een enorm gepiel, want je kan steeds maar heel kleine slagen maken en je moet op de tast werken.
Het beste werkt, vind ik, gewoon met een steeksleutel. Dan heb je minder ruimte nodig dan met een ratel.
In het uiterste geval moet je de schuif eerst verwijderen, en dan weer terug plaatsen.

Succes

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 19 april 2009 11:50 PM
  [ # 3 ]

Re: Thermocontact vervangen

DS technique schreef:

Dit thermocontact zit nu gemonteerd links onder de waterpomp = verkeerde plaats, hoort aan rechterzijde, (midden onderin) te zitten op “koudemotor luchtschuif/ additional air control for slow running”.
Echter zit op die luchtschuif nu een blindstop gemonteerd.
Graag wil ik dit weer in oude glorie herstellen, maar….....

Groet,
Eelke

Puntje van orde:
Bij voertuigen dienen links en rechts altijd vanuit de normale bewegingsrichting gezien te worden.
de koude-motor-extra-luchtschuif zit niet rechts, maar LINKS. Ik neem ook aan dat je de LINKER veerbol hebt verwijderd.
Anders worden we gek van de verwarring.

Ter zake:
ad 1- Het losdraaien van het kontakt uit het waterpomphuis is behoorlijk riskant. Door aangroei van corrosie op de schroefdraad is er kans dat het waterpomphuis scheurt. Doe dit dus alleen als je een reserve waterpomp bij de hand hebt, of de auto een poosje kunt missen.

ad 2- De luchtschuif kun je het beste er helemaal af halen. Ook hier geldt dat het niet zonder risico is. Als je in de schuif corrosie vermoedt, zou je de kant met de stop een nachtje in de cola, kruipolie of azijn kunnen
leggen.

Succes.

  - Oscar -

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
DS technique
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 24-04-2008

Gepost: 20 april 2009 10:57 PM
  [ # 4 ]

Oke, dan heb ik de linker veerbol verwijderd, weer wat geleerd Razz

Zit te denken om het ventilatorhuis (met kachelradiateur) ook te verwijderen om zo meer sleutelruimte te creeren. Anders heb ik geen idee hoe ik de hele luchtschuif kan verwijderen.
Heel knap hoe ze dit allemaal hebben weten weg te werken Shocked

Wat betreft het waterpomphuis, Vermoed dat dit een nieuwe waterpomp gaat worden. Weer 60 euri investeren, maar er zal niets anders opzitten.


Kan ik ook direct de kwaliteit van de water- en luchtslangen controleren.

Groet,
Eelke

Er gaat niets boven…...

Profiel  
 
dickesse
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007

- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gepost: 20 april 2009 11:09 PM
  [ # 5 ]

weet je wel zeker dat het thermocontact oorspronkelijk gemonteerd was in de extra luchtschuif?

in mijn 23ei (dec 72) zat ook een blindstop op de extra luchtschuif, de temparatuurgever (of thermocontact) zat in het waterpomphuis.

bij een gesloopte 21 ei (mei 71) zat de temperatuurgever wel op de extra luchtschuif, maar dat was omdat een temparatuurmeter in het dashbord was gemonteerd. Deze auto had ook in het waterpomphuis een thermocontact voor het “rode lampje”.

Misschien is het origineel laten wel minder werk!

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 21 april 2009 01:20 AM
  [ # 6 ]

Ik weet zo even niet meer waar de sensor op de luchtschuif voor is, maar die doet echt wel iets. Op mijn 21ie zit die namelijk ook en ik heb geen watertemperatuurmeter Sad Volgens mij is die sensor op de luchtschuif voor de ECU.
Er zijn wel in de loop der jaren nogal wat kleine wijzigingen doorgevoerd aan het injectiesysteem. Deze liepen ook lang niet altijd parallel met nieuwe modeljaren. Het zou dus best kunnen dat de sensor is verhuisd van de luchtschuif naar een andere plek.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
DS technique
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 24-04-2008

Gepost: 21 april 2009 01:23 AM
  [ # 7 ]

Heb in de boeken gelezen dat het thermocontact in de luchtschuif thuishoort, en de sensor voor thermometer in de waterpomp.
Weet niet of het omwisselen van de locatie van beide sensoren effect heeft op de werking van de motorhuishouding.

Misschien hebben anderen nog ideen hoe de luchtschuif te demonteren??

Waterpomp wordt in elk geval vervangen, dus daar altijd het nieuwe thermocontact in geplaatst worden.

Groet,
Eelke

Er gaat niets boven…...

Profiel  
 
de zwevende hemel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 21-12-2006

Gepost: 21 april 2009 03:11 AM
  [ # 8 ]

Voor de goede orde:

De thermometer zit niet in je waterpomp, maar in je waterpomphuis (tussen je cilinderkop en je waterpomp), voor zover ik weet ook bij IE. Het vervangen van je waterpomp neemt het risico op knappen dus niet af, een reserve waterpomphuis is relevanter. Met het vertroetelen van je huidige waterpomphuis voor het lossen van de stop kom je misschien ook een heel eind.

Succes ermee,

Groet,
Jan

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 21 april 2009 03:18 AM
  [ # 9 ]
Brian schreef:

Ik weet zo even niet meer waar de sensor op de luchtschuif voor is, maar die doet echt wel iets. Op mijn 21ie zit die namelijk ook en ik heb geen watertemperatuurmeter Sad Volgens mij is die sensor op de luchtschuif voor de ECU.
Er zijn wel in de loop der jaren nogal wat kleine wijzigingen doorgevoerd aan het injectiesysteem. Deze liepen ook lang niet altijd parallel met nieuwe modeljaren. Het zou dus best kunnen dat de sensor is verhuisd van de luchtschuif naar een andere plek.

De temp. sensor voor de ECU zit linksvoor in de cylinderkop.
Normaliter zit het thermocontact in de luchtschuif en eventueel de sensor voor de (optionele) tempmeter in het waterpompdeksel.
Verwisselen van die 2 kan m.i. geen kwaad.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 21 april 2009 11:45 AM
  [ # 10 ]
jantje1948 schreef:
Brian schreef:

Ik weet zo even niet meer waar de sensor op de luchtschuif voor is, maar die doet echt wel iets. Op mijn 21ie zit die namelijk ook en ik heb geen watertemperatuurmeter Sad Volgens mij is die sensor op de luchtschuif voor de ECU.
Er zijn wel in de loop der jaren nogal wat kleine wijzigingen doorgevoerd aan het injectiesysteem. Deze liepen ook lang niet altijd parallel met nieuwe modeljaren. Het zou dus best kunnen dat de sensor is verhuisd van de luchtschuif naar een andere plek.

De temp. sensor voor de ECU zit linksvoor in de cylinderkop.
Normaliter zit het thermocontact in de luchtschuif en eventueel de sensor voor de (optionele) tempmeter in het waterpompdeksel.
Verwisselen van die 2 kan m.i. geen kwaad.

Oh ja, zo zat het.  Idea
Wisselen lijkt me ook niet zo’n probleem. De temperatuur van het koelwater zal in het waterpomphuis vrijwel gelijk zijn aan de temperatuur in de luchtschuif.

Eelke, nogmaals, je komt er gewoon k.. bij. Of je moet heel veel demonteren. Er zitten namelijk ook aan de achter en onderzijde te lossen bouten.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 21 april 2009 11:55 AM
  [ # 11 ]

Bij een Ds met Injectiemotor zit in het geval van de 21 I.E. het thermocontact voor de waarschuwingslamp in de luchtschuif. Bij een DS 23 I.E. zit dat thermocontact dan weer in het waterpomphuis…..

Verwisselen maakt inderdaad geen moer uit.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 april 2009 12:45 PM
  [ # 12 ]

Volgens mij heeft de luchtschuif een andere draad dan het waterpomp huis! dus de thermocontact past niet in je luchtschuif!

Verder zit dat contact niet in de pomp maar in het huis eronder.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 21 april 2009 01:16 PM
  [ # 13 ]
waterman771 schreef:

Bij een Ds met Injectiemotor zit in het geval van de 21 I.E. het thermocontact voor de waarschuwingslamp in de luchtschuif. Bij een DS 23 I.E. zit dat thermocontact dan weer in het waterpomphuis…..

Verwisselen maakt inderdaad geen moer uit.

Oftewel, zoals het nu bij TS zit is correct.

TS, bof jij even, dat scheelt een hoop geploeter.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 21 april 2009 01:35 PM
  [ # 14 ]
bogaard77 schreef:

Volgens mij heeft de luchtschuif een andere draad dan het waterpomp huis

Nee, gelijk draad.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
DS technique
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 24-04-2008

Gepost: 23 april 2009 12:31 AM
  [ # 15 ]

Ga zaterdag de stap wagen om de sensor uit het waterpomphuis te krijgen en een nieuwe in de luchtschuif te plaatsen.

Heb vandaag gehoord dat er vanaf volgende week nieuwe waterpomphuisen in de verkoop zijn!.

Eerst maar een tweedehands als back/up klaarleggen.
Bedankt voor jullie reacties. Exclamation

Gr,
Eelke

Er gaat niets boven…...

Profiel  
 
 
1 van de 10
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook