Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
DS technique schreef:Ga zaterdag de stap wagen om de sensor uit het waterpomphuis te krijgen en een nieuwe in de luchtschuif te plaatsen.
Heb vandaag gehoord dat er vanaf volgende week nieuwe waterpomphuisen in de verkoop zijn!.
Eerst maar een tweedehands als back/up klaarleggen.
Bedankt voor jullie reacties.Gr,
Eelke
Waarom, gezien de reactie van waterman771:
waterman771 schreef:Bij een Ds met Injectiemotor zit in het geval van de 21 I.E. het thermocontact voor de waarschuwingslamp in de luchtschuif. Bij een DS 23 I.E. zit dat thermocontact dan weer in het waterpomphuis…..
Verwisselen maakt inderdaad geen moer uit.
toch je thermocontact in de luchtschuif zetten? Scheelt je een hoop gezeik, als je de nieuwe weer in het waterpomp huis plaatst.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Ben het ook met waterman771 eens na het opna slaan van de pdf files:
Vanaf juli 72’ zit het thermocontact in de de waterpomp behuizing. Tot juli 72’ zit hij in de luchtschuif. Dus je huidige situatie is orgineel. !!
Ik zou de temp. sensor gewoon (evt. met verloop nippel/sok) in de luchtschuif plaatsen en dat thermocontact lekker laten zitten.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Tja, maar kijken hoever ik ga komen.
Wil zowiezo weten wat de status is van de slangen down/under.
Mocht het allemaal wat tegenvallen , kan ik altijd de sensor in het waterpomphuis monteren.
Mouwen maar eens flink opstropen dit weekend.
Groet,
Eelke
Er gaat niets boven…...
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Waarom wil je toch zo graag die sensor in de luchtschuif? Hij hoort er niet, het maakt technisch gezien niet uit waar die zit, je loopt risico dat je je luchtschuif molt (althans de dop er op) en je haalt je een hoop gesleutel op de hals en wel gesleutel van niet de fijnste soort!
Inspectie van de slangen down under kan natuurlijk altijd.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Nou….... klus geklaard….
Heb waterpomp + huis vervangen, net als een aantal waterslangen.
Teven thermocontact geplaatst in luchtschuif (16mm).
Temperatuursensor voor CX(type1) thermometer geplaatst in waterpomphuis (18mm).
So far so good .
Echter blijft het probleem aanwezig van een te heet waterpomphuis.
De sensor staat al na 1 minuut in het rode, en is het koelwater erg snel op temperatuur.
Heb waterpomp ontlucht door achterste slang los te koppelen en lucht te laten ontsnappen.
Ook de radiateur is ontlucht.
Bij starten motor loopt temperaturr snel op, en wordt de radiateur al snel warm. Waarbij inlaat temp radiateur warmer is dan retourtemp, dus dat lijkt goed.
Toch ervaar ik dezelfde “problemen” als voor deze hele actie
Begrijp nu niet waardoor de waterpomp met huis zo snel (binnen 2 minuten)zo heet wordt. (meer dan 100 graden celcius, kan niet meten hoeveel precies). (heb sensor uitgetest in waterkoker, en stond bij 100 gr C nog in het witte gedeelte)
Doordat het thermocontact nu niet meer in het waterpomphuis zit, geeft deze geen signaal, omdat het koelwater in de schuif mooi onder de 98 gr C. blijft.
Wie heeft een idee wat er nu nog aan de hand kan zijn?
Waarom loopt de temperatuur zo snel op.
Vergeet ik nog iets te ontluchten?
Of zie ik iets anders over het hoofd?
Heb hier eerder geen last van gehad, dit is “spontaan ontstaan” vorig jaar nog op vakantie geweest: no problemo….
Groet,
Eelke
Er gaat niets boven…...
Totaal aantal Berichten: 9907
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Een 23 IE heeft een “expansievat”. Ontluchten is dan niet nodig. Heeft de sensor van een CX wel dezelfde weerstand als de originele? De DS heeft een Jaeger-meter en ik dacht de CX een Veglia.
Hoe kun je hem trouwens controleren in een waterkoker? Dan ben je de verbinding met de massa kwijt. Wordt de radiateur net zo heet als het waterpomphuis? Bij mij slaat de elektrische fan aan als de meter net tegen het rood aan zit. Volgens de gegevens is het koelwater dan ongeveer 92 C; 100 C met de wijzer nog in het witte deel lijkt me dan wel vreemd. De luchtschuif krijgt water vanuit de cylinderkop via het huis van de temperatuursonde. Het thermocontact krijgt dan water met dezelfde temperatuur als de sonde in het waterpompdeksel. Ik zou een originele sonde proberen, €13,30 bij chyparse.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ga eerst nog extra temperatuur meting doen op verschillende plaatsen.
Mogelijk dat de thermostaat een te kleine doorlaat heeft.
Ook al is het een gloed nieuwe en van het juiste type.
Denk dat de sonde wel de juiste is, maar dat de temp in het waterpomphuis extreem hoog is.
Morgen meten is weten.
Sonde is prima te testen onder water, die 12 volt geeft geen problemen in water.
Er gaat niets boven…...
Totaal aantal Berichten: 9907
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Die sonde is een weerstand waarvan de waarde varieert met de temperatuur. er moet dus een stroom door gaan lopen om een aflezing op de meter te krijgen. Dat kan alleen maar als er behalve een positieve spanning (van de draad) ook een contact met de negatieve accupool is. Dat gaat normaliter door contact met het waterpomphuis, dat via de massakabel weer contact maakt met de negatieve accupool. Als het huis van de sonde nergens (elektrisch) mee verbonden is zal de meter gewoon in het midden van het grijze gebied blijven staan, net alsof je het contact niet aan hebt. Als hij in het grijs staat bij 100C en er is wel een goede massaverbinding is de sonde niet goed voor deze meter.
Het spreekt voor zich dat voor deze controle de contactsleutel wel omgedraaid moet zijn. (als je dat te lang doet zonder dat de motor loopt kost het je een set contactpuntjes!)
trouwens: als de zaak echt zo extreem heet wordt zou je koelwater gaan koken. Dat merk je echt wel!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Weer wat erbij geleerd.
De temperatuur van de waterpomp loopt snel op, zit binnen no/time op 80 graden. Maar heb niet echt kunnen zien dat deze flinkt toenam.
Daarop verder gaan zoeken, en zoals het zo vaak is, bleek er geen optimale massa verbinding te zijn met het klokje.
Hiervoor werd de metalen rand van het dashbord genruikt, na toepassing van een echte massa draad werden de waarden al anders.
Zoals het nu lijkt werkt alles naar behoren.
Nu nog opzoek naar waarom soms de benzine pomp niet meekomt bji het omdraaien van het contactslot.
Er gaat niets boven…...
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
de zwevende hemel schreef:Met het vertroetelen van je huidige waterpomphuis voor het lossen van de stop kom je misschien ook een heel eind.
Aangezien ik van de winter een originele thermometer ga inbouwen, en uiteraard ga proberen mijn waterpomphuis heel te houden ben ik wel benieuwd hoe ik het waterpomphuis het best kan vertroetelen.
Kruipolie?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 25394
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ja. En na een lange rit vast voorzichtig proberen. Neem een 6kant dop en kijk of ie iets gaat. Dan weer vast zetten enz..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Meestal gaat het eerste stuk wel goed, dan denk je: ‘succes’, mooi!
De latere slagen lopen vast in de kalkaanslag, dan is het zaak niet door te draaien, maar juist terug vast.
Weer keertje rijden dat de boel weer heet wordt, en nogmaals zelfde actie.
‘Succes’...
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Wat je ook kan doen(heb ik gedaan bij de SM,voor de revisie),is een flesje radiator flush in het koelcircuit kappen en de motor op temperatuur laten komen,en dan nog één kwartier laten draaien op temperatuur.
Circuit leeg laten en dan naspoelen met zuiver water en je zal zien dat alles proper word.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
vlietmansje schreef:Meestal gaat het eerste stuk wel goed, dan denk je: ‘succes’, mooi!
De latere slagen lopen vast in de kalkaanslag, dan is het zaak niet door te draaien, maar juist terug vast.
Weer keertje rijden dat de boel weer heet wordt, en nogmaals zelfde actie.‘Succes’...
Eergisteren in de kruipolie, gisteren na een stukje rijden geprobeerd. Maar ook het begin ging niet. Helpt ook niet dat er te weinig ruimte is voor:
een ratel op de dop (bevestigingsbalkje van de waterpomp zit in de weg),
voor een verlengstukje op de dop (radiator in de weg),
Steeksleutel zou een optie zijn, zolang die niet te lang is, maar ik heb alleen maat 20-22 en niet 21, zelfde geldt voor een ringsleutel.
Kon er alleen bij met dop-knietje-ratel. Maar ja, met zo’n knietje er tussen kan je weer geen kracht zetten.
Eerst maar eens op zoek naar geschikter gereedschap.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gisteravond weer geprobeerd:
Lange dop 21 (voor bougies): nog steeds te kort
Ring-steek 21 gevonden: Te lang, krijg hem er niet op.
Uiteindeljk na nog wat passen en meten de juiste combinatie gevonden:
dop 21 - verloopstuk 1/2” naar 1/4” - verloopstuk 1/4” naar 1/2”
Deze combinatie is net iets korter dan een verlengstukje. Hierdoor zit de fan niet in de weg. Vervolgens een momentsleutel erop, zodat ik wat minder last heb van de koelwaterslang van de radiator naar het waterpomphuis.
Zo heb ik de bout een kwart slag kunnen lossen. Daarna maar weer wat kruipolie erop en vanavond nog even iets verder proberen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.