2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
TSL
jan D super 1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005

- ID/DS D super
- C1 hatchback
Gepost: 10 oktober 2012 04:24 PM
  [ # 16 ]

Ik begin denk ik ook maar eens om TSL te gaan gebruiken.

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 11 oktober 2012 02:18 PM
  [ # 17 ]

Volgens de site van La Re heb je zo’n 3-5% nodig, dus met 5 liter carter olie wordt dat een kwart liter (30 euro). Wel even checken hoe het olie nivo voor de TSL toevoeging is. De marge max-min op de peilstok is een liter.

Zijn er ervaringen met TSL in de versnellingsbak, of kan onze bak daar niet tegen?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 11 oktober 2012 03:05 PM
  [ # 18 ]

Ik heb het ook in de bak van de DS zitten, maar merk daar eerlijk gezegd niet heel veel verschil in.

Mijn pa mailde me gisteren zijn ervaringen met TSL:

Ha pascal,

Ik heb TSL gebruikt in de Xsara HDI 110 pk Exclusive(79-JN-KX van 14 juni 2002) en de Traction.

TSL werd gepresenteerd op een afdelingsavond van Traction Club Gelre; demonstratie met het Timken apparaat door La Re.

Hier begonnen mijn “ervaringen” met TSL.

In die Xsara heb ik het eerst gebruikt om te testen; dit was een lease-auto, dus ja, gaat ie stuk? Dan is dat maar zo.

Maar het tegendeel was waar; ik reed toendertijd lange afstanden (elke dag Giesbeek-Hoofddorp v.v.) en het liefst zo snel mogelijk;

ondanks snel rijden, haalde ik met gemak ruim 18,5 km verbruik per liter en het allerleukste vond ik met die Xsara,

dat die “tering-Golfjes” geen partij waren voor mijn Xsara; de Golfjes tot met 2 rode letters reed ik er allemaal met gemak uit;

de “strijd” met de Golfjes met 3 rode letters (N.B. 150 PK!!) eindigde vaak onbeslist.

Hiermee wil ik aangeven, dat kennelijk het vermogen ook toeneemt door toevoeging van TSL.

Want TSL geeft: betere smering=minder wrijving. Minder wrijving=meer vermogen en toch zuiniger.

Daarna pas heb ik ook TSL toegepast in de Traction.

Op het forum zie ik, dat mensen het product niet kennen, of in ieder geval helemaal niet goed.

TSL is geen wondermiddel; het verbetert alleen de smerende eigenschappen van olie; verder doet het niks.

Sinds het toevoegen van TSL bij mijn huidige C3 II (1.6 Vti 120 pk met Valvetronic ) loopt de motor veel stiller;

het toerental bij koude motor is met zeker 150 t/min toegenomen, dat had niet gehoeven, maar geeft wel aan, dat er minder wrijvingsverlies is.

Vooral bij de koude start valt het op, dat het “tikken” van de klepbediening nog maar kort duurt.

Het brandstofverbruik is meetbaar gunstiger geworden; ik rijd ca. 1,5 km. zuiniger per liter.

Dat lijkt misschien niet zoveel, maar dat scheelt per 10.000 km wel meer dan 55 liter;

met de huidige benzineprijzen (€ 1,80 bij de zelftank Shell bij mij om de hoek) is dat wel € 99,= per 10.000 gereden kilometers.

De fabriek geeft op, dat je per volle tank ca. 800 km. kunt rijden; na toevoeging van TSL kom ik in de buurt van de 900 km. per volle tank.

Je verdient er dus ook nog dik aan door TSL te gebruiken.

Mijn C3 heeft vorige week de eerste 30.000-beurt gehad bij mijn garage Van Oord in Maarssen;

met de chef werkplaats heb ik besproken, dat ik TSL toevoeg; dat vond hij uitstekend.

Ik heb aangegeven, dat het toerental bij een koude motor sinds het toevoegen van TSL nogal hoog is, t.w.: > 1200 t/min.

Om dit te proberen te verhelpen heeft de garage onder het mom van storing een update naar de nieuwste versie van de software uitgevoerd.

Voor garantie dus. En met de wetenschap en goedkeuring dat ik TSL toevoeg.

Toen ik na de “beurt” weg reed bij de garage, voelde ik het resultaat bij de eerste centimeter al.

De update had dus eigenlijk sowieso moeten gebeuren, denk ik dan. Jammer, dat ik dat moest vragen.

M’n autotootje voelt en rijdt nu weer als een Citroën; beter dan ooit.

Helaas mag ik em niet laten chippen (heb ik ook gevraagd) want dan vervalt de garantie.

Jammer, want dan zou ’t echt een “bommetje” zijn…………Met 138 PK en 1050 KG gewicht.

Ik heb je filmpjes bekeken, maar hoor niet echt het verschil tussen “voor” en “na”.

Maar dat vind ik heel logisch. Je moet er in rijden om het verschil te horen en te merken is mijn ervaring.

Je mag dit plaatsen op het forum, als je wilt.

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
ppvandep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 18-01-2009

- ID/DS DSuper 5
Gepost: 22 mei 2014 11:03 PM
  [ # 19 ]

Halverwege vorig jaar heb ik een proefpakket TSL besteld. Ik rijd nu een jaar met TSL in de motor. Het olie verbruik is gelijk gebleven. Ik had wel zoals anderen al schreven de ervaring dat het stationair toerental omhoog is gegaan. Na controle met een meter klopt dat ook. Van 650 tpm liep de motor nu 800 tpm. Ik heb de carburateur, de kleppen en ontsteking (voor zover dat gaat met 123) afgesteld en bijgesteld en kom op een stationair toerental van 700tpm. Lager lukte wel, maar dan was het rijden niet leuk meer. Nu gebeurt het me makkelijk dat de motor afslaat, dus dit is de echte ondergrens. Daarnaast heb ik een vorm van 123 LPG in de auto en op LPG loopt de auto nu, vind ik, wel geweldig. Qua verbruik zit ik nu op 1:8 tot 9, dat was vorige jaar 1:7 tot max. 8 (dan moest ik het heel, heel rustig aan doen). Op benzine blijft het 1:7. Ik heb veel aanpassingen aan de auto gedaan, dus om alle credits aan TSL te geven zou in mijn ogen te veel eer zijn, maar ik heb wel het idee dat het helpt.

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 22 mei 2014 11:47 PM
  [ # 20 ]

Tja het is niet meer dan snijolie..

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
wisizu
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010

- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Gepost: 22 mei 2014 11:57 PM
  [ # 21 ]

Vraag:  Is TSL vergelijkbaar met Molykote ?
Mijn broer had in de 60-/80-er jaren een Peugeot garage en deed dit in de motorolie en vond dat het duidelijk een verbetering van de motor gaf !

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5390
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 23 mei 2014 08:15 AM
  [ # 22 ]

Het doel is hetzelfde,vermindering van wrijving en slijtage.
Maar het werkt wel anders, Molykote werkt met kleine grafiet-achtige deeltjes, hoe TSL werkt weet ik niet precies, maar ik geloof meer met hechting op molecuulniveau.
Het blijkt inderdaad voornamelijk snijolie te zijn (gelezen op dit forum), maar of er nog andere hulpstoffen bij zitten zou ik niet weten. Als dat niet zo is is het erg dure snijolie…

Wel weet ik dat de ene er bij zweert, de andere vindt het bullshit.
De waarheid zal wel ergens in het midden liggen…

Profiel  
 
lopezdijkstra
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 430
Geregistreerd: 09-04-2006

Gepost: 23 mei 2014 10:47 AM
  [ # 23 ]

Gebruik het ook jaren naar volle tevredenheid. Vooral met mijn oude volvo’s kan ik de levensduur van mijn versnellingsbak flink oprekken. Ik heb vernomen/gemerkt dat het wel belangrijk de combinatie TSL & olie waarmee je het gebruikt. Ik gebruik het altijd met simpele eigen merk producten en dat gaat prima.

Profiel  
 
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 240
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 23 mei 2014 11:03 AM
  [ # 24 ]

Beste mensen,

Een flink aantal jaren geleden heb ik TSL toegevoegd aan de olie van mn motor en van de DS in de voorgeschreven verhoudingen. En ook ik genoot van de merkbare stillere loop, het afgenomen verbruik en zo. Totdat ik na een dikke 1500 km met beide voertuigen het gevoel kreeg dat de wrijving weer toenam en hetzelfde werd als met olie zonder TSL.
Ik heb toen-in 1998 of 1999- het wrijvings/testapparaatje dat op beurzen wordt gebruikt nagebouwd met simpele middelen. Vervolgens eerst verse olie met verse TSl in het bakje gedaan en zie .... inderdaad spectaculair om te zien: het drukwieltje met flinke gewichten eraan, zakte niet door de smeerfilm, maar bleef daaroverheen glijden. Vervolgens olie uit het carter van de DS - olie dus met bijna 2000 km TSL gebruik - in het bakje gedaan. En toen werd zichtbaar wat ik al vermoedde: normale wrijving als bij olie zonder TSL het drukwieltje met gewichten zakte door de smeerfilm en gleed ijzer op ijzer verder.
Omdat ik een fles TSL van een liter had gekocht heb ik deze testen een aantal malen dat jaar herhaald met iedere keer hetzelfde resultaat: fabelachtige motorloop na toevoegen, maar vanaf 1500 a 2000 km weer gewoon draaien als met gewone olie.
Ik heb deze testen gemeld bij de verkooporganisatie van TSL, meermalen zelfs. Helaas nooit enige respons gehad.
Mijn mening is dat het een prachtig smeermiddel is als je bereid bent om regelmatig een scheutje toe te voegen ( $ €),maar dat het verder niets oplevert. Ook denk ik dat veel meer mensen mijn ervaringen delen en na een keer proberen afhaken en verder maar niet klagen (silent majority?). Als TSL echt dat wondermiddel is zoals beschreven door TSL zelf en een aantal “gebruikers” en dan vooral een echt duurzaam wondermiddel dat na 10.000 km nog steeds zijn werk doet, dan zou het in vele carters van vele voertuigen te vinden zijn ondanks de prijs. Je kunt je daarom echt afvragen waarom het product TSL een marginaal bestaan leidt met kleine verkoopaantallen, alleen verkrijgbaar via een klein “dealernetwerk” en vooral succesvol in de verkoop op beurzen na een mooie presentatie met het wrijvingsapparaat.
Ik hoef niet meer, ik ben geweest.
groeten
Rinus

Rinus

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 mei 2014 11:19 AM
  [ # 25 ]

He he dat is nog eens een eerlijk geluid. Koop dus gewoon snijolie van 10 euro de liter en gooi dat bij je olie. TSL is onzin.

http://www.gereedschappelijk.nl/rems-snij-olie-jerrycan-a-5-liter-draad-snijolie-140110.html

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 23 mei 2014 12:55 PM
  [ # 26 ]
olga schreef:

Een flink aantal jaren geleden heb ik TSL toegevoegd aan de olie van mn motor en van de DS in de voorgeschreven verhoudingen. En ook ik genoot van de merkbare stillere loop, het afgenomen verbruik en zo. Totdat ik na een dikke 1500 km met beide voertuigen het gevoel kreeg dat de wrijving weer toenam en hetzelfde werd als met olie zonder TSL.

Was dat toevoegen samen met het verversen van de olie zelf?
De meeste motoren lopen natuurlijk toch al een stuk mooier met verse olie. Dan kan je je helemaal afvragen wat TSL heeft gedaan.

Profiel  
 
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 240
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 23 mei 2014 03:00 PM
  [ # 27 ]

Ja inderdaad, na verversen van de olie en vervangen filter voegde ik de TSL toe met de alom miraculeuze gevolgen, zoals overal beschreven. Maar na een 1000 a 2000 km was van die werking niets meer over.
Ik voelde me echt geflest door handige boys met mooie praatjes

Rinus

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 mei 2014 03:45 PM
  [ # 28 ]

If it looks like its too good to be true, it probably is..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
DS-Frank
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 561
Geregistreerd: 08-11-2006

Gepost: 23 mei 2014 08:35 PM
  [ # 29 ]

En was het niet zo dat lijnolie sterk hygroscopisch is?
Ik meende dat ergens gelezen te hebben. Je wil natuurlijk geen water tussen je olie hebben.
But, correct me if I,m wrong.

Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1233
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Gepost: 23 mei 2014 08:38 PM
  [ # 30 ]

Ik ga toch voor de Fin 25 love

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook