3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
Ami Super Dyane, projekt XP
Marcel01
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 306
Geregistreerd: 27-04-2008

Gepost: 15 oktober 2013 09:10 PM
  [ # 31 ]

Bij deze een antwoord op je vraag; nadat mijn eigen motor was “afgebrand”, is daarna ook de “compressie” geheel weg gevallen, dus het zal nog wel even duren voordat ik mezelf weer heb hervonden. (lees; burnout + depressie).... Sad

Profiel  
 
Marcel01
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 306
Geregistreerd: 27-04-2008

Gepost: 28 mei 2014 03:33 PM
  [ # 32 ]

mei 2014.
Herstart van project XP.

Zoals ik in voorgaande bericht al zei, ging het ff niet helemaal lekker met mij. Maar dat kan gebeuren, we zijn tenslotte gewoon mens, en we gaan met meer wijsheid weer lekker en vol goede moed verder met het leven.
Vooral mijn project XP is belangrijker geworden voor mijzelf, dus ik was er al rustig aan begonnen, maar bij deze wat meer info & een stukje inhalen.
En wat doe je als het ff niet lekker zit in je kop; dan pak je natuurlijk de cilinderkoppen aan! Want daar komt de brandstof (informatie) binnen, en die laat je ook weer los als het verbruikt is.

Dus zo gezegd zo gedaan. Eerst maar even wat schoonmaak spullen gekocht want; goed materiaal is het halve werk.

Ik had 1 kop netjes schoon gemaakt, en ik had gelezen dat je de uitlaat-kanalen goed schoon kreeg met gootsteen ontstopper, dus de cilinderkop in een bak met het agressieve goedje gelegd, en 10 minuten later bleek het toch veel te agressief voor aluminium te zijn; heel de kop was pik-zwart en aangevreten. Oeps. Weer wat geleerd.

http://youtu.be/2aMHo0qVHg8
http://youtu.be/rPXbTds7zBE

Dus getracht om het schoon te maken, maar dat zal mij nog wel veel tijd gaan kosten om dit te herstellen.

Dus eerst de andere kop onderhanden genomen; mijn wens is om er een setje grotere cilinders op te zetten of iets meer pk’s uit de bestaande cilinders te persen, dus heb ik de inlaat en uitlaat poorten verder uitgewerkt & vergroot, zodat er meer peut in en uit kan. Het resultaat; aardig wat aluminium verwijdert en veel werk verzet om de poorten weer mooi glad te krijgen voor een goede flow. (ook niet geheel onbelangrijk).

Tijdens het reviseren viel mij ook op, dat er scheurtjes zitten, tussen het uitlaatkanaal en het bougie gat in. Bij navraag bleek dat dit wel vaker voorkomt en deze scheurtjes geven vooralsnog geen problemen. Wel grappig om ook hier weer een link te leggen tussen mijn hersenpan waar ook wat fout zit hahaha.

Wat gelukkig wel redelijk goed ging, was het verwijderen van de uitlaatpoort-tapeinden. Slechts 2 tapeinden braken af, maar straks zitten er weer verse tapeinden in.

En uiteraard heb ik de poorten netjes opnieuw afgevlakt (onderste kop is gedaan, de bovenste moest nog), voor een goed sluitend pas-vlak.

Nadat dit bij beide koppen was gebeurd, heb ik de koelribben nog even netjes afgebraamd; het oog wil ook wat. Eerst 1;

Daarna nr. 2, ofwel, nummer G26;

Omdat ik toch wel lekker bezig was met de koppen, heb ik ze ook maar gezandstraald. Eerst alles dicht gemaakt, zodat er geen grid/zand IN de kop kan komen, want anders kan de zaak straks in de soep lopen, en dat wil ik niet.

En dan heb je een setje mat-grijze kopjes;

Nu kunnen ze weg voor de montage van nieuwe klepgeleiders, nieuwe klepzetels en nieuwe kleppen, al moet ik van de kleppen nog wel wat nieuwe zien te scoren… iemand nog wat NOS klepjes liggen misschien?

Tot zover de update, nu weer lekker verder bezig zijn.

Profiel  
 
makado
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 19-03-2007

- Ami 8 berline business edition
Gepost: 28 mei 2014 08:22 PM
  [ # 33 ]

Komt dat nog goed, dat gezandstraalde uiterlijk?
Ik vond het blok voor het stralen ook mooi.
Ik vind de foto’s mooi en duidelijk.
Geniet ervan en hou je rustig.

Groeten, Maurice

La vache qui rit.

Ex: Seat 850Special, Sunbeam, GSA, Opel Corsa, BX Leader, AX , ZX, Xantia 1.8 16v

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 28 mei 2014 08:38 PM
  [ # 34 ]

Ja mensen kunnen ook al eens breken, kan ik van meespreken.
Gewoon rustig aan doen wat je graag doet.

En foto’s blijven posten, kunnen we het blijven volgen. Smile

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 29 mei 2014 10:11 PM
  [ # 35 ]

Leuk om het vervolg te lezen. Je foto’s maken het verhaal lekker compleet! Succes verder met de klus.

Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
IVARIO
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 08-07-2013

Gepost: 31 mei 2014 10:24 AM
  [ # 36 ]

Fijn dat je weer wat beter in je “carrosserie” steekt.
Ik lees dit topic met veel interesse en ben onder de indruk van je perfectionisme.
Je kan natuurlijk ook niet met minder genoegen nemen als vliegtuigmonteur! Smile

Profiel  
 
Marcel01
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 306
Geregistreerd: 27-04-2008

Gepost: 31 mei 2014 10:57 AM
  [ # 37 ]

Het gaat lekker, dus weer een aanvulling.
Eerst een antwoord voor Makado/Maurice; ja, de koppen zijn inderdaad helaas erg mat grijs geworden, maar ze zijn brandschoon, alle corrosie is eruit, alles is netjes glad en wel, dus hieraan zal het niet liggen. Ik hoop nog wel dat ik ze op 1 of andere manier weer aan het blinken krijg, maar hoe is mij nu nog een (materiaal technisch) onbekende uitdaging.

@ Paso & Hogervp/Patrick & Ivario; dank je wel… ik blijf zolang het gaat, alles fotograferen en posten. Temeer om het later weer terug te kunnen zien, hoe het zat, en natuurlijk bij vragen! (zie verder in deze post).

Maar eerst nog even terug in de tijd; ik had in december 2011 de krukas poelie kapot gemaakt. Tijdens de A-type markt in Gemert kwam ik een doosje tegen met een wel heel bekend onderdeel erin, en thuis gekomen bleek het dezelfde te zijn; een NOS voorste kruk-as-tand-riem-wiel. 

En dan weer verder met de thread waar ik gebleven was; het vliegwiel. Ook deze had ik ff gezandstraald, dus die zag er zo uit;

Na wat schoonmaak werk;

Tijdens het verwijderen van de cilinderkop tapeinden kwam ik erachter dat ik 1 tapeind van 25cm mis;

En nog 2 stuks tapeind van 15,5cm zaten niet in het blok.   (In tegenstelling dat de foto doet vermoeden; geen 2 x 18cm)

Ondertussen zijn de tapeinden schoon & opgeborgen, en ben ik begonnen aan de zuigers, want wat daar onder zit heeft ook weer aandacht nodig!

Gelukkig is de binnenkant nog wel netjes EN gemarkeerd.

4 zuigers later;

1 nachtje in de wasbenzine, en daarna schoonmaken;

Dit ging uitstekend al zeg ik het zelf, want de aangekoekte kool was makkelijk te verwijderen, waardoor er een mooie bovenkant zichtbaar werd;

Alleen heb ik nu ruzie met de middelste zuigerveer; die wil niet los komen! Ik heb getracht een opening te maken, met als resultaat een klein stukje aluminium van de zuiger kapot gewrikt. Balen…

Als iemand weet hoe je een vast zittende zuigerveer los kunt krijgen, hoor ik het graag! Alvast bedankt.

Nu verder met de 3 andere zuigers en de zuigerveren.

Profiel  
 
Marcel01
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 306
Geregistreerd: 27-04-2008

Gepost: 31 mei 2014 03:28 PM
  [ # 38 ]

Korte aanvulling (ik krijg de vorige post vreemd genoeg niet gewijzigd). De zuigerveer is verwijderd!!! Bij de andere zuigers lukte het ook moeilijk, maar ze zijn kaal nu. Verder met cleanen.

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1255
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 01 juni 2014 11:15 AM
  [ # 39 ]

Goed bezig! Leuk project om (weer) te volgen.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
Marcel01
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 306
Geregistreerd: 27-04-2008

Gepost: 03 juni 2014 04:53 PM
  [ # 40 ]

Het gaat nog steeds erg lekker en vlot, maar mijn ‘benzine’ raakt een beetje op, dus even rustig aan. Maar niet voordat ik de weer een update heb weg gezet; de 1na laatste voorlopige tussen-sprint, want ik ben bijna op de helft!!!

Even terug naar de zuigers; nadat ik de bovenkanten ontdaan had van kool-aanslag, heb ik de zuigerveer groeven schoon gemaakt met de oude zuigerveren. Vervolgens de piston-pennen weer zuiver gekregen; voor zover te zien, de linker 2 pennen zijn gepolijst.

Alleen heeft pen nr. 3 een vieze ingebrande plek, waar de zuiger-drijf-stang het gaatje heeft zitten voor de smering. Ik heb het zover mogelijk weg gepoetst, en hoop dat het voldoende is. Als iemand er anders over denkt, hoor ik het graag!

De 2 linker zuigers proper;

Voorzien van een vers olie bad, voorlopig opgeborgen in een zakje;

En ook die kunnen weer op de plank;

Even creatief bezig geweest…... met de;

Clean;

Dat was het voor vandaag, morgen meer.

Profiel  
 
Mach2
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005

- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Gepost: 04 juni 2014 08:10 PM
  [ # 41 ]

Je pakt het heel grondig aan. Mooi!
Veel succes!

Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)

Profiel  
 
Marcel01
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 306
Geregistreerd: 27-04-2008

Gepost: 05 juni 2014 01:51 PM
  [ # 42 ]

Gisteren het blok dan eindelijk op de werkbank getild voor de laatste demontage fase.
Eerst het olie-retour-opvang-huis eraf en schoon gemaakt; daar kwam aardig wat vieze bagger-olie uit.

Maar inmiddels weer clean;

Alle boutjes verwijderd;

En met beleid de helften van elkaar drijven;

En voor je het weet heb je ineens 2 helften in je handen;

Eerste blik in de linkerzijde werpen;

En er ook bij de rechter zijde erachter komen dat het toch wel heel slim is geweest om het te splitsen;

De olie-(euh)-dinges eruit gevist;

Dit gaat een flinke poets uitdaging worden;

Wat een vieze meuk zit er overal;

Ik ben echt blij dat ik het nu grondig kan aanpakken;

Iemand een idee hoe je de drijf-stangen van je kruk-as veilig schoon kunt krijgen? Ik ben namelijk bang om
dat roest tussen de krukas-lagers te krijgen…

En als die roest niet erg genoeg is; 2 drijfstangen lopen erg zwaar; ik hoor de meuk knarsen tussen de
bewegende delen…

En nog meer roest;

Om nog maar te zwijgen over opgedroogde olie;

Want dat ziet er erg raar uit;

Hier ben ik voorlopig nog niet mee klaar;

Echt overal zit er troep, hier nog meer op het krukas;

Maar goed, de ‘voorjaars’ schoonmaak kan beginnen;

En nu ff rust.

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook