1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Ami Super Dyane, projekt XP
Marcel01
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 306
Geregistreerd: 27-04-2008

Gepost: 24 december 2011 06:15 PM

Ami Super Dyane, deel 2

Voordat ik mijn verhaal begin, wil ik graag even een paar opmerkingen maken;
De redenen dat ik dit verhaal schrijf, is dat ik toch wel hulp nodig heb & zal vragen aan experts op diverse gebieden van mijn restauratie project.
Ik hoor graag commentaar, zolang dit met respect gebeurt, want, de restauratie doe ik op mijn eigen manier. Zeikerd verzoek ik dan ook vriendelijk plaats te nemen op het toilet.
Deze Ami-super met GS blok en Dyane koets is ooit in rijdende staat gekocht, dus ik ben niet die moordenaar.
Daarnaast heeft Spijker5 mij erg geïnspireerd in zijn project verslag, en omdat ik zie dat er toch veel respons is, hoop ik dit ook te mogen ontvangen, wederom als ondersteunende expertise, maar ook als een stukje motivatie.
Want 1 ding kan ik alvast vertellen, het zal waarschijnlijk heel lang gaan duren…
Wat ook een doorslag voor dit stukje “media” is, is het feit dat mijn broertje helaas ver weg woont.
Op deze manier kan ik hem laten zien waar ik mee bezig ben, nadat ik dit project van hem had overgenomen.
Tevens alle vrienden en kennissen voor diverse ondersteuningen.
Alle foto’s die ik maak, staan in http://www.mijnalbum.nl/Album=N776UGFH waaruit ik slechts enkele foto’s gebruik ter illustratie.

Na deel 1 is het eindelijk zover, dat ik deel 2 van het Ami Super Dyane project kan gaan schrijven.
Het is ondertussen meer dan 13 jaar geleden dat de XP gedemonteerd was, maar er is weer leven in de brouwerij. In september kocht ik 2 Acadiane chassis welke gezandstraald en gepoedercoat werden. Dat was voor erg weinig, dus ik zei tegen de behandelaar; voor dat geld heb ik nog wel een chassis wat gedaan mag worden. En zo gebeurde het, dat na 13 jaar het chassis uit de boeren schuur werd gehaald, opgeladen en thuis heb ik het grofweg ontdaan van alle bodyschutz en bitumen, omdat een zandstraler niet blij is met deze troep. Simpel omdat het straalgrit op deze gummi achtige ondergrond afketst als een knikker op een rubber mat.

Na een week noeste arbeid werd het chassis weg gebracht en enkele weken later lag er een prachtig zwart blinkend gepoedercoat chassis te wachten op mij. Helaas was het chassis nummer nog steeds niet erg leesbaar, maar dat is één van de vele uitdagingen.

Ondertussen hadden we ook het motorblok gelijk maar mee genomen uit de schuur, omdat het blok er toch wel erbarmelijk aangedaan uitzag. 13 jaar onbeschermd in de vochtige kou doet metaal geen goed. Begin oktober hebben we het blok in etappes op de werkbank geplaatst om er gemakkelijker aan te kunnen sleutelen. Omdat het 1220 blok 13 jaar geleden ooit heel netjes schoon was, en er veel nieuwe onderdelen bij zaten, ging het demonteren gelukkig vrij snel, maar daarna begon de grote schoonmaak. Ieder onderdeel was wel gecorrodeerd. Of het nu ijzer of aluminium was, alles wil ik opnieuw aanpakken voordat ik het weer fatsoenlijk terug monteer met allemaal nieuwe pakkingen en onderdelen, wat maar vervangen kan worden.

Profiel  
 
Marcel01
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 306
Geregistreerd: 27-04-2008

Gepost: 24 december 2011 06:16 PM
  [ # 1 ]

Vervolg…

Zo ben ik begonnen met de carburateur manifold / verdeelblok. Deze had op de aansluitvlakken best wel wat corrosie putten zitten. Dus een vel schuurpapier op een vlakplaat geplakt en vervolgens maar achtjes en rondjes draaien en kruisjes maken totdat het geheel weer roestvrij en vooral vlak was. Ook de binnenkant even opgefrist met wat scotchbright zodat de benzine straks weer vlotjes zal stromen.
Oja, op de foto zie je wat raar spul zitten. Dit is teflon spray. Daarmee wil ik het blanke ijzer en aluminium beschermen tegen de roest, zolang alle onderdelen nog niet gespoten, dan wel gemonteerd zijn.

Het 2e onderdeel was de oliekoeler. Deze was ooit nieuw, dus met een poetsbeurt van thinner en daarna droogblazen met perslucht deed al snel wonderen. De kleppendeksels waren iets lastiger. Deze waren ontzettend ruw en haast niet glad te krijgen. Dus deze heb ik voorlopig zo gelaten, totdat ik een betere oplossing heb verzonnen. Met name de olievulpijp baart mij zorgen. Wat zou de staat van het inwendige rubber zijn?

Gelukkig lieten de olie retourpijpjes zich weer gemakkelijk blinken. Heel misschien stop ik er nog wel gemodificeerde pijpen in, maar vooralsnog; blingbling.

Ditzelfde gold voor de nokkenas aandrijf poelie. Gewoon op een boormachine gemonteerd en draaien maar. Schuurpapiertje er tegenaan houden en het werk gaat bijna vanzelf. Wel ff op tijd de volgende vingers gebruiken, want op een gegeven moment wordt het wel erg warm van al dat schuren. Gelukkig gaven de tandgleufjes minder wrijving.

Ook de koeltunnelbeplating is al wat gedaan. Gewoon opgepoetst met Scotchbright en ook daarvan bekijk ik wel verder wat ik er mee ga doen. Ik wil straks alles gewoon weer netjes blinkend hebben.
Dat is mijn doel en daarvoor heb ik nog een hele winter de tijd.

Week 49; Deze week heb ik de spruitstukken aangepakt. Deze waren ooit gepacifieerd, maar ook daar had meneer Roest zich op genesteld. Nadat de buitenkanten waren ontroest en geschuurd, zijn ook daarvan de aansluitende pasvlakken gevlakt. Ik wil gewoon geen valse lucht hebben!
Op de foto is mooi te zien, dat de linkse pijp is gedaan en de rechter voor de helft, terwijl het meest rechtse spruitstuk nog onbehandeld is.

Ook de binnenkant is nu netjes gepolijst & schoon.

Ook de cilinderkoppen zijn verder gedemonteerd en dat was nodig, want de nokkenassen zien zo bruin als zwarte piet die vorige week langs was geweest. Vooral de glijbanen waarover de tuimelaars klepperen zien er niet prettig uit. Ben benieuwd of die nog goed gaan komen.

Afgelopen week zijn ook de kleppen verwijderd en het was echt nodig. De in- en uitlaat kanalen zien er sterk gecorrodeerd uit. Als dat maar goed komt. Zucht…

Natuurlijk probeerde ik de krukas poelie er ook af te halen voor de schoonmaak, echter, ik had de circlip over het hoofd gezien. Die zag ik pas terug in de technische handboeken NAdat ik de poelie al kapot had gemaakt. Dus als iemand nog een voorste kruk-as-tand-riem-wiel heeft, ik hoor het graag!

Sinds deze week zijn alle cilinders er af, wachtend op een schrob en poets beurt, zodat de eigenlijke inspectie fase kan beginnen. Want als alles onder de bagger zit, lukt dat niet goed vindt ik.

Wat wel een opmerkelijke bevinding was; ik dacht altijd dat het een 1220 blok was, echter, nadat ik de cilinders heb opgemeten, (inwendige diameter 79,4mm) bleek het toch echt wel een G13/625 blok te zijn.
Nu ik dit zeker weet, kan ik gerichter op zoek naar nieuwe materialen.
Ondertussen alvast een pakking setje besteld, om te kunnen bepalen welke pakkingen en keerringen erin zitten, zodat die in ieder geval vernieuwd kunnen worden.

Ik hoop dat ik u allen tot voor zover goed op de hoogte heb gebracht.
Rest mij te zeggen; prettige feestdagen alvast !

Profiel  
 
Melchior
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 06-07-2005

Gepost: 24 december 2011 06:42 PM
  [ # 2 ]

Leuk project heb je onderhanden! Veel succes, je pakt het lekker grondig aan. Bling, bling wordt dat.

C1 Seduction LPG 2009, C4 Cactus 110 pk 2015

‘Je mist meer dan je meemaakt’

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5446
Geregistreerd: 01-07-2007

- 2CV 6 Charleston
Gepost: 24 december 2011 10:36 PM
  [ # 3 ]

Leuk project!

Ik wist niet dat je een Ami super had! Leuk!

Profiel  
 
Marcel01
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 306
Geregistreerd: 27-04-2008

Gepost: 25 december 2011 11:59 AM
  [ # 4 ]

Om even nog een klein begin erbij te plakken n.a.v. Gert’s reactie; mijn hele jeugd heb ik Citroëns gezien, dus het is met de pap-lepel ingegoten. In 1991 kocht ik mijn 1e Acadiane, een oud beestje met nog 1 maand APK erop. Totaal verrot, maar in die maand heb ik er zoveel plezier mee gehad, zoveel voordeel, dat ik verkocht was.
In ‘92 kocht ik mijn 2e Acadiane, en die heb ik nog steeds !!! Een AC088 van 1980, en daar heb ik al veel veilige kilometers mee gereden. Na de WM in ‘97 in Maurik, zijn we in ‘99 zelfs naar Griekenland gereden. Dat was best ver vonden wij… Ondertussen was en ben ik nog actief binnen de DVN uiteraard.
Afijn, vele meetings en sleutel ervaringen later kocht ik een Berlingo, om zo de Aca wat meer rust te geven. Eerst een 1.9D, en nu een leuke 2.0HDi. Daar heb ik ook veel aan gedaan, maar dat draadje staat in het Berlingo topic.
De laatste jaren lukt het me ook goed, om mijn vriendin ook aan de Citroën te krijgen.
Kwestie van eisen stellen; er komt in mijn garage géén ander merk binnen cheese

En zoals ik dit topic begon, heb ik de XP nu dik 10 jaar in onderdelen liggen, welke nu weer tot leven worden gewekt, waarbij mijn beroep als vliegtuig monteur wel een voordeel geeft met sleutelen.
Echter, vliegtuigen zijn toch er toch wel iets anders uit, vandaar mijn vraag om hulp.
Dat ik er een laag vlieger van wil gaan maken…  cool hmm

En nu;
christmas

Profiel  
 
Michiel van Ginkel
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 29-05-2006

- Dyane 6 Commerciale
Gepost: 26 december 2011 12:05 AM
  [ # 5 ]

even, ga je de Acadiane Chassis gebruiken voor de super?
want een ACA is 11 cm langer dan welke a-type dan ook, dus dat is niet zo gemakkelijk als je daar een dyane koets op wil gaan zetten?

Profiel  
 
Marcel01
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 306
Geregistreerd: 27-04-2008

Gepost: 26 december 2011 10:15 AM
  [ # 6 ]

Nee, ik gebruik het Ami-Super chassis uiteraard.
Een Dyane meet 3905mm van voor tot achterbumper en een Acadiane meet 4030mm, dus een verschil van 125mm.
Het Aca chassis is; 3592.8mm lang, de andere A-type chassis weet ik niet direct.

Je kunt een Dyane koets op een Acachassis plaatsen. Het ziet er alleen erg vreemd uit als je achterwielen 12,5cm verder naar achter staan in de wielkast. Of je kunt de koets 12,5cm verlengen. Is ook al eens gebouwd.

P.s. en ik gebruik een Dyane koets omdat je dan motorkap niet hoeft te verlengen, zoals bij een eend.

Profiel  
 
Marcel01
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 306
Geregistreerd: 27-04-2008

Gepost: 27 december 2011 07:53 PM
  [ # 7 ]

Zo, vanmiddag weer ff lekker bezig geweest.
Dit maal de nokkenassen onderhanden genomen en zie hier het verschil.
De linker nokkenas zag net zo bruin en vies als de rechter…

En voor je het weet is de dag voorbij, maar dan heb je wel 2 z.g.a.n. assen.

Blijft nog wel de twijfel over 1 nok; daarvan is het loopvlak best wel aangetast.
Ik weet niet of het erg is… Wie het weet mag het zeggen.

Weet er iemand toevallig hoe je de benzine-pomp-nok-aansturings-huis + het ontstekings-huis van de nokkenas af krijgt?

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 27 december 2011 08:19 PM
  [ # 8 ]

Mooie klus en leuk om te volgen.
Ik zou die nokkenas wel aandurven. Vroeger als automonteur heb ik heel veel aan de GS gewerkt en eigenlijk nooit nokkenas of tuimelaar problemen meegemaakt. Daarnaast mocht de tuimelaar toch verslijten op deze nokkenas, dan kan je die tuimelaar makkelijk vervangen.
Maar ja ik ben niet zo’n perfectionist als jij zichtbaar bent.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
makado
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 19-03-2007

- Ami 8 berline business edition
Gepost: 27 december 2011 09:39 PM
  [ # 9 ]

Wat wordt het uiteindelijk een Ami super, of een Dyane?

Groet,

Maurice

La vache qui rit.

Ex: Seat 850Special, Sunbeam, GSA, Opel Corsa, BX Leader, AX , ZX, Xantia 1.8 16v

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4302
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 27 december 2011 10:12 PM
  [ # 10 ]

Valt nog wel mee die nok. Is de tuimelaar ook beschadigd?

De aansluitingen kun je niet verwijderen.

Vergeet je de keerring van de ontsteking aansluiting niet te vervangen?

Profiel  
 
Marcel01
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 306
Geregistreerd: 27-04-2008

Gepost: 28 december 2011 11:50 AM
  [ # 11 ]

@ Egbert; bedankt voor het compliment, maar ondanks dat ik misschien een beetje netjes werk, vindt ik het lastig om schades of in-tolleranties te bepalen.
Dus als u als expert zegt dat het wel kan, neem ik het aan.

Zeker als ‘CitroPower’ het ook bevestigd, is mijn gemoeds toestand gerust gestelt.
@ CitroPower; de tuimelaars liggen nu te weken in een bak met thinner, dus die komen zometeen aan de schoonmaakbeurt toe. Daarna zal ik ze extra bekijken / inspecteren. Foto’s volgen uiteraard.
Bedankt voor het antwoord van het niet te verwijderen van de nokkenas behuizingen.

De keerring ga ik zeker vervangen ALS ik een nieuwe heb. Ik vond via de PDF files van de GS/A site niet de afbeelding of het OEM nr van deze keerring.
Echter, op de keerring stonden wat cijfers; 30x42x8 en 49 - P(of)8 - IEV, en na een googeltje kwam toch CTA/DG met een 2CV/Axel/GSA krukas(?!) keerring. Neem aan dat die het is en dan zal het wel goed komen…

@ Makado. Het wordt een Ami-Super onderstel met een GSA 1.3 blok en een Dyane koets. Dus tja, euh, voorlopig praat ik zelf over “de super”, maar als je een leuke naam weet voor deze mengeling…  Wink

De verdere voortgang; lekker vakantie dus kan ik veel doen. Vanmorgen eerst de olie-pomp-tandwiel-poelie onderhanden genomen.
Voor;

Na

En nu eerst een bak koffie.  tongue rolleye

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4302
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 28 december 2011 01:01 PM
  [ # 12 ]

De maat van de keerring is 30x42x8.

Op de foto is altijd moeilijk iets te beoordelen maar het ziet er niet echt slecht uit.
Je ziet het wel vaker bij GS/A motoren. Moet natuurlijk niet te erg zijn.

Profiel  
 
Melchior
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 06-07-2005

Gepost: 28 december 2011 01:47 PM
  [ # 13 ]

Hoe krijg je het spul zo mooi schoon?

C1 Seduction LPG 2009, C4 Cactus 110 pk 2015

‘Je mist meer dan je meemaakt’

Profiel  
 
Marcel01
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 306
Geregistreerd: 27-04-2008

Gepost: 28 december 2011 02:53 PM
  [ # 14 ]

@ CitroPower; bedankt voor de bevestiging van de maatvoering van de keerring.
En betreft de corrosie putjes etc.; ik zal zeker goed opletten op afwijkingen, en bij twijfel vraag ik het gewoon hier !  Wink

@ Melchior; het schoonmaken van de onderdelen doe ik als volgt; 1 nacht laten weken in een pot met Cola om de corrosie los te weken, daarna een paar uur in een bak met thinner om het vet los te maken, daarna borstel ik de spullen af met een kunstof-borstel-kop op het boormachine, daarna pak ik bruine scotch-bride, gedoopt met wat thinner om het gladder en schoner te krijgen, vervolgens pak ik grijze scotch-bride waarmee ik alles droog schuur / poets.
Hiermee gaan de laatste grove krassen wel weg.
Afhankelijk van het materiaal bewerk ik als laatste de metalen delen met een polisher. 2 of 3 keer in en uitpoetsen. Gebruik hiervoor Unipol metal polish, en een watten borstel op het boormachine.
De aluminiumdelen doe ik verder niet veel aan. Ik heb er geen goed spul voor helaas.
En als allerlaatste spuit ik de spullen in met teflon-spray. Ter tijdelijke bescherming.
Maar ik ben tevreden met het resultaat, en daar gaat het om toch?

Afijn, ook het inwendige van de oliepomp is gereed;
Voor;

Na;

En ondertussen begin gemaakt met de buitenkant van de cilinders;

De cilinderwand wordt later licht opgehoond met hoon-stenen, want die ziet er niet netjes uit…

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4302
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 28 december 2011 03:29 PM
  [ # 15 ]

Het honen zal ik over laten aan een revisie bedrijf. Niet zelf aan beginnen.
Tevens nieuwe zuigerveren monteren nadien.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook