3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
La Brunette
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 15 augustus 2014 11:06 AM
  [ # 31 ]
jmmj schreef:
Arjan Verkade schreef:

Heb je zo’n hekel aan een koppeling dat je 3 versnellingen kiest boven 5?

Ik begrijp wat je bedoelt, het is best een ‘offer’ dat je brengt qua brandstofverbruik en herrie op de snelweg, en hoe moeilijk is het nou helemaal om dat linkerpedaaltje een stukkie in te trappen? En ik ben ook helemaal niet vies van handbakken, dit is mijn allereerste non-handbak in 20 jaar autobezit.

Maar juist de CX nodigt mijns inziens uit tot ‘minder doen’. Wat ik aan het rijden in een CX zo waardeer is dat ze delen van het autorijden uit mijn handen neemt. Misschien iets te filosofisch gezegd maar ik vind dat je een CX ook niet ‘bestuurt’, je ‘dirigeert’ haar: ze kiest zelf haar weg, je hoeft alleen maar de grote lijnen een beetje aan te geven en kunt je verder bezig houden met lekker zitten, om je heen kijken en na te denken over de Grote Vragen Des Levens.

Niet-schakelen vind ik een logische voortzetting daarvan: vertel de voiture ongeveer wat je van plan bent (een tikje tegen de pook die ‘vooruit’ of ‘achteruit’ aangeeft) en laat het maar aan haar over om de uitvoeringsdetails voor haar rekening te nemen…

Mooi verwoord Wink
Ik begrijp jouw ook goed hoor! Maar ik zie het net even anders. Net even vanaf een andere kant benaderen.

Persoonlijk zie ik juist het lage geluidsniveau als een stukje verlenging van het geweldige comfort.
150 km/h bij 3500 rpm is gewoon erg fijn voor lange afstanden.

Daarbij vind ik ook het motorvermogen een stukje verlenging van het comfort, gewoon altijd voldoende vermogen om met het verkeer mee te kunnen en ook gewoon zonder gedoe een flinke helling op te kunnen rijden.

Maar ik vind zo’n C-Matic wel leuke techniek en hoort bij de CX geschiedenis. Ik begrijp alleen niet waarom ze niet bij 4 versnellingen uit zijn gekomen net zoals een DS met een BVH bak.
Daarom wel goed dat deze CX een lief hebber heeft gevonden die de bak kan waarderen! Gezien ervan zou ik zeggen Wink

Profiel  
 
jmmj
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 761
Geregistreerd: 08-11-2007

- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Gepost: 15 augustus 2014 12:45 PM
  [ # 32 ]

Je hebt helemaal gelijk en ik mis het moeiteloze accelereren op snelwegsnelheden nu al ... en dan had ik nog een non-Turbo GTi. Op termijn is er maar een oplossing mogelijk, namelijk het bezitten van een vroege serie I PLUS het bezitten van een late serie II etuh

De restauratie van Laivert hoop ik in 2017 af te hebben (al een tijdje geen beweging in maar van uitstel komt ZEKER geen afstel!) en het zou best wel eens kunnen dat ik de C-Matic dan inruil voor serie II GTi of GTi Turbo, dan heb ik een ‘oer-CX’ en een ‘uitontwikkeld exemplaar’. Maar voor die tijd ga ik lekker genieten van koppelingloos zweven!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 15 augustus 2014 12:55 PM
  [ # 33 ]

Zo blijf je lekker bezig!
Meerdere oude bakken is ook gewoon de beste optie Laughing

Die C-Matic ondertussen lekker strak houden, dan komt die wel weer bij een liefhebber.

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6467
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
Gepost: 24 augustus 2014 11:49 PM
  [ # 34 ]

Mooie CX Jaco. Neem je d’r 8 september mee?

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
jmmj
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 761
Geregistreerd: 08-11-2007

- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Gepost: 25 augustus 2014 12:45 AM
  [ # 35 ]

Tuurlijk Freek. Als ze de zware rechtervoet van Folkert tenminste overleeft, die zal wel willen sturen onderweg naar de vergadering* en ik herinner me nog dat hij bij zijn eerste stuurbeurt in Dame Cassis, een jaar of tien geleden, meteen de topsnelheid ging testen… op een Drents landweggetje…  help

* redactievergadering van de CX Club

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6467
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
Gepost: 25 augustus 2014 01:00 AM
  [ # 36 ]

Die GTi Turbo is er sneller dan je denkt…

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
Folkert Brouwer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 12-06-2007

- C5 3.0 HDI Tourer Exclusive
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- CX 2400 GTi
Gepost: 29 augustus 2014 02:42 PM
  [ # 37 ]

Da’s dan afgesproken Jaco! Ik zal die brunette, wel mijn smaak overigens maar dat terzijde, eens even stevig aan de tand voelen: De ‘Stadskanaal straight’is er klaar voor Evil or Very Mad

FB

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook