Mijn rechter voorportierruit geeft veel windgeruis. Ik lees hier op het forum dat ik dat evt. op kan lossen door de raamgeleider te verstellen. Ik neem aan de voorste raamgeleider?
Als ik de bovenste moer achter de rubberdop losdraai kan ik de geleider niet naar binnen of buiten stellen, zo te zien wel op en neer omdat de geleiderbevestiging in een verticaal sleufgat zit. Hoe pak ik dit aan?





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik dacht dat de onderste dat wel kan.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.






















Totaal aantal Berichten: 3452
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Die boutjes hebben twee posities: Bovenaan de deur: dat is het “scharnierpunt” waar de ruit en de geleiding om draait.
Het onderste boutje aan de achterzijde van de deur zit in een sleufgat. Als je de geleider daar naar buiten schuift gaat de bovenzijde van het raam harder tegen zijn rubber drukken.
Doe het met mate en in stapjes. Teveel kan een gebrilden ruit opleveren.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Is ook wel logisch. Als de deur goed afgehangen is zal de onderkant van het raam goed aanliggen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik snap het nu. Beetje dom, had ik zelf ook kunnen bedenken
JanSr schreef:
Doe het met mate en in stapjes. Teveel kan een gebrilden ruit opleveren.
Eeeh…
Ik denk eerder een contactlenzen ruit!
Zaakje bijgesteld en dat heeft geholpen!
Vanavond de 123-Ignition geinstalleerd, meteen merkbaar dat de motor rustiger loopt. Nog niet helemaal tevreden, morgen bobine, kabels en bougies vervangen door nieuw.
Nu nog even over de stuurinrichting, de voiture stuurt niet helemaal lekker. Als je gewoon rechtuit rijdt en dan het stuur een beetje heen en weer beweegt voelt het of ie even ‘haakt’. Weet niet precies hoe dit uit te leggen. Iemand dit dit herkent?
Bij het stuur is een appeltje gemonteerd dat het rechtuisturen makkelijker maakt, als deze niet lekker staat afgsteld voelt het als weerstand. Zaak is wel dat de normale afstelling (speciaal gereedschap T…) klopt. Anders is het namelijk gewoon de hoek tussen je stuurstang en de hydraulische stuurbekrachtiger. Als deze hoek niet goed staat afgesteld dan stuurt dat niet lekker. Het gereedschap is via de club te leen en er circuleren ook afmetingen voor een zelfbouw uitvoering..
Succes!
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Ik denk dat het eerder dat het het laatste zou kunnen zijn.
Als het appeltje niet goed staat rijdt ie gewoon niet rechtuit als je het stuur loslaat.






















Totaal aantal Berichten: 3452
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Alle DS’en voelen raar aan voor iemand die het niet gewend is.
Het ding dat het stuurmoment omzet in hydraulische stuurdrukken, het stuurservo, is nogal primitief.
Je ziet dat ook als je het stuur helemaal in een hoek zet, als je het dan loslaat gebeurt het vaak dat het gaat staan jutteren. Dat duurt voor tot de HD bol leeg is, of tot je het stuur iets uit de hoek draait.
Bij de montage van het stuurhuis moet je er voor zorgen dat de as van het stuurwiel mooi in lijn ligt met het stuurservo, van boven en van opzij gezien. Doe je dat niet dan heb je bijvoorbeeld wel bekrachtiging naar links, maar nauwelijks naar rechts of andersom. Ook vanaf de zijkant gezien moet het kloppen.
Dat is allemaal in te stellen door de klemmen van het stuurhuis te lossen, het stuurhuis netjes in lijn te zetten.
Daar is een mooi gereedschap voor, maar de ervaren DS freak doet het feilloos op het oog.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
JanSr schreef:
Daar is een mooi gereedschap voor, maar de ervaren DS freak doet het feilloos op het oog.
Ik heb geen ‘mooi gereedschap’ en ben geen ervaren DS sleutelaar. Heb wel 2 rechterhanden en sleutelervaring, dus met het juiste stappenplan moet dat lukken. Weet iemand of dit procedé ergens beschreven staat?






















Totaal aantal Berichten: 3452
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Hier past maar één advies: Zorg dat je een werkplaatshandboek in handen krijgt (gewoon nieuw te koop), bestudeer de opbouw en ga aan de slag.
Spatborden er af , accu er uit, eerst van boven en van de zij kijken of de boel in lijn ligt (aan de bestuurders zijde) en zo nodig corrigeren. De klemringen waarmee het stuurhuis vastzit zitten in de rechtuit-stand precies onder de twee “helmstokken” waarmee je stuurt. Elke halve ring zit met twee boutjes vast.
Als je hebt gecorrigeerd moet je ook weer uitlijnen en de rechtuitstand waarborgen.
Het speciale gereedschap is vrij primitief en goed zelf te maken.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
WPH heb ik, maar daar heb ik tot nu toe weinig bruikbare info in gevonden. Is geschreven voor monteurs met voorkennis denk ik, en die heb ik niet. Ik moet het dus hebben van andere klussers die uit de doeken doen hoe ze zo’n klus geklaard hebben.