Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Van een 69er geloof ik het wel
De laatste bouwjaren dacht ik alleen optioneel op de DSpécial.
furriegurrie schreef:Mijn Dsuper uit ‘69 had ze niet. Ik zoek speciaal de weggetjes in het donker op die het gebruik van de meedraaiende lampen tot hun recht laten komen
Als ik heel eerlijk ben, dat zou ik ook af en toe doen als ik ze zou hebben…
@ Arjan: Het kan zijn dat er ooit andere voorschermen op zijn gekomen met vaste koplamphuizen. Alle onderdelen boven de luchttunnel zullen wel weg zijn, maar bij bewegende koplampen liep er ook een lange buis onder de bodemplaat naar de achterbalk waar de staalkabel met een stangetje aan de stabilisatorstang zat. Dit kan ook weggehaald zijn, maar dan zit er nog een kleine opening onder de achterste dwarsbalk. Bij mij zit daar origineel een keurig ovaal plaatje opgeschroefd. Het kan natuurlijk zijn dat ze dit ook netjes hebben aangepast. Dan zou je nog onder de afdekplaat in de kofferbak kunnen kijken of daar aan beide kanten een stangetje op de stabilisatorstang zit, links voor de hoogteregelaar, rechts voor de koplamp-hoogte verstelling. Aan de voorkant zit ook zo’n constructie onder de grote balk onder de motor. Als dit allemaal afwezig is dan is de kans vrij groot dat de vaste verlichting origineel is. Of ze hebben het wel heel grondig verwijderd…
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Voor de export werden dit soort dingen nog wel eens toegevoegd, in Frankrijk lieten ze je het verschil tussen een DS en een ID echt voelen
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Wat Break23 schrift klopt, de Franse uitvoeringen van de ID (wat een DSuper5 is, eigenlijk een ID21 met 5-bak) waren soberder dan de export-uitvoeringen.
Zeker voor de soberste ID’s (uitvoering Luxe, met o.a. grijs plastic deurklinken) gold dat veel zaken in Frankrijk alleen als duurdere optie leverbaar waren. Zaken als stuurbekrachtiging, meedraaiende en hoogteverstellende koplampen, hoogteverstellende linker voorstoel. Zaken die op de ID’s in Confort en export-uitvoering standaard geleverd werden.
Franse ID’s hadden ook (bijna) altijd bakelieten clignoteur-trompetten en kleine wieldoppen, waar export-uitvoeringen RVS trompetten en grote wieldoppen hadden.
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat is mij allemaal wel bekend
Zo heeft een franse DSpécial zwarte trompetten, export RVS.
Michelidds schreef:Wat Break23 schrift klopt, de Franse uitvoeringen van de ID (wat een DSuper5 is, eigenlijk een ID21 met 5-bak) waren soberder dan de export-uitvoeringen.
Zeker voor de soberste ID’s (uitvoering Luxe, met o.a. grijs plastic deurklinken) gold dat veel zaken in Frankrijk alleen als duurdere optie leverbaar waren. Zaken als stuurbekrachtiging, meedraaiende en hoogteverstellende koplampen, hoogteverstellende linker voorstoel. Zaken die op de ID’s in Confort en export-uitvoering standaard geleverd werden.
Franse ID’s hadden ook (bijna) altijd bakelieten clignoteur-trompetten en kleine wieldoppen, waar export-uitvoeringen RVS trompetten en grote wieldoppen hadden.
Om even aan te vullen mijn DSuper’72 (ID20 met 4-bak) is geleverd voor de Franse markt.
Er zitten chromé klinken, RVS clignoteurs, stuurbekrachtiging en in hoogte verstellende koplampen op maar dus geen meedraaiende koplampen en ook geen in hoogte verstelbare stoel.
Maar wat is origineel? En wat is er later vervangen?
Zo is de buitenzijde ook voorzien van Pallas sierlijsten en deksels
Van zodra bruintje wat aangedikt is, wordt ea terug gebracht naar origineel.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Ik heb een franse DSuper van december 1972 en daarop waren meedraaiende koplampen een optie. Ik heb het wel op mijn DSuper, maar het het is als een optie bijgekocht. Ik heb de originele aankoopfactuur van de auto uit december 1972, en daarop staan phares directionnels als optie vermeld met een meerprijs, evenals stoffen bekleding. Het kan best zijn dat meedraaiende koplampen voor nederlandse DSupers geen optie was, dat weet ik niet.
Verder had mijn DSuper de kleine wieldopjes (ooit de grotere DSuper wieldoppen op gezet, misschien zet ik de kleinere dopjes wel weer terug), en heeft geen in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. Voor de rest gewoon metalen richtingaanwijzers in dak, metalen deurklinken binnen en stuurbekrachtiging.