7 van de 7
« Eerste  < Vorige 5 6 7
   
PrutsyLJ’s (2e) BX GTi 16v - APK
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 07 januari 2014 08:45 PM
  [ # 91 ]
PrutsyLJ schreef:

Ik heb nog overwogen om de ANWB te bellen en de auto af te slepen naar de sleutellocatie…

Laatst een ANWB-type bij de P306 van I. gehad, de me vertelde dat ze dat niet meer doen. Dichtsbijzijnde garage, en dan is ‘t klaar. Dan is het goed geweest dat je daar geen ANWB-beurtje aan gespendeerd hebt Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 10 januari 2014 11:17 AM
  [ # 92 ]

Een vervangende BE1 16v versnellingsbak is gevonden. Haal hem waarschijnlijk pas op als ik weer terug ben van zee over een maand of 2. Maar goed, als die bak hier ligt kan deze frikandel binnen een dag weer rijden Cool

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 15 april 2014 08:23 PM
  [ # 93 ]

Afgelopen zondag heb ik samen met mijn vriendin in het bussie van m’n ouders (Xsara Picasso) de vervangende bak opgehaald in Roermond. Gelijk maar een dagje van gemaakt Smile .

Gisteren dus begonnen aan de klus die nogal prioriteit had omdat ik sinds vrijdag geen werkende auto meer had. M’n Peugeot 406 coupe besloot namelijk ATF te gaan lekken via de keerring van de koppelomvormer over de uitlaat heen hmz .

‘s Ochtends eerst een rondje langs de automaterialenzaak gemaakt voor bakolie, de versnellingsbak ontdaan van algen en andere zat in een wasbox (bak had een jaar in de tuin gelegen), en mezelf een poot uit laten draaien door de lokale Peugeot dealer voor 2 askeerringen ah 30 euro. Daarvoor was ik al even langs mijn vaste BP pomp gefietst alwaar een kleine werkplaats met brug is die niet meer word gebruikt. Dit is denk ik 1 van de laatste full service stations waar men je naam nog kent, je op de pof kan tanken en een gratis bakkie koffie krijgt. Anyway, ik mocht gebruik maken van de brug en niet lang daarna heb ik de frikandel samen met mijn pa zo’n 400 meter afgesleept naar de sleutellocatie.

Eenmaal op de brug werd al heel snel duidelijk wat de stranding vorig verlof heeft veroorzaakt. De onderste bakbout was los gelopen(!) waardoor de bak en motor doorgezakt waren. Ik stond werkelijk perplex, en die verbazing werd nog groter toen ik verder ging met de demontage. Op de onderstaande foto’s is het helaas niet goed te zien, maar aan de onderzijde van motor & bak zat een spleet van zeker 2 cm!


Voor zover ik het kon zien was het diffhuis niet gescheurd en heeft de bak al zijn olie er uit gegooid via de askeerringen die niet meer afdichten zodra de grote hoek tussen motor en bak ontstond. Toen ik bekomen was van de verbazing en schrik ben ik verder gegaan met de demontage aan de bovenzijde alwaar de verbazing en frustratie al snel heftig opliepen. Het eerst waar ik tegen aan liep was dit:

Dit is dus de stekkeraansluiting in de motorkabelboom naar de BDP sensor. Ik keek er naar en de draadjes pleurde al bijna uit de kroonsteen. En ik me maar afvragen waarom het ding zo brak liep. Ondertussen maar verder gegaan met demonteren en enkele minuten later kwam ik dit tegen:

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 15 april 2014 08:23 PM
  [ # 94 ]

De moeren van de linker motorsteun boven de bak misten, en niet veel later bleek dat dat niet de enigen waren die miste. Van de HD pomp zaten 2 van de 3 bouten niet eens volledig in de bak gedraaid. Van 1 bout stak het draad zelfs nog boven de bracket van de pomp uit! De andere kon ik met 2 vingers losdraaien, en de 3e zat dan daadwerkelijk ook vast.
Daarnaast bleek de onderste bakbout niet de enige bakbout te zijn die miste. De bovenste achterste, bovenste voorste en onderste voorste bakbouten misten ook. Zelfs met de onderste bakbout nog vast heeft de bak maar op 3 bouten(!) echt gehangen!! Dat was het moment waarop mijn verbazing omsloeg in frustratie. Ik ben blij dat ik er nu achter ben gekomen en dat er niks ergers gebeurd is, want dit is gewoon onveilig. Buiten de bouten die miste zat de bovenste bakbout ook los! Wederom een bout die ik met 2 vingers los kon halen! Gelukkig zat de startmotor wel gewoon vast op 3 bouten. De demontage verliep voor de rest ook soepeltjes (niet gek als de helft van de bouten mist) en de bak lag er met 2 uurtjes naast. De koppeling en prise-as zagen er als volgt uit:






Het hart van de koppelingsplaat is er uit gebroken wat de initiele koppelingsproblematiek heeft veroorzaakt, misschien in combinatie met de bouten van de bak die waarschijnlijk al even niet al te fris hebben gezeten. Daarnaast heeft het gemis aan bakbouten denk ik ook een gedeelte van de massaproblematiek veroorzaakt die ik heb gehad toen ik het hok net had. De koppeling was zowaar een echte Valeo, en hoe het precies gebeurd is weet ik niet. Maar je kan er donder op zeggen dat de brakke montage van de bak er mee te maken heeft gehad. Ik ben blij dat er niks is gebeurd behalve mijn stranding, want als ik hier naar kijk had er misschien wel wat ergers kunnen gebeuren.

De montage ging voor de rest gelukkig soepeltjes en de frikandel reed gisteren aan het eind van de middag weer. Dit keer met een paar extra bakbouten die ook daadwerkelijk vast zitten. Ook de kroonsteen is uit de kabelboom verwijderd en doorgesoldeerd. De frikandel loopt ook een stuk beter in 1 keer. Er zit nog een hoop niet naar mijn zin. Met name de hydrauliek aan de voorkant van de bak moet nog een keer beter. Wederom heeft het gemis van bouten daarmee te maken. Ik had er gisteren geen tijd meer voor omdat het ding dezelfde dag nog moest rijden. De peusjonnie weer rijdbaar maken kost me waarschijnlijk 2-3 dagen dus dit is nu mijn enige werkende vervoersmiddel behalve mijn fiets. Vandaag een aardig stuk gereden in de BX, en dat is toch wel weer lachen. Het is en blijft een heerlijk scheurijzer Smile

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 15 april 2014 09:04 PM
  [ # 95 ]

Nou das dan lekker…... Gelukkig rijd het weer! Eind van de dag afgesloten met een frikandel?

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 16 april 2014 07:07 PM
  [ # 96 ]

Eigenlijk zat de bak dus bijna volledig los, nog vette mazzel dat die niet door je motorruimte is gaan zwerven. Wel logisch dat die koppeling gebroken is.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 16 april 2014 08:01 PM
  [ # 97 ]

Dat klopt, ben dan ook blij dat er niks ernstigers is gebeurd. In ieder geval rijd, schakelt en koppelt de frikandel weer prima Smile

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 07 augustus 2014 10:18 AM
  [ # 98 ]

Zoh, even het stof hier van af blazen. Gisteren is de BX voor de APK geweest en afgekeurd op een remslangetje RV en lekkage bij de veerpootretour RA. Beiden waren me nog onbekend. Hopelijk vandaag nog even fiksen en dan mag de frikandel weer een jaar. Het viel me in ieder geval niet tegen.

Verder de laatste tijd bedacht wat ik nu precies wil met dit ding en tot de conclusie gekomen dat 3 auto’s bij de deur een beetje teveel van het goede is. Deze is door mij gered van de sloophamer, en een ander mag er wat mij betreft mij verder. Heb ik weer wat ruimte en knaken om in mijn volgende project te stoppen; een dieseltje in mijn vlet bouwen.

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 11 augustus 2014 10:41 PM
  [ # 99 ]

Deze heeft weer een verse APK. Vrijdagochtend wou ik even de APK puntjes beetpakken, helaas had de leverancier geen onderscheid in remslangen voor een ABS en niet-ABS BX. De ABS BX heeft dus M9 op de leiding ipv M8. Slang moest uiteraard besteld worden en was pas vandaag binnen. Enfin, remslangetje gewisseld en even naar de lekkage achter gekeken. Veerpootretourleidingen waren uit de lekzak van de veercilinder komen zetten. Ik heb ze er weer in geprikt en voorzien van een tie-rippie. Aan het begin van de middag is de auto afgemeld.

Onderweg naar huis in de APK euforie nog even getwijfeld of ik hem wel weg wou doen, maar even later toch weer tot de zelfde conclusie gekomen: 3 auto’s is teveel, en deze krijgt bij mij niet de aandacht die hij verdient. Binnenkort dus te koop, met verse APK dat dan weer wel.

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
CitroMarty
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 855
Geregistreerd: 07-07-2007

- BX 19 GTI
Gepost: 11 augustus 2014 10:49 PM
  [ # 100 ]

Dat remslang verhaal is erg herkenbaar. Wij hadden precies hetzelfde met mijn vaders GTI (ook ABS).

Afscheid nemen van je 16V, krijg je daar geen spijt van?? Wink

Mijn Fotosessie’s
_____________________________________

Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91

Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 11 augustus 2014 10:52 PM
  [ # 101 ]

Ik denk het niet. Ik rij er echt amper in, en mijn vrouw weigert er uit principe in te rijden. Daarnaast ben ik de helft van het jaar niet eens in het land, en staan er wel 3 auto’s voor de deur (Peugeot 406 Coupe, Seat Ibiza, en de BX). Ik knap liever mijn boot op, daar heb ik volgend seizoen veel meer plezier van hier in de buurt (en niet alleen ik, maar ook vrouw, vrienden & familie).

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 15 november 2014 04:42 PM
  [ # 102 ]

De BX is verkocht en krijgt een nieuw leven als daily driver. Ik heb er het afgelopen anderhalf jaar veel lol maar soms ook behoorlijk wat ergernis van gehad. Een echte BX dus Mr. Green

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 17 november 2014 09:45 AM
  [ # 103 ]

Ik kan hier vrijwel hetzelfde bericht plaatsen als bij het topic van Prowl:

Jammer dat je ‘m van de hand doet, maar ook wel begrijpelijk. Je hebt in ieder geval een flinke steen bijgedragen om deze 16V op de weg te houden very good

Profiel  
 
 
7 van de 7
« Eerste  < Vorige 5 6 7
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook