3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
Motorrevisie dx2 blok begonnen en twee vraagjes
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 05 februari 2015 10:00 PM
  [ # 31 ]

Hallo,

Ook dat zou kunnen.
Maar volgens mij was dit wel nagekeken , er zat een nieuwe splitpen in.
Dus ga er toch vanuit dat niet alleen de splitpen vervangen is en de eventueel versleten veer is blijven zitten.

Ook valt me nu in dat de spanner afkomstig van Herman een groter oliekanaaltje had en meer speling vertoonde dan een orginele.
Het is een imitatie , en vond dat eigenlijk maar niks.
Herman zei echter dat hij dit merk spanner al lang gebruikt en nog nooit iemand terug is gekomen wegens overmatige slijtage of wegens oliedruk problemen.

De fout zal ik pas vinden als ik de motor er weer uit heb , het gaat me nu puur er om dat ik niet iets over het hoofd heb gezien.
En ten 2e de toestand van de gemiddelde oliepomp nadat een motor gedemonteerd is wegens revisie.

Gr Bjorn

Gr Bjorn

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 05 februari 2015 10:30 PM
  [ # 32 ]

Nieuwe splitpen kan natuurlijk ook vanwege het inwendig reinigen van de klep. Gezien de moeilijke verkrijgbaarheid van de veer wordt die denk ik vaak gewoon weer teruggezet.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 05 februari 2015 10:45 PM
  [ # 33 ]

Dat is wel iets dat ik echt moet controleren.
Bij een van de pompen klemde de klep na het open drukken.
Was zelfs niet op een normale manier terug te drukken.

Maar goed ik kan wel eeuwig bedenken wat er met de pomp zou kunnen zijn , dat kan ik dan pas zien.
Tot nu toe kan ik me absoluut niets bedenken wat ik fout zou kunnen hebben gedaan.
Ik heb voor zo ver ik weet alles uitgesloten wat betreft fouten die door mij veroorzaakt kunnen worden.

Maar nu bedenk ik weer de woorden van het revisiebedrijf:

Een zandkorreltje kan genoeg zijn om een lager dusdanig te vernielen zodat je lagers in de soep lopen.
Hoe secuur ik ook ben geweest met opbouwen zo iets zou ook gebeurd kunnen zijn.
Maar dan verwacht ik wel een eerst kleine schade en daarna overmatige slijtage , echter niet na een ritje van 4 km.
En al helemaal niet het vrijwel geheel wegvallen van de druk tijdens de eerste proefrit.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 05 februari 2015 10:51 PM
  [ # 34 ]
Bjorn Kusters schreef:

Een zandkorreltje kan genoeg zijn om een lager dusdanig te vernielen zodat je lagers in de soep lopen.

Eén van mijn ds’sen kreeg tijdens m’n vakantie een vastloper. De zuiger van de 4e cilinder liep vast. Op de camping onder een boom de motor er uit gebeund, een tweedehands zuiger gescoord en een set lagers besteld in NL. 4 dagen later reed ie weer, motor gerevibeund, gewoon buiten, onder een boom. Daarna hebben volgende eigenaren nog 2 ton gereden met die auto.

Wat ik wil zeggen: je hoeft een ds motor niet in een laboratorium te reviseren Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 05 februari 2015 11:31 PM
  [ # 35 ]

Vandaar ik ook zeg , dan verwacht ik een kleine schade een krasje of zo.
En versnelde slijtage is in vergelijking tov het ideale lager , zonder een enkele beschadiging , al denk niet dat dat vaak voor komt.
En zoals ik al zei , dit echt niet na een ritje van 4 km.
En dan veroorzaakt het al helemaal geen extreme interne lekkage , o.i.d. zoals nu het geval is.
En ten 2e de toleranties zijn hier ruimer dan bij een moderne auto.
Het is natuurlijk wat anders als er een hele bak zand achter het oliefilter komt dan is het vragen om problemen.

Ik ben ook niet vergeten toen ik een ander revisiebedrijf belde (waar ik normaal ga was gesloten).
Ik vond de vermelde slotspeling aan de hoge kant en wou het zoals veel dubbel checken.

De reactie was:

Meneer met zo een slotspeling zijn de veren al aan vervanging toe , dit kan absoluut niet!


Dat er in dit geval iets behoorlijk mis is , dat is zeker.
Als het in de lagers/krukas zit moet het al door verkeerde maten slijpen/lagers komen.
Maar dit is vrijwel uitgesloten gezien ik dit heb gecontroleerd met plasificage.
En al zitten er bijvoorbeeld hele kleine putjes / radiale krasjes in de lagers gebeurd dit niet.

Ik gok voor 75% dat het de oliepomp is , 24% een fout met de maatvoering en 1% dat ik een domme fout heb gemaakt.
Een pomp met genoeg capaciteit zou volgens mij zelfs nog een blok met 3 ton op de teller van druk moeten kunnen voorzien , dus laat staan een gereviseerde motor.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 05 februari 2015 11:41 PM
  [ # 36 ]

Balen man!!

Ik weet als geen ander hoe je kan tobben met een blok ( zie mijn lezing die ik volgende week wo geef als gast bij de DS club in de regio Noord), maar gelukkig heb ik vaker succes gehad.

Ik gok ook op de oliepomp

Maar ik zou nu stoppen met nadenken, alles te proberen te reconstrueren etc.
Neem nu rust, haal het blok er tzt uit en dan kijken.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook