1 van de 9
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
baat bij premium brandstoffen? (E10 discussie)
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 19 april 2014 01:01 PM

nee, ik werk niet voor de brandstof industrie, maar ben wel van mening dat het baat heeft, om een betere brandstof te tanken als je veel korte ritten rijd, je hebt het over een lange rit als je meer dan 30km benzine rijd en 50km diesel, rijd bv zelf al 3jaar op ultimate98, en 2x20km p,dag, teller op 200000km, en nog nooit een storing gehad, omdat ik van mening ben dat de boel gewoon goed wordt gereinigt.  ja, rijd je echter veel km achter elkaar dan volstaat gewone benzine. delen jullie deze mening ook of,???

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 25 februari 2015 12:15 AM
  [ # 1 ]

Zag een draadje voorbij komen maar kan het beter hier posten
Total excellium 98 vind ik de beste voor een Citroën, heel de boel blijft netjes.
Voor een diesel liever Texaco diesel XL, een wereld van verschil bij mijn C8, was me aangeraden door mijn onderdelenboer.
Beide werken volgens mij minstens even goed als elke zoveel km een duur flesje bij je tank te gooien, dan zijn die premium brandstoffen gewoon goedkoper.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Gepost: 25 februari 2015 10:33 AM
  [ # 2 ]

Mijn auto’s doen het ook altijd storingsvrij op de goedkoopste brandstof die ik in de omgeving kan vinden…

Profiel  
 
wisizu
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 398
Geregistreerd: 08-08-2010

- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Gepost: 25 februari 2015 11:31 PM
  [ # 3 ]

Mijn Berlingo HDi van 2002 tankt meestal bij Tango en loopt al meer dan 320.000km probleemloos hierop.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 25 februari 2015 11:56 PM
  [ # 4 ]

De ene motor is denk ik gevoeliger dan de andere.
Met de BX merk ik niet zoveel verschil.
Met de Picasso echter wel. Die pingelt erg snel, vooral bij wat lagere toeren.
Shell Vpower helpt niet veel, Excellium ook niet. (is dacht ik ook ron 95?)
Het beste rijdt ie op Energy van de Makro (ron 98) De super 98 van Firezone gaat ook heel behoorlijk.
BP heb ik weinig ervaring mee.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27791
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 26 februari 2015 08:43 AM
  [ # 5 ]
H@ns schreef:

Shell Vpower helpt niet veel, Excellium ook niet. (is dacht ik ook ron 95?)

V-Power is RON 97, maar door bepaalde wetgevingen mogen ze alleen 95 of 98 op de pomp neerzetten, gezien het geen 98 is staat er 95 op de pomp.

Excellium, weet ik eigenlijk niet…

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 26 februari 2015 12:28 PM
  [ # 6 ]

Ik kan alleen mijn eigen ervaring vermelden.
Toen ik in jan 2005 mijn eerste c5 1,6 hdi kocht tankte ik altijd de goedkoopste diesel.
De wagen had altijd een hikje rond de 2000 rpm en regelmatig storing emissie.
Deze pomp lag kort bij mijn werk, en tankte ik altijd daar.
Tijdens de vakantie periode tankte ik eens hier in de buurt bij de Q8 en het was net of de auto beter reed.
Nog een tank, het hikje bij 2000 rpm was weg en ook de emissiestoring was weg..
Ik dacht , wal wel niet..
Dus toen weer eens getankt bij de goedkoopste en hop de probs waren terug…
Dus sinds die tijd tank ik niet meer de goedkoopste maar meestal bij total.

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 26 februari 2015 12:40 PM
  [ # 7 ]

Er zit m.i. ook nog wel wat tussen de goedkoopste en premium in. Ik tank Shell Fuelsave diesel en dat ging bij mijn vorige HDi (100k km) en bij deze HDi (30k km) prima.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 26 februari 2015 02:56 PM
  [ # 8 ]

In Ierland heb je alleen 95 benzine. En Diesel Smile Geen keuzes verder. Nou reed ik onlangs een rondje Engeland, Nederland en Frankrijk op 98 benzine. Dat verschil merk je, bij een XM, dus wel en als ik kon, bleef ik 98 tanken. In mijn geval kan het in elk geval geen kwaad, rijden op 95 en dat gaat ook prima.

Van de speciale Diesel en benzine die ik in het verleden ook uitprobeerde, merkte ik nooit veel verschil t.o.v. gewone diesel of 98 benzine.

Profiel  
 
Prowl
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010

- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Gepost: 26 februari 2015 06:09 PM
  [ # 9 ]

Met geen enkele auto die ik heb/had merkte ik iets van verschil tov normale benzine/diesel

Alleen met mn BX 16v is er zeker verschil te merken, trekt wat vlotter boven 120 km/u, motor is iets rustiger in lagere toeren en met rustig rijdgedrag 1/12 makkelijk te doen ipv gemiddeld 1/10

Mijn eerste Xantia begon wel een keer te bokken toen ik er de goedkoopste benzine (euro 90 oid?) in Duitsland had ingegooid maar die was op LPG dus benzine alleen als nood

Motor lampje ging vanaf toen wel altijd aan als ik terug schakelde op benzine

Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….

Profiel  
 
CXreflex1980
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 347
Geregistreerd: 15-02-2013

- C5 2.0 16 V Ligne Business
- CX 20 TRE
- CX Athena
Gepost: 26 februari 2015 06:27 PM
  [ # 10 ]

Ik rij met mijn CX uitsluitend op BP ultimate (RON 98) en dat gaat prima. Geen idee of dat anders zou zijn bij andere benzine want ik heb simpelweg nooit op wat anders gereden dan dit Laughing

Profiel  
 
bx16vert
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 211
Geregistreerd: 16-10-2008

Gepost: 05 april 2015 10:23 PM
  [ # 11 ]

Bij de plaatselijke firezone (onbemande pomp).
Ontdekte ik vandaag,dat ze er sinds kort deze brandstof verkopen: http://competition102.com/
Is een benzine met een octaangetal van 102, en bevat geen ethanol.
Heb het zelf nog niet getankt, vond de prijs niet zo leuk 1,83 tegen 1,55 voor de euro95.

Profiel  
 
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 540
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 06 april 2015 07:30 AM
  [ # 12 ]

Ach, ieder zijn smaak.
Voor mij altijd de goedkoopste..

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 280k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
Basfeijen
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 601
Geregistreerd: 16-03-2011

Gepost: 10 juni 2015 12:43 AM
  [ # 13 ]

“NIEUW! Benzine met hoog octaangetal nu overal in Nederland verkrijgbaar.”

Behalve de complete kop van Noord-Holland :p anders had ik het graag eens willen proberen!
Ik gooi 98 in mijn BX met D6A blok en daar lijkt ie lekkerder op te lopen dan op 95, maar het kan ook tussen m’n oren zitten.
Verbruik heb ik pas twee keer gemeten en beide keren moest ik er een beetje van huilen, dus daar ben ik maar mee gestopt.

doei

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7691
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 27 februari 2017 08:01 PM
  [ # 14 ]

Van de voorpagina

Wat tank je zelf?

De titel van dit artikel is ontleend aan de slogan van een bekende keten onbemande tankstations in Nederland. Eigenlijk leggen ze de vinger precies op de zere plek!

Een brandstof is een energiedrager. De vrijkomende energie kan gebruikt worden om warmte, licht, en kinetische energie te leveren schrijft Wikipedia. De meeste brandstoffen zijn organisch van aard. Sommigen staan dichtbij hun bron: bijvoorbeeld brandhout of - vroeger - turf. De brandstof die we in onze auto’s en motoren gieten is ook organisch: de olie waaruit het gewonnen wordt is van oorsprong plantaardig. Om van ruwe olie de uiteindelijke benzine en diesel die we tanken te maken is er een raffinageproces nodig en daarom spreken we van synthetische brandstoffen. Wat zijn de factoren die de kwaliteit van onze autobrandstof bepalen?

Octaan- en cetaangetal

Het octaangetal van de benzine geeft aan in hoe klopvast de benzine is, ofwel wanneer deze onder druk spontaan zal ontbranden. Omdat de klopvastheid geen toevoeging van een stof vergt maar de samenstelling van de benzine betreft spreken we van een getal, geen gehalte. In Nederland - en Europa - wordt het octaangetal in RON weergegeven. RON staat voor Research Octane Number. In de Verenigde Staten gebruikt men AKI, wat staat voor Anti Knock Index. Dit getal is iets lager dan RON, onze 95 wordt in de VS als 91 verkocht, onze 98 als 94. Overigens verkoopt men in de VS - maar ook in andere landen buiten Europa - veel brandstoffen met een lagere RON dan 95. EU-regels verbieden dit al veel langer in het streven naar een wagenpark met een schonere uitstoot.

De meeste hedendaagse auto’s, maar ook youngtimers en klassiekers kunnen prima op Euro 95 rijden. Een hoger octaangetal heeft eigenlijk alleen nut wanneer de betreffende auto het ontstekingstijdstip efficient kan vervroegen, of wanneer de ontsteking vroeger is afgesteld. Bij oudere auto’s waarvoor RON 98 (superbenzine) wordt aangeraden is het ook echt wel verstandig om 98 te tanken. Helaas wordt in Nederland 98 schaars. Zelfs een groot aantal ‘Premium’ brandstoffen is ‘gewoon’ 95. Er zijn gelukkig wel uitzonderingen: BP Ultimate 98 is echt 98 en Competition 102 van Salland Olie dat via Firezone verkocht wordt heeft zoals de naam al aangeeft een octaangetal van 102.

Voor dieselbrandstoffen is er een vergelijkbare index: het cetaangetal. Het grote verschil met benzine is dat diesel juist zelfontbrandend geacht wordt te zijn, alhoewel hier ook geldt dat deze zelfontbranding wel gecontroleerd dient plaats te vinden.

Loodvrij

Tot eind jaren tachtig werd er lood aan benzine toegevoegd. Het toegevoegde lood bleef achter op de klepzetels, waarmee het slijtage van de cilinderkop tegenging. Omdat looduitstoot een ernstige vorm van vergiftiging aan natuur en milieu toebrengt wilde men hiermee stoppen. Auto’s werden daarom vanaf halverwege de jaren tachtig voorzien van cilinderkoppen met geharde klepzetels. Deze auto’s kunnen probleemloos loodvrije benzine tanken. Bij auto’s die niet voorzien zijn van een kop met geharde klepzetels kun je loodvervanger aan de benzine toevoegen, een andere mogelijkheid is om bij een cilinderkoprevisie de zetels aan te passen.

Biobrandstoffen

Om de uitstoot van CO2 te beperken worden er al sinds jaar en dag bio-brandstoffen in autobrandstoffen bijgemengd. In benzine is dit bio-ethanol, bij diesel betreft dit geraffineerde bio-olie of uit aardgas gewonnen vloeistof: GTL. De bijmenging van biobrandstoffen vermindert het gebruik van fossiele brandstoffen doordat biobrandstoffen herwonnen kunnen worden uit afvalstoffen. Bio-ethanol verbrandt met een lager CO2-restant en bovendien, als biobrandstof uit gewassen gewonnen wordt heeft er vóór in de cyclus al een opname van CO2 plaats gevonden!

De gewone benzine (95 of 98 octaan) die je bij elke pomp kan tanken bevat maximaal 5% bio-ethanol. Onder de Europese kwaliteitsnorm EN 228 wordt deze benzine E5 genoemd. Er is echter geen minimum percentage bijmeninging gespecificeerd, het kan dus ook voorkomen dat je ‘zuivere’ benzine tankt. Competition 102 wordt zelfs actief vermarkt met deze eigenschap. Veel klassieke auto’s hebben rubbers, pakkingen, metalen en slangen in hun brandstofsysteem die niet tegen bio-ethanol kunnen, waardoor het tanken van E5 risicovol kan zijn. Ook is bio-ethanol niet zo goed ‘houdbaar’ als reguliere benzine, het kan dus een probleem zijn om je auto voor langere tijd te stallen met E5 in de tank. Voor deze mensen is een specifieke benzine als Competition 102 een duur maar prettig alternatief.

Naast E5 heeft de EU in haar richtlijnen ook een tweede benzinevariant toegestaan: E10. Dit is benzine met een bijmenging van tot 10% bio-ethanol. Door het hogere percentage ethanol is de uitstoot van CO2 nog verder beperkt, passend bij de doelstellingen voor reductie van uitstoot in 2020. De benzine kan ook iets goedkoper op de markt gebracht worden. Er zijn echter ook nadelen: de energiewaarde van ethanol is een stukje lager dan die van benzine, waardoor je bij een gelijk gebruik rekening moet houden met een toename van het verbruik met zo’n 2%. Ook zijn niet alle auto’s zondermeer geschikt voor E10. Je youngtimer of klassieker is het zeker niet! Uiteindelijk is het doel om van E10 de standaardbenzine te maken. Omdat hier domweg veel tijd voor nodig is blijft E10 vooralsnog optioneel en zal E5 voorlopig het standaardproduct blijven. Pompstationketen Argos verkoopt een E10 onder de naam Blue One. Over onze Citroëns wordt gezegd dat auto’s met een bouwjaar vanaf 2000 geschikt zijn voor het gebruik van E10. Checken hoe het met jouw auto zit kun je op www.e10check.nl. Je kunt natuurlijk ook je dealer vragen om raad, en aarzel niet om je ervaringen met ons te delen!

Premium brandstoffen

Zoals eerder geschreven: in de basis is alle benzine en diesel hetzelfde qua samenstelling. Aan alle brandstoffen worden vervolgens additieven (dopes) toegevoegd, die bepaalde eigenschappen hebben. Dat kan bijvoorbeeld een reinigende eigenschap zijn. De zogenaamde ‘premium’ brandstoffen (Shell V-Power, Total Excellium) bevatten meer verschillende additieven, die voor een grotere efficientie zouden moeten zorgen. Dit is echter allemaal vrij betrekkelijk, aangezien de basisbenzine dezelfde energetische waarde heeft! Waar vroeger de RON 98-benzines als premium werden vermarkt zijn het in Nederland tegenwoordig in meerdere mate gewoon RON 95 benzines. In het buitenland is dat wat anders. In Duitsland is de V-power bijvoorbeeld nog ‘echte’ 98 octaan. Beloftes dat premium brandstoffen zuiniger zijn zijn moeilijk te staven: je rijgedrag en dus verbruik kunnen beïnvloed worden zonder dat je daarbij stilstaat. En nieuwe brandstoffen worden altijd in het voorjaar geïntroduceerd, wanneer door het zachtere weer elke auto zuiniger is.

Witte pompen en b-keuze

Hierover gaan nogal wat verhalen de ronde. Er zijn in Nederland vijf raffinaderijen die veel meer brandstofmerken bedienen. En in de basis zijn alle benzines van alle merken exact hetzelfde. Het kan dus zomaar zijn dat de Tango-benzine die je tankt gewoon uit de Shell-raffinaderij komt! De daadwerkelijke distributie van brandstoffen gebeurt vanuit een stuk of 15 depots die verspreid zijn over het land en via pijpleidingen bevoorraad worden vanuit de raffinaderijen. In deze depots worden de additieven toegevoegd die van een basisbenzine een Shell Fuelsave 95 of Shell V-Power maken. Of een BP Ultimate. Of een Total Excellium Diesel. Omdat er ‘vroeger’ veel meer brandstofdepots waren bleven er wel eens restanten over, die voor gereduceerde prijzen aan witte (merkloze) pompen verkocht werden. Tegenwoordig is daar met de huidige volumes brandstoffen die er verhandeld en verkocht worden geen sprake meer van. Een liter peut van de Tinq is dus niet beter of slechter dan een liter BP Ultimate 98!

Uw schrijver dezes is er vrij resoluut over: in de dagelijkse benzine-leaseauto gaat alles door elkaar, en uitsluitend euro 95. In de leasediesel van vrouwlief gaat vanwege de voornamelijk korte ritten uitsluitend premium diesel. En in de Axel? Vanwege de ietwat vervroegde ontsteking blieft deze minimaal Superbenzine (98 dus) en omdat hobby geld mag kosten rijd ik graag naar de Firezone voor die Competition 102!

Heb jij wilde brandstofverhalen? Deel ze met ons in dit topic!

Tekst en beeld: 2d

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
DickW
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 02-01-2015

Gepost: 27 februari 2017 09:02 PM
  [ # 15 ]

Mijn Auto (DS5 200 THP) rijdt het beste op Euro 95. Ik heb al eens Super 98 erin gegooid en in Duitsland zelfs Super 100 maar ik heb altijd het idee dat er daarna minder vut in zit.

Wellicht moet het motormanagement zich nog instellen en is één tank niet voldoende maar vooralsnog gewoon Euro 95 (eventueel Premium) en zo af en toe een flesje injector cleaner.

Baadt het niet dan schaadt het niet.

Profiel  
 
 
1 van de 9
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook