5 van de 5
« Eerste  < Vorige 3 4 5
   
Scheefhangen
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 14 juni 2015 02:56 PM
  [ # 61 ]

De stelmof zit aan de kant van de hoogte regelaar. Wat wel duidelijk is dat het Nederlandse WPH er een heel andere mening op nahoudt dan de Etude uitgaves. Mijn ervaring is dat de laatste betrouwbaarder zijn. En het meetinstrument 2311-T komt niet eens in de Ned, WPH voor. En ook is het bekend dat er fouten in de Nederlandse WPH staan.

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 14 juni 2015 03:09 PM
  [ # 62 ]

In de originele Franse WPH staat hetzelfde als in de Nederlandse. Apart geval dit. Is er trouwens een bron op het www met de service bulletins?

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 14 juni 2015 03:35 PM
  [ # 63 ]

Ook in de revue technique staat dat je het camber (carrossage) met dat meetinstrument gelijk moet maken door aan de stelmof te draaien. Als er nergens iets verbogen is zal dan de hoogte ook gelijk zijn. Het moet wel in de normale rijstand gebeuren.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 14 juni 2015 03:45 PM
  [ # 64 ]

Even aan het verder speuren geweest. De stelmof bij de hoogteregelaar regelt toch de camber. Die aan de andere kant doet niets ( geen tegengesteld draad). Vermoedelijk ontstaat de verwarring in de tekst over het afregelen van de hoogte bij punt 9 b. Vermoedelijk is dat gewoon fout en in tegenspraak met D410 pagina 1.

Afbeelding Bijlagen
1camber.png
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 14 juni 2015 06:36 PM
  [ # 65 ]

Eigenlijk is het heel logisch, alleen is de WPH vreselijk onduidelijk op dit gebied.

De camber is afhankelijk van de mate van in vering, vandaar dat in de handleiding staat dat je eerst de hoogte moet instellen. Bij die instructie staat onder punt 9 b dat er niet meer dan 3mm verschil tussen links en rechts mag zijn. Dit is een grof instelling en hoeft bij punt 9 c niet herhaald te worden. Nadat je dit gedaan hebt met de stelmof aan de bestuurderskant en de rijhoogte nauwkeurig hebt afgesteld kun je de camber fijn afstellen met 2311-T.

Maar goed, wat heeft Pavang hier aan? Nou eigenlijk het volgende: als er geen effect is door het verstellen van de mof, is er wat anders aan de hand. Bijvoorbeeld een dood punt in de draagarmlagers

Profiel  
 
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1233
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 14 juni 2015 07:30 PM
  [ # 66 ]

Ik heb vanmiddag eerst van alles nagemeten en de rijhoogte afgesteld volgens het wphb.
Zoals onderin bovenstaand artikel staat, dat je het verschil met de stelmof aan de bestuurderskant moet verstellen.
Ik heb de gemiddelde wagenhoogte exact op de gegeven waardes gezet.
Het verschil links rechts is nog steeds 1 cm.
Ook in de laagste stand is het verschil 1 cm en ik heb ook de aanslagrubbers voor en achter vernieuwd.
Dus ik denk nu meer in de richting van een draagarm welke het verschil veroorzaakt.

Aan wphb geen gebrek Smile

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 14 juni 2015 08:29 PM
  [ # 67 ]

Zo’n bult ligt hier inmiddels hier ook op mijn bureau! Laughing

Denk dat er ergens een zwaar punt in je wielophanging zit, verstellen van de stelmof moet verschil geven tussen links en rechts. Komt je auto schokkend omhoog na het starten?

Profiel  
 
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1233
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 14 juni 2015 09:09 PM
  [ # 68 ]

Nee, de auto komt langzaam maar wel gelijkmatig omhoog.
Ik laat het voorlopig zo, onderweg naar Parijs en terug was het ook al zo.
De boel is weer eens gesmeerd en schoongemaakt achter de schotjes.
We gaan er mee op vakantie naar Zuid Frankrijk, we willen een roadtrip maken via Luxemburg en dan Besancon,Grenoble en de route Napoleon.
Dus in een week naar het zuiden en dan hebben we daar een huis gehuurd dus ik heb er nu al zin in.😀
De auto heeft zich naar Parijs en terug wel bewezen dat vertrouw ik wel.
Als we weer terug zijn duik ik nog eens in die hoogte verschillen.

Profiel  
 
Rogier23
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 21-02-2015

Gepost: 16 juni 2015 05:42 PM
  [ # 69 ]

Iedereen stelt de hoogte af onder bij de stabilisatorstang. Een beetje verstellen geeft al veel verschil. Maar door daar te stellen drukt hij via het stangetje de hoogteregelaar meer open of dicht.
Waarom zou je dan niet gewoon de stelmoertjes bij de hoogteregelaar zelf niet verstellen,van het stangenstelsel waarmee je de wagenhoogte hoger en lager zet ? Natuurlijk geeft dat ook wat verschil bij de verschillende rijstanden, maar dat is niet zo belangrijk lijkt me.
Maak ik nu een denkfout, of gaat dat prima en veel makkelijker ?

Profiel  
 
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1233
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 16 juni 2015 07:39 PM
  [ # 70 ]

Het gaat er bij mij om het verschil tussen links en rechts eruit te halen.
Ik heb zondag de auto op de brug gezet en een rij op de rijplaten gelegd.
Zo kon ik het verschil goed bepalen vanaf de onderkant van de stabilisatorstang.
In het begin was het verschil een cm en nadat ik volgens het wphb de rijhoogte opnieuw had ingesteld is het nog 6mm.
Dit krijg ik er niet uit met de stelmof aan de kant van de hoogteregelaar.
Maar met die 6mm kan ik voorlopig wel vooruit en na de vakantie duik ik er wel weer eens in.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 16 juni 2015 10:11 PM
  [ # 71 ]
Rogier23 schreef:

Iedereen stelt de hoogte af onder bij de stabilisatorstang. Een beetje verstellen geeft al veel verschil. Maar door daar te stellen drukt hij via het stangetje de hoogteregelaar meer open of dicht.
Waarom zou je dan niet gewoon de stelmoertjes bij de hoogteregelaar zelf niet verstellen,van het stangenstelsel waarmee je de wagenhoogte hoger en lager zet ? Natuurlijk geeft dat ook wat verschil bij de verschillende rijstanden, maar dat is niet zo belangrijk lijkt me.
Maak ik nu een denkfout, of gaat dat prima en veel makkelijker ?

Is inderdaad een denkfout. Die moertjes zijn om de hogere en uiterste standen te regelen. Dan wordt in feite het “signaal” dat de regelaar krijgt van het torsiestangetje op de stabistang overruled.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
5 van de 5
« Eerste  < Vorige 3 4 5
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook