4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
   
Scheefhangen
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1233
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 14 juni 2015 10:34 AM
  [ # 46 ]

Ik vindt het een rot gezicht om een Ds scheef te zien staan.
En 1cm is best veel dat zie je goed, maar ik ga nog eens wat proberen met het wphb erbij.
Het moet goed te krijgen zijn.

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 14 juni 2015 10:57 AM
  [ # 47 ]

Waar meet je die 1cm trouwens?

Profiel  
 
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1233
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 14 juni 2015 11:03 AM
  [ # 48 ]

Officieel meet je vanaf de onderkant van de stabilisatorstang tot het vlak waar het wiel op staat.
Maar in mijn geval gewoon de linker en de rechter kriksteunen voor en achter.
Ik meet het verschil in de rijstand en in de hoogste stand, de laagste moet ik nog controleren.
Dan rust de auto op de aanslag rubbers.

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 14 juni 2015 11:09 AM
  [ # 49 ]

Dan heb je kans dat je afwijkingen in je chassis mee meet! Dit moet je echt op de stabilisator stangen meten.

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 14 juni 2015 11:13 AM
  [ # 50 ]

In de WPH staat dat het verschil tussen beide uiteinden op de stabilisatorstang max 3mm mag zijn.

Profiel  
 
Rogier23
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 21-02-2015

Gepost: 14 juni 2015 01:02 PM
  [ # 51 ]

Dat is wel als alles nieuw is. Het is niet ondenkbaar dat de stabilisatorstang ooit iets getordeerd is geraakt, waardoor het verschil dus best groter zou mogen zijn.
Bij de traction meet je ook de wieldruk, en dat kan eigenlijk ook heel belangrijk zijn, dat de wielen gelijke druk hebben links en rechts.
Zou je kunnen meenemen. Indien drukken gelijk en wagenhoogte goed, zou ik aan het verschil niet zo tillen, denk ik

Profiel  
 
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1233
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 14 juni 2015 01:50 PM
  [ # 52 ]

Op de site van tony Jackson staat een mooie uitleg over de hoogte regeling.

Profiel  
 
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1233
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 14 juni 2015 01:52 PM
  [ # 53 ]

Alleen bij mij lukt het me niet om het verschil op te heffen door aan de stelmof te draaien.

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 14 juni 2015 01:58 PM
  [ # 54 ]

Ik zou eerst maar eens het hoogte verschil aan de uiteinden van de stabilisatorstang meten voordat je verder gaat.

Profiel  
 
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1233
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 14 juni 2015 02:06 PM
  [ # 55 ]

Dat heb ik al gemeten en het verschil is ook daar die1 cm confused
Ik zal ook eens de lagerschalen checken dat kan ook een verschil geven.

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 14 juni 2015 02:13 PM
  [ # 56 ]

Ik heb er wat over gevonden in een Etude uitgave, zal daar bij gebrek aan een scanner een foto van maken.

De afstelling van die mof is niet voor het hoogteverschil maar voor de scheefstand van je wielen.

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 14 juni 2015 02:30 PM
  [ # 57 ]

Hier staat de officiele afstelmethode maar dan duidelijker. Je bepaalt het verschil in hellingshoek van de wielen, het verschil mag niet groter zijn dan 15 graden en regel je weg met stelmof 1.

Afbeelding Bijlagen
1stelmof.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1233
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 14 juni 2015 02:39 PM
  [ # 58 ]

Dat gaat over het regelen van toe of uitspoor, daarvoor moet je de stelmof in het motorcompatiment verstellen.
Die mof aan de stabilisatorstang naast de hoogteregelaar is echt voor de wagenhoogte.
Ik heb het wphb ook in het nederlands erbij.

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 14 juni 2015 02:46 PM
  [ # 59 ]

Je moet het stuk Reglage du Carrossage lezen en die verwijst naar stelmof 1 in plaatje TR.AV. 13.

Dit is carrossage:

http://fr.wikipedia.org/wiki/Carrossage

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2956
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 14 juni 2015 02:49 PM
  [ # 60 ]
pavang schreef:

Officieel meet je vanaf de onderkant van de stabilisatorstang tot het vlak waar het wiel op staat.
Maar in mijn geval gewoon de linker en de rechter kriksteunen voor en achter.
Ik meet het verschil in de rijstand en in de hoogste stand, de laagste moet ik nog controleren.
Dan rust de auto op de aanslag rubbers.

In de hoogste stand zijn ook je aanslagrubbers bepalend,
Dus zitten je kriksteunen niet ongelijk?
Zoals al door IJcobar gezegd, echt meten aan onderkant stab stang.
En de stelmof moet je echt hebben, als je die verdraait verandert en de scheefstand en een beetje de hoogte.
Ook ik weet niet welke stelmof je moet hebben, je moet die hebben met aan de ene kant li draad en aan de ander re draad, daardoor wordt bij verdraaien het geheel langer of korter afh van de kant die je op draait.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
 
4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook