Ha, vorige week zat ik nog in de misere dat ik mijn bak kapot heb gereden op weg naar huis en morgenvroeg rijden we duitsland in om daar een compleet CX25 TRD turbo2 te kopen voor 200 euries.
De duitse verkoper heeft hem gebruikt op handgas om een Hydroliek pomp aan te drijven. Hij laat hem morgenvroeg op de stelling starten en lopen. :photo
Zal de camera meenemen. Ik moet alleen nog een intercooler en uitlaatbocht en andere dingen zien te regelen.
Maar we gaan van 75pk naar 120pk! Mag dat… :
Het type plaatje achterop de kofferklep blijft hetzelfde en ik rij nooit snel (in de caddy, gaat niet harder dan 145km/u)
Hoe voeg je foto’s toe??
Citroen CX2200 Diesel 1979
Triumph TR6 (1972)

Totaal aantal Berichten: 27973
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ik weet er niet veel van maar ik denk dat je officeel langs de RDW zal moeten…
foto kan je uploaden naar een webruimte.
daarna kan je de url naar de foto in je bericht zetten en er vervolgens omheen zetten
Als de intercooler bij de diesel hetzelfde is als bij de Gti turbo, dan heb ik nog wel eentje liggen!
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Als de intercooler bij de diesel hetzelfde is als bij de Gti turbo, dan heb ik nog wel eentje liggen!
GRG
Ik weet niet of deze past, maar is denk ik wel passend te maken.
groeten.
Triumph TR6 (1972)
ben beniuwd naar de foto’s ,wat voor kleur?? kan ook nog wel wat onderdelen gebruiken denk ik
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Jules Unlimited schreef:Als de intercooler bij de diesel hetzelfde is als bij de Gti turbo, dan heb ik nog wel eentje liggen!
GRG
Ik weet niet of deze past, maar is denk ik wel passend te maken.
groeten.
Volgens mij past ie, hij hangt gewoon onder de voortraverse met twee beugels die ik ook nog heb. Daarachter loopt een metalen pijp, die heb ik ook net als een aantal slangen. Als jij een tekening hebt of een onderdelenboek dan is het zo uit te zoeken.
GRG
Jules,
Hou er ook rekening mee dat de TRD een zwaardere radiateur moet hebben!
GRG
PS Ik mail je zo meteen even wat plaatjes
In mijn trd zit al wel een radiateur met 2 koelbladen. Maar of er ook een dikkere radiateur in moet weet ik niet. Kan altijd nog als alles te heet wordt.
Waar kan ik meer technische informatie vinden puur over de turbo2?
Effe kijken of de foto’s erop komen!
Effe de hogedrukspuit geleend van de vader van m’n vriendin om alle bagger weg te spuiten, ook de blokjes werden er mooi schoon van
Triumph TR6 (1972)
Effe de hogedrukspuit geleend van de vader van m’n vriendin om alle bagger weg te spuiten, ook de blokjes werden er mooi schoon van
even off topic maar dit wil ik ook eens doen ,alleen is dit wel aan te raden of is het te veel vocht en krijg je allemaal storingen?
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Vocht
Dat is inderdaad een risico, zeker als je een benzine motor hebt.
Ik heb alle gaten van de motor dichtgemaakt waar ik liever geen water in heb zitten. Als de motor nog ingebouwd zit is dit risico veel kleiner omdat dan alle slangen nog vast zitten.
Hier zie je het turbo2 blok dat erin komt. Alle gaten heb ik toegestopt met plastic zakken om te zorgen dat er geen water inkomt. Mocht er water bij komen dan is het in mijn geval toch niet zo erg omdat ik het blok toch nog licht ga “reviseren”
Maar je kunt je dieselblok rustig afspuiten! Zolang deze naderhand nog start is er niets aan de hand
Triumph TR6 (1972)
ZX-Cruiser schreef:Je mag maximaal 40% meer vermogen hebben en hetzelfde aantal cilinders en brandstof voordat je hem moet laten herkeuren door de RDW. Officiël moet je in dit geval naar de RDW ja, want je zit ruim over de 40%.
In de praktijk doen mensen dat vaak niet, gaat ook wel meestal goed met de APK, maarja als je een ernstig ongeval veroorzaakt zou je verzekering kunnen weigeren te betalen.. Tricky dus.
Goed, hier een ervaringsdeskundige:
Voor ELKE motorwijziging moet je offcieel naar de RDW om die te laten keuren. Dus ook als je een 1.6 motor in je Xantia 1,8 zou hangen. Alleen wanneer je hetzelfde motortype terughangt dan hoef je dat niet te laten keuren.
Bij minder dan 40 % vermogenstoename is het “appeltje-eitje”. Dan kijkt de RDW alleen naar degelijke bevestiging, of de motornummers kloppen en dat soort zaken. Roetmeting wordt niet eens uitgevoerd. Keuring kost al met al ong. 20 min. Ze kijken hierbij dus met een APK bril naar de bevestiging van de motor en checken als extra de nummers. Niks om je zorgen over te maken als je het gewoon netjes hebt ingebouwd.
Bij meer dan 40 % vermogenstoename moet je een aanvullende geluidstest doen en een weggedragtest bij de RDW. Op zich zou dat niet zo’n big deal zijn als je gewoon alle wijzigingen aan de auto doet om hem technisch echt gelijk te krijgen aan een trd turbo 2. De RDW kijkt in dit geval naar het eindresultaat en ik heb geen flauw idee aan welke criteria van weggedrag de auto moet voldoen om goedgekeurd te worden. Het is mij ook niet bekend of je moet aantonen dat de motor nog stevig is opgehangen (constructietekeningen?) en wat er nog meer bij komt kijken. ik heb er wel eens over gebeld, maar kreeg weinig eenduidig antwoord.
Deze testen zijn ook aardig prijzig (richting de 600 EUR ??).
Aangezien in de praktijk de APK keuring nu niet checkt op een motortype is APK keuring van een te zware motor geen enkel probleem mits voldaan wordt aan de standaard APK eisen:
- cilinderaantal gelijk
- brandstofcode klopt met het kenteken (benzine,gas,diesel)
- emissie wordt gehaald met hetzij 4-gastest, hetzij roetmeting.
- uitlaat lekvrij
- degelijke bevestiging, geen lekke aandrijfashoezen, etc.etc.
Nog iets over de roetmeting. Stel dat je een turbodiesel (k waarde max = 3) hebt en hij staat als diesel (k waarde max = 2.5 )op kenteken zal een bijdehante APK monteur de dieselwaarden (minder uitstoot) hanteren, maar ik heb ook eens een APK monteur gehad die laconiek opmerkte dat het een turbodiesel was (diesel op kenteken) en gewoon stug de turbodieselnorm toepaste. Trouwens, bij “nieuwre” dieselauto’s schijnt bij de RDW een type afhankelijke maximale k-waarde geregistreerd te staan. Dan kan de norm waar de auto aan moet voldoen veel lager uitpakken dan die 2.5 of 3.0. Maar dat is voor oudere diesels nog niet van toepassing omdat die motoren nog niet gekarakteriseerd zijn op k-waarde.
Mijn auto is officieel een ongeblazen diesel (71 pk), de eerste turbodiesemotor (90 pk) staat geregistreerd (is ooit gekeurd) en er zit een XM turbo D12 motor (110 pk) in. Met de APK nu 2x goedgekeurd. Stel dat ik nu naar de RDW zou willen kijken ze naar het oorspronkelijke vermogen van 70 pk. En jammer genoeg is 110 pk > 71 pk. Nu ja, jammer…. eigenlijk wel heel leuk in de praktijk
RDW geldklopperij
Die RDW keuring slaat als een ... op een drumstel!
Zo heeft mijn vader een oude Triumph TR250. Die heeft hij ingevoerd uit california. Hij heeft heel de auto “body-off” gereviseerd en door alle laklagen was het framenummer niet meer duidelijk zichtbaar!—> Afkeur!!
Wij de lak daar verwijderd en het framenummer beter zichtbaar gemaakt.—> Terug naar de RDW, weer afkeur want ze dachten dat het framenummer op de verkeerde plaats stond
Moest het originele framenummer worden verwijderd (RDW meester die het met een centerpunt markeert als niet geldig) en daarna werd het framenummer op een andere plaast ingeslagen door deze kerel
Daar krijg je toch een sik van—> En je betaald je scheel voor die onzin!
Triumph TR6 (1972)
Hee Jules!, wil het een beetje vlotten?
GRG
De laatste dagen niet veel gedaan aan de cx.
Het weer zit niet echt mee. Het laatste wat ik gedaan heb was zaterdag het luchtfilter huis schuren en spuiten!
Dat viel niet mee omdat het luchthuis flink verroest was. Ik had het eigenlijk moeten zandstralen, maar omdat ik die mogelijkheid niet heb heb ik het kaalgeschuurd met een slijptol met staalborstel erop. Ging allemaal erg lastig..
Maar is best redelijk geworden.
Triumph TR6 (1972)
Jules, hoe ver ben je?
GRG
Vorderingen
Gisteren weer wat gedaan aan de cx.
De “nieuwe motor” heb ik deels uit elkaar gehaald, zodat er een nieuwe koppeling, krukaskeering en nokkenaskeering in kunnen. De koppeling is gisteren binnen gekomen uit duitsland en ik wacht nog op de distributie set en keerringen.
Gisteren dus even het motorblokje schoongemaakt en alvast één kant geschildert. Is best netjes geworden. Nu het blok aan de uitlaatkant nog schoonmaken en schilderen. Dan kunnen de keerringen erin en het vielwiel en koppeling. Dan de bak monteren en distributie, enz.
Morgen ga ik wat kleine onderdeeltjes spuiten die nog roestig en lelijk zijn. :photo volgen
Dit is het oude blok, Die heb ik eerst gedaan om te testen of schilderen goed zou gaan
Triumph TR6 (1972)