3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
Citroën C5 nu met BlueHDi 150 en 180
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4721
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 16 oktober 2015 10:14 PM
  [ # 31 ]

van de voorpagina

Testverslag: C5 Tourer BlueHDi 150

De Citroën C5, hij gaat al een aantal jaren mee en de testrijders van het Citroën-forum hebben inmiddels al heel wat kilometers mogen maken met diverse uitvoeringen. Onlangs heeft Citroën de C5-lijn nog eens tegen het licht gehouden en tevens een nieuwe dieselmotor geïntroduceerd. Met die versie, de C5 Tourer BlueHDi 150, gingen we op pad.

De door ons gereden C5 is dit keer eens geen met luxe en opties afgeladen exemplaar maar een relatief sober en gemiddeld uitgeruste Business-editie. En laat gelijk duidelijk zijn: met die uitrusting is helemaal niets mis. Onze test C5 heeft gewoon climate-control, gewoon een prima werkend eMyWay navigatiesysteem en ook naar raamslingers zul je tevergeefs zoeken. Ok, geen lederen bekleding, geen massagestand in de stoelen en geen meedraaiende xenonkoplampen. Nee, deze uitvoering is gewoon gemaakt voor vele comfortabele, betrouwbare kilometers zonder opsmuk, maar wel prima en solide afgewerkt met nette materialen. Comfortabel? Jawel, want onze test C5 is natuurlijk voorzien van het geweldige veersysteem Hydractive III+. Veerbollen dus.

Goed, een C5 mét bollen én een dikke diesel onder de kap. Die dikke diesel is de bekende 2 liter BlueHDi met 150 pk die we ook al kennen uit de C4 Picasso, de DS5 en andere PSA modellen. In vergelijking met de oudere 2 liter HDi 140 kun je echt wel spreken van een verbetering. De BlueHDI 150 kent ten opzichte van dat “oudere” blok nieuwe zuigers, drijfstangen, wijzigingen aan de cilinderkop, turbo, in- en uitlaattrajecten, warmtehuishouding en smeersysteem. Allemaal zaken die met name het koppel hebben doen stijgen, het verbruik hebben doen dalen en in z’n geheel hebben meegeholpen aan het ontstaan van een fijne motor die in de C5 Tourer ook goed tot z’n recht komt. Net als in de Grand C4 Picasso is het vooral fijn dat er vanaf een laag toerental veel koppel voorhanden is. De C5 Tourer blijft namelijk met 1650 kg een tamelijk gewichtige klant. Dat gewicht zorgt er ook voor dat er gevoelsmatig een verschil in prestaties is tussen de C5 en de C4 Picasso. De BlueHDi 150 is trouwens ook in deze uitvoering gekoppeld aan een fijne 6-bak met uitstekend gekozen overbrengingen. Wel zou het schakelen zelf nog net even wat soepeler mogen en zijn de slagen die je met de versnellingspook moet maken soms net iets te lang.

We schreven het al, deze C5 is voorzien van veerbollen. Een “extra” die tot voor kort voorbehouden was aan de Exclusive modellen. Dat dit onderstel nu op een veel voordeligere Business uitvoering te leveren is vinden wij natuurlijk een goede zaak. Het onderstel met veerbollen is en blijft, nog even, een unique selling point van Citroën. En terecht, want het is gewoon nog steeds een prachtig systeem waarmee de Tourer zich tot een ware “reine de la route” ontwikkeld.  Ondanks de zeer comfortabele afstemming van het onderstel “veert” de auto echter geen moment te slap en helt hij in snel genomen bochten ook nauwelijks over. Het voelt niet alleen comfortabel dus, maar ook vertrouwd en veilig, ook als je eens écht hard over slechte wegen wil rijden. De auto heeft lange veerwegen, maar gecombineerd met de uitstekend gekozen afstemming van de dempers die in de veerbollen zitten wordt de C5 Tourer geen dweil. Met 150 pk, 370 NM koppel, 6 versnellingen én veerbollen is het een heerlijke auto om mee onderweg te zijn en daarnaast ook nog eens een aangenaam verbruik kent. Wij reden er met gemak tussen de 1 op 16 en 1 op 18 mee en dat mag écht als een prima waarde gezien worden, mede door het forse gewicht.

Onderweg zijn, veel kilometers maken: het zijn zo’n beetje de twee hoofdingrediënten voor de zakelijke rijder, een klant die natuurlijk ook voor Citroën ontzettend belangrijk is. En juist voor die klant is de C5 Tourer BlueHDi 150 S&S een perfecte auto. Ten eerste vanwege het onnavolgbare comfort wat hij biedt, maar ook vanwege de ontzettend lekkere motor, het gunstige verbruik en de prima basisuitrusting. Daarbij is deze auto gewoon eens wat anders, weg van de gemiddelde, al dan niet van sjoemelsoftware voorziene grijze lease-muis, en biedt de C5 BleuHDi 150 S&S voorzien van metallic lak, volwaardig reservewiel en een DAB-tuner voor net geen 35.000 euro gewoon een boel waar voor z’n geld. De eerder aangehaalde grijze lease-muis mét 150 pk én sjoemelsoftware kost 5000 euro meer, concerngenoot 508 voorzien van dezelfde 150 pk sterke BlueHDi kost kaal ook al ruim 35.000 euro en een vergelijkbaar sterke Toyota Avensis al snel 38.000 euro. Voor wie geen behoefte heeft aan opties is de van veerbollen voorziene C5 Tourer BlueHDi 150 S&S voor rond de 33.000 euro te verkrijgen; we kunnen niet anders dan concluderen dat dat een prima deal is, niet alleen voor de zakelijke klant maar zeker ook voor de veelrijdende particulier. Geen andere concurrent uit het D-segment biedt namelijk zoveel comfort, ruimte en vermogen voor die prijs.

TECHNISCHE SPECIFICATIES  
- Motor: BlueHDi 150 Stop & Start
- Maximum vermogen: kW/pk 110/150 @ 4000 tpm  
- Maximum koppel: 370 NM @ 2000 tpm  
- Versnellingsbak: 6 versnellingen, handgeschakeld

Standaard voorzien van o.a:
- 17” lichtmetalen wielen
- Hydractive III+ veersysteem
- eMyWay Navigatiesysteem (met Radio/CD/MP3 speler)
- Bluetooth® handsfree telefoonsysteem, kleurenscherm
- Connecting Box (USB aansluiting, Bluetooth®)
- Elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels
- Hill Start Assist
- Parkeersensoren voor én achter
- Regensensor

Tekst en foto’s: waterman

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
hennyw
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 05-02-2012

- (Grand) C4 Picasso Grand C4 Picasso 1.6 VTi Ligne Business
- (Grand) C4 Picasso exclusive 2.l .bl.H.D.I.
Gepost: 18 oktober 2015 02:05 PM
  [ # 32 ]

Ik heb deze motor in mijn nieuwe C4 grand Picasso Exclusive zitten.
Ik ben er heel tevreden over, zeker over met hoge koppel wat ie heeft.
Ik heb hiervoor een 120vti grand Picasso op LPG, een hele vooruitgang dus.
Let wel ik heb niks te maken met bijtelling, is mijn eigen auto en ja ik leg wel zoveel (eigen) geld neer omdat ik deze auto dat waard vind, zeker in de uitvoering die ik gekozen heb.

Afbeelding Bijlagen
2015-09-24 22.40.59.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 18 oktober 2015 03:10 PM
  [ # 33 ]

Goed nieuws om te zien dat er weer een motor met wat vermogen icm een handbak wordt geleverd Wink

In Nederland is de combi van wat meer vermogen, handbak en bollen onder de C5 amper geleverd.
De oude 2.2 diesel is wel met handbak geleverd, maar die zie je amper te koop.

Het is al snel een handbak zonder bollen en weinig vermogen.
Of het is direct veel vermogen, zware automaat en direct ook zwaar gewicht op kenteken.

Hopelijk gaat deze C5 nog wat jaartjes mee, gewoon een mooi auto die nog met zijn tijd mee kan.

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1743
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 18 oktober 2015 03:19 PM
  [ # 34 ]

Als PSA er ook wat aan verdienen wil hoog tijd voor een nieuwe !!!
Deze verkoopt ( helaas ) al tijden niet lekker meer , gaat deze nieuwe diesel niets aan veranderen.

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 498
Geregistreerd: 20-10-2005

Gepost: 20 oktober 2015 01:01 PM
  [ # 35 ]

Een nieuwe Passat is niet van sjoemelsoftware voorzien hoor!
Tenminste niet andere als de trucs die PSA ook uithaalt - optinmaliseren voor die condities die tijdens de test optreden, bv door een overboost die tijdens de test toch nooit aangaat, knijpen onderin.

Waardoor de NOx uitstoot bij beide autos (en alle anderen hierboven genoemd) op de weg een stuk hoger is als op de testbank.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100

Profiel  
 
MichielC5
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 17-11-2007

Gepost: 24 oktober 2015 09:42 PM
  [ # 36 ]

Volgens mij zat in de testauto geen eMyWay maar een 7” touchscreen unit…....

C4 Picasso Intensive / Seat Mii
C5 2.0HPi Berline 1 / C4 GP 2.0 L. Business LPG / C4 Berline VTI 120 Tendance / C5 1.6HDI Break 2 / C5 1.6THP Sedan Lim. Business 3 / C5 1.6HDI Sedan L. Business 3 / C4 Berline VTI 120 L. Business / C5 2.0HDI Tourer L. Business 3 / C1 Collection / C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3 / C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1 / C5 2.0HDi Tourer “Allemange” 3 / C4 Cactus BlueHDI 100 Shine

Profiel  
 
cocico
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 690
Geregistreerd: 03-12-2003

Gepost: 25 oktober 2015 12:35 AM
  [ # 37 ]

Ik mag in februari een nieuwe lease auto kiezen (Belgisch systeem) en als Citrofiel zitten daar 2 modellen tussen: deze C5 Blue HDi 150pk of de C4 Grand Picasso Blue HDi 115pk al dan niet met EAT6.

Na een eerdere C5 Tourer 110pk en C5 Tourer e-HDi was ik in eerste instantie overtuigd van een derde keer C5. Ik begin meer en meer te twijfelen over de C4 Grand Picasso EAT6: ik heb nu een BMP6/EGMV6 en vind dat al heel relax, en een weekje Corsica in een 308 Blue HDi EAT6 doen me twijfelen: toch een héél goeie combinatie motor/bak.

De verschillen in opties zijn klein: de Picasso heeft als plus ADML en 12” scherm en elektrische parkeerrem.

Ik heb 2 dochtertjes van 4,5 en 2 jaar. Picasso lijkt me een veilige optie Wink

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 25 oktober 2015 09:48 AM
  [ # 38 ]

Waarom zou een Picasso veiliger zijn?

Ik zou eigenlijk weinig twijfelen, ik zie de voordelen van de Picasso niet zo. C5 lijkt me gewoon prima auto om lange afstanden mee te rijden.

De C5 heeft in deze uitvoering overigens ook een elektrische handrem, al ik dat niet als voordeel zie.

Profiel  
 
MichielC5
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 17-11-2007

Gepost: 25 oktober 2015 10:40 AM
  [ # 39 ]

Ik denk dat Cocico bedoelt dat een C4P een veilige keuze is omdat je je daar zeker geen bult aan kan vallen. Niet omdat hij veiliger is dan de C5.

Met kleine kinderen is een C4P wel erg makkelijk. Ik heb beide auto’s veelvuldig gehad. De C5 is absoluut een fijne reiswagen. Maar als je kleine kinderen hebt biedt de C4P gewoon wat voordelen.

C4 Picasso Intensive / Seat Mii
C5 2.0HPi Berline 1 / C4 GP 2.0 L. Business LPG / C4 Berline VTI 120 Tendance / C5 1.6HDI Break 2 / C5 1.6THP Sedan Lim. Business 3 / C5 1.6HDI Sedan L. Business 3 / C4 Berline VTI 120 L. Business / C5 2.0HDI Tourer L. Business 3 / C1 Collection / C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3 / C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1 / C5 2.0HDi Tourer “Allemange” 3 / C4 Cactus BlueHDI 100 Shine

Profiel  
 
cocico
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 690
Geregistreerd: 03-12-2003

Gepost: 25 oktober 2015 11:40 AM
  [ # 40 ]

Inderdaad, beide auto’s zullen wel even veilig zijn Wink

Daarenboven heeft de C5 Business in België géén Hydractive maar gewone vering, en wil ik na 2x ‘dezelfde’ auto wel ‘ns iets anders.

Hierbij uitrusting C5 Business:
http://dcmdoc.citroen.be/m_c5business_nl.pdf?_ga=1.48520037.271974842.1441622182

Hierbij uitrusting C4 Grand Picasso Business
http://dcmdoc.citroen.be/m_1ch5clbusiness_nl.pdf?_ga=1.48520037.271974842.1441622182

C4 mist tov C5: lendensteun en electrochrome binnenspiegel Wink

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook