Schema hydrauliekleidingen
guzziman
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Gepost: 22 oktober 2008 08:33 PM

Hallo,

Ik heb al meerdere malen gezocht op dit forum maar kon geen antwoord krijgen op de vraag die ik heb.
Ik ben op zoek naar een duidelijk schema van het geheel aan hydrauliekleidingen van een CX 20 break uit 1983.

De auto staat ingezacht wegens een gebroken leiding die van de hoogteregelaar en/of accumulator naar de remaccu loopt.
Maar waar lopen de 2 andere leidingen die aan de remaccu zitten naar toe? Vandaar dat ik dus op zoek ben een compleet schema, vanaf het LHM vat tm alle retourleidingen aan toe. ik hoop dat er iemand onder jullie is die mij daaraan kan helpen. Ik zou er erg mee geholpen zijn.

Groetjes,

Jan

Profiel  
 
guzziman
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Gepost: 23 oktober 2008 06:15 PM
  [ # 1 ]

Helaas geen reactie mogen ontvangen. Dat snap ik ook wel weer, want er zijn meerdere uitvoeringen dus ook meerdere schema’s.
Dus stel ik maar even een meer gerichte vraag

De leiding van hoogteregelaar naar de remaccu toe zit aan voorzijde van de remaccu. Is het slechtst bereikbaar en zit onder de roest.
Deze leiding is met slechts leidingsleutel 8 of 9 los te halen, net als de leiding die aan de achterzijde van de remaccu vandaan loopt naar…..?
Aan de bovenzijde van de remaccu zit ook nog een leiding, maar dat is een andere constructie, die draai je namelijk niet rechtstreeks in de bol, maar in een soort verbindingsstuk. En dat verbindingsstuk is weer te demonteren met sleutel 12 (of 14) Snappen jullie mij nog een beetje.
Vraag voor nu even is waarom is dat een andere constructie?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25361
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 oktober 2008 07:09 PM
  [ # 2 ]

Om je eerste vraag te beantwoorden:
Ga op zoek naar de onderdelenboeken van de CX. Daar staan mooie plaatjes in van de leidingen en de toepassingen ( ten minste in de boeken voor de DS en Sm wel..)

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25361
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 oktober 2008 07:10 PM
  [ # 3 ]
guzziman schreef:

Helaas geen reactie mogen ontvangen. Dat snap ik ook wel weer, want er zijn meerdere uitvoeringen dus ook meerdere schema’s.
Dus stel ik maar even een meer gerichte vraag:

De leiding van hoogteregelaar naar de remaccu toe zit aan voorzijde van de remaccu. Is het slechtst bereikbaar en zit onder de roest.
Deze leiding is met slechts leidingsleutel 8 of 9 los te halen, net als de leiding die aan de achterzijde van de remaccu vandaan loopt naar…..?
Aan de bovenzijde van de remaccu zit ook nog een leiding, maar dat is een andere constructie, die draai je namelijk niet rechtstreeks in de bol, maar in een soort verbindingsstuk. En dat verbindingsstuk is weer te demonteren met sleutel 12 (of 14) Snappen jullie mij nog een beetje.
Vraag voor nu even is: waarom is dat een andere constructie?

Dan konder ze een standaard leiding gebruiken. OUderwetse remaccus in de DS hadden een dikke leiding hier. Om de boel downwards compatibel te houden is deze oplossing gekozen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3188
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 23 oktober 2008 07:40 PM
  [ # 4 ]

Ik kan je wel even vertellen wat die drie leidingen zijn ;

een komt van de drukregelaar en is de aanvoer van olie .

tweede gaat via de remaccu naar de voorste remmen , ik denk niet in een keer tot aan de rempomp , maar daarvoor is het veel te lang geleden dat ik aan Cx gewerkt heb .

Derde leiding gaat ook onder de versnellingsbak door , naar de drukverdelen ( waar je drukkontankt mee op zit ) en bevooraad de rest van het hydraulich systeem : vering voor en achter , diravi .

Zal eens heel diep in mijn kelder zoeken of ik dat schema nog kan terugvinden .


Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
guzziman
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Gepost: 24 oktober 2008 01:32 PM
  [ # 5 ]

Ik hoop dat het kunt vinden Walter.

Jan

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3188
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 24 oktober 2008 02:18 PM
  [ # 6 ]

Hier ga je denk ik alle informatie kunnen vinden :
http://www.citroends.org/downloads/downloads-nl.html
Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 21 februari 2009 12:01 PM
  [ # 7 ]

Dat ziet er mooi uit!

heb je dat ook voor de XM?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27804
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 21 februari 2009 12:23 PM
  [ # 8 ]

Net even in de Haynes voor je gekeken, maar daar staan volgens mij de schema’s netjes in Wink

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 17 mei 2009 11:32 PM
  [ # 9 ]

Ik zoek het ook voor de XM, maar kan het in de Haynes niet vinden.  Sad

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
guzziman
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Gepost: 10 oktober 2015 08:43 PM
  [ # 10 ]
wbogaerts schreef:

Ik kan je wel even vertellen wat die drie leidingen zijn ;

een komt van de drukregelaar en is de aanvoer van olie .

tweede gaat via de remaccu naar de voorste remmen , ik denk niet in een keer tot aan de rempomp , maar daarvoor is het veel te lang geleden dat ik aan Cx gewerkt heb .

Derde leiding gaat ook onder de versnellingsbak door , naar de drukverdelen ( waar je drukkontankt mee op zit ) en bevooraad de rest van het hydraulich systeem : vering voor en achter , diravi.

Zal eens heel diep in mijn kelder zoeken of ik dat schema nog kan terugvinden .


Walter

1 van de twee leidingen die onder de versnellingsbak doorlopen lekt.
Het is lastig te ontdekken, door vuil en locatie, welke van de twee rot is.

Heeft een 1 van de 2 een grotere kans op knappen? Bv door meer druk.

Profiel  
 
guzziman
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Gepost: 15 november 2015 03:12 PM
  [ # 11 ]

Kan dicht, ik kan wel uit de voeten met het overzicht van René Jongejan.

René, bedankt

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook