2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
CX 2.5 TRI stationairloop
panhard
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 07-04-2012

Gepost: 25 december 2015 01:18 PM
  [ # 16 ]

Ha Hans,

Allereert: excuses zijn totaal niet aan de orde hier, ben alleen maar dankbaar voor de hulp.

Het klikje van de microswitch is direct hoorbaar, de klep is dan nog maar net uit de basisstand.


Nog even iets ander: links op het inlaatspruitstuk zit de stationairregeling, helemaal rechts zit ook een sensor waaraan een blauw tuitje zit, op het oog om een vacuümslang op aan te sluiten. Tuitje heeft de dikte van een slang van en diameter als een benzineslang. Ontbreekt daar iets of ken het ijn dat dit tuitje ongebruikt is?

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 25 december 2015 02:34 PM
  [ # 17 ]

Koudstartinjector misschien?
Daar zou een benzineleiding op kunnen zitten.
Is dat rechts als je ervoor staat trouwens? bestuurderskant?

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 25 december 2015 02:48 PM
  [ # 18 ]

Een foto is misschien wel even handig…

Als het de koudestartinjector zou er ook een stekker op moeten zitten. En dat zou je eigenlijk juist problemen verwachten bij het starten dat de motor af slaat.
Echter die zit wel aan de linkerkant (ik noem het links, oftewel bestuurderskant). Het is rechts als je voor de auto staat.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 25 december 2015 03:15 PM
  [ # 19 ]

Denk ik ook.
Bosch werd op diverse merken ingebouwd.
De koudstartinjector (als dat het is) werd niet altijd gebruikt heb ik begrepen.
Maar het heeft inderdaad niets te maken met het afslaan bij warme motor.

Mijn theorie is dat het komt door het hoge vacuüm als je afremt op de motor.
De druksensor op het inlaatspruitstuk verlaagt de benzinedruk.
Dat ijlt net nog even na als het stationaire toerental bereikt is.
De schakelaar in de gasklep verrijkt het mengsel die dat zou moeten ondervangen.
Maar kennelijk werkt dat onvoldoende, zeker als de HD pomp ook nog eens aanslaat omdat er voor het remmen druk wordt gevraagd.
Ik weet niet of dat verhaal klopt, maar zo probeer ik dat te verklaren.
Enige remedie is een dempertje denk ik. Of toerental iets verhogen.

Met de huidige techniek wordt het geavanceerder bijgestuurd.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 25 december 2015 03:37 PM
  [ # 20 ]
H@ns schreef:

Denk ik ook.
Bosch werd op diverse merken ingebouwd.
De koudstartinjector (als dat het is) werd niet altijd gebruikt heb ik begrepen.
Maar het heeft inderdaad niets te maken met het afslaan bij warme motor.

Bij een CX waar een koudestartinjector op zit, hoort ook aangesloten te zijn. Tenzij er dingen van bepaalde modellen door elkaar zijn gegooid.

Ik weet even niet uit het hoofd of een oude 25 IE een koudestartinjector hoort te hebben. (De latere serie 2’s in elk geval niet)
Een 2400 IE in elk geval wel, daar zit die aan het stalen inlaatspruitstuk.

Een 25 IE heeft een zwart kunstof inlaat traject, ik weet niet of daar een koudestartinjector op zit.

Daarom wat fotootjes is wel handig Wink

Profiel  
 
panhard
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 07-04-2012

Gepost: 26 december 2015 04:17 PM
  [ # 21 ]

Ha Allemaal,

Ik heb de oorzaak gevonden. ´t Zit toch in de harmonica in het inlaattraject. Die leek heel, maar als je een bepaalde plooi opentrekt zie je dat de slang daaronder een grote scheur heeft. Dit past ook in het beeld:  bij stilstand geeft gas geven en gas los geen probleem, maar bij rijden wel. Tijdens rijden gaat gas los met lastwissel gepaard. Ook bij achteruitrijden slaat ie standaard af als je de koppeling laat opkomen. Bij lastwissel kantelt de motor en gaat de scheur open. Geeft dan valse lucht, te arm mengsel en afslaan. Ik had dus de aanvankelijke tips over vacuümlek iets serieuzer moeten opvolgen(schaamicoon).

Zeer bedankt voor het meedenken allemaal. En als iemand een idee heeft waar de koudestartinjector moet worden aangesloten (ik zie nergens in het brandstofcircuit een (afgedopte) tuit. Elektrisch is-ie wel aangesloten.

Dank en groet!

Profiel  
 
panhard
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 07-04-2012

Gepost: 26 december 2015 04:58 PM
  [ # 22 ]

nog even naschrift@Arjan:
1.
dank voor de winnende tip!
2.
mijn 25 TRI heeft een gietijzeren inlaat

Groet!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 26 december 2015 06:42 PM
  [ # 23 ]

En de kleurenkoelkast gaat dit keer naar:
@rj@n!! Laughing

Fijn dat het gevonden is!
Nou nog een nieuwe slang zoeken! Voor de BX is ie geloof ik niet meer nieuw te krijgen…

En als ie geen startproblemen heeft kan ie misschien ook zonder functionerende injector….

Profiel  
 
panhard
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 07-04-2012

Gepost: 26 december 2015 08:57 PM
  [ # 24 ]

Starten gaat redelijk vlot, al heb ik nog geen vorst meegemaakt sinds ik ‘m heb. Komt ook niet meer voor in Nederland.
Groet,
Paul

Profiel  
 
Gepost: 26 december 2015 09:29 PM
  [ # 25 ]
panhard schreef:

Ha Allemaal,

Ik heb de oorzaak gevonden. ´t Zit toch in de harmonica in het inlaattraject. Die leek heel, maar als je een bepaalde plooi opentrekt zie je dat de slang daaronder een grote scheur heeft. Dit past ook in het beeld:  bij stilstand geeft gas geven en gas los geen probleem, maar bij rijden wel. Tijdens rijden gaat gas los met lastwissel gepaard. Ook bij achteruitrijden slaat ie standaard af als je de koppeling laat opkomen. Bij lastwissel kantelt de motor en gaat de scheur open. Geeft dan valse lucht, te arm mengsel en afslaan. Ik had dus de aanvankelijke tips over vacuümlek iets serieuzer moeten opvolgen(schaamicoon).

Zeer bedankt voor het meedenken allemaal. En als iemand een idee heeft waar de koudestartinjector moet worden aangesloten (ik zie nergens in het brandstofcircuit een (afgedopte) tuit. Elektrisch is-ie wel aangesloten.

Dank en groet!

Goed dat het probleem is gevonden, een scheur in de “harmonica” van de inlaat is idd een veel voorkomende oorzaak van de gemelde problemen.

Een 2500 injectie* heeft nooit koudstartinjector (deze functie word overgenomen door de ecu die de 4 injectors gewoon extra laat inspuiten voor de koude start), en heeft origineel altijd een kunststof inlaat spruitstuk, deze gaan door de ouderdom wel lossen op de lasnaad waardoor er valse lucht word gezogen.
Om die reden worden ze ook vervangen voor het giet alu exemplaar van de 2400 injectie die hier geen last van hebben, uiteraard dient de opening van de koudstartinjector die de 2400 wel heeft dan afgedopt te worden bij de 2500.
*de 2500 injectie turbo 1 (zonder intercooler)heeft dan wel weer een koudstartinjector en een giet alu inlaat spruitstuk.

Bij jou CX zal de koudstartinjector van de 2400 er nog gewoon inzitten om de opening af te doppen, dit kan natuurlijk even goed.
Je hoeft dus niet verder te zoeken om deze aan te sluiten, aan een origineel 2500 injectie systeem zal je hem nooit kunnen aansluiten.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 27 december 2015 12:24 PM
  [ # 26 ]
panhard schreef:

nog even naschrift@Arjan:
1.
dank voor de winnende tip!

Mooi dat je het gevonden heb! very good

Verder sluit ik me aan bij trxke betreft het inlaattraject.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook