Hallo,
Mijn naam is Yannick. Ik heb een Ciroën Visa decouvrable waar ik een 1360 cc XY blok in heb gelegd. Dit blok komt uit een Peugeot 205 en is geleverd met dubbele weber carburateurs. Bij deze carburateurs zit een stuur eenheid waarvoor ik in de kabelboom van mijn visa geen voorziening heb. Nu heb ik er een enkele carbutateur van een BX 14 opgezet maar hiermee wilde het blok nog niet lopen. Daarom heb ik de carburateur in een ultrasoonbad gehad waarna het motorblok ander gedrag vertoonde. Ik ben dus tot de conclusie gekomen dat het probleem in de carburateur zit.
Heeft iemand een BX 14E/Visa 14 TRS/peugeot 205 model 1983 carburateur op voorraad of nog op een auto die nog niet al te lang stil ligt/staat? (ivm verkalking van sproeier leidingen)
Verdere suggesties zijn ook welkom.
M.V.G. Yannick van den Bergh
Totaal aantal Berichten: 365
Geregistreerd: 22-12-2011
- 2CV 6
- Xantia 2.0i SX automaat
ik zou die dubbele weber er weer op zetten…..
Wat voor stuur eenheid bedoel je?
Zo’n regel eenheid:
link
Deze zorgt voor het aansturen van de carburateur middels vacuüm membramen, hiervoor zit geen software in mijn visa uit 84 jammergenoeg…
Anders had hij er zeker mee gereden!
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 27-09-2012
- C25 Burstner Camper ombouw
- 2CV Le Patron 3 cabrio
- C3 XTR
- ZX 1.8 i Aura Automaat
(ben de vader van Yannick)
Het blok loopt maar komt niet op toeren. Volgas en choke open loopt ie hortend en stotend stationair. Na schoonmaken en behandelen van een oudere BX 14 carb loopt de motor iets williger stationair maar komt nog steeds niet op toeren. Choke kan nu wel dicht.
Ik blijf denken dat het aan de ontsteking zou kunnen liggen ...
Le Patron 3 652cc, 1984;
C25 Burstner 2500 Turbo Diesel, 1990;
2CV Charleston trapauto, 1996;
ZX 1.8 Aura Automaat, 1996;
C3 XTR 1.6, 2004;
Zou heel goed kunnen.
Heb ik tot 2x toe gehad…
Volgens mij is het ding dat Yannick bedoelt de ontstekingsmodule.
Ik durf te betwijfelen of dat ding iets met je carburateur doet.
Makkelijk te vervangen als je er één bij de hand hebt.
Heb je een toerenteller?
Als de teller gek doet is het hoogstwaarschijnlijk de ontstekingsmodule.
Alhoewel hij toch nog signaal kan geven bij lagere toeren.
Bij hoge toeren kan de vonk te zwak worden.
Bij mij vonkte hij wel bij starten. Dat zet je zomaar op het verkeerde been.
Bij sommige uitvoeringen van carburateur met katalysator zat wel extra elektronica als ik me niet vergis…
Het rotorhuis + de rotor, alle bougiekabels + bougies zijn vervangen. Het transistorhuis is doorgmeten (goed), de boubine is doorgemeten (goed) alle componenten hebben goede massa. Er is een hele kleine kans dat het aan de ontsteking ligt.
Hetgeen ik bedoel met regeleenheid is een printplaat die vanuit een ECU aangestuurd moet worden om vacuum kleppen aan te sturen die ervoor zorgen dat de carburateur zuiniger is.
Krijgt die wel genoeg eten? Juiste sproeier? Vlotter… Filter?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Benzinepomp? ergens verstopt filter?
Als ie stationair wel mooi loopt met een andere carburateur maar niet op toeren dan is te weinig brandstof het meest waarschijnlijk.
Toch kan je de ontstekingsmodule niet uitsluiten, die kan bij lage toeren een redelijke vonk geven maar bij hoge toeren van slag raken. Been there…
Nog een vergezochte optie: Distributie een tandje versprongen? Of heeft jouw auto een ketting?
Totaal aantal Berichten: 6068
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Volgens mij gaat het om een TU motor, geen XU, maar dat terzijde.
Ontstekingsmodule is een goede, ik vind dat een ander benzinefilter ook een kans verdiend. Heb het meegemaakt: prima stationair, maar niet op toeren te krijgen. Benzinefilter verstopt…
De TU motor is er pas vanaf 87
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 6068
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Dat zal best, maar er bestaat geen 1360 CC XU…
Edit: TS bedoeld mogelijk de XY motor? Dat is volgens mij de 150 motor?
Moet wel want de Simca motor is het niet, die zat enkel in de 309
Van die Simca motor’s heb ik nog dubbele carburators liggen (register eigenlijk) maar die heeft zeker geen electronica erop.
Misschien kan de TS eens een foto plaatsen van het geheel, ik probeer eens te kijken welke carbs ik nog heb.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Beste Hilko,
Een XU blok word vaak een kantel blok genoemd en heeft geen benzine filter.
Het XU 1360 cc blok zat bijvoorbeeld in de citroen Visa, C15, BX, AX en Peugeot 205, 104, Samba, 309.
Je hebt gelijk hilko, het is een XY blok!
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Op Marktplaats staat momenteel een fabrieksnieuwe Visa 1400 carburateur.
32-PBISA 16:
http://link.marktplaats.nl/m1044272084
Naschrift/Edit:
De BX motor heeft een iets scherpere kleptiming, dus meer vermogen dan het “tamme” 60PK 1400 blok in de visa.
Je loopt dus het risico dat je motor met hogere toerentallen het benodigde mengsel niet kan leveren (te arm voor de prestaties)
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
HIJ LOOPT!!!
Het probleem zit hem het rotorhuis.
Bedankt voor het mee denken allemaal!