30 van de 35
« Eerste  < Vorige 28 29 30 31 32 Volgende >  Laatste »
   
MWH.C’s BX 19 GT
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27809
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 30 april 2016 08:59 PM
  [ # 436 ]

Foto van de eerste pagina in dit topic!

Dat is toch wel even wat anders Wink

Als ze weer rood zijn, dan even paar keer per jaar in de PB trim restorer zetten.
https://www.carclean.nl/product/Poorboys_World/Trim_Restorer_473ml_PB_TR16_100730

Als je dat nu erop doet wordt het zelf ook alweer een stuk beter. Maar eerst even de fohn zal wel het beste resultaat geven.

Behandel je lak ook goed, anders heb je straks een roze auto!

Profiel  
 
MWH.C
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1789
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 01 mei 2016 04:02 PM
  [ # 437 ]

Bij het ophalen waren de bumpers meer paars dan rood eigenlijk, ook niet hoe het hoort. Dat kwam vooral door een lading zwart vuil dat in het reliëf van het plastic zat. Dat is eruit gegaan toen ik de BX eens lomp met de hogedrukspuit afspoot.

Met de lak gaat het nu al vijf jaar buitenstaan goed, hij lijkt nog net zo rood te zijn. Smile Maar ik zal inderdaad zorgen dat het zo blijft. En anders zorgt mij vader er wel voor, die is veel meer poetser dan ik. Hij doet het vooral voor het behoud van de auto, minder voor het mooi zijn. Als ik met een gore BX bij hem aankom, kan ik erop rekenen dat hij, met of zelfs zonder mij in te lichten, de BX van een snelle behandeling voorziet. Mr. Green Natuurlijk is het beter om het gewoon zelf bij te houden. Wink

Over mijn vader gesproken, die Acadiane op de foto van de vorige pagina is nu ook verkocht (althans, de afspraak is gemaakt, de overdracht volgt over een week). Twee auto’s weg in twee dagen, dat ging ineens heel snel. Nu gaat op termijn de Pluriël ingeruild worden op een (groene) C3 Picasso (een moderne auto als betrouwbare achtervang is wel handig, daarbij is het prettiger voor mijn moeder en met de bruikbare vorm van de Picasso kan hij ook de grote dingen verslepen waar tot nu toe de Acadiane voor ingezet werd), gaat een Traction gerestaureerd worden en dan is het wagenpark weer toekomstbestendig.

Profiel  
 
MWH.C
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1789
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 05 mei 2016 01:23 PM
  [ # 438 ]

Pfff, waar ik eerder nog meldde dat het inhouden alleen hoger in de toeren voorkwam, is er nu niet meer normaal met de BX te rijden. Het is horten en stoten in elk toerengebied, maar met name bij constante snelheid. Doorblazen (lees: Vol gas accelereren) helpt niet, i.t.t. vorig jaar. Bij voluit accelereren zit er nog wel een duidelijke dip bij het inkomen van de tweede trap, wat ik geprobeerd heb om vast te leggen in een video. Bij 0:06 zie je de camera naar voren bewegen en hoor je de motor even haperen.

Ook stationair hobbelt hij wat in de toeren, hoewel minder dan enkele jaren terug. Het kan wel zo zijn dat hij bij het eerste verkeerslicht keurig 800/900 toeren draait, bij de volgende met moeite aan blijft met 500 toeren en bij de volgende weer op 900 zit. Bizar.

Verder pruttelt de uitlaat nogal, dat staat ook op video. Misschien zegt dat de kenner ook wat.

Bij het filmen van deze video’s had ik geen tijd om verder middeltjes toe te passen, dat gaat komende dagen gebeuren. Morgen rijd ik van Enschede naar Haarlem met dit gedoe (dan hoef ik zaterdag minder ver naar CitroMobile), onderweg ga ik (enkele keren) op een parkeerplaats stoppen om bij een warme motor carburettor cleaner in te spuiten. Bij de volgende keer tanken (wat met deze problemen en bijbehorend verbruik niet lang zal duren, Haarlem red ik niet met deze halve tank) gooi ik er nog een additief bij. Als het ding na die tank nog steeds niet normaal wil functioneren, gaat de BX weer lekker naar een garage. Ik ben wel een keer klaar met dit gedoe, ik dacht juist dat het vorig jaar verholpen was na een stelbeurt bij een professional…

Hebben jullie lezers misschien nog suggesties wat het inhouden/horten en stoten bij constante snelheid/wisselend stationair/ploffen zou kunnen veroorzaken?

Profiel  
 
MWH.C
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1789
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 05 mei 2016 03:11 PM
  [ # 439 ]

Op een ander forum wordt meer in de richting van ontsteking gewezen. Vooral bougiekabels schijnen deze symptomen te veroorzaken, is mij verteld. Eerst even de simpele dingen nalopen en/of preventief vervangen dus.

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 05 mei 2016 05:08 PM
  [ # 440 ]

Bij deze symptomen verdenk ik de bobine een beetje. Grote kans dat het nog de originele is en die mag na 20-30jaar wel de geest geven. Verder zou ik even kijken wanneer bougiekabels en bougies voor het laatst gedaan zijn.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 05 mei 2016 05:41 PM
  [ # 441 ]

Ik weet niet precies wat voor ontsteking in een GT zit, maar als je een ontstekingsmodule tegen het schutbord hebt zou ik die eens uitwisselen met die van een goed rijdend exemplaar.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
MWH.C
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1789
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 05 mei 2016 05:55 PM
  [ # 442 ]

Bougies en kabels ga ik in elk geval vervangen, kost de wereld niet en kan geen kwaad. Dat ding tegen het schutbord rechtsboven, is dat de ontstekingsmodule?

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 05 mei 2016 06:12 PM
  [ # 443 ]

Dat is de bobine. Wink

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 05 mei 2016 06:38 PM
  [ # 444 ]

Maar vlak daar onder zit de module.
Heb je een stroboscopelamp liggen? als je die aansluit zodat je hem tijdens het rijden kunt zien kan je zien of het de ontsteking is.
Onregelmatig flitsen valt onmiddellijk op.
Begin met de bobinekabel, gaat dat goed dan de bougiekabels.
Ik heb meerdere bobines en modules op de plank liggen, gebruikt maar van goed lopende motoren.

Profiel  
 
MWH.C
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1789
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 05 mei 2016 06:46 PM
  [ # 445 ]

Nee, die heb ik niet. Wordt moeilijk checken dus. Misschien dat ik komend weekend op CitroMobile voor de zekerheid maar een module en bobine mee moet nemen, als die daar te vinden zijn.

Maar eerst ga ik morgen een automaterialenzaak zoeken die open is en bougies en bougiekabels halen. Dat is snel gedaan.

Timo1990 schreef:

Dat is de bobine. Wink

Dus toch. Ach, close enough. Niet diep genoeg gekeken blijkbaar. :}

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 05 mei 2016 10:47 PM
  [ # 446 ]

Als ik zo kijk naar de toerenteller dan doet die niet vreemd bij het haperen?
Dan denk ik toch meer aan het hoogspanningsgedeelte.
Met een defecte module kom je niet eens aan dat toerental…
Bougies, kabels en verdeelkap/rotor zou ik ook meenemen.
Kijk meteen even wat je nu hebt voor bougies. Vermoedelijk met conische zitting.
Op CM zijn vaak sets te vinden (o.a. Bosch) met foute informatie wat betreft toepasbaarheid in onze modellen.

Profiel  
 
MWH.C
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1789
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 05 mei 2016 11:17 PM
  [ # 447 ]

Dat zou mooi zijn, als het iets simpels is en niet de module. Smile

Toen ik de auto kocht waren de contactpunten (edit: Daarmee bedoel ik de contacten van de rotor naar verdelerkap Wink ) volledig afgesleten en hij deed het nog prima, destijds natuurlijk wel vervangen. Verdelerkap/rotor zien er nu nog prima uit.
Bougies en kabels ga ik sowieso doen. Ik ga er vanuit dat ze bij een automaterialenzaak wel kunnen vertellen/opzoeken welk type erin hoort. Ik heb wel even in de vraagbaak gekeken, maar daar staan natuurlijk antieke bougietypes in.

We gaan het zien, morgen.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 05 mei 2016 11:23 PM
  [ # 448 ]

Contactpunten? huh
Heeft ie die dan? Zou me wel verbazen…

Maar advies wat betreft bougies blijft: gewoon eentje eruit schroeven en kijken of ie een conische of vlakke zitting heeft.
Weinig werk…

Profiel  
 
MWH.C
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1789
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 05 mei 2016 11:31 PM
  [ # 449 ]

Haha, dat was niet zo handig verwoord. Ik bedoelde de contacten van de rotor en verdelerkap. Wink

En ik zal er morgen eentje uit halen voor ik ga shoppen, bedankt voor de tip.
edit: Of ik zoek gewoon even mijn foto’s door, bij het wisselen in 2013 had ik een foto van de bougie gemaakt omdat er zoveel troep in het schroefdraad zat. Vlakke zitting dus.

Profiel  
 
MWH.C
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1789
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 06 mei 2016 01:24 PM
  [ # 450 ]

Bougies zijn vervangen, kabels waren niet op voorraad hier in de buurt. Morgenochtend is te laat, dan zit ik al in Haarlem. Dus hopelijk zijn de bougies (voorlopig) genoeg. Kabels volgen nog wel, al is het maar omdat ik me niet kan heugen die ooit vervangen te hebben. Van H@ns hierboven begrijp ik dat het niet ‘veilig’ is om kabels op CitroMobile te scoren, tenzij je zeker van je zaak bent. Nu ben ik dat nooit, dus ik ga ze later wel kopen.

De bougies die er uit kwamen zagen er overigens zo uit:

Twee waren er behoorlijk zwart dus. Ik lees heel veel mogelijke oorzaken daarvoor, die het allemaal zouden kunnen zijn. Mr. Green Dit weekend moet ik het maar even hiermee redden.


Trouwens, nu ik toch weer even actief ben hier, ik hoor af en toe wat gegil van onder de motorkap. Gek genoeg met name in bochten naar één kant (ik weet even niet uit mijn hoofd welke kant). Op de snelweg in een ogenschijnlijk rechte lijn kan je daarmee ‘leuk’ spelen, ietsjes slingeren en hij piept telkens de ene kant op. Maar goed, gegil is de v-snaar volgens mij. Nu had ik alleen een bijzonder domme vraag: Ik zie twee riemen lopen, welke is wat? Beide vervangen voor de zekerheid, neem ik aan?

Profiel  
 
 
30 van de 35
« Eerste  < Vorige 28 29 30 31 32 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook