12 van de 12
« Eerste  < Vorige 10 11 12
   
Schrik van de SM
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25364
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 november 2014 12:15 PM
  [ # 166 ]

idd. is een carbu. 3 liter.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25364
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 november 2014 12:37 PM
  [ # 167 ]
Robin Visser schreef:

Leuk dat je dit zo plaatst hier Rens, zo ook beschikbaar voor degenen die geen Citro-Expert hebben.

Uitgerekend de SM die recent het toonbeeld is van regelrechte SM-horror siert dit artikel…. De auto is nu overigens helemaal in orde gemaakt en ‘has left the building’, niet meer in Nederland. Jammer, toch wel een knappe verschijning.

Hoezo horror auto? Sars vond het wel meevallen..

Maarja.. advokaten en SM’s…. Tsja….

Smile

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 03 november 2014 01:04 PM
  [ # 168 ]

Ik denk dat alles valt of staat met hoeveel budget je hebt en een goede garage/ monteur.
De techniek wie er in een SM zit kan tegen woordig perfect werken met enkele aanpassingen.
Waarvan sommige ook al weer zijn terug gedraaid.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 03 november 2014 01:10 PM
  [ # 169 ]

De techniek kan al 30 jaar probleemloos werken door uitvindingen van o.a. Wim van der Laan. Het grootste probleem van de SM is dat ie een beetje brakke reputatie heeft én dat er tegenwoordig allerlei lieden zijn die elkaar napraten, verhalen de wereld in helpen over hoe een sm volgens hun behandeld zou moeten worden en denken iets te weten van SM’s zonder dat ze een autotechnische achtergrond hebben. Dat soort onzin helpt de SM nou niet bepaald en schrikt mensen af.  Wat betreft “een goede garage/monteur”: Er zijn wereldwijd zat garages die perfect aan een SM kunnen werken (ook in Nederland dus!) maar er gewoon niet mee te koop lopen…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
U-Niek
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 23-10-2007

Gepost: 03 november 2014 07:55 PM
  [ # 170 ]

De eerste paar jaar van z’n bestaan was het horror mede door de tijdsdruk en de slechte voor bereiding op deze evolutie. Heden ten dagen als je bereid bent een beetje te investeren is het gewoon geweldig.
De eerste indruk zal altijd bepalend zijn voor de toekomst. En dat is maar goed ook.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 11 mei 2016 06:36 PM
  [ # 171 ]

van de voorpagina

De SM: een betrouwbare Diva, mits…

Er zijn vandaag de dag meer SM’s in Nederland dan ooit tevoren, met vele liefhebbers die aan hun SM een betrouwbare klassieker hebben. Waarom heeft de Citroën SM dan de naam een probleemauto te zijn? Forumlid Peter “Citroensmgz” legt uit.

Daar zijn een paar belangrijke oorzaken voor aan te wijzen: gebrek aan regelmatig onderhoud en leeftijd. Leeftijd wil niet alleen zeggen dat vele componenten van een SM al ruim 40 jaar oud zijn, maar ook dat SM’s gemaakt zijn in een tijd dat regelmatig onderhoud, d.w.z. iedere 5000 km een beurt en iedere 10.000 km een grote beurt nog als heel normaal gezien werd. Omdat de SM een relatief complexe auto is -“wat er niet in zit kan niet kapot gaan” geldt zeker niet voor een SM!- neemt het onderhoud dan ook vele uren in beslag, en die moeten betaald worden. Vele SM’s hebben dan ook vanaf hun vijfde tot achtste levensjaar al last gehad van achterstallig onderhoud, doordat ze in handen kwamen van eigenaars die dat onderhoud onderschatten. De Maserati-techniek heeft daar zeker toe bijgedragen: die was zelfs voor veel Citroën onderhoudsbedrijven te hoog gegrepen en daarnaast was men bij Maserati gewend aan minutieus, regelmatig en kostbaar onderhoud. Een complete motordemontage tussen 60.000 en 100.000 kilometer vond men normaal, absoluut onvergelijkbaar met DS-blokken, waarvan men verwachtte dat die over de 200.000 km liepen zonder bijzondere aandacht.

Als men dus bij een SM net als bij elke andere oldtimer wacht tot onderdelen kapot gaan als gevolg van slijtage dan heb je altijd een onbetrouwbare SM, helaas, omdat er nogal wat onderdelen zijn die kapot kunnen gaan. Echter, als je goed onderhoud pleegt, heb je er een bijzonder betrouwbare auto aan, zoals gestaafd wordt door vele eigenaren. Daarnaast zijn vele onderdelen van een SM nog gemaakt in de tijd dat men niet alles wist van de verwachte levensduur. Om die reden overdimensioneerde men ze, zodat ze zeker lang zouden meegaan.

En die Maserati-motor dan, met zijn “reputatie”? Die motor is een wonderschoon stukje techniek, die de vergelijking met andere motoren met hoge prestatie uit die tijd glansrijk doorstaat. Er zijn natuurlijk wel aandachtspunten, maar in de grond is het een extreem betrouwbare motor, die natuurlijk tijdens de productieperiode wijzigingen heeft ondergaan.

Kijken we eens naar een paar punten. 
Het draaiende gedeelte: nooit iets op aan te merken, kan zelfs gebruikt worden in de racerij, met veel meer vermogen dan normaal. Datzelfde geldt voor het blok en de koppen. Een heel gezonde structuur dus. Dan komen we natuurlijk aan de kettingen en de kettingspanner. Voor de kettingen geldt zeker dat als je hiervoor de best beschikbare materialen gebruikt er geen problemen zijn. Maar met een “standaard” transportketting kom je er echt niet. De originele spanners gaan een kettingleven lang mee, maar moeten dan meestal wel mét de kettingen vervangen worden. Als moderne oplossing kun je een latere Maserati-spanner gebruiken of een hydraulisch element gebruiken in plaats van de veerspanner.  Ik heb al eens geschreven over hoe we aan die spanner komen, zie deze link.

Kleppen: het is al heel lang bekend dat natrium-gevulde kleppen “verouderen”, onder andere door putcorrosie of door inwerking van het natrium in de kleplegering. Vooral na vele jaren stilstand treedt dit op. Datzelfde zien we bij andere hoog-vermogen motoren met natrium-gevulde uitlaatkleppen. Het gebruik van moderne klepmaterialen als vervanging werkt uitstekend, maar voor die mensen die niet per se alles uit hun motor willen halen zijn de zwaardere “volle” kleppen ook een goede oplossing.

De ontsteking met z’n dubbele contactpunten is bewezen betrouwbaar, maar de componenten zijn niet goedkoop en daarnaast blijft het instellen regelmatig terugkeren. Er zijn verschillende moderne oplossingen, met als grootste voordeel eenmalig instellen. Het oliepompasje is vanaf november 1971 twee millimeter langer, zodat het niet meer naar éen kant kan schieten, maar verder sterk genoeg. Nagemaakt zijn ze vaak dikker, waarschijnlijk omdat de productie ervan gemakkelijker is.

Warm lopen: toen de SM ontwikkeld werd waren er al files, maar de SM is ontwikkeld als een Gran Turismo, voor de “voyages” zoals men in Frankrijk zei. Dat wil zeggen dat een SM met een goed koelsysteem ook betrouwbaar blijft in de file, maar als dat koelsysteem ook aan veroudering en weinig onderhoud heeft blootgestaan vraag je om problemen.

De Weber carburateurs van een SM zijn net als de motor ingenieus en zeer betrouwbaar, maar vaak wordt vergeten dat Weber en Maserati vonden dat je die elke 30.000 km moest demonteren en schoonmaken. Citroën zei daar niets over, maar we weten nu dat veel slecht lopende motoren vervuilde carburateurs hebben.

De Bosch D-Jetronic was in zijn tijd een baken van betrouwbaarheid, gebruikt door alle vooraanstaande autofabrikanten. Hier geldt ook weer: veel onderdelen zijn op leeftijd en de elektrische bekabeling veroudert ook, maar bij goed onderhoud is de injectie nog even betrouwbaar als vroeger.

En de overige componenten? Het elektrische systeem heeft natuurlijk te lijden onder veroudering, maar dat kan gemaakt worden; de hydraulische installatie is bewezen betrouwbaar. Over het interieur en exterieur valt veel te zeggen, maar eigenlijk is het heel simpel: veel kilometers laten zich zien en dan met name in het interieur. Een SM is voor een auto uit begin jaren ’70 opmerkelijk roestvrij, met name omdat hij toen al voor roest behandeld werd vanwege het transport van de carrosserie van Heuliez naar Quai de Javel, maar dat wil niet zeggen dat er niets roest.

De horrorstories: natuurlijk kun je op een slecht onderhouden SM “leeglopen”, maar dat geldt voor elke complexe klassieker. Daarnaast kent iedereen de verhalen van in de soep gelopen motoren. Als je in Frankrijk een SM koopt die in de laatste jaren van z’n “rijdende” bestaan gebrek aan onderhoud heeft gehad en daar nog eens 15-20 jaar stilstand bij optelt en die dan over de weg naar Nederland wilt brengen dan is dat natuurlijk vragen om problemen. Legio zijn de mensen die na een paar uur rijden dachten “hij loopt eigenlijk best wel goed” en dan hun voorzichtigheid lieten varen, hem eens goed op z’n staart trapten en de motor vaak door een gebroken klep in combinatie met versleten kettingen in de soep draaiden. Gelukkig zijn we vandaag de dag wijzer. Sommigen onder ons echter met schade en schande.

Onderhoud en onderdelen: de clubs en de handelaren kunnen heden ten dage vrijwel alle onderdelen naleveren en ja, het onderhoud is relatief tijdsintensief en dus kostbaar. Maar vergeleken met de onderdelenprijzen van een moderne auto in het hogere segment (een SM was toen even duur als een Jaguar E-type !) ligt dat op een heel redelijk niveau.

Wat kost dat dan, het onderhoud? Een oud-voorzitter van de Citroën SM Club Nederland heeft dat voor zijn “zakelijk gereden” SM eens allemaal nauwkeurig over ruim meer dan 100.000 km bijgehouden, waarbij hij begon met een SM in goede, maar zeker niet perfecte staat. Als vuistregel kwam daaruit dat het onderhoud in dezelfde orde van grootte ligt als de kosten van brandstof.

We zien dus in Nederland meer en meer mensen die het zich willen en kunnen veroorloven van een SM te genieten. Het blijft een icoon, met een uitmuntend weggedrag, waarmee je in het moderne verkeer zeer goed kan meekomen. Ik daag u uit dat eens te vergelijken met andere auto’s uit de beginjaren zeventig!

tekst: Citroensmgz; foto’s: Renard Automobiles, Autoblog.nl, Citroën-Forum

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25364
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 12 mei 2016 12:47 PM
  [ # 172 ]

Mooi verhaal Peter!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 12 mei 2016 07:11 PM
  [ # 173 ]

Prachtig verhaal, en het blijft mijn droomauto. Het zal alleen waarschijnlijk wel bij dromen blijven. Toch maar eens een dagje huren.

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27805
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 12 mei 2016 07:17 PM
  [ # 174 ]

Een SM huur je niet zomaar even…

Ik heb in Nederland 1 bedrijf gezien die dat deed, of dat nu nog zo is weet ik niet. Het is natuurlijk wel een stukje duurder dan een 2CV huren die je op elke hoek van de straat tegenwoordig kan huren Wink

Profiel  
 
Gepost: 12 mei 2016 08:09 PM
  [ # 175 ]

Heb van mijn SM na 40 jaar in 2014 de motor laten reviseren door een expert. En behalve 2 op een nok ingesleten nokkenassen geen noemenswaardige slijtage. Dus over betrouwbaarheid (zeker van de laatste versies) geen klagen, natuurlijk wel onderhoud plegen. 23 jaar geleden gekocht in San Diego USA en nog altijd ROESTVRIJ. En lopen als een trein.

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 12 mei 2016 09:20 PM
  [ # 176 ]

Leuk verhaal Peter! Mits goed aangepakt, is de SM een zeer betrouwbare auto. Dat heb ik gemerkt met mijn vorige SM en met mijn vaste leenauto. Alle uitval waarover ik hoor, gaat over prutsende hobbyisten en garagisten die van zichzelf vinden dat ze toppers zijn op het gebied van sleutelen aan een SM. In het verleden werd er maar weinig echt goed gewerkt aan een SM, zo blijkt uit de SM’s die ik uit elkaar heb gezien met toelichting bij Cyril en Nard.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
 
12 van de 12
« Eerste  < Vorige 10 11 12
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook