2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Prestige 25, ontsteking ontstoken
Venzo
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-02-2009

Gepost: 15 maart 2016 09:38 PM
  [ # 16 ]

Afgelopen weekend naar Hydraulique geweest, altijd gezellig. Ik mocht een AEI computer lenen om te testen of hiermee het probleem is opgelost, maar helaas. Zondagochtend, het was -1, starten. Niets. Geen verschil. Jammer! Volgende verdachte: Luchtmassameter. Het zou zomaar eens kunnen zijn dat het verkeerde model erin zit. Van Leontien het juiste Bosch nummer gekregen, maar ik moet nog kijken. Ook blijft het feit dan de toerenteller niet werkt (ook niet met de andere AEI) verdacht.

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3888
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 15 maart 2016 11:08 PM
  [ # 17 ]

Brak zo zoeken zeg….
Je pakt het wel grondig/secuur aan met je zoektocht !!

BDP sensoren moeten goed zijn. Die zijn gevoelig.
Ook de big blue… (benzine relais)
Bobines/kabels/bougies is makkelijk te testen.

Daarna toch echt de stekker verbindingen…..
Heb er een aantal gehad… die brak waren, sommige vielen uit elkaar (binnen komende op de bobine. zag je pas toen je de afscherming terug trok). Andere in de stekker bus, sommige er naast…  (heb die er uit geknipt en door gesoldeerd - 2 grote bij de linker veerpoot). Vond ik door stekkers te wiebelen als de motor het deed.


Computers storen niet vaak….

suc6

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
Venzo
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-02-2009

Gepost: 19 mei 2016 11:23 PM
  [ # 18 ]

Update!
Het is weer mooi weer, de temperaturen blijven boven nul en dan rijdt mijn prestige prachtig en ze start ook vlot.
Maar het koude startprobleem is nog niet opgelost.
Inmiddels heb weer een aantal dingen vervangen; injectiecomputer, ontstekingscomputer en luchtmassameter. Grote dank aan garage Hydraulique en Peter Bonhof. Fijn dat ik heb mogen testen en uitproberen. Dat heeft mij onnodige kosten bespaard!

De toerenteller werkt nog niet en aangezien dat niet aan een computer lijkt te liggen verdenk ik het stukje elektronica bij de achter de toerenteller. Daar ga ik binnenkort mee aan de slag.

Wat is er nog meer verdacht.
- Het vacuüm potje op de injectierail. Stel je nou eens voor dat die niet meer goed werkt dan zou het zomaar kunnen zijn dat de wagen bij koude start net niet genoeg benzinedruk heeft. Zou dat kunnen?
- één of andere temperatuursensor. Ik kan mij bedenken dat bij een koude start extra benzine nodig is en de temperatuur wordt bepaald door een sensor, toch?
De sensoren op het blok lijken te werken maar er zit er ook eentje net achter de radiator. Waar is die voor?

Met de hogere temperaturen is het probleem moeilijk te vinden/op te lossen maar ik zoek door!
En oh ja, ook is de airco aan de beurt. Die wil ik laten retrofitten. Iemand daar ervaring mee?

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 20 mei 2016 02:36 AM
  [ # 19 ]

De GTi Turbo (1) heeft een koudestartinjector, ik weet niet of de 25 zonder turbo die ook heeft? Je hebt ‘t wel over een koudstartrelais, maar als je die injector hebt en die zit verstopt of heeft ‘t begeven… Wink

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 20 mei 2016 09:03 AM
  [ # 20 ]

Paar jaar geleden was nog wel ergens R12 te vinden. Dat retro fit geloof ik niet zo in.
Airco van een cx is toch al krap aan. Met iets anders dan R12 wordt het nog minder.

Ja je kunt goed speuren naar zoiets, ook dagen bezig geweest met een 25.
Maar stekkers inderdaad. Spannings verlies. Gaat het warm net. Koud niet.
Je hebt ook de pluskabel met die gekke stekkers goed bekeken?
Bij twijfel nieuwe erop, geld voor alle stekkers.
Mischien wel bekend, spanning meten is niet persee garantie dat het goed is. Kan zijn dat wel iets van 12,5 volt meet.
Maar dat is zonder belasting.

Zit er achter de radiator zon los sensortje op een framepje? Dan is dat een temp sensor.
De eerste serie had zoiets meen ik. De latere niet.

Wat je eens kan doen de auto aan de accu lader hangen de hele nacht. En dan de koude start. Je hebt dan meer spanning.
Als het dan wel goed goed gaat zit het in die hoek.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Venzo
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-02-2009

Gepost: 20 mei 2016 10:14 AM
  [ # 21 ]

Mijn prestige heeft geen koud start injector. Dus als het koud is en er is extra benzine nodig hoe wordt dat dan geregeld? Die temperatuur sensor net achter de radiator, daar ga ik eens naar kijken testen. Die heb ik nog niet in mijn handen gehad.

Voor de airco heb ik grofweg drie opties;
- Alle koppelingen en keerringen vervangen waardoor het systeem gevuld kan worden met R134A.
- Het systeem vullen met R437A.
- Het systeem retrofitten met een andere olie en vulnippels en dan vullen met R134A.
Eerste optie is het duurst en vergt het meeste werk.
Tweede optie is eenvoudiger maar je bent gebonden aan een vulmiddel wat niet overal verkrijgbaar is.
Derde optie is qua servicing fijn en ik hoor goede verhalen hierover, maar ik weet in mijn regio (Oss) niemand die dit kan doen. Dit geldt overigens ook voor optie twee.
Tips met goede airco bedrijven zijn welkom!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 20 mei 2016 10:37 AM
  [ # 22 ]

http://www.aircobolt.nl/

Zit in Geldrop en kent de CX.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 20 mei 2016 11:08 AM
  [ # 23 ]
beerpeet schreef:

De GTi Turbo (1) heeft een koudestartinjector, ik weet niet of de 25 zonder turbo die ook heeft? Je hebt ‘t wel over een koudstartrelais, maar als je die injector hebt en die zit verstopt of heeft ‘t begeven… Wink

Nee, 2500 IE heeft die extra injector niet.

Venzo schreef:

Mijn prestige heeft geen koud start injector. Dus als het koud is en er is extra benzine nodig hoe wordt dat dan geregeld? Die temperatuur sensor net achter de radiator, daar ga ik eens naar kijken testen. Die heb ik nog niet in mijn handen gehad.

Voor de airco heb ik grofweg drie opties;
- Alle koppelingen en keerringen vervangen waardoor het systeem gevuld kan worden met R134A.
- Het systeem vullen met R437A.
- Het systeem retrofitten met een andere olie en vulnippels en dan vullen met R134A.
Eerste optie is het duurst en vergt het meeste werk.
Tweede optie is eenvoudiger maar je bent gebonden aan een vulmiddel wat niet overal verkrijgbaar is.
Derde optie is qua servicing fijn en ik hoor goede verhalen hierover, maar ik weet in mijn regio (Oss) niemand die dit kan doen. Dit geldt overigens ook voor optie twee.
Tips met goede airco bedrijven zijn welkom!

De koppelingen hoef je volgens mij niet te vervangen. Alleen alle ringetjes in de koppelingen.
Liefst misschien de slangen, al is het maar om nieuwe soepele schone slangen te hebben, kost wel wat extra.

Sterker nog toen ik mijn slangen heb laten namaken zijn voor een deel de oude koppelingen gebruikt omdat deze nogal CX specifiek zijn. Andere simpele koppelingen zijn er nieuw op gezet, was het makkelijkste.

Ik heb ook een nieuw drukventiel geplaatst deze is voor R134a anders dan die van een R12.

En in alle gevallen een nieuwe droger/filter plaatsen.

Of de airco in een CX matig is weet ik niet. Tuurlijk niet zo goed als in een nieuwe auto.
Maar bij warme dagen is toch een stuk beter uit te houden in de auto.
Als de zon bij 30 graden op de voorruit staat heeft de airco wel meer moeite dan op de achterruit wanneer het toch goed koel te krijgen is in de auto.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 20 mei 2016 11:50 AM
  [ # 24 ]

Die sensor achter de radiateur is voor de lage snelheid van de fan(s). Zodra de temperatuur van de lucht achter de radiateur 55 graden bereikt slaat die aan op lage snelheid.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 mei 2016 11:56 AM
  [ # 25 ]

Ik heb R437 in de Sm. gaat redelijk goed. Het wordt niet zo koud als R12…
Slangen kan je zelf maken. Zie mijn SM topic.
of hier:
http://godelind.home.xs4all.nl/SM/Airco

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 20 mei 2016 12:19 PM
  [ # 26 ]
Venzo schreef:

Hallo allemaal!
i
Als ik de vacuumslang op de injectierail loshaal dan gaat er geen brandstof door de retourleiding,maar dan ontstaat er een overdruk op de injectierail, toch?

Die vacuum aansluiting is ook voor de regeling van de benzinedruk: Je wilt de “relatieve druk” bij de injectoren meten, daaraan pas je de benzinedruk aan, in plaats van de absolute druk. Dat heeft te maken met hoe de ECU de inspuithoeveelheid meet.
Als je die los haalt moet je op den duur ook retour krijgen, dus dat lijkt niet helemaal logisch.
Sluit eens een benzinedrukmeter aan, en kijk hoe snel je druk opgebouwd wordt als je koud start, en daarna of de druk stabiel blijft, ook als je veel gas geeft.
Het komt vaak voor dat door de “rommel” in de tank en de oude benzine de benzinepomp helemaal vast komt te zitten, of een beetje vast zit en te weining debiet levert, maar nog net wel genoeg druk. Jammer, maar dan heb je een nieuwe/andere pomp nodig. Ook je injectoren worden vuil van die oude benzine….kan je eenvoudig testen door er een uit te halen er benzinedruk op te zetten en dan even 12 volt op te zetten: Dat moet er een “mooie hegel” benzine uit komen, zo niet, schoonmaken in een ultrasoon helpt wel: NIET met een water oplossing, dan roesten ze later vanbinnen vast, gebruik maar terpentine of zo !

Succes,

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Venzo
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-02-2009

Gepost: 20 mei 2016 09:40 PM
  [ # 27 ]

Kijk, goeie tips allemaal, dank!
Ik denk dat ik het benzinedruk verhaal snap. Ik vraag mij wel af waar de inspuithoeveelheid gemeten wordt. Er zit overigens al een nieuwe brandstofpomp op. De oude was overleden.
Het kan volgens mij maar aan twee dingen liggen; of de benzinedruk is net te laag, of de vonk is net niet voldoende. Is er ook nog zoiets als een andere timing bij koude start? Ik roep maar iets. De injectoren spuiten inderdaad een ‘mooie hegel’. Dat merk je ook als je rijdt, de motor pakt goed op als je gas geeft en alles gaat soepel. Na het weekend zal ik de injectierail eens goed onder de loep nemen samen met de brandstofleidingen. Ik moet iets over het hoofd zien.

Mooie foto’s Bogaard!
Arjan, waar zit dat drukventiel?
Iemand bekend met dit?
http://www.unicorn-tools.com/index.php/nl/online-store/accessoires/oliën-en-toebehoren/98-13884-detail

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 20 mei 2016 10:28 PM
  [ # 28 ]

Op de aansluiting naar de verdamper onder de plaat van het reserve wiel. (Serie 2)

Hier te zien op de slangen.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook