1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Prestige 25, ontsteking ontstoken
Venzo
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-02-2009

Gepost: 05 juli 2015 12:25 AM

Hallo allemaal!
ik had een bericht geschreven in een ander topic, maar na een tip toch een eigen draadje gestart.
Ik ben sinds kort in het bezit van een Cx Prestige.
De wagen heeft 13 jaar ‘geslapen’ in een kas. In die tijd heeft ze onderdak geboden aan een kat en wellicht een eekhoorn. Inmiddels ben ik de wagen aan het restaureren en ze heeft inmiddels gelopen. Plaatwerk en hydrauliek is vooralsnog in goede staat en het leek er even op dat de elektronica dat ook was. De wagen heeft gelopen, netjes op vier cilinders.

De Prestige 25 is uit 1984 en heeft een 2500 injectiemotor met twee sensoren. De injectiecomputer zit helemaal links achter het dashboard en de computer voor de ontsteking zit rechts achterin het dashboardkastje. Het is een Thomson Brandt LA8 LD4 Met nummer:20165 646 B84B.

De motor heeft dus gelopen op vier cylinders. Maar inmiddels start de wagen op twee cilinders, vervolgens draait ze op vier, en dan weer op twee of één.
Er valt dus een bobine uit en na onderzoek (bobines vervangen door andere exemplaren) en meten kom ik tot de conclusie dan de computer van de ontsteking kuren heeft.
Ik heb de computer inmiddels uitgebouwd en ga eerst eens alles doorsolderen.  Met een beetje geluk is het daar mee opgelost, je weet maar nooit. Maar mocht dat niet zo zijn, heeft iemand een vervanger, of kan dat ding ergens gerepareerd worden?

Onder de motorkap heb ik alle contacten van relais, stekkers en sensoren schoongemaakt en weer gemonteerd en bij twijfel alsnog doorgemeten. Luchtmassameter werkt ook en ik heb nog geen lekken gevonden in luchtslangen. Ik heb bezineslangen vervangen en de tank schoongemaakt. Wat is oude benzine een gemeen goedje zeg! Nu moet ik nog de retourslang van de injectierail naar de tank vervangen, die lekt nog. Als ik de vacuumslang op de injectierail loshaal dan gaat er geen brandstof door de retourleiding,maar dan ontstaat er een overdruk op de injectierail, toch?

Aan de zijkant rechts zit nog een klepje met twee schroefjes. Daarachter zit een zwart doosje. Iemand een idee waar die van is? Deurvergrendeling? Ik heb begrepen dat het van de cruise control is. Thanx GTI2!

Ook denk ik dat het blauwe injectierelais niet helemaal in orde is. Als ik het goed heb moet de brandstofpomp bij het aanzetten van het contact even kort gaan werken. Als je vervolgens start dan gaat de pomp continue lopen. Klopt dat? Bij mij werkt de pomp als ik start. Bij het aanzetten van het contact gebeurt er niets.
Ik heb begrepen dat er een Hella vervanger is voor het blauwe Bosch Steuerrelais. Weet iemand daar een nummer van?
Dank alvast voor de reactie!
Voor foto’s, klik op de link.
https://picasaweb.google.com/107884001031435152657/NieuwProjectSven?authuser=0&feat=directlink

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 05 juli 2015 01:51 PM
  [ # 1 ]

Leuk project!

Waar heb je deze kas met zoveel CXen gevonden? Wink

Goed dat je alle stekkers heb schoongemaakt. Heb je ook de stekker onder het reserve wiel gevonden, onder de zwarte plaat.

De benzine pomp kan je idd horen bij het inschakelen van het contact. Al is dat niet hard.
Als je aan het blauwe relais twijfelt, die zijn nog wel te vinden. Een getest exemplaar voldoet vaak prima.

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 05 juli 2015 03:49 PM
  [ # 2 ]

Mooi project! Succes er mee. Nieuw relais heb ik eventueel nog wel voor je liggen

Profiel  
 
Venzo
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-02-2009

Gepost: 05 juli 2015 11:38 PM
  [ # 3 ]

Hoi Arjan,  die kas staat al niet meer zo vol met cx-en, maar er zijn er nog een paar. Naar mijn idee heb ik het beste exemplaar te pakken gekregen nadat ik er een hele lange periode op ge-aast heb. Je vindt de kas ergens in Genderen..
En ja, ook de stekkers onder het reservewiel zijn weer schoon.
Cxj, ik ga jou nu een PM sturen. Eens kijken of het met een ander relais beter werkt.
Morgen ga ik de AEI doorsolderen. Ik hou jullie op de hoogte van mijn vorderingen!

Oh ja, ik was vandaag in de lokale friettent en ik zie warempel iemand zitten met een t-shirt van de Cx club. Ik maakte een compliment over zijn kledingkeuze en vroeg waar zijn mooie bolide stond. “Die heb ik niet meer”, zei hij. T-schirts gaan blijkbaar langer mee dan een CX…

Profiel  
 
Venzo
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-02-2009

Gepost: 11 juli 2015 01:47 PM
  [ # 4 ]

Jaaa! hij loopt weer!
Wat heb ik lopen zoeken om alle elektronica problemen on der de knie te krijgen. En wat blijkt? Alles werkt correct.

Het probleem zat m in de brandstoftoevoer. Ik had de tank leeg laten lopen en de smurrie onderin de tank zoveel mogelijk eruit gespoeld, maar dat had ik met de leidingen niet gedaan. Dus, na een paar keer kort gelopen te hebben en na een klein testritje is er toch wat troep ergens losgeschoten en dat zorgde ervoor dat er te weinig benzine bij de injectoren kwam. Als je de wagen een nacht liet staan en je startte de dag erna dan was het probleem eventjes verholpen maar na een halve minuut was het weer horten en stoten.

Nu is alles van voor tot achter weer schoon en lekvrij. Hij loopt het weer als vanouds.
Volgende stap: Bollen vervangen. Die zijn na 13 jaar echt helemaal leeg. Nieuwe banden liggen al te wachten op montage. Op zich best jammer want de TRX banden (uit 2001) zijn nog nieuw maar helaas vierkant, over de ‘datum’ en dus niet bruikbaar.

Ik ben echt benieuwd of de cruise control nog werkt.
Gegroet!

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3888
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 12 juli 2015 11:38 AM
  [ # 5 ]

Klinkt goed !

Check en vervang dan ook de oude benzine leidingen.
mn dat korte stuk bij de injectoren.
De injectoren zelf kan je ook (laten) reinigen….
Kan je overwegen gezien de lange standduur een deze matige start.

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
Venzo
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-02-2009

Gepost: 03 maart 2016 10:49 PM
  [ # 6 ]

Hallo allemaal!
Zijn jullie ook zo blij dat het weer maart is?
Ik zit toch weer met een startprobleem van mijn Prestige en wellicht heeft iemand een oplossing.

Het gaat dus om een injectiemotor uit ‘84 met twee sensoren op het vliegwiel.
De wagen heeft moeite met starten als het koud is, dan duurt het lang voordat ze aanspringt. Ik moet echt flink doorstarten en uiteindelijk loopt de motor. De motor loopt dan ook echt goed.
Als je start dan ploft de motor op 1 cilinder. Je zou denken dat het een brandstof probleem is maar inspuiten met een starthulp werkt ook niet. Lijkt het dan toch de ontsteking? Ik heb al heel veel vervangen of getest met een ander exemplaar; Blauw relais, sensoren, bobines, extra luchtschuif, injectiecomputer en zo meer.
Nou heb ik ergens gelezen dat deze motoren een bepaald aantal toeren moet draaien voordat de electronica ingeschakeld wordt en ik heb lang gedacht dat dat de oorzaak van het probleem zou zijn, maar ook als de motor al gedraaid heeft (en dus sneller rondgaat bij het starten) dan gaat het starten moeizaam. Accu is goed, startmotor is goed. Het enige wat ik nog niet getest heb is de ontstekingscomputer achter in het dashboardkastje. Zou dat een probleem kunnen zijn of moet ik toch elders naar een oorzaak zoeken?
Zoals al gezegd, als de motor loopt dan loopt ze perfect. Het maffe is ook dat ze vooral slecht start als ze buiten staat. Als ze binnen staat is het ook koud (geen verwarming) maar dan start ze wel redelijk vlot. Vochtprobleem?
Technisch heb ik een paar vragen:
1) Wat is het minimale start-toerental voor deze motoren?(dat wordt ook nog een dingetje, de toerenteller werkt nog niet..)
2) Welke sensor op het vliegwiel is waarvoor? Voor het gemak noem ik ze de linker en de rechter (eentje is net iets meer naar de bestuurderskant gemonteerd)
3) welke bougies zijn het beste voor dit 2500 injectieblok?
Morgen ga ik de bougies checken.

Bij voorbaat dank!

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 03 maart 2016 11:00 PM
  [ # 7 ]

Heb je al eens een bougie buiten op het blok gelegd om te zien of je een krachtige vonk hebt tijdens het starten ? Bij voorkeur alle 4 gecontroleerd hierop ? brandstofdruk tijdens starten ?

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 03 maart 2016 11:26 PM
  [ # 8 ]

Vreemd verhaal, zeker als je al zoveel onderdelen hebt vervangen. Ik zou de bobines verdenken, maar die heb je al vervangen. Het luchtinlaattraject is helemaal op orde?

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
Venzo
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-02-2009

Gepost: 03 maart 2016 11:36 PM
  [ # 9 ]

Ik bedenk mij ineens, heeft deze wagen een koude start relais? En zo ja, waar zit die dan?
Brandstof krijgt ze wel, maar een goede vonk is verdacht. Daarom ga ik morgen de bougies controleren en testen. Omdat mijn toerenteller niet werkt zou het misschien ook zomaar kunnen zijn dat het probleem tocht bij de BDP sensoren zou kunnen liggen. Zijn deze te testen met een multimeter? Is er een weerstand te meten?

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 03 maart 2016 11:56 PM
  [ # 10 ]

Weet even niet hoe het zit bij dit model…
Deze motor heeft toch ook bougiekabels? Verdeelkap?
Heb je die al vervangen?
Zijn de bobines nieuw of in ieder geval goed getest in een andere auto?
Het lijkt toch een hoogspanningsprobleem als het met vochtige lucht mis gaat…

Profiel  
 
Gepost: 04 maart 2016 09:00 AM
  [ # 11 ]

Als je toerenteller niet werkt zo ik eerst eens bij de AEI+ (onstekings ecu) kijken.
De toerenteller krijgt namelijk hiervan zijn signaal.
Deze AEI+ zit bij een serie 1 boven in het handschoen kastje, loop eerst eens alle stekkers na (ook onder de kap)
De motor moet inderdaad een aantal omwentelingen doen per minuut ik dacht 250, anders valt de onsteking weg.
Maar dit is niet het geval zolang de startmotor draait.
Het zou ook kunnen dat omdat de toerenteller niet werkt de injectie ecu (de Bosch) geen signaal krijgt van de AEI+, waardoor er geen inspuiting volgt.
Een turboloze 2500 heeft geen koudstart injector.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Venzo
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-02-2009

Gepost: 08 maart 2016 09:19 PM
  [ # 12 ]

Dankjewel Trxke!
Ik ga eens op zoek naar een andere injectiecomputer. Ik had de bougies er eens uit gehaald,het zijn Champions (RL82YC) en dat ziet er allemaal goed uit. Ik ben ook nog bezig geweest met de extra luchtschuif. Dit omdat de wagen altijd wel aanspringt maar je moet eerst een minuut of twee a drie doorstarten. Dus was de gedachte dat de schuif, die overigens goed werkt in het begin teveel lucht geeft. Maar als je de luchtslang smoort dan is er geen verschil. Het blijft verder een vreemd verhaal want als de motor loopt dan is het een droomauto!
Mocht er iemand in de buurt van Oss / Berghem een goed werkende Thomson Brandt LA8 LD4 hebben met nummer: 20165 646 B84B om te testen dan hoor ik het graag! Wie weet werkt de toerenteller én de cruisecontrol dan wel!

Profiel  
 
TRSarno
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005

- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Gepost: 08 maart 2016 09:35 PM
  [ # 13 ]

Misschien Garage Hydraulique, Sterrekroos 3, 4941 VZ Raamsdonksveer?

Profiel  
 
Venzo
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-02-2009

Gepost: 10 maart 2016 11:00 PM
  [ # 14 ]

Hydraulique is gebeld. Zaterdag ga ik er naar toe.
Het lijkt er nog steeds op dat het de AEI computer is die kuren heeft. Ik heb over de telefoon nog een tip gehad om te ‘testen’ of de luchtmassameter niet goed werkt. Dit doe je door de stationair toerentalschroef helemaal in te draaien. Als je motor dan eerder aanspringt dan is er een mogelijkheid dat er iets mis is met de LMM. Maar dat is bij mij niet het geval. Ik heb vandaag wat zitten pielen met losse bougies om te kijken of er een vonk is en die is er niet. Niet goed in ieder geval. Lijkt mij dus een probleem van de AEI aangezien ik al bobines gewisseld heb. Maar er zit ook nog iets rechts op het schutbord. Precies achter het voorraadvat van het koelwater. er loopt een vacuümslang naar het apparaat en het heeft volgens mij iets te maken met de ontstekingsvervroeging. Klopt dat? Ik heb een duits werkplaatshandboek en iet alle technische termen zijn te doorgronden, zeg maar..

Profiel  
 
Kunstenvliegwerk
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 947
Geregistreerd: 23-07-2008

- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Gepost: 11 maart 2016 03:10 PM
  [ # 15 ]

Die luchtmassameter zou ik ook verdenken. De BDP sensoren kan je gemakkelijk omwisselen om te testen, maar zo te horen zit daar niet het euvel. Afijn, Hydraulique heeft vaker met dit bijltje gehakt.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook