6 van de 6
« Eerste  < Vorige 4 5 6
   
Benzinekwaliteit
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 05 juni 2012 05:51 PM
  [ # 76 ]

Ik wil hier nog wel een aanvullen bij plaatsen. De moderne, direct ingespoten, benzine motoren hebben meer last van vervuiling. Dat klopt. Maar dat komt niet alleen door benzinekwaliteit of zoiets. Nee, grotendeels wordt die vervuling veroorzaakt door het direct inspuiten van de brandstof. Hierdoor zuigt een motor alleen nog maar lucht aan en geen brandbaar mengsel. Dat mengsel zorgde er voor dat het inlaattraject schoongespoeld werd…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Martinbap
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 14-06-2011

- Xsara Picasso 1,8i 16v G3
- CX 2.2 TRS
Gepost: 09 juni 2012 05:31 PM
  [ # 77 ]

Interessant de verhalen over brandstoffen, volgens mij houdt deze Poolse vrachtwagen chauffeur er zo zijn heel eigen idee op na.

Afbeelding Bijlagen
DSC06951.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
harry45
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 05-07-2009

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 09 juni 2012 06:49 PM
  [ # 78 ]
waterman schreef:

Ik wil hier nog wel een aanvullen bij plaatsen. De moderne, direct ingespoten, benzine motoren hebben meer last van vervuiling. Dat klopt. Maar dat komt niet alleen door benzinekwaliteit of zoiets. Nee, grotendeels wordt die vervuling veroorzaakt door het direct inspuiten van de brandstof. Hierdoor zuigt een motor alleen nog maar lucht aan en geen brandbaar mengsel. Dat mengsel zorgde er voor dat het inlaattraject schoongespoeld werd…

Lekker goedkoop rijden op lucht Laughing

Harry

Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 06 juni 2016 03:33 PM
  [ # 79 ]

We hebben het er al vaker over gehad: kwaliteit van de benzine, samenstelling en toevoegingen.

Normaliter heb ik geen last van de mindere kwaliteit van de benzine maar ik ondervind nu wel hinder. Niet met de CX maar wel met mijn MGB.
De MG heeft last van vapor lock bij stationair draaien sinds ik getankd had bij Total. Erg ongewoon voor een MG omdat deze auto (ook) een electrische benzinepomp heeft en vapor lock eigenlijk nooit voorkomt. Ik heb er in 25 jaar ook nog nooit last van gehad. Het is echter evident een vapor lock omdat als je de benzineslag los haalt van de carburateur de lucht met een sis ontsnapt en de pomp acuut weer begint te pompen.

Via wat forums in de UK kwam ik er achter dat deze vapor lock ook een gevolg is van de toevoegingen aan de benzine. Het hoge percentage alcoholen is hier de debet aan. Het kookpunt van de benzine wordt zoveel lager dat de benzine in de vlotterkamer begint te koken en de luchtbel de ontstaat toevoer van verse benzine afsluit.

Bij moderne injectiemotoren speelt dit niet omdat de benzine rondgepompt wordt (zoals ook bij de CX injectie). Modellen met carburateur kunnen hier dus wel last van hebben.

Vraag is natuurlijk welke benzine dus de minste toevoeging van alcohol heeft.

Hebben jullie al ervaring?

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
CXreflex1980
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 347
Geregistreerd: 15-02-2013

- C5 2.0 16 V Ligne Business
- CX 20 TRE
- CX Athena
Gepost: 06 juni 2016 05:00 PM
  [ # 80 ]

Ik tank uitsluitend BP Ultimate met de CX, volgens hun eigen zeggen zit daar geen Ethanol in en natuurlijk tegenwoordig ook nog de zogenaamde ACTIVE-technologie (vuil verwijderende moleculen). Deze benzine bevalt mij tot nu toe prima door de jaren heen.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 06 juni 2016 05:39 PM
  [ # 81 ]

Ik gooi alleen euro in de ami. alle merken. Nooit problemen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 06 juni 2016 07:45 PM
  [ # 82 ]

Leuk BP… Vrijwel nergens te krijgen….

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 06 juni 2016 08:17 PM
  [ # 83 ]

Jawel hoor. Hier in de stad alleen al 6 pompstations van BP.

Wink

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 06 juni 2016 08:32 PM
  [ # 84 ]

vorige week een halve tank 95 getankt en problemen met stationair lopen dus snel weer overgestapt op 98 en loopt weer als een naaimachine staionair
95 is zooi voor oude motoren beter 98 of meer tanken .
mvg, Joost

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 06 juni 2016 09:25 PM
  [ # 85 ]

Veel pompstations en ook grote ketens leveren vanwege verminderde vraag geen 98 meer. Zelfs de premium brandstoffen (Shell V-Power, Total Excellium) zijn gewoon 95 met andere additieven. BP is inderdaad een uitzondering, en ook Tango heeft nog ‘echte’ 98. De Competition 102 van Firezone wordt zelfs uitdrukkelijk gepresenteerd als product zonder bijgemengde bio-ethanol en geschikt voor klassiekers. Met deze benzine heb ik ook goede ervaringen. Normaalgesproken tank ik (hij zit in de buurt van de stalling) Tango 98 met de Axel en daar loopt hij prima op.

Let wel: ik was laatst bij een Avia, en daar bleek de premiumvariant E10 te zijn, en toen ben ik dus maar even doorgereden.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 06 juni 2016 09:29 PM
  [ # 86 ]

Overigens staat het in het boekje van de Axel uitdrukkelijk dat ik superbenzine moet tanken, en 95 rijdt nét niet zo fijn. Dus gewoon altijd 98 of hoger.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
6 van de 6
« Eerste  < Vorige 4 5 6
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook