1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Benzinekwaliteit
eduxart
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 29-06-2010

Gepost: 23 mei 2012 12:15 PM

ik heb een cx 2500GTi uit 1984.

welke benzine kan ik het beste tanken?

ik heb nu V-power getankt maat nu loopt de motor niet goed. inhouden

kan ik iets toevoegen bij de benzine?

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 23 mei 2012 12:58 PM
  [ # 1 ]

M.i. niet nodig. Een 25 injectie moet prima op Euroloodvrij lopen.
Er is een overzicht welke benzine in welke types moet.

De mijne loopt althans prima op 95. Waarschijnelijk is er iets anders aan de hand.

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 23 mei 2012 01:05 PM
  [ # 2 ]

Wat tankte je hiervoor? Liep de CX daar beter op?

Anders denk ik ook dat het ergens anders in zit…

Mijn CX loop overigens prima op V-Power. Zelf tank ik ook altijd V-Power of 98.
Maar op 95 loopt die wel gewoon als het een keer niet anders kan.

Profiel  
 
Gepost: 23 mei 2012 03:17 PM
  [ # 3 ]

Nee, Euro 95 is zooi. Zit tegenwoordig veel teveel Ethanol in, om miljeuredenen natuurlijk.

Funest voor het brandstofsysteem en trekt vocht aan bovendien. Klassiekers pruimen dit allerminst.  V-power is ook 95.
Tank eens een volle tank 98 en probeer maar: loopt hij vele malen beter op. Cool

Dit is trouwens aan algemeen advies aan allen met een klassieke auto.

Vakantietip: tank in geen geval bij de grote supermarchés want goedkoop is daar duurkoop!! Daar doen ze namelijk ook nog eens een stuk minder dopes bij de brandstof (om het goedkoop te maken) en dat merk je enorm. Ook in de 98 brandstof.

P.S. Total Excellium is wel redelijk oké, dat kun je best eens proberen.
maar ouderwetse super is best.

Een goede bekende tankt in z’n SM bij voorkeur octaan 100, maar dat is helaas slechts bij een select aantal (Gulf) pompen verkrijgbaar.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 23 mei 2012 03:21 PM
  [ # 4 ]
La Léo schreef:

V-power is ook 95..

Dat klopt, maar het is eigenlijk best ok spul. Goed, geen 98 en ook geen 100 octaan, maar wel veel beter dan euro95. Dat dat uberhaupt nog brand is al een wonder…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6467
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
Gepost: 23 mei 2012 03:21 PM
  [ # 5 ]

Ik heb mijn CX de laatste tijd (jaar) eigenlijk uit gemakzucht op 95 gereden. Het rijdt best maar ik ben het nadieselen bij uitzetten van de motor wel een beetje zat. Euro 95 schijnt bij oude motoren ook veel eerder vapour lock te veroorzaken dan 98, hoorde (en ondervond) ik zondag. Helaas stond ik toen al met mijn CX in Ulft op een parkeerplaats tussen de Opel Kadett’s en kon ik em met warme motor dus niet meer verplaatsen naar de parkeerplaats van de CX Club… Wink

Gelukkig woon ik inmiddels op loopafstand van een Gulf-pomp…

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 23 mei 2012 03:23 PM
  [ # 6 ]
La Léo schreef:

V-power is ook 95.

V-Power is 97.
Om 1 of andere vage reden die ik nog steeds niet begrijp mogen ze in Nederland geen 97 op de pomp zetten, daarom staat er 95.

In Duitsland kan je kan je V-Power 100 krijgen, dat is overigens wel een stuk duurder. Maar die prijs ligt ongeveer gelijk aan onze 98 prijs, dus dan valt het nog wel mee.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 23 mei 2012 03:27 PM
  [ # 7 ]

V-power 100 is geweldig spul. Geeft ook echt een boost aan je motor.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Gepost: 23 mei 2012 03:29 PM
  [ # 8 ]

Wat veel mensen niet beseffen, is dat Euro 98 alleen psychologisch duurder is.

Het heeft namelijk een hogere verbrandingswaarde en je kunt er dus verder op rijden. Ik heb twee jaar geleden (toen er nog niet zoveel ethanol in 95 zat) een praktijktest gedaan met 95 en 98 en ik reed op 98 dusdanig verder op een tank dat het prijsverschil minimaal te noemen was.

En als het daarnaast beter is voor mijn benzineleidingen en hij er fijner en beter op loopt… wat mij betreft een no-brainer!


Bij Shell tank ik uit principe nooit, dus over V-power in een CX kan ik niet oordelen. Wink

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 23 mei 2012 03:31 PM
  [ # 9 ]

Ik denk dat ALS ze dat in NL bij de pomp zouden verkopen dat op dit moment de prijs al op de 2 euro zou zitten, daardoor zou er niet echt veel markt voor zijn vermoed ik…

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 23 mei 2012 04:19 PM
  [ # 10 ]

Ik ging er steeds van uit dat in alle brandstoffen evenveel ‘zooi’ zit. Zit er dan in 98 minder ‘rubber oplossende bestandelen’(ethanol), dan in 95?
Ik was steeds van mening dat 100, 98 of 95 alleen het octaangehalte beschrijft en niet de samenstelling.

Moet zeggen dat ik wel vind dat die moderne benzine een drama wordt als je gedurende langere tijd de motor niet gebruikt. Ik moest laast weer de carburateur van mijn grasmaaier weer even demonteren om de zaak werkend te krijgen (vergomd). Vieze doorzichtige drab. Ik vergeet steeds op het einde van het seizoen de benzine ‘op te maaien’.
Mijn CX en MG hebben nooit ergens last van. Ik hoop verder maar dat mijn benzinefilter de grootste gomzooi tegenhoudt.

ps: ik ga er wel van uit dat moderne benzineslangen bestand zijn tegen de alcohol.
ps2: als 95 hygroscopisch is dan is het wel een goede manier om het water uit je tank te krijgen….
ps3: het meeste bang ben ik eigenlijk nog voor de rotzooi die zich in je tank verzameld in de loop van de jaren. Ik durf mijn tank nooit echt leeg te rijden, bang dat dan zooi in mijn injectiesysteem komt. Of werkt het benzinefilter 100%

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 23 mei 2012 04:25 PM
  [ # 11 ]

Voor de duidelijkheid, het octaan getal is geen zuiverheid.
Zo heb je bijvoorbeeld ook brandstoffen waar het octaan getal 120 is.

Waarom er met 95 zoveel gerommeld is de laatste tijd en niet met 98 is mij ook niet duidelijlk…

Profiel  
 
Gepost: 23 mei 2012 04:25 PM
  [ # 12 ]

Nee, filter houdt niets tegen. Het zijn geen partikels, het is een vloeistof die rubbber etc. aantast.

En tank maar eens 98 in je Prestige, en je zult het verschil in oppakken van de motor heus merken.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 23 mei 2012 04:28 PM
  [ # 13 ]

het is een vloeistof die rubbber etc. aantast

was ik al bang voor.

Maar ik zou nu inderdaad wel eens willen weten of 98 beter is.

Ik weet wel dat voor mijn tuinmachines ‘Aspen’ benzine veel minder problemen geeft. Maar ja, daar kun je een tank van een auto niet mee vullen

http://www.aspen-benelux.nl/showpage.asp?pag_id=510

alkylaatbenzine?? Klinkt ook nogal ethanolachtig…

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 23 mei 2012 04:32 PM
  [ # 14 ]

98 in je Prestige

sterker nog, ik ga helemaal over op 98 voor mijn motortjes. Ik denk inderdaad dat het qua kosten niet veel uitmaakt.

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
Gepost: 23 mei 2012 04:32 PM
  [ # 15 ]
maartens schreef:

ps: ik ga er wel van uit dat moderne benzineslangen bestand zijn tegen de alcohol.

Geen idee, maar ik vertrouw er niet teveel op.
Injectoren hebben er trouwens ook last van. Gomvorming en harsafzetting…

maartens schreef:

ps3: het meeste bang ben ik eigenlijk nog voor de rotzooi die zich in je tank verzameld in de loop van de jaren. Ik durf mijn tank nooit echt leeg te rijden, bang dat dan zooi in mijn injectiesysteem komt. Of werkt het benzinefilter 100%


Benzinefilter zit bij een 2500 pas vlak voor de injectiegallerij (onder de kap), dus de troep in je tank komt eerst in je branstofpomp (onder het achterste subframe), die daardoor uiteindelijk kapot kan gaan. Vorig jaar nog meegemaakt. Uiteindelijk andere tank moeten monteren. En een nieuwe pomp.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
 
1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook