3 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
Benzinekwaliteit
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 24 mei 2012 05:54 PM
  [ # 31 ]
bogaard77 schreef:
La Léo schreef:

Toch heb ik het in de praktijk getest door 10 dagen lang precies hetzelfde stuk te rijden en op 98 kwam ik gewoon een stuk verder.  huh

mischien was het 10 dagen regenachtig. Dan rijd ik ook altijd zuiniger.

Is dat wel zo? De motor loopt misschien beter, maar door het water heb je weer extra rolweerstand. Regenachtig weer komt vaak ook weer samen met wind, die kan je ook weer mee of tegen hebben.

Eigenlijk kan je het alleen stellen na veel kms gemaakt te hebben in dezelfde auto.

bogaard77 schreef:
demuywo schreef:

ik tank voor DS en CX altijd al 10 jaar ‘95, had altijd gehoord dat het geen merkbaar verschil oplevert. Ook nooit startproblemen of dergelijke, maar goed, ik wil ook wel eens ‘98 tanken bij de Gulf hier, ben benieuwd… (al vraag ik me af of je verschil in trekkracht ed wel objectief kan beoordelen…)

dan moet je blind testen. Dus iemand iets laten tanken en dan jij kijken of je iets merkt..

Dat heb ik dus wel eens gehoord, de man had V-Power in de auto gedaan. Zijn vrouw ging een stukje rijden en wist van niets, toen ze thuis kwam zei ze, goh wat rijdt de auto opeens fijn.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25395
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 24 mei 2012 06:01 PM
  [ # 32 ]

in de SM was er geen verschil..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 24 mei 2012 06:05 PM
  [ # 33 ]

Met 98 of 95?

Ik heb het over van 95 naar V-Power (97).
Vanaf 98 verwacht ik ook weinig verschil.

Profiel  
 
Franq
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 745
Geregistreerd: 01-12-2006

- Dyane 6 AYCB
Gepost: 24 mei 2012 09:55 PM
  [ # 34 ]

guns Zo, even het topic hacken Wink Hoe zit ‘t met diesel dan? Wat is daar aan te raden?

AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93

Profiel  
 
Gepost: 24 mei 2012 11:51 PM
  [ # 35 ]

Ik gebruik altijd afgewerkt frituurvet van het frietkot één dorp verder. Wekelijks rijd ik dan met een pallet vol flessen achterin heen en weer.
En dan lekker belastingvrij….heerlijk goeiekoop!


Sorry Frank, geintje!
Geen idee, ik tank altijd zo goedkoop mogelijke diesel want die van mij loopt op alles (slecht). Laughing

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 25 mei 2012 12:15 AM
  [ # 36 ]

Volgens mij kun je in die oude diesel zo ongeveer alles gooien wat maar enigsinds brand onder compressie,

bij die moderne common rail dierect ingespoten turbo injectie eco bla bla bla diesels moet je dit niet proberen waarschijnlijk sta je op de hoek van de straat al stil Laughing

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25395
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 mei 2012 10:28 AM
  [ # 37 ]

van 95 naar Vpower. Echt bulls*t .

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
CitrofielTD
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 111
Geregistreerd: 21-04-2007

Gepost: 27 mei 2012 02:14 PM
  [ # 38 ]

Het octaan gehalte (wetenschappelijk uitgedrukt als octaangetal) geeft aan wanneer de brandstof ontbrand. Wanneer het ideale ontbrandingsmoment Punt X is dan heeft:

- Euro 95 een bandbreedte X-5 en X +5
- Super 98 een bandbreedte X-2 en X+2
- Vpower (nederlandse versie) 97 een bandbreedte X-3 en X+3

Modernere auto’s constateren dat de brandstof anders ontbrand dan ze zou verwachten waarop het management de inspuiting aanpast. Onze geliefde dames hebben die techniek niet, waardoor sommige niet lekker op 95 lopen omdat het ontbrandingsmoment buiten de ideale range ligt.

Met betrekking tot de premium (Euro XL, Excellium, Superclean, Ultimate)gaat het hier om een additief dat al dan niet later wordt toegevoegd aan de brandstof, wat in de regel iets minder vervuild. Immers een volle liter brandstof vervuild meer als een aangelengde liter. De verschillen zijn echter minimaal door de verhouding. Het gaat hier echter om een product wat marketing technisch uitermate slim is uitgedacht voor de overtollige installaties op tankstations die bijvoorbeeld nog benzine met loodvervanger verkochten.

Tevens maakt het niet uit waar je tankt. De tanks op menig tankstations worden meerdere keren per week geheel verkocht en gevuld. Waarschijnlijk is de tank in je auto de langste verblijfplaats van je benzine. Alle merken krijgen uit dezelfde depots geleverd. Het kan dan niet zo zijn dat je auto op Tamoil benzine slecht loopt en die van BP heel goed.

Een uitzondering is er wel. Shell heeft zijn eigen netwerk. Het kan voorkomen dat je bij een ander merk dan shell, shell geproduceerde brandstof koopt, maar niet andersom.

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 27 mei 2012 04:02 PM
  [ # 39 ]

Leerzaam. M.a.w. als je CX prima op Euro loodvrij rijdt is er geen echte reden om 98 Ron of een ander premium product te kopen.
Maak dus ook niet uit qua veroudering, vergommen of zo? Dat laatste vind ik nog wel interessant omdat inderdaad de benzine in mijn tank soms maanden oud kan worden en ik van mijn grasmachine weet dat er een hoop drap in de carburateur kan ontstaan waardoor ie het volgende seizoen niet start.

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
Gepost: 27 mei 2012 05:43 PM
  [ # 40 ]
Ree schreef:

Helemaal als je nagaat dat de pompstations worden bevoorraad door één enkele tankauto. Bij de “premium” benzines wordt, na het afvullen, een litertje aan additieven toegevoegd.

 

Van de week moest ik tanken (Firezone ‘witte pomp’) en stond er juiste een grote Texaco-truck het reservoir te vullen. Met bovenstaande quote van Ree in m’n achterhoofd loop ik dus naar die gast, zet mijn blondste gezicht op en vraag hem: voegen ze daar nu nog wat aan toe zodat het een ander type benzine wordt, want sommige mensen beweren dus dat het allemaal één pot nat is en ik ben daar wel benieuwd naar.

Hij keek me meewarig aan over zoveel domheid en wees naar de slang die uit de wagen kwam. Deze was in een luik onder de grond aangesloten op een koppeling waarboven een plaatje stond “Euro 95”.
“Deze truck bevat uitsluitend Euro 95, omdat dat bijgevuld moest worden. Morgen kom ik misschien met diesel of met Super Plus. Die verschillen maken ze in de raffinaderij, niet door een goedje in de truck te gooien waardoor 95 ineens Excellium wordt.”  (of hoe heet dat bij Texaco)

En geloof me: die gozer stond er dusdanig onverschillig bij dat hij me heus wel had verteld als het anders was geweest!  Laughing

 

Trouwens: een forum-lid van het XM-gedeelte werkt bij Total en is tevens klant bij ons. Ik zal hem eens vragen hoe het nou precies zit.


Onze Forté Man (reiniginsmiddelen voor de automotive branche) zei me vorig jaar dat er in Super Plus écht minder ethanol zit dan in 95. Heb je per ongeluk 95 getankt bij een franse supermarkt waardoor je wagen ineens heel kut gaat lopen, dan wil Forté Fuel System Cleaner de boel wel redden voor wat betreft die tank.

Maar als 98 nu ook al evenveel ethanol bevat, moeten we dus ook goedjes bij die benzine gaan gooien om de negatieve effecten van ethanol teniet te doen.  hmz

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
CitrofielTD
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 111
Geregistreerd: 21-04-2007

Gepost: 27 mei 2012 07:24 PM
  [ # 41 ]
La Léo schreef:
Ree schreef:

Helemaal als je nagaat dat de pompstations worden bevoorraad door één enkele tankauto. Bij de “premium” benzines wordt, na het afvullen, een litertje aan additieven toegevoegd.

 

Van de week moest ik tanken (Firezone ‘witte pomp’) en stond er juiste een grote Texaco-truck het reservoir te vullen. Met bovenstaande quote van Ree in m’n achterhoofd loop ik dus naar die gast, zet mijn blondste gezicht op en vraag hem: voegen ze daar nu nog wat aan toe zodat het een ander type benzine wordt, want sommige mensen beweren dus dat het allemaal één pot nat is en ik ben daar wel benieuwd naar.

Hij keek me meewarig aan over zoveel domheid en wees naar de slang die uit de wagen kwam. Deze was in een luik onder de grond aangesloten op een koppeling waarboven een plaatje stond “Euro 95”.
“Deze truck bevat uitsluitend Euro 95, omdat dat bijgevuld moest worden. Morgen kom ik misschien met diesel of met Super Plus. Die verschillen maken ze in de raffinaderij, niet door een goedje in de truck te gooien waardoor 95 ineens Excellium wordt.”  (of hoe heet dat bij Texaco)

En geloof me: die gozer stond er dusdanig onverschillig bij dat hij me heus wel had verteld als het anders was geweest!  Laughing

 

Trouwens: een forum-lid van het XM-gedeelte werkt bij Total en is tevens klant bij ons. Ik zal hem eens vragen hoe het nou precies zit.


Onze Forté Man (reiniginsmiddelen voor de automotive branche) zei me vorig jaar dat er in Super Plus écht minder ethanol zit dan in 95. Heb je per ongeluk 95 getankt bij een franse supermarkt waardoor je wagen ineens heel kut gaat lopen, dan wil Forté Fuel System Cleaner de boel wel redden voor wat betreft die tank.

Maar als 98 nu ook al evenveel ethanol bevat, moeten we dus ook goedjes bij die benzine gaan gooien om de negatieve effecten van ethanol teniet te doen.  hmz

Of er meer of minder ethanol (de bio copmponent) in je brandstof zit kan per tankbeurt verschillen. wettelijk is, ivm met milieu en accijns regelgeving, vastgesteld hoeveel bio er in de brandstof moet zitten. Als de prijs van de bio (in je voorbeeld ethanol) hoger is dan de prijs van de originele benzine dan doen ze er minder in en kopen ze dat af met een boete. Is de prijs van deze biobrandstof lager dan wordt er meer bijgemengd. In 2008 was de ethanol spot goedkoop t.o.v. de normale brandstof dan tegenwoordiger. In 2008 had benzine een veel hogere bio waarde dan momenteel het geval is.

De technische spec geeft echter aan hoeveel bio erin moet zitten om voor een normale auto goed te kunnen draaien. een nieuwe C5 zou in 2008 en 2012 even goed moeten draaien op de twee brandstoffen. Een Cx heeft er meer moeite mee. Of de technische spec in Frankrijk anders is als in Nederland is durf ik niet te zeggen.

Overigens: Een witte pomp is een standalone tankstation die verder geen andere locatie heeft. Denk hierbij aan een tankstation waar de naam janssen op het dak staat. Firezone heeft een bijna landelijke dekking, waardoor ze moeilijk door kunnen gaan voor witte pomp.

Profiel  
 
CitrofielTD
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 111
Geregistreerd: 21-04-2007

Gepost: 27 mei 2012 07:30 PM
  [ # 42 ]
maartens schreef:

Leerzaam. M.a.w. als je CX prima op Euro loodvrij rijdt is er geen echte reden om 98 Ron of een ander premium product te kopen.
Maak dus ook niet uit qua veroudering, vergommen of zo? Dat laatste vind ik nog wel interessant omdat inderdaad de benzine in mijn tank soms maanden oud kan worden en ik van mijn grasmachine weet dat er een hoop drap in de carburateur kan ontstaan waardoor ie het volgende seizoen niet start.

Het bijmengen van product geeft idd als nadeel dat de troep gaat uitzinken. Bij diesel is dit een nog veel grote probleem ivm het vlokken. Vroeger was het devies bij overwinteren: Auto aftanken en wegzetten. Nu moet je dat niet meer doen, want je hebt na een half jaar water ethanol en pure benzine gescheiden in je tank.

95 of 98 maakt uit ivm juiste ontbrandingstijdstip. Premium (exclusief de vpower) of 95 niet. Bij een onjuiste ontbrandings tijdstip heb je ook ongewenste afzetting op de diverse delen. (weten de mechaniciens als la leo meer van)

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 28 mei 2012 01:03 AM
  [ # 43 ]

Om me er ook eens in te mengen:

Er zijn een aantal dingen aan de orde gekomen waar ik het antwoord niet op weet. In het doorlezen van dit topic zie ik toch ook een aantal mythes rondzwerven, dus daar even wat opmerkingen over.

- Van de Nederlandse wet mag je alleen brandstoffen aanmaken op aangewezen accijnsplaatsen. Dat dezelfde tankwagen dus met een litertje additief er super 98 van wordt gemaakt zou elke brandstofleverancier in overtreding zijn van deze wet. Zo werkt het dus in ieder geval niet. Bijmengen gebeurt alleen op accijnsplaatsen die door de douane gecontroleerd worden, en nergens anders. In de hele voor-de-helft op sla-olie rijden discussie is deze wetgeving het grote probleem.
- In Brazilie rijdt men al zeker twintig jaar massaal op brandstoffen die voor 85%+ uit ethanol bestaan. Een kever ombouwen van benzine naar ethanol is een kwestie van andere sproeiers in de carburateur, en op ethanol gaat ie harder omdat het octaangetal hoger is. Als een auto zwaar getuned wordt, dat mikt men er gewoon brandstof van minimaal 85% ethanol in en gaat overnieuw inregelen. Niks slangen veranderen of noem maar op. Onder de alcohol brandstoffen is Methanol degene die corrosief is, niet ethanol. Ethanol is gewoon drinkbare alcohol, en ik neem aan dat de meeste van jullie dus wel een voorstelling hebben van hoe corrosief dat is. Wellicht dat er in 95 wat methanol zit, of andere nare moderne dopes, kan best, maar voor de schuld van de corrosie moet denk ik veel verder worden dan de ethanol. Hygroscopisch is het wel meer dan benzine, dat kan natuurlijk op den duur corrossie veroorzaken, dat valt op te lossen door meer te rijden.
- Octaangetal van benzine gaat niet over hoe dicht het zit bij het ideale ontbrandingspunt of wat de bandbreedte is ten opzichte van het ideale ontbrandingspunt. Het octaangetal bepaalt juist her ideale ontbrandingspunt, dat ideale punt is dus anders op octaan 98 dan op octaan 104 (lpg) of octaan 95 of 122 (ethanol). Het ideale ontbrandingspunt voor een hoger octaangetal heeft meer vermogen tot gevolg, en bij gematigd rechtervoet gebruik kan dit zich vertalen in licht verminderd verbruik. Terecht wordt opgemerkt dat moderne motormanagement systemen in staat zijn om via de klopsensor in wezen te herkennen wat het octaangetal is en dus het ideale ontbrandingsmoment aan te passen (binnen bepaalde grenzen uiteraard want het moet allemaal wel er op getest worden bij de ontwikkelling van het motormanagement).

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
CitrofielTD
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 111
Geregistreerd: 21-04-2007

Gepost: 28 mei 2012 08:38 AM
  [ # 44 ]

- Op al onze depots hebben we een AGP vergunning (de door jou genoemde accijns plaatsen) Rode diesel mengen wij juist voor het in de tankwagen gaat ivm de lagere accijns die dan betaald wordt. Accijns wordt namelijk afgedragen aan de staat als het het AGP verlaat. De bio bijmening gebeurd juist na het AGP, maar in ons geval wel tijdens dezelfde belading. Diverse transporteurs hebben de mogelijkheid om te mengen op de wagen. Ns het AGP bijmengen betekend dat je over de bio geen accijns betaald. In verband met dampen (milieu) en veiliheid zal er nooit een litertje bij gegooid worden zoals je thuis een pannetje water vult. De brandstofpijplijn is zoveel mogelijk een gesloten systeem. Overigens gaat het hier om de premiums. 98 is altijd als een apart uniek product behandeld.
- Octaan getal kan ik jou versie volgen. Ik begrijp dat alleen niet waarom sommige dames 95 niet lusten en 98 wel en waarom er cxen zijn die uitstekend op 95 en LPG lopen terwijl het octaan getal zo ver uit elkaar ligt.

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 28 mei 2012 11:47 AM
  [ # 45 ]

Dat van mengen in de tankwagens wist ik niet. Hoe werkt dan dat met die AGP wetgeving?

Dat depots ook Accijns Goederen Plaatsen zijn moest natuurlijk wel, maar het beeld van een tankwagen vol met euro 95 waar een litertje octaan booster bij gaat op het tankstation klopt niet, dat is waar het me om gaat.

Voor wat betreft het octaangetal. Een afstelling die goed werkt voor 95 zal waarschijnlijk ook aardig werken voor 98, en ook zelfs voor 104. Zoveel verschil is er niet, in ieder geval niet aan de conservatieve kant van de afstelling waar we het hier over hebben. Specifiek afstellen voor 98 of 104 op een rollerbank zal wel resultaat opleveren, zeker als je volledige controle hebt over ontsteking e.d met een programeerbaar motormanagement systeem bijvoorbeeld. Een auto die Euro95 goed onsteekt zal LPG, Super98 en Ethanol ook goed ontsteken, maar de andere kant op heb je risico op pingelen. Het is wel zo dat je auto aanmerkelijk beter kan gaan rijden door een specifieke afstelling op het octaangetal, wat een moderne auto al automatisch doet. Dat doen ze door in de fabriek alle mogelijke variaties belast uit te proberen en de grens op gaan zoeken. Dat kost een stapeltje motoren maar dat is minder interessant als je van plan bent meer dan een miljoen van die motoren te maken. Een bergje motoren heeft de gemiddelde hobbyist niet tot zijn of haar beschikking, dus moet het wat specifieker op een rollerbank.

Voor LPG lijkt de stoichiometrische verhouding (~15.6) heel erg op die van benzine (~14.7), dus dat kan allemaal aardig door elkaar gebruikt worden. Voor 85%+ ethanol is de stoichiometrische verhouding 9.8, dus daar moet echt wezenlijk meer brandstof bij. Octaangetal voor E85 wat je hier en daar aan de pomp kan kopen is 110, 122 is puur ethanol (E100).

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
 
3 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook