5 van de 5
« Eerste  < Vorige 3 4 5
   
Schudden voorkant bij 110 km: hulp gevraagd!
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 05 augustus 2016 07:02 AM
  [ # 61 ]

Als een cilinder af en toe weg valt dan merk je dat wel bij het rijden, dan houd dan enorm in. Als die er op 3 loopt dan gaat het idd wel schudden. Maar het verschil in vermogen merk je direct.

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 05 augustus 2016 09:55 AM
  [ # 62 ]

Bij Pierre was dit voor de restauratie ook het probleem, ook bij 110. Zo erg zelfs dat links en rechts boven de voorruit het ijzer inscheurde.
Het lijkt alsof er bij die snelheid een interferentie ontstaat.Bij mij ging hij echt hobbelen, alsof hij aan het rennen was met zn voorwielen.
Bij Pierre zaten er keiharde vierkante banden op (flinke platte stukken). Die heb ik inmiddels vervangen. Er zat bij mij ook speling op de stuurstangen en de bovenste arm van beide hulpstuurhuizen zat niet helemaal vast (dit heb ik al vaker gehad trouwens; deze moet je echt loeivast zetten) Ik ging er maar vanuit dat de vierkante banden en de speling de oorzaak waren van het schudden bij 110. Het afstellen van het toespoor was trouwens onmogelijk door de speling.

Maandag ga ik voor het eerst weer met Pierre rijden, naar de spuiter voor polijsten en daarna naar de stoffeerder. Ik hoop dat het nu over is.

Ondertussen hou ik jouw post in de gaten.

Profiel  
 
Rogier23
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 21-02-2015

Gepost: 06 augustus 2016 09:46 AM
  [ # 63 ]

Ik zie het zo : er is al een onbalans, die wordt versterkt bij een bepaalde snelheid door interferentie van golven, zoals ik op school ooit heb geleerd.
Die onbalans , hoe vindt je die ?
Bij mij vraag ik me nu af : zoek ik verder in de voortrein/difstuk? Of moet je concluderen dat je nu alles aan de voorkant al hebt gedaan, en moet je zeker eerst gaan zoeken in de achterkant (veerbollen, velgen, remtrommelslingering, hoogteslag banden )?

Er zullen toch wel instrumentjes bestaan, waarmee je je auto volplakt, en waarmee je direct kunt zien waar de grootste onbalans vandaan komt ?

Vroeger plaatsten we bij gewone auto’s vaak een extra bar tussen de voorschokbrekers voor extra stevigheid. Zou ik voor mijn DS ook iets dergelijks kunnen maken? De motor zit hier behoorlijk in de weg. Bestond er zoiets niet voor de echte reallyrijders ?

Profiel  
 
hen123drik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 188
Geregistreerd: 17-01-2011

Gepost: 06 augustus 2016 10:51 AM
  [ # 64 ]

Dat is toevallig, zo heb ik het ook geleerd op school rogier! Ik heb als ik 130 rijdt af en toe een soort van trilling die van voor naar achter door de auto loopt. En soms ook een over mijn rug maar dat heeft meer met rijplezier dan met interferentie te maken.

Wat betreft die beugels, dat krijg je bij de ds niet echt goed over de motor heen, de vraag is natuurlijk ook of het nodig is bij de ds want dan zou je dat moeten doen op de plek waar de krachten van de vering in de bochten het chassis inkomen. Bij die gewone auto’s plaats je die beugels ook altijd op de veertorens. Bij de ds zou je die dan in de buurt van de veercilinders moeten plaatsen en die zitten redelijk dichtbij het schutbord onder de voorruit. Verder voorin de auto zit er over de versnellingsbak al een flinke beugel. Bovendien is zo’n beugel voor wegligging gemaakt, die is bij een ds al bijzonder goed vanwege de vering, verschil in spoortbreedte en het feit dat de ds veel gewicht op de vooras kwijt komt maar de motor achter de wielen ligt.

ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 06 augustus 2016 11:54 AM
  [ # 65 ]
Rogier23 schreef:

Vroeger plaatsten we bij gewone auto’s vaak een extra bar tussen de voorschokbrekers voor extra stevigheid. Zou ik voor mijn DS ook iets dergelijks kunnen maken? De motor zit hier behoorlijk in de weg. Bestond er zoiets niet voor de echte reallyrijders ?

Daar neem je de oorzaak niet mee weg. Alle ID’s en DS’n rijden zonder zo’n beugel. Dit idee in de prullebak gooien en verder zoeken naar de oorzaak.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5162
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 06 augustus 2016 06:09 PM
  [ # 66 ]
hen123drik schreef:

Ik heb als ik 130 rijdt af en toe een soort van trilling die van voor naar achter door de auto loopt.

Dit los je op door de achterbanden te balanceren.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 06 augustus 2016 06:40 PM
  [ # 67 ]
citroen23 schreef:
Rogier23 schreef:

Vroeger plaatsten we bij gewone auto’s vaak een extra bar tussen de voorschokbrekers voor extra stevigheid. Zou ik voor mijn DS ook iets dergelijks kunnen maken? De motor zit hier behoorlijk in de weg. Bestond er zoiets niet voor de echte reallyrijders ?

Daar neem je de oorzaak niet mee weg. Alle ID’s en DS’n rijden zonder zo’n beugel. Dit idee in de prullebak gooien en verder zoeken naar de oorzaak.

Ik ben het helemaal met je eens, eerst zorgen dat het origineel gewoon werkt voordat je aanpassingen gaat maken.

Echter in dit geval is het dak er al af gezaagd, dus iemand die echt kan zeggen wat daar de bijrollen van kunnen zijn.

Profiel  
 
hen123drik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 188
Geregistreerd: 17-01-2011

Gepost: 07 augustus 2016 02:09 PM
  [ # 68 ]

@Ree, dankje, daar zullen we eens naar gaan kijken.

Ingaand op Arjan, een beugel of steun of iets dergelijks onder de motorkap blijft dan denk ik onzinnig. vanaf het schutbord tot aan de achterkant van de auto verzwak je de constructie als je het dak eraf zaagt maar onder de motorkap blijf je dezelfde constructie houden. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat de meeste stress dan onderin de hoeken van de a-stijl en bij de verbinding van de bobbel waarachter de motor zit met de vloer komt te staan bij een cabrio. Nee, dat lijkt me niet de oorzaak van de trilling.
had iemand al remschijven geroepen? als die ‘onrond’ zijn dan kun je daar toch ook geklooi mee hebben?

Misschien een filmpje uploaden van de auto als ie trilt tijdens het rijden. Wellicht dat we dan verder komen.

edit: na even teruggelezen te hebben zou ik dan toch de bak en dan met name het diff verdenken. Als ik even dit filmpje interpreteer (https://youtu.be/K4JhruinbWc) dan zou speling in het diff er voor kunnen zorgen dat je aandrijvende as afwisselend aan het ene of het andere wiel trekt. Zoiets ga je dan niet merken als je de wielen niet belast (zoals in de testopstelling van Jansen) maar wel als je de wielen belast.

ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 07 augustus 2016 04:07 PM
  [ # 69 ]

Ik denk ook niet dat zo’n beugel de oplossing is. Ik bedoel alleen dat het aanpassen van de body rare effecten kan hebben.

Het diff lijkt me nog niet eens zo gek…
Bij mijn CX zit er ook een kleine speling op het diff, in mijn geval gaat de boel pas trillen boven de 200 km/h op de autobahn.

Maar dat moet toch te controleren zijn met de bak nog in de auto?

Profiel  
 
 
5 van de 5
« Eerste  < Vorige 3 4 5
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook