Beste Paso, dat afdekzeil wordt omhoog getrokken door de snelstromende lucht over het zeil.
Net zoiets gebeurt er met de vleugel van een vliegtuig. De vorm van een vleugel is zo gemaakt dat de lucht bovenlangs sneller stroomt dan de lucht onder de vleugel. Er ontstaat onderdruk en het vliegtuig zal stijgen.
Je zag dat ook bij de stoffen dakjes van de lelijke eend. Die stonden altijd bol tijdens het rijden.
Die bumper van de ford mondeo is een ander verhaal. Die was van slechte kwaliteit. Mondeos zonder gescheurde bumpers zijn er niet.
Maar goed die bodemplaat, ja er rijden genoeg auto’s rond zonder bodemplaat. zeker in de zomer heb je dan voldoende koeling. Ik zou mij kunnen indenken dat er bij de benzine versie met turbo delen beschermd moeten worden tegen te veel afkoeling.
Ik zou het anders ook niet weten waarom de plaat wel op de 110pk zit en niet op de 82pk.
Overigens mijn vorige auto’s hadden ook geen bodemplaat. Vond ik ook wel prettig je kon dan overal redelijk bij of inspecteren.
hard rijden is een sport, zuinig rijden is een discipline
Hebben we toch mooi even uitgepluisd allemaal.
pcies;-) zijn we allemaal (of bijna allemaal) weer wat wijzer
Op een engels forum dezelfde discussie.
Het waarom wel doen (en waar bodemplaat te koop)
en waarom niet…
goed te lezen dat er meer zijn die zich dit afvragen;-)